24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    segher

Welke nieuwe mac?

Hallo allemaal,

Misschien wel weer de meest afgezaagde vraag om op dit forum te stellen maar ik zou toch graag jullie advies willen hebben. Ik start er even een nieuw topic voor want elke situatie is toch anders en ik ben een soortgelijke situatie als die voor mij nog niet tegengekomen.

Als het goed is ga ik volgend jaar de studie industrieel ontwerpen volgen in Delft. Ik heb al even opgezocht en nagevraagd en voor deze studie heb je vooral de programma’s SolidWorks en bepaalde programma’s van Adobe Suite nodig. Nu heeft Adobe goede ondersteuning voor mac maar SolidWorks is alleen voor windows, dit hoeft echter geen probleem te zijn met de steeds beter wordende Virtual Machines. Ook bied de tu Delft goede ondersteuning voor mac’s dus dit is geen probleem.
    Mijn huidige mac gaat deze programma’s zeker niet met plezier trekken (imac begin-2009) en ik denk dat het nu wel een goed moment is om een nieuwe mac te kopen met de 10% korting bij dixons.
    Zelf heb ik eigenlijk wel graag een laptop voor mijn studie aangezien je bij io veel contacturen hebt. Een macbook air is denk ik geen goede keus( hardware te zwak) dus dan maar naar de macbook pro retina. Zelf lijkt mij de 13 inch een mooi model, alleen ben ik niet zeker of de Hardware deze programma’s heel gelukkig trekt voor de komende 6 jaar dat ik studeer. Dan de 15 inch-high end model, ik heb zelf altijd het idee dat de 15 inch een beetje een log apparaat dat je toch de hele dag moet meeslepen en als een groot gevaarte op je bureau staat. (heb niet vaak een 15 inch retina gezien dus zou fout kunnen zitten)
    Dan maar de concessie doen en toch geen laptop nemen en dan maar voor de imac gaan, alleen vind ik het jammer dat in de standaard modellen geen ssd of fusion drive zit en dit vind ik toch wel het minimum. En bij dixons verkopen ze de ssd modellen niet, dus ook geen korting. Dan kan de retina imac nog maar dat gaat wel een beetje over de top vind ik.
    Mijn budget ligt maximaal op 2500 euro, maar dan moet de computer wel duidelijk veel meerwaarde bieden dan een 1500 euro computer.

Ik zou graag jullie advies horen!

Bijdrager
    Shmoo

Bouw of laat een solide PC bouwen voor dat geld, want als SolidWorks alleen PC software is dan zou ik eerder voor een native Windows PC gaan dan met een Mac gaan stunten om Windows te draaien. Daarnaast is Adobe software op vandaag meer gericht op PC dan op Mac.

Tijden dat Mac het favoriete kindje van Adobe was is wel voorbij.

Bijdrager
    Nikita

Wat je ook kiest, van welk bedrag dan ook; 6 jaar zal een apparaat niet trekken. Fysiek wellicht, maar hardware-technisch is alles met een jaar of 3 achterhaald. Dat je dat in elk geval meeneemt.

Als ik je zo hoor, denk ik dat je er al uit bent, trouwens.

Wil je het apparaat inderdaad over 6 jaar afschrijven, dan is de meeste uitgebreide MacBook Pro de beste optie. Dan heb je tevens een dedicated grafische kaart erin zitten. Het strekt wel je budget, maar per jaar komt dat neer op nog geen € 425,-.

Oh, wat Shmoo ook zegt (en ik even overheen had gelezen), als je Solidworks alleen onder Windows kan draaien kan je inderdaad beter een goed uitgeruste Windows notebook opzoeken. Natuurlijk kan je via Bootcamp ook Windows op een Mac fietsen, maar dan kost je weer een extra licentie. Ga in geen geval met virtualisatie aan de slag; dan heb je niks meer aan de ruwe power van je Mac.

Bijdrager
    SunKeeper

De huidige 15-inch MBP is niet meer zoals die altijd was. Kijk alleen maar op de foto’s hoe dun ie is. Qua gewicht en mobiliteit merk je dat ook. (sinds een paar weken hier eentje staan)

Ik zou zeggen: stap eens bij een APR binnen en til er eens eentje op. Doet niet onder voor een
    13-inch als je de specs bekijkt.

Edit: @Nikita: vanuit de TU Delft worden licenties in bruikleen gegeven (correct me if I’m wrong) dus licenties zal de beperking niet zijn.

Bijdrager
    Afroman

Solidworks onder een virtual machine is drama. Doe dit op of een Windows laptop(dan werkt het echt smooth). Of een MacBook Pro 15 inch met bootcamp. Want Bootcamp maakt gebruik van alle beschikbare hardware en dat doen Virtual Machines niet. Wat je wel kan doen met VMWare is in ieder geval als je even snel Windows nodig hebt zonder te rebooten dat die de Bootcamp-partities kan gebruiken en dat draaien als VM. Maar dan nog beschik je niet over alle power.

Bijdrager
    Nikita

Betreft het gewicht: daar heeft de Mac een enorm voordeel. Er zijn weinig (zo niet: geen) andere notebooks met zoveel power die slechts 2 kilo wegen.

Edit: hoewel; ik heb hier een MSI GS60 2PE-293NL gevonden van 1,9 kilo. Weliswaar niet met 512 GB SSD, maar 128 i.c.m. een HDD, maar wel met een i7 en 16 GB geheugen én een betere GPU.

Bijdrager
    SunKeeper

Zit je daar met zo’n regenboogtoetsenbord.:-D

Maar goed, qua specs kan het mee. Of je die zes jaar haalt is twijfelachtig, twee jaar garantie. Over restwaarde maar te zwijgen.

Bijdrager
    Nikita

Restwaarde na 6 jaar is voor eender welk apparaat nul, dus wat dat betreft…

Toetsenbordverlichting kan je gelukkig uitzetten of alleen op wit o.i.d.:nerd:

Bijdrager
    fenkikon

De Tu Delft heeft een campuscontract met Apple, je krijgt hier 12% korting mee op een Mac. Mijn advies is dus eigenlijk om nog even te wachten totdat je bent ingeschreven in Delft, op dat moment. Aan het eind van de volgende zomervakantie (eind augustus) is weer de back-to-school actie en krijg je nog eens 70 of 80 euro iTunes tegoed. Dus als je de computer niet per se nu nodig hebt, stel de aankoop dan nog even uit. In de tussentijd komt er ook weer nieuwe hardware van Apple uit, dus wellicht is het huidige model wel goedkoper rond die periode of is er een betere te krijgen.

Voor wat betreft je keuze, heb je al contact gezocht met de TuDelft zelf? Zij kunnen ook advies geven en aangeven welke systeemeisen er minimaal zijn. Dan kun je van daaruit een weloverwogen keuze maken. Een vriend van mij heeft op de TuDelft gestudeerd en maakte gebruik van vergelijkbare programma’s, maar gebruikte daar toen nog de 15″ NON-Retina MBP voor.

Mocht je nog lang twijfelen tussen de 13″ en 15″ dan zou ik je aan willen raden dit topic eens te volgen en door te lezen: http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-13-inch-of-15-inch-2/
    De 13″ rMBP is vergelijkbaar met een krachtige MacBook Air en is voornamelijk heel draagbaar en de 15″ rMBP juist het werkpaard. Mashable schrijft het volgende over het verschil tussen de 13″ en de 15″ rMBP: “While the new 13-inch MacBook Pro With Retina Display can be compared with the MacBook Air, the more fair comparison with the 15-inch MacBook Pro With Retina Display (rMBP from here on out) is the 27-inch iMac.”

De 13″ is meer gericht op draagbaarheid en minder op prestaties zoals de 15″ dat wel is. Het instapmodel van de 15″ heeft alleen een Intel Iris Pro op het moederboard als videokaart, het is aan te raden om de optie voor de Nvidia 2GB videokaart te selecteren. Hierdoor heb je een echte videokaart in je Mac zitten wat altijd van pas komt bij zware grafische processen en als je veel met 3D software werkt, wat ik wel verwacht bij industrieel ontwerpen. Met die videokaart kun je ook gemakkelijk externe beeldschermen aansturen.

Denk ook goed na hoeveel data je op de SSD kwijt moet kunnen. Achteraf upgraden kan met een rMBP niet meer. OWC heeft vanwege de nieuwe aansluiting van de SSD nog geen upgrade uitgebracht en bij de vorige modellen was het verschil om direct te upgraden via Apple nihil. Daarnaast heeft Apple in Yosemite Kext Signing automatisch geactiveerd. Apple controleert met behulp van die software of drivers wel van Apple afkomstig zijn en niet van 3rd parties en wil op die manier de beveiliging van het Mac systeem vergroten. Kortom bestel direct een SSD met meer capaciteit als je verwacht dat later nodig te hebben.

Ik heb de 15″ RMBP verschillende keren in mijn handen gehad en het is gewoon een lichte computer (en dun), een wereld van verschil met mijn mid 2012 MBP (non-retina). Ik nam mijn computer ook altijd mee naar de opleiding en moet zeggen dat een goede tas al een enorm verschil maakt. Ik heb toen een Northface Borealis gekocht, ook een voordeel dat het niet echt een computertas is: http://img.cbcdn.net/products/322769?width=1024&height=768 hier past prima een 15″ laptop in en zeker een Retina.

Bijdrager
    Shmoo

Het laatste wat ik gehoord heb is dat dit speciale campuscontract dat de TU in Delft zou hebben niet meer bestaat. Alle opleidingen hebben nu gewoon dezelfde korting.

Bijdrager
    segher

Ten eerst bedankt voor alle snelle reacties!

Ten tweede, ik ga ervan uit dat ik SolidWorks niet non-stop aan het gebruiken ben en dan heb ik er geen problemen mee om de computer via Bootcamp even opnieuw op te starten. Zelf ga ik liever niet voor een windows computer want ik ben nu helemaal gewend aan OSX. Verder is het inderdaad een slimme @afroman om via VMWare even snel bestanden over te zetten van windows naar OSX.

Nu ik jullie reacties lees lijkt mij de 15inch macbook nu de beste keuze. Ook omdat @sunkeeper zegt dat het niet aanvoelt als een groot log apparaat.
    Verder begrijp ik inderdaad dat hij niet 6 jaar de software op en top draait maar ik heb zelf ook gemerkt dat je went aan de snelheid van je computer. Met mijn 6 jaar oude imac af en toe wat fotoshoppen en dat werk ook nog steeds;)

@fenkikon
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alleen als ik hem koop kan ik hem nog goedkoper op mijn vaders bedrijf kopen (geen btw) en dat kan niet als je hem via de Tu koopt. Dus ik denk dat ik nu de computer met grootste korting kan krijgen. Dat topic ga ik eens rustig doorlezen, maar de 15 inch klinkt steeds positiever voor mij. En als ik de 15 inch neem kies ik sowieso versie met 2gb video kaart.
    Edit: verder vertelt de tu op hun site als computer advies voor io een computer met 8gb ram en een goede video kaart(zal wel minimaal 1gb zijn denk ik)
    http://laptopproject.tudelft.nl/index.php?id=99427

Ik ga het er vanavond of morgen nog even met mijn ouders over hebben en laat jullie mijn definitieve beslissing weten, en wat nu de doorslaggevende punten waren!

Bijdrager
    segher

@sunkeeper
    Volgens mij krijg je inderdaad een gratis licentie voor windows, maar ook voor Word en Adobe Suite.

Bijdrager
    fenkikon

@segher Als je hem op naam van het bedrijf van je vader zet heb je geen consumentengarantie meer. Alleen nog het eerste jaar, houd daar rekening mee! Als er iets mee is in het tweede jaar dan heb je een probleem. Ik had zelf in het tweede jaar een probleem met de Intel Videokaart, wat een bekend probleem is. Toen werd er kosteloos een nieuw moederbord ingezet, anders was ik zelf €550 kwijt geweest. Neem dat in ieder geval ook mee in je keuze.

Bijdrager
    segher

@fenikon

Dat vind ik wel iets bizars haha. Waarom zouden bedrijven minder garantie krijgen dan consumenten :s. Zie op de dixons site er alleen niks over staan dus iets om nog even na te vragen (niet dat ik je niet geloof). Maar voor die 21% korting heb ik het er wel voor over 2 jaar minder garantie te hebben, in de familie nog nooit een kapotte mac gehad van de 7 ofzo die we al meerdere jaren hebben, behalve een kapotte harde schijf.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik volg zelf Industrieel Product Ontwerpen op Windesheim sinds dit schooljaar en heb daar afgelopen zomer een 15″ MacBook Pro voor gekocht. Gewoon het basismodel (2.0Ghz i7, Iris Pro, 16GB) met als enige uitbreiding een 512GB SSD. Wij gebruiken ook SolidWorks en natuurlijk Photoshop, Illustrator en InDesign.

Ten eerste is een laptop een must zelfs al ga je maar een keer per maand met dat ding naar school. Gebonden zijn aan je bureau is niks.

Verder gebruik ik SolidWorks momenteel in de laatste versie van Parallels en niet in Bootcamp. Het is wat trager af en toe, maar aangezien ik er nog niet veel mee heb gedaan is het nog geen probleem. Ik gebruik Windows enkel en alleen voor dat programma, dus er staat verder niks op. Daarom vind ik het erg handig om makkelijk bij OS X te kunnen komen voor mijn mail, internet en andere bestanden. Opnieuw opstarten is dan erg moeizaam.

Als laatste is 15″ echt het fijnste formaat. De 13″ variant is behalve trager ook echt veel kleiner en dat vind ik persoonlijk onhandig. Momenteel heb ik niet eens een externe monitor, maar ik ga er nog wel een aanschaffen voor het grotere werk. Het is gewoon het fijnste om je hoofdcomputer met zoveel mogelijk werkruimte altijd bij je te hebben. Het extra gewicht is niks ten opzichte van de Windows varianten! Als ik bij mij rondkijk op de opleiding zie ik 3 andere 15″ Pro’s en één 13″ Pro, verder alleen Windows. Die bakken (zelfs recente) zijn al snel 3-4 kilo en ook nog eens veel dikker.

Trouwens, als de Broadwell Pro’s uitkomen heb je waarschijnlijk nog snellere en vooral zuinigere computers. Ik heb nog nooit mijn lader meegenomen naar school, maar met Broadwell hou je het misschien zelfs twee dagen uit..

Nadelen aan de 15″ Pro? SolidWorks lijkt niet goed om te gaan met de Retina resolutie, dus de knoppen zijn priegelig klein. Een goede verhouding vinden tussen het UI van Windows en dat van SolidWorks is lastig, maar het valt te doen.

Bijdrager
    Nikita
    segher op 27 januari 2015

Dat vind ik wel iets bizars haha. Waarom zouden bedrijven minder garantie krijgen dan consumenten

Ja. Dat heet Consumentenrecht. Er wordt vanuit gegaan dat bedrijven beter hun keuze onderbouwen (en zich beter kunnen weren in geval van ) en dat consumenten per definitie zielig en klein zijn, dus beschermd moeten worden tegen de grote boze buitenwereld. Klein beetje krom is het wel, maar ach…

Bijdrager
    Afroman

Als je een beetje serieus aan het modelleren bent dan heb je echt wel een lader nodig. Dan heb je sowieso een hoop rekenkracht nodig en dat gat ten koste van de accu.

En ik zou als ik jou was zeker eens Windows via Bootcamp proberen. Dat werkt echt heel smooth en erg goed.

Bijdrager
    segher

@sunapple
    Ik heb net ook even je oude topic doorgelezen met je probleem of je voor een 13 of 15 inch macbook pro moest gaan. Wat ik van jou begrijp is dat je erg tevreden bent met je 15 inch macbook pro zonder echt grote nadelen. Edit, zag t verkeer t was Afroman, Zie m net ook op je bureau staan @hoe ziet je bureau eruit haha. Bedankt voor het delen van je ervaringen, nu nog even overleggen met mijn ouders en hopelijk in deze dagen de 15 inch bestellen met denk ik toch wel de externe videokaart om toch wat toekomstgerichter te zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is geen externe videokaart, maar een dedicated kaart.:wink:

Bijdrager
    segher

Als het maar zorgt dat ik soepel kan werken maakt het mij niet zo heel veel uit hoe het heet haha@Sunkeeper

Bijdrager
    Afroman

@ Segher

Echt waar, doe jezelf een plezier en ga voor de versie met de dedicated videokaart. Sinds afgelopen zomer zijn alle 15 inch ook standaard met 16 Gb RAM wat ook echt prettig is met 3D software. Ik doe soms voor de hobby/interesse tutorials in Cinema 4D en het werkt als een zonnetje op een 15 inch MacBook Pro. Het kost een hoop maar je bent er zo tevreden mee. Op een normale werkt het ook wel en op een 13 inch werkt het ook wel. Maar niet zo goed als op de 15 inch met dedicated videokaart.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

En dat moet onze toekomst worden : een macbook 15″ is te zwaar om heel de dag mee te gaan dragen.
    tjonge jonge, zou je toch diep moeten schamen. Je word zeker ook gebracht met de auto naar de sportschool?

Lekkere studie word dat heel de dag op klein 13″ schermpje te gaan turen omdat het anders te zwaar word:P

maar terug komend op je vraag : Waarom stel je deze vraag niet aan tu Delft studenten ?!

SolidWorks

Welke rMBP?

En je huidige 2009 voldoet niet, maar je verwacht wel dat de nieuwe 6 jaar moet uithouden ?

Afgezaagde vraag, afgezaagd antwoord:)

Bijdrager
    Nikita
    MEEUW op 28 januari 2015

En dat moet onze toekomst worden : een macbook 15″ is te zwaar om heel de dag mee te gaan dragen.

Ik sjouwde een 14″ iBook mee van 2,7 kilo… En de Pismo is nog zwaarder (100 gram8-) )

Bijdrager
    RoyB

Mijn 13 Macbook Pro Late 2011 is bijna net zo groot als de nieuwe 15 inch retina macbook pro ,ook is het gewicht bijna gelijk aan mijn 13 inch MBP .
    De Specs zijn krachtiger van het 15 inch model dus dan had ik een 15 inch model genomen .

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.