20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Welke pre G5 Macs hadden minst kans op defecten?

De meeste Macs gaan vele jaren mee. Mijn g3 beige bvb houdt het nu al 8 jaar uit., en blijft dank zij een processor upgrade nog steeds bruikbaar. Ik heb onlangs nog eens mijn eerste computer, een Performa 600, gekocht in 1993 opgestart. Die werkt ook nog. Andere Macs gaan blijkbaar zo lang niet mee. Bij Imac G3’s zijn er gekende problemen met video en voeding. Powerbooks en IBooks houden het wellicht zo lang niet uit. Mijn broer had tegenslag met zijn G4 Tower (Sawtooth), het was nochtans vele jaren een heel stabiele machine, maar nu is het moederbord kapot.
    Anderzijds heb je meer kans op een defect als je een all-in-one toestel koopt.
    Persoonlijk had ik bvb ook geen goede ervaringen met Beige Applevision Monitors, zeker deze met de ingebouwde speakers.

Post jullie ervaringen.

TIA
    :finderoud:

Bijdrager
    vikking

Ik heb hier een mac classic staan met 7.5, en die boot ook nogsteeds braaf:)

Bijdrager
    demandiebakt

er zijn echt nog heel erg veel imac G3’s en als je ziet uit welk jaar ze stammen vind ik dat die krengen het aardig lang uithouden!
    met wat troetelwerk in het geheugen draait tiger er ook gewoon prima op en kun je muziek en internet er aardig mee verwerken!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”vikking”

Ik heb hier een mac classic staan met 7.5, en die boot ook nogsteeds braaf:)

De meeste pre-powermacs zijn quasi onverslijtbaar, denk ik.
    Ik heb toch eens een SE 30 moeten naar het containerpark doen. Zou ik zeker niet gedaan hebben als het scherm niet defect was…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”demandiebakt”

er zijn echt nog heel erg veel imac G3’s en als je ziet uit welk jaar ze stammen vind ik dat die krengen het aardig lang uithouden!
    met wat troetelwerk in het geheugen draait tiger er ook gewoon prima op en kun je muziek en internet er aardig mee verwerken!

Bij G3 Imacs heb ik in bij vrienden en kennissen toch veel problemen gezien met voeding en video-board. En heb het zelf ook moeten ervaren.
    Ik vond het wel mooie machientjes…

Bijdrager
    Ewout

Ik heb zo’n beetje alle generaties wel meegemaakt, feit blijft dat totdat Apple met de Performa reeks begon de Mac’s vrijwel onverwoestbaar waren. Performa & LC reeksen waren LowCost Mac’s. Productie kosten moesten zowiezo naar beneden om meer Mac’s te verkopen. Sindsdien zijn de Mac’s nooit meer terug geweest op het oude niveau.

Super degelijk:

Plus, Se, Se30, Mac II series, Quadra 800, 950, PowerMac 6100,7100, 8100.

erg kwestbaar:

Performa 630, PowerMac 7200, PowerMac G3 B&W, iMac G3 (complete CRT lijn)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Persoonlijk denk ik ook dat Macs in een kleine behuizing, zoals Mac Mini’s en die platte Imacs kwetsbaarder zijn op lange termijn…

Bijdrager
    demandiebakt

@ Mac Hammer Fan
    ik vond en vind ze nog steeds leuk!
    heb hier ook nog een lime 400mhz DV staan waar ik mn ipod 4G op onderhoud:)
    en heb idd wel gehoord van problemen maar er zijn er ook aardig veel van verkocht..
    vond die hele transparante lijn van apple gewoon gaaf, maar ja de mode vraagt nu om alu en rvs.
    helaas:) en ik hoop dus dat hij het nog lang blijft doen!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”demandiebakt”

@ Mac Hammer Fan
    ik vond en vind ze nog steeds leuk!
    ….!

Ik ook, ik heb hier nog steeds één staan waarvan de blauwe kleur op het scherm soms weggaat, maar ik wil hem toch niet weg doen. Hij dient momenteel om met Linux te experimenteren, want daarvoor wil ik mijn G5 niet opofferen…
    En ik hield ook van de transparante design.

Bijdrager
    Freek.

Er snorren hier thuis nog een iMac G3 400 (?) MHZ SE DVD Graphite en een G4 350 MHZ PCI-Graphics (eerste serie G4) in huis. De G4 heeft een nieuwe grotere HD en de cd-lezer is vervangen voor een dvd-brander. Beiden met 712MB geheugen op 10.4.6.
    Op het werk staan nog een PM 9500 (10 jaar oud, toen de dikste die te krijgen was), een PM 9600 en een G3 B&W tower. Meestal staan deze uit maar als ze aangaan doen ze het nog gewoon. Die G3 B&W was een beetje een zorgenkindje.
    De G4’s op het werk doen het ook nog altijd allemaal zonder problemen, net als de 2 17″ PowerBooks G4. De meeste sores hebben we eigenlijk met onze twee jaar oude PM G5’s (DP 1.8 met 8 geheugensleuven, toen de middelste uit de serie met 160GB HD). Van de 5 zijn er 2 nog niet bij de dokter geweest. De andere hebben allen inmiddels een nieuw moederbord.
    Met mijn eigen 1 jaar oude G5 2.3 DP heb ik gelukkig echt totaal geen enkel mankementje gehad. Topmachientje 8)

Dus… eigenlijk deed alles het perfect behalve de G3 B&W en een paar G5’s.

Moderator
    Strifer

Ik heb hier staan:

– twee SE30’s
    – Mac/Apple IIgx (en nog eenzelfde uit die serie geloof ik)
    – twee LC 475’s
    – een Performa 630
    – een Powermac 5400 of 5500
    – een iMac G3 400 Mhz DV
    – een iMac G3 500 Mhz DV SE
    – een iMac G4 Flatpanel 17in 1.25 Ghz

ze doen het technisch allemaal nog, alleen willen de SEtjes niet meer opstarten omdat de harde schijven even opnieuw geinstalleerd moeten worden. Verder is alles nog bootable (ow nee… een van de iMac G3’s heeft geen geheugen erin) en is er bij mij nog nooit een Mac stuk gegaan.

Bijdrager
    Erik Joling

Als je overzichtje iets moet opleveren, dan moet je ook vragen welke Macs niet meer goed werken. Nu krijg je het effect van de honderdjarige die al vanaf z’n negende zware shag rookt.
    Mijn Classic en Duo 230 willen niet meer opstarten, maar mijn Performa 5400 doet het nog steeds.
    En uiteraard mijn iMac G4 17″!

Bijdrager
    inberlin

De meeste mensen schaffen doorgaans 1 model aan en daar werken ze een paar jaar mee, todat ze de volgende aanschaffen. Dus een beetje een rare vraag.
    Mijn laatste 3 waren powerbooks . Bij de G3 firewire ging na een jaar de dvd speler kapot, van de G4 PB 1000 Mhz heb ik 2 keer het beeldscherm moeten laten vervangen, 1x de adapter en 1x het motherboard en mijn huidige G4 PB 1,5GHz herkend geen airporthardware meer en de backlight heeft nog maar 50% capaciteit, dus daar kun je alleen maar in het donker mee werken.

Ik kan alleen maar hopen dat de andere modellen betrouwbaarder zijn!:x

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”inberlin”

De meeste mensen schaffen doorgaans 1 model aan en daar werken ze een paar jaar mee, todat ze de volgende aanschaffen. Dus een beetje een rare vraag.

Je hebt daarin wel gelijk, maar ik kon toch niet van elke Mac apart een poll beginnen starten of iemand er goede of slechte ervaringen mee had? Ik probeer alleen een globaal beeld te krijgen en dan merk je toch dat bepaalde toestellen slechter scoren dan andere.
    Ik denk ook dat de kans op defecten bij draagbare modellen merkbaar hoger ligt.

Bijdrager
    PietjePuk

Ga je voor elk model een topic openen?:?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”pietjepuk6546″

Ga je voor elk model een topic openen?:?

Moderator, ik wil je dit niet aan doen…

:wink:

Bijdrager
    joffrie

Het is net of die oude spullen onverslijtbaar zijn.
    Zoals ons mama met haar mixer.
    Die oude heeft ze meer als 15 jaar gehad en een nieuwe nog geen 15 dagen en die is al stuk.

Zo is dat met een Mac net hetzelfde denk ik.
    En dat van die mixers, dat was maar om een vergelijking te maken.

Bijdrager
    VeRCEttY
    ”joffrie”

Die oude heeft ze meer als 15 jaar gehad en een nieuwe nog geen 15 dagen en die is al stuk.

Zo is dat met een Mac net hetzelfde denk ik.
    En dat van die mixers, dat was maar om een vergelijking te maken.

Sorry maar ik vind de vergelijking wat scheef…. Bedoel je te zeggen dat een nieuwe Mac maar 15 dagen meegaat?

Als ik m’n oude G3 wil gebruiken om een videobestand te converteren dan kan ik een vrije dag opnemen, gebruik ik ‘m als tekstverwerker dan is ie uitstekend.

Ik wil maar zeggen: ’t is maar net waar je ‘m voor gebruikt, toch?

Het is ook onzin dat je in deze poll maar 1 mogelijkheid kan aanklikken… Alsof er maar 1 superieure mac kan zijn. catch my drift?

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Ik heb hier nog een nubus 100mhz met 9GB extern opslag. Die draait al vanaf ….. heel lang geleden dag en nacht.

Bijdrager
    joffrie

Sorry maar ik vind de vergelijking wat scheef…. Bedoel je te zeggen dat een nieuwe Mac maar 15 dagen meegaat?

Nee, natuurlijk niet.
    En een nieuwe computer zal ook altijd veel beter zijn dan een oude qua snelheid en functies.
    Ik werk/speel ook liever met een nieuwe computer dan met een oude hoor.
    Maar de hardware van die computers van de oude generatie zijn precies beter van kwaliteit.

Die mixer dat was de eerste vergelijking die in mij opkwam.:wink:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.