19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    bassbug

Welke onderdelen trekken CPU kracht?

Zit zo te kijken naar MenuMeters en ik zie dat mijn systeem regelmatig 100% CPU gebruikt. Dus de vraag wat trekt zo hard aan mijn CPU? Met Activity monitor ben ik eens gaan kijken.

Ik heb eigenlijk niet zoveel open staan en zeker geen CPU drainers als zware grafische applicaties of iets dergelijks. Mijn iMac is zeker geen snelheidsmonster maar ook geen slak (800 Mhz G4, 768 Mb Ram, 10.3.5)

Wat heb ik zoal openstaan:
    MenuMeters (systeem gegevens op menubalk)
    WeatherMenu (weer op menubalk)
    Mail
    Safari
    Proteus of Adium (laatste ben ik aan het proberen)
    Dragthing (applicatie launcher)
    PPTP-gui (om connectie te maken met ADSL)
    Soms een bittorrentje draaien

Wat opvalt is dat PPTP regelmatig relatief veel CPU verbruikt voor zo’n kleine applicatie: 4 – 11%
    Ook Safari heeft regelmatig last van vreetbuien. Uitschieters naar 40% is niet ongebruikelijk
    Windows Server (routine om alles wat op beeld verschijnt in goede banen te leiden?) wil ook wel eens uitschieten naar zo’n 19%

Kortom:
    Er is niet eens zoveel nodig om je systeem stroperig en traag te maken en dat bevalt me niet :x
    Dit bevestigt wederom het gevoel dat OS X, ondanks alle moois, niet dat ‘snappy’ gevoel geeft wat Windows wel heeft. En vaak zelfs op Windows systemen die trager zijn en minder Ram… :(

Moderator
    Strifer

11+40+19 = 70%…. die rest wordt makkelijk opgevuld door enkele andere dingetjes. zo heb je misschien weleens een uitschieter naar 100%, maar goed… het regelmatig behalen van 100% met niet al te actieve inspanningen vind ik wat gek. heb hier dan ook weinig verstand van…. ik opper maar wat.

Bijdrager
    bassbug

Ja de optelsom is verleidelijk maar dat geeft maar een deel van het beeld.

Er zijn nog allerlei kleine activiteitjes die tussen nul en enkele %-tjes nemen op z’n tijd. Ja veel kleintjes maken ook wel een iets groter %, maar waar ik met name stoor zijn die grote uitschieters van de genoemde prgs.

Safari wordt wel geroemd om zijn snelheid maar ik vind het eigenlijk best mee vallen. Bij een site stil staan(?) en kijken naar een draaiend wieltje kan ik missen als kiespijn. Net als niet reageren op muisklikken als die bezig (waarmee?) is. Maar dit is een andere dsicussie….

Bijdrager
    Andre

CPU pakt wat ie pakken kan… waarom 10 % als 90% vrij is?
    Dus 100 % is goed.
    Het is niet goed als je MAC erg langzaam is (wordt). Dan moet je je zorgen maken en kijken wat er aan de hand is.
    Meestal is het een applicatie die nogal wappie is geworden en het killen van dat process wil meestal helpen.

Ook logfiles en VM swapfiles geven problemen. Ik gebruik OnyX om dit te doen en heb tevens mijn crontab aangepast zodat de logfiles in de middag worden opgeschoont ipv snachts wanneer de meeste computers uit staan. DUS niet gebeurt.

Bijdrager
    bassbug
    ”Andre”

Ook logfiles en VM swapfiles geven problemen. Ik gebruik OnyX om dit te doen en heb tevens mijn crontab aangepast zodat de logfiles in de middag worden opgeschoont ipv snachts wanneer de meeste computers uit staan. DUS niet gebeurt.

Ik doe om de paar weken met MacJanitor een schoonmaak beurt. Regelmatig permissies herstellen (wat een vervelende klus is dat zeg…)

Bijdrager
    jeff

Het is maar net hoe je het bekijkt. Als ik met een applicatie werk, zie ik bij het uitvoeren van commando’s de CPU geregeld tegen de 100% staan. Dat lijkt me prima, want dat is een teken dat mijn applicatie op maximale snelheid draait. Het is wat anders als je enige tijd niets doet en dan nog een hoge CPU-belasting ziet. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Als ik in Procesbeheer kijk zie ik na enige tijd de CPU helemaal wegzakken naar 5-10%, met een aantal applicaties open (Firefox, Mail, Photoshop, Menumeters e.d.). Ook op een iMac G4 800 MHz 10.2.8.

Bijdrager
    fistkikker

Mac OS X 10.3 defragmenteert je harde schijf als je Mac verder niets te doen heeft. Dat hij daarbij een uitschieter naar 100% vertoont verbaasd me niet zoveel. Hij stopt met dat defragmenteren zodra je ‘m iets te doen geeft. Misschien dat dat het is?

Bijdrager
    Oppie
    ”bassbug”

Regelmatig permissies herstellen (wat een vervelende klus is dat zeg…)

Waarom vervelend?

(of was het een :wink: ?)

Bijdrager
    bassbug
    ”Oppie”

Waarom vervelend?

Nou ja…. Had het liever niet hoeven doen inderdaad. Waarom niet door het systeem ‘vanzelf’ laten doen?

Bijdrager
    Zout

Het is een groot misverstand om te denken dat je systeem te traag is als je af en toe 100& behaald. Als je continu 100% haalt dan heb je wel een probleem. Dat veroorzaakt traagheid. Dat je met safari soms onze favoriete strandbal ziet betekend dat hij ergens opwacht, niet dat hij aan het rekenen is volgens mij.

Als je in de teminal even uptime intypt dan zie je je load voor 1 , 5, 15 minuten, dan heb je een beetje een idee hoe druk die het heeft.

Bijdrager
    ateazz

hey

zijn proteus en adium geen java applicaties, zo ja verklaart dat veel.
    Om het zeker teweten, type ; – ps aux – in je terminal en je ziet wat er proc. vreet. (zonder de streepjes uiteraard) :wink:
    Dit geeft meer info dan menumeters en activity monitor.

ik zie opeens dat me mac data aan het versturen en ontvangen is.
    Alleen via bovenstaand commande kwam ik erachter dat er een deamon niet afgesloten was tijdens het quitten van het programma.

suc6

Bijdrager
    Josh

De menumeters vreten CPU en veroorzaken opstartvertraging. Maar ik wil ze niet missen.

Bijdrager
    Laagwater

@bassbugs, ik heb dezelfde computer gehad, welliswaar een 700mhz, dus wel een tikkeltje langzamer maar niet veel.
    Ik heb sinds een paar maanden een G5 1.8 en dat is een machine die heel anders (lees snel) reageert op alles eigenlijk. In vergelijking met een wintel ook veel stabieler trouwens.
    Ik denk zelf dat toch je computer gewoon langzaam is met name omdat je hem wilt vergelijken met de reactietijd van een wintelcomputer. Ik bezit een athlon 2500, dus snap wat je bedoelt. Net zo goed als OS 9x veel sneller voelt als OS X.
    Mijn punt is dat de imac 800 gezien de huidige computers niet snel is en dat je dat ook niet kunt verlangen van het beestje. De G5 daarintegen maakt dat wel waar en als je er een tijdje op gewerkt heb dan schrik je van de trage reactie van vorige generatie macs. Zelfs een G5 1.6 vind ik opmerkelijk veel trager trouwens.
    Ik moet wel toegeven dat snelheid voor mij een belangrijk punt is omdat ik verschillende mensen in mijn omgeving ken die daar niet wakker van liggen.

Bijdrager
    Oppie

Ik stelde de vraag over permissies herstellen omdat ik het idee had dat je het vanaf de systeem CD doet (“is vervelend…”), en dat moet je zeker niet doen; altijd herstellen vanaf de HD zelf, anders doet het eventueel meer kwaad dan goed!

Bijdrager
    michelvdb
    ”bassbug”
    ”Oppie”

Waarom vervelend?

Nou ja…. Had het liever niet hoeven doen inderdaad. Waarom niet door het systeem ‘vanzelf’ laten doen?

Ik wil een huis dat me crontab zelf de scripts periodic/daily, periodic/weekly, periodic/monthly kan uitvoeren.
    Gedaan met zelf te moeten:
    • ruiten zemen en lappen
    • stofzuigen
    • dweilen
    • wassen en strijken
    • …
    Spijtig genoeg …:cry:

:wink:

Bijdrager
    michelvdb

Om te weten welke processen de CPU behoorlijk veel aanspreken,
    heb je enkele mogelijkheden:

De eerste is /Programma’s/Hulpprogramma’s/Activiteitenweergave gebruiken.
    Met rolmenu Alle processen en % processor zie je welke slokop aan het werk is.

Een tweede is Terminal: typ het commando top en toets Enter of Return.

Bijdrager
    bassbug
    ”michelvdb”

Om te weten welke processen de CPU behoorlijk veel aanspreken,
    heb je enkele mogelijkheden:

De eerste is /Programma’s/Hulpprogramma’s/Activiteitenweergave gebruiken.
    Met rolmenu Alle processen en % processor zie je welke slokop aan het werk is.

Dit IS Activity Monitor

Bijdrager
    Andre
    ”ateazz”

hey

zijn proteus en adium geen java applicaties, zo ja verklaart dat veel.
    Om het zeker teweten, type ; – ps aux – in je terminal en je ziet wat er proc. vreet. (zonder de streepjes uiteraard) :wink:
    Dit geeft meer info dan menumeters en activity monitor.

suc6

Denk dat je ‘top’ bedoeld ipv ‘ps -aux’

gebruik ‘top -u’ om de hoogste cpu boven aan te zetten.

Bijdrager
    ateazz

hey andre

nee ik bedoel niet top, dan had ik dat wel geschreven.
    Top is niet volledig net als de activity monitor, met wat ik schreef klrijg je wel een volledige lijst.

greetzz

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.