15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Gorter89

Welke OS voor mijn MAC

Goedemorgen,

Ik ben benieuwd welke OS het beste zal draaien op mijn MacBook Pro
    Hieronder de gegevens van mij PC, ik draai er nu Yosemite op alleen hij loopt vaak vast.

Ik heb hem 2e hands gekocht en nu pas 4maanden in gebruik alleen door het niet heel soepel lopen nog niet heel erg tevreden mee..

Modelnaam: MacBook Pro
    Modelaanduiding: MacBookPro6,2
    Processornaam: Intel Core i5
    Processorsnelheid: 2,53 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 2
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache: 3 MB
    Geheugen: 4 GB
    Interconnectsnelheid processor: 4.8 GT/s
    Opstart-ROM-versie: MBP61.0057.B0F
    SMC-versie (systeem): 1.58f17
    Sudden Motion Sensor:
    Status: Ingeschakeld

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! alvast bedankt!

Grtz

Bijdrager
    GoeieDag

Het is een MacBook Pro 15 inch Mid 2010.
    Yosemite kan daar prima op draaien. 4 GB RAM is voldoende.
    Grootste kanshebber voor de probleem-veroorzaker: de HD.
    Zet hier eens een EtreCheck rapport neer.
    En doe een check met SmartUtility.

Bijdrager
    Beech

Bij welke programma’s “loopt het nog niet heel soepel” ?

Bijdrager
    Buzz

Erg vreemd, dat wantrouwen ten opzichte van recente versies van OS X bij veel mensen op dit forum. Vanuit welke logica zouden ernstige computerproblemen kunnen verdwijnen door het besturingssysteem te vervangen door een oudere versie?

Bijdrager
    basiel

HD vervangen door SSD dan ga je pas zien wat voor een snelheid en stabiliteit je wint.

De SSD’s zijn gelukkig niet zo duur meer en via iFixit kan je HD wel zelf vervangen.

Bijdrager
    tarun

Klopt. Een SSD maakt je MBP uit 2010 bijna zo snel als een nieuwe MBP. Scheelt misschien 20%.

Bijdrager
    Buzz

Maar voor de stabiliteit maakt HD of SSD natuurlijk niks uit, basiel, tenzij er iets stuk is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Buzz.

Bijdrager
    Brombeer
    Buzz_D op 01 april 2015

Erg vreemd, dat wantrouwen ten opzichte van recente versies van OS X bij veel mensen op dit forum. Vanuit welke logica zouden ernstige computerproblemen kunnen verdwijnen door het besturingssysteem te vervangen door een oudere versie?

Wat je in essentie wilt is een vlot kern-OS, dat draait als een diesel. Niet allerlei onnodige toeters en bellen die rekenkracht vreten.
    Daarbij hoor ik bij de school die vindt dat 4 GB RAM net genoeg is voor Yosemite zelf, maar dat die 4 GB krap gaan worden als je wat serieuze software erbij gaat draaien. En juist dat laatste is vaak de bedoeling van de computer.
    Verder grenst het aan oplichting dat Apple in zulke dure laptops standaard nog steeds zulke trage 5400rpm schijven durft te plaatsen. Het besproken machientje is vier, vijf jaar oud, een mooi moment om er een SSD of fusion in te zetten.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    GoeieDag

Brombeer, je doet nu net alsof Yosemite een OS van “allerlei onnodige toeters en bellen” is. Onzin! Nogmaals: onzin!
    Ten opzichte van bv systeem 4 was elke volgende, of daarop volgende OS zo’n systeem. Dus tov van OS X 10.1 was bv 10.4 vol ‘toeters en bellen’. Of 10.6 tov 10.4. Ook onzin. Een OS is een levend ‘ding’ en ontwikkeld zich mee met behoeftes waar we jaren geleden niet van wisten dat dat een behoefte kon zijn. En daar is 10.9 en 10.10 een logische evolutie in.

Waarom denk je dat er zo’n groot verschil is tussen een 7200 en een 5400? Er zijn genoeg testen te vinden dat het verschil niet significant is. Wel is er verschil in stroomgebruik, geluid en vibratie, ook geen onbelangrijke criteria in een laptop.

Wat beschouw jij als “serieuze software”? en wat is dan de ‘niet-serieuze software’?

Oftewel: je bromt er lekker op los, niet gehinderd door teveel kennis. Wel gezellig hoor, dit soort ge-OH…

Bijdrager
    MrBelloNLD

eens met 4gb krapjes, eens met ssd behoorlijke versneller (gevoelsmatige snelheidswinst echt wel meer dan 20%)
    Josjemietje leuk, voor mij persoonlijk niet noodzakelijk, Mafje doet het ook nog goed, maar natuurlijk met Mafje geen cloud-disk van apple, en niet verder typen vanaf iphone op mac etc.

Bijdrager
    Gorter89

Goedenavond allemaal!

Bedankt voor alle reacties, ik ga maar even langs een computer winkel om daar mij HD om te zetten naar SSD.
    Is gebruik eigenlijk alleen numbers, pages, internet, dan wel een reserveringssysteem, pas een website hier en daar wat aan(alleen simpele dingen) en luister een muziekje. Vast lopen gebeurt soms zomaar als ik van programma wissel of op internet zit.. En dan duurt het echt 5 minuten totdat hij het weer doet of moet ik het programma afsluiten.
    Ik heb er niks tegen Yosemite alleen hoor soms in de wandel gangen dat op oudere pc’s andere OS beter werkt..

Nogmaals bedankt! En tips zijn altijd welkom!

Bijdrager
    Gorter89

https://nl.ifixit.com/Store/Mac/500-GB-SSD-Hybrid-2-5-Inch-Hard-Drive/IF107-098-3 is dit dan hetgeen wat ik moet hebben?(vind het nog wel prijzig..)

Bijdrager
    tarun

Nee. Dit is een hybride schijf. Dus deels SSD en deels gewone harde schijf. Deze moet je hebben. $295 + BTW. (Die BTW wordt apart ingevorderd.) Het is wel echt de moeite waard. Je MBP is bijna als nieuw.

Bijdrager
    fixar

Er is geen enkele noodzaak om ene SSD uit Amerika te laten overkomen hoor. Bij elke PC-boer of goede internetshop kun je SSD’s te kust en te keur vinden.

Ik begrijp dat je in je huidige systeem een 500 GB schijf hebt? Hoeveel gebruik je daar eigenlijk van? Staat ie tjokvol data dan zul je inderdaad voor een grote 500GB oplossingen moeten gaan…. Als je echter royaal onder de 250GB data kan blijven is een 250 GB SSD zo ongeveer de helft goedkoper.

Goed aangeschreven varianten SSD’s zijn (in willekeurige volgorde): Samsung 840EVO of 850 EVO of PRO, Crucial MX100 of M550 of MX200
    zie http://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/producten/ voor prijzen

Alleen wel even zorgen voor het juiste gereedschap
    Phillips #00 Screwdriver (kleine kruiskop)
    T6 Torx Screwdriver
    een willekeurige USB2 of USB3 externe behuizing 2.5″ (kosten ± 10 euro)

De oude schijf kun je (als ie niet defect is) in die externe behuizing laten zitten en in de toekomst inzetten als backup schijf

Bijdrager
    TheBigZ
    Gorter89 op 02 april 2015

Nogmaals bedankt! En tips zijn altijd welkom!

Begin eerst met er voor €75 maximaal geheugen (8GB) in te zetten. Dan kun je prima Yosemite gebruiken.
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.