11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Renzsz

Welke setup in Premiere 960 x 540

Ik heb van een klant een aantal filmpjes gekregen (.mov) en de ene helft heeft de volgende specificaties (960 x 540):

[IMG]http://i54.tinypic.com/15yxa1c.png[/IMG]

Nu weet ik dat 960 x 540 geen gangbaar formaat is maar ik weet niet hoe ik dit het beste kan opzetten in Premiere om te gaan monteren.

De andere clips hebben deze specificaties (1920 x 1080):

[IMG]http://i56.tinypic.com/343t5le.png[/IMG]

Hoe kan ik het beste mijn Premiere sequence opzetten? Ik wil het liefst de resolutie zo groot mogelijk houden.

Bijdrager
    Afroman

Ik zou hem op DV PAL zetten en widescreen. En proberen te upscalen zodat het beeldvullend is. Want je wilt de zwarte balken niet op je scherm zien.(sommige televisies veranderen dan ook van resolutie)

Bijdrager
    banditbiker

Hallo

Ik zou hem opblazen naar 1024×576. Dat is widescreen PAL. (4:3 is 720×576)
    (PAL heeft eigenlijk 625 lijnen, maar heeft 576 zichtbare lijnen. De rest wordt gebruikt voor synchronisatie, teletext, enz. Daarom gebruiken we 576 als we 625 bedoelen…..)

Bijdrager
    banditbiker

Als je je resolutie zo goed mogelijk wil houden, moet je voor je sequence de grootste resolutie pakken van je bron materiaal. In dit geval dus 1920×1080.

Waar moet het uiteindelijke filmpje aan voldoen?

DV pal is 720×576. Dan gooi je dus van je 1920×1080 erg veel weg…

Bijdrager
    Afroman

Ja, dan heb je dus onwijs veel zwarte balken rondom je filmpje. Nee dat is lekker.

Bijdrager
    banditbiker

Ik zou niet weten waarom je zwarte balken hebt…. Je kunt in bijna elk edit programma instellen dat je je bronmateriaal wat niet voldoet aan je sequence instelling qua resolutie upscaled naar de resolutie van je sequence. Dus 960×540 rekent ie dan om naar 1920×1080.

Bijdrager
    Renzsz

Bedankt voor de antwoorden zover. Het is de bedoeling dat het filmpje op een website komt, hij hoeft daarvoor niet full hd te blijven, aangezien de site ook vaak via een smartphone bekeken gaat worden.

Stel nou dat ik gewoon ga monteren in full hd (1920 x 1080) en het materiaal wat kleiner is laat upscalen. Wanneer ik dan ga exporteren kan ik toch gewoon bijv. een 720p versie kiezen.

Of kan ik dan beter direct in 1280 x 720 gaan monteren (1920 x 1080 zal dan moeten downscalen en de 960 x 540 zal dan moeten upscalen)?

Bijdrager
    banditbiker

Ja je kunt in full HD gaan monteren, als je dat doet blijft je kwaliteit zo hoog mogelijk. Het resultaat kun je daarna altijd nog downconverten naar een lagere resolutie.

Mijn advies, hou de resolutie zo hoog mogelijk. Terug kan altijd nog.

Bijdrager
    Renzsz

Ok dan ga ik dat doen, verkleinen kan altijd nog inderdaad, laat ik de kleine clips zich aanpassen aan de (full hd) frame size.

De kwaliteit van de 960 x 540 clips op full hd grootte valt nog helemaal niet tegen trouwens.

Bijdrager
    banditbiker

Nee dat is best prima. Het is overigens precies een kwart van de HD resolutie;)

Bijdrager
    banditbiker

Is het allemaal gelukt?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.