30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    matsoftmac

Welke router kan ik het beste kopen?

Hallo allemaal!

Na 7 jaar moet ik een nieuwe router kopen. Onze router van Linksys (wrt54g) loopt vaak vast en dan moet je hem resetten om te kunnen internetten.

Nu maak ik (wij in ons gezin) veel gebruik van de router. Internetten (draadloos), downloaden en vaak veel grote bestanden uploaden.

Welke router kan ik het beste kopen? Met Sitecom heb ik geen goede ervaring. Mijn vader zag deze van Tp-link: TL-wr1043nd. Ik heb er nog nooit van gehoord. Iemand ervaring ermee?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten,
    MatSoft(.nl -:)

Moderator
    unSOUND

Airport Extreme.

Welk antwoord had je verwacht op een Apple forum ? :sarcastic:

Bijdrager
    JaNiintendo

Sitecom’s zijn inderdaad zwaar kut.
    Ja, ga voor een AirPort.:sarcastic:

Bijdrager
    PeterGD

Hoi,

is het dan niet handig om een Time Capsule aan te schaffen?
    Kost wel iets meer, maar dan heb je meteen een netwerkschijf om zaken te delen.

Greetz, Peter

Bijdrager
    katteman

Even denken… ja, Airport Express.
    Gebruik AE nu enkele maanden en ben er alleen maar positief over.

Bijdrager
    detee61

Sinds 3 jaar heb ik een Airport Extreme na een Zyxel router. Daarna nooit problemen meer gehad. Goed bereik, ook geen problemen met Win-laptop met VPN verbinding van mijn werk. Dus Airport all the way!

Bijdrager
    scarface32sa

netgear wnr2000.ik heb goed ervaring met deze router.

Bijdrager
    Pieterr

Opvallend dat (bijna) iedereen hier AirPort noemt.:wink:

Ik zou een Linksys E3000 nemen.

Die TP-Link die je zelf noemt is wel lekker goedkoop.

Bijdrager
    readefries

Het hangt er eigenlijk een beetje van af of je ook een geïntegreerde modem wilt hebben. Zelf heb ik liever een los modem met daarachter mijn router.

De Linksys E-300 is prima, maar zelf vind ik de Airport Extreme fijner.

De TP-Link zou ik niet nemen, die heeft wel IEEE-802.11n, maar alleen op de 2.4GHz band en niet op de 5 GHz band. De 5 GHz band is veel minder vervuilt, wat zorgt voor een stabielere verbinding. Je kunt ook beide bande tegelijkertijd gebruiken, wat handig is voor een snelle verbinding op je laptop en op je iPhone heb je geen last van de vervuiling op de 2.4GHz band.

Verder heeft de Airport Extreme de mogelijkheid tot een gastnetwerk, wat ook erg handig is.

Bijdrager
    Pieterr

(Linksys E3000 heeft ook een gastnetwerk.)

Bijdrager
    Volkie
    glitch op 09 januari 2011

….. Je kunt ook beide bande tegelijkertijd gebruiken, wat handig is voor een snelle verbinding op je laptop en op je iPhone heb je geen last van de vervuiling op de 2.4GHz band……

Hey Glitch, kan dat ook op de enerlaatste timecapsule? Dit zou ik precies willen (alleen de 2,4 ghz voor mijn iPhone want die wll niet op 5 ghz en voor de laptops de 5ghz) maar kan ik niet vinden.

Dank!

Bijdrager
    utah62

Heb 2 weken terug de Linksys Cisco E2000 gekocht. Zeer tevreden. Wilde als Mac gebruiker eigenlijk de Airport kopen maar voor de helft van het geld heb ik nu een uitstekend presterende Cisco. Toch we l het betere merk in routers.

Ziggo is niet voor niets begonnen met het uitdelen van nieuwe Cisco modems.

Werkt prima met mijn Ziggo abbo.

Bijdrager
    denniswe

Die TP-Link heeft gigabit WAN en gigabit LAN poorten en voor die prijs imho de beste router die je kunt krijgen. Zie ook de reviews in de volgende link: http://tweakers.net/pricewatch/251996/tp-link-tl-wr1043nd.html#tab:reviews

Moderator
    unSOUND
    denniswe op 09 januari 2011

Die TP-Link heeft gigabit WAN en gigabit LAN poorten

De Airport Extreme ook, en die heeft als voordeel dat hij uit te breiden is met een Airport Express en HFS+ schijven kan lezen.

Bijdrager
    denniswe
    unSOUND op 09 januari 2011

Die TP-Link heeft gigabit WAN en gigabit LAN poorten

De Airport Extreme ook, en die heeft als voordeel dat hij uit te breiden is met een Airport Express en HFS+ schijven kan lezen.

Klopt. Echter las ik een test op smallnetbuilder, waarin de doorvoersnelheid van de airport extreme niet erg goed uit de test kwam en het apparaat is wel veel maar dan ook veel duurder. Daarnaast ondersteund de tp-link ook wds, net zoals de airport extreme.

Moderator
    unSOUND

Maar die tp-link kun je niet uitbreiden met Airport Express-stations, in tegenstelling tot de Airport Extreme. En duurder is relatief. Hij is meer in aanschaf, maar niet perse duurder. De features als het Dual Band netwerk, gast netwerk, een externe schijf als Time Machine schijf gebruiken ( wat ook alleen kan bij de Airport ) en eenvoudige setup maken hem mij het geld ruim waard.

Bijdrager
    denniswe

Die uitbreiding kan gewoon met WDS net als op de Airport Extreme. De andere zaken zijn inderdaad pluspunt voor de Airport Extreme, maar goed. Voor 50 euro heb je aan de TP-Link een goede router.

Moderator
    unSOUND

Dat kan, maar zoals ik al zei werken de Airport Express stations alleen in combinatie met een Airport Extreme router, niet met andere routers. En als je bijvoorbeeld al een Airport Express heb liggen voor Airtunes of Airplay, dan is een Airport Extreme de beste optie.

Inactief
    Anoniem
    scarface32sa op 09 januari 2011

netgear wnr2000.ik heb goed ervaring met deze router.

Ik juist helemaal niet. Ding loopt vaak vast. En dan moet je hem weer resetten, om te kunnen internetten.

Ook kan deze router geen dual-band uitzenden. En dat is wel een gemis.

Bijdrager
    matsoftmac

Dank voor al jullie reacties!!

Airport Extreme heb ik (als lang Apple-fan) nog weinig ervaringen mee.

Wat zijn de grootste verschillen tussen een Airport Extreme en bijvoorbeeld een Linksys router?

Wij hebben thuis PC’s die zowel draadloos als met draad zijn verbonden. Gaat dat goed bij een Airport?

Kan ik ook gewoon poorten forwarden (voor bijvoorbeeld een webserver) bij een Airport Extreme??

Moderator
    unSOUND
    matsoftmac op 09 januari 2011

Wat zijn de grootste verschillen tussen een Airport Extreme en bijvoorbeeld een Linksys router?

Eigenlijk hetzelfde als wat ik zei over het verschil tussen een Airport Extreme en de tp.

Wij hebben thuis PC\’s die zowel draadloos als met draad zijn verbonden. Gaat dat goed bij een Airport?

Natuurlijk.

Kan ik ook gewoon poorten forwarden (voor bijvoorbeeld een webserver) bij een Airport Extreme??

Uiteraard.

Bijdrager
    denniswe

Dat kan, maar zoals ik al zei werken de Airport Express stations alleen in combinatie met een Airport Extreme router, niet met andere routers. En als je bijvoorbeeld al een Airport Express heb liggen voor Airtunes of Airplay, dan is een Airport Extreme de beste optie.

Misschien moet je het eerst even proberen, voordat je zegt dat het niet werkt..;-)

Bijdrager
    Nickalicious

Wij hebben thuis PC\’s die zowel draadloos als met draad zijn verbonden. Gaat dat goed bij een Airport?

– Het werkt meteen, geen gezeik met lastige configuratieschermen.

– Met een Airport Extreme is dit geen enkel probleem. Je hebt 3 gigabit LAN poorten die je nog kan uitbreiden dmv een (Gigabit) switch. Tevens is de Airport Extreme dual-channel WiFi, dus je kan zowel een 802.11n netwerk aanmaken als een 802.11b/g newerk. At the same time :D, indien je dit niet belangrijk acht kun je zelfs ervoor kiezen om de 2e netwerkmogelijkheid te gebruiken als gastnetwerk.

– Geen probleem en zonder moeite.

Ik heb zelf sinds kort (bijna 4 maanden) een Airport Extreme en ik ben er laaiend enthousiast over. Door performance, bedieningsgemak en extra functionaliteit.

Bijdrager
    Elbertox

Misschien moet je het eerst even proberen, voordat je zegt dat het niet werkt..;-)

Idd ik stream toch ook van mijn mac naar mijn Airport Express via een Linksys WRT54G, en Airplay werkt eveneens perfect.

Bijdrager
    iep
    Nickalicious op 09 januari 2011

Wij hebben thuis PC\\\’s die zowel draadloos als met draad zijn verbonden. Gaat dat goed bij een Airport?

– Het werkt meteen, geen gezeik met lastige configuratieschermen.

Wat de grootst mogelijke flauwekul is. De Airport kun je alleen managen op een Mac of Windows machine omdat je daar een aparte applicatie voor nodig hebt. Er zit geen handige universele webinterface in. De utility is wel redelijk simpel in gebruik maar je hebt nog altijd wel enige kennis van zaken nodig, net als bij ieder andere router. Je kunt automatisch te werk gaan maar als je handmatig te werk gaat heb je ook te maken met die moeilijke schermen zoals elders. Helaas is dan de Airport soms moeilijker dan een gemiddelde router omdat je maar een beperkte keuze voor je neus hebt. Gelukkig valt er met de option toets ingedrukt bij een aantal keuzemogelijkheden weer wat meer in te stellen. Port forwarden is vrij simpel, dat is bijna overal op nagenoeg dezelfde manier dus daarin zul je de verschillen niet zien.

Persoonlijk merk ik geen verschil tussen de Tomato firmware van mijn Linksys WRT54GL en de Airport Utility. Sommige dingen gaan bij Tomato iets handiger omdat ik niet iets als de option toets ingedrukt hoef te houden.

– Met een Airport Extreme is dit geen enkel probleem. Je hebt 3 gigabit LAN poorten die je nog kan uitbreiden dmv een (Gigabit) switch. Tevens is de Airport Extreme dual-channel WiFi, dus je kan zowel een 802.11n netwerk aanmaken als een 802.11b/g newerk. At the same time :D, indien je dit niet belangrijk acht kun je zelfs ervoor kiezen om de 2e netwerkmogelijkheid te gebruiken als gastnetwerk.

En dit is dan weer zo’n situatie waarbij het lastiger wordt en je niet meer met die automaat kunt werken. Dit kun je beter handmatig instellen. Hierbij moet wel gezegd worden dat 802.11n backwards compatible is met 802.11b en 802.11g. De snelheid knalt dan alleen wel omlaag naar de 150 Mbps ipv de 300 Mbps. Dat is wel op te lossen door 2 gescheiden netwerken aan te maken maar dat moet handmatig omdat het niet via de automaat kan. Hierbij heb je dan een apart 802.11b/g netwerk en een apart 802.11n netwerk.

Verder klopt hetgeen wat unSOUND zegt over WDS niet. WDS is een universeel iets waarbij het echt niet uitmaakt welke apparatuur je gebruikt. Er zit wel een minpunt aan WDS, het is nou niet iets wat garant staat voor stabiliteit. Er zijn aardig wat problemen mee (ook al gebruik je dezelfde apparatuur of apparatuur van het zelfde merk). Meest makkelijke en foutloze manier om je netwerk uit te breiden is een 2e access point aanschaffen en die gewoon los in te stellen.

Bijdrager
    Little Idiot

Wij hebben thuis PC’s die zowel draadloos als met draad zijn verbonden……
    waarvoor deze vraag dan hier?

Bijdrager
    matsoftmac

@Little Idiot: Ik bedoelde eigenlijk dat wij OOK pc’s hebben.;-) En daarbij, het gaat toch over een Apple product dus dan zit je toch goed op het forum hier?

Weet iemand hoeveel poorten je tegelijk kan forwarden met de Airport Extreme?

Moderator
    unSOUND
    iep op 09 januari 2011

Verder klopt hetgeen wat unSOUND zegt over WDS niet. WDS is een universeel iets waarbij het echt niet uitmaakt welke apparatuur je gebruikt.

Grappig. Ik heb heel het woord WDS niet gebruikt. Bewust niet. Apple noemt het namelijk “uitbreiding van het netwerk”, geen WDS. En wat ik zeg klopt wel degelijk, want met een Airport Express kun je alleen het netwerk van een Airport uitbreiden, niet van een 3rd party router.

*2 AirPort Express kan alleen het bereik van een draadloos AirPort Extreme- of AirPort Express-netwerk uitbreiden.

Bron: http://www.apple.com/nl/airportexpress/features/sharing.html

Moderator
    unSOUND

Misschien moet je het eerst even proberen, voordat je zegt dat het niet werkt..

Elbertox op 09 januari 2011

Idd ik stream toch ook van mijn mac naar mijn Airport Express via een Linksys WRT54G, en Airplay werkt eveneens perfect.

Ik zeg niet dat Airtunes niet werk met andere routers. Ik zeg dat een Airport Express niet als uitbreiding van een 3rd party router kan werken. En als je dus al een Airport Express hebt liggen voor Airtunes, is een Airport router de betere keuze, omdat je de Express dan ook gelijk als uitbreding kunt gebruiken…

Bijdrager
    Pieterr

Voordelen van de AirPort Extreme zijn al genoemd.

Grootste verschil tussen de AirPort Extreme en de Linksys E3000 is de prijs. En je mist het Apple logo.

Kleinere verschillen: De Linksys heeft een 4de ethernetpoort, en kan een UPnP Media Server draaien vanaf de USB schijf.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.