12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    DemH

Welke prijs kan ik vragen?

Hallo allemaal,

Sinds enkele jaren illustreer ik als hobby en heb af en toe kleine opdrachten. Nu is er een magazine (US) die wilt dat ik een illustratie maak die op de cover van 14 high class magazines geplaatst zal worden. Nu weet ik niet wat ik moet vragen. Normaal vraag ik n paar honderd euro, maar als ik zie wat voor een prijzen zij vragen voor hun advertisers (5.000 per pagina ad, 200.000 voor een cover, ong 250 paginas per magazine..) is n paar honderd euro natuurlijk een grap voor hun. Heeft iemand een idee wat ik kan vragen?

Alvast super bedankt!

Dem.

Bijdrager
    TheBigZ

Welk antwoord wil je horen? $5000?

Bijdrager
    DemH

Nee :). Meer hoe mensen hun prijs normaal berekenen. In hoeverre houden ze rekening met hoe groot/klein de klant is. Houden ze altijd hun vaste uurtarief aan of spreken ze een vaste prijs af. En of ze andere punten hebben waarmee ze hun prijs berekenen (naast kosten van materialen, etc).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou ook het aantal oplages meenemen in je prijsberekening. Verder ben ik niet thuis in die markt, dus meer kan ik ook niet zeggen.

Bijdrager
    bjorngra

Als je nagaat dat een beetje reclamebureau vanaf ± €95 ex. btw per uur vraagt en jij een beetje inschat hoeveel tijd (uren) je nodig hebt. Je kunt idd niet met een paar honderd Euro/Dollar aankomen want dat komt ook niet professioneel over. Heb je nog materiaalkosten? Maak je alles digitaal? zou toch zeker een €120 per uur tellen.

Bijdrager
    janvanes

Als het over de VS gaat, mag je ook best eens kijken naar de tarieven daar.
    Er bestaat een “Graphic Artists Guild Handbook: Pricing & Ethical Guidelines”, maar ik denk niet dat dat (voor niet-leden) online te raadplegen is.
    Lezenswaardig: http://businessofillustration.com/pricing-your-illustration-work/

Maar uiteraard speelt het niveau (vakmanschap, bewerkelijkheid, artistieke waarde, creativiteit, noem maar op) van je illustraties, en de aard van de tijdschriften in kwestie (oplage, doelgroep), ook een rol.

Bijdrager
    Brombeer

Dit zou een mooie vraag voor op MacMinds.net zijn.

Bijdrager
    Shmoo

:-D

Bijdrager
    KarelWillem
    bjorngra op 09 april 2015

…Je kunt idd niet met een paar honderd Euro/Dollar aankomen want dat komt ook niet professioneel over…

Duur = professioneel.

Dit is de algemene misvatting waardoor er bijvoorbeeld jaarlijks voor honderden miljoenen aan onnodige ICT-projecten wordt verkocht.
    Of waarmee een reclamebureau een nieuwe huisstijl weet te slijten voor een paar ton aan een rijksorganisatie.

Ik vind het wel een komische gedachte.
    En zolang iedereen het gelooft, zou ik er mooi van mee profiteren.;)

Bijdrager
    Bianco

Wat is de achterliggende reden dat je daar over nadenkt? Het gaat er toch om dat JIJ tevreden bent met het bedrag dat je voor je werk wilt hebben, en niet over hoeveel je had kunnen vragen?
    Of je investeert in jezelf: De potentiële afzetmarkt voor je werk is aanzienlijk in The States, dus wellicht levert de plaatsing van je werk in die bladen je een boel werk op, waar je dan een redelijk bedrag voor kunt vragen.

Of je gaat mee in het overvragen wat tegenwoordig gemeengoed lijkt te zijn, en probeert een zo hoog als mogelijk bedrag voor je werk te vragen.

Aan jou de keuze.

(en aan de klant natuurlijk. Als die je prijs te hoog vinden, zoeken ze wel een ander.)

Bijdrager
    MauritsBD

Vraag gewoon wat ze bieden voor jou werk, als je met een redelijke prijs komen dan weet je ook direct wat voor een bedrijf het is. Zo creëer je voor je zelf ook een win-win situatie. Jij een mooie prijs en gevoel voor het werk dat je maakt, en je geeft de klant de mogelijkheid goed na te denken wat hij/zij over heeft voor de kwaliteit van jou werk. Zo weet je ook meteen hoe je in de markt ligt en wat je in de toekomst zou kunnen vragen.

Regel 1 van het verkopen van jou producten is om de klant te laten praten, en te beslissen.

Bijdrager
    SvS

KarelWillem ++ en zo blijven we met beide benen aan de grond.:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.