18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    deftone82

Welke nieuwe iMac meest future-proof?

Al een hele tijd zit ik op een hoopje geld dat ik wou uitgeven aan een nieuwe iMac.
    Tot mijn grote vreugde heb ik vandaag ontdekt dat de nieuwe modellen uit zijn.
    Ikzou graag jullie mening weten over welke setup het meest future proof is:

1. 21,5″ 4K scherm, 3,6 Ghz i7, 16GB geheugen, 512 GB SSD schijf (goedkoopst)

2. 27″ 5K scherm, 3,4 Ghz i5, 16 GB geheugen, 512 GB SSD (duurst)

3. 27″ 5K scherm, 3,5 GHz i5, 16 GB geheugen, 256 GB SSD

Of zijn er andere combinaties die ik best bekijk?

Ik gebruik het toestel voor hobby grafisch werk (adobe suite, wekelijks), fotobewerking, algemeen surfen, tekstverwerking..film kijken niet meer, spelletjes ook niet….
    Mijn huidige 24″ uit 2009 werkt nog maar is kei traag door een wrschl versleten harde schijf. Updates zijn ook niet meer mogelijks wegens te weinig geheugen…daarom wil ik nu absoluut een SSD alleen kan ik de grootte niet inschatten.

Alle tips welkom!

Moderator
    Night

De iMac Pro, die voor december op stapel staat ;-)

Bijdrager
    sunapple

Optie twee, de instap 27″ met 512GB SSD zou ik kiezen. Dezelfde prestaties als de 21.5″, maar wel echt een klap groter scherm en dat is toch wel heel prettig.

Je kan het werkgeheugen in het 27″ model zelf vervangen via het poortje aan de achterkant (bij de 21.5″ gaat die procedure je een paar uur en je garantie kosten) dus je kan onderzoeken of het goedkoper is dit zelf bij te prikken. En dat je daar bij kan is ook heel future-proof natuurlijk.

Inschatten van de grootte van de SSD zou niet zo moeilijk moeten zijn als je kijkt naar wat je nu hebt. Een 24-incher uit 2009, heeft die 640GB of 1TB? De 512GB optie is voor mij persoonlijk een minimum, maar dat komt alleen omdat ik een 120GB Bootcamp partitie heb.

Bijdrager
    fixar

Alhoewel de door Night genoemde iMac Pro die voor december op stapel staat ontegenzeggelijk de meeste performance biedt en dus langer functioneel zal blijven in de toekomst lijkt het mij dat die optie voor TS niet de geschikte oplossing is, zeker gezien zijn gebruik en (waarschijnlijk) budget.

Bij de 27″ versies kun je er voor kiezen om 8GB te laten plaatsen door Apple en dit later, wanneer gewenst, zelf (voordeliger) uit te breiden naar meer.
    Bij de 3.5 en de 3.8 Ghz versie kan er zelfs 64GB geplaatst worden, iets wat bij de 3.4 versie van de 27″ schijnbaar niet mogelijk is (die gaat tot 32GB)

Bizar trouwens (of eigenlijk niet bij $$$-hugging Apple) dat bij de 3.8Ghz versie er niet gekozen kan worden voor een 256GB SSD (meestal 120€ goedkoper dan de 2TB Fusion), maar dat er alleen een (weer duur betaalde) 512GB SSD aangeboden wordt.

Denk ook even na welk keyboard je wilt hebben, er is nu, voor 30 euro meer, ook een full-size BT keyboard. Zeker een interessante optie.

Bijdrager
    Furbz

Ja dit vind ik een hee leuk topic, omdat ik hetzelfde (soortgelijk) idee heb.
    Ik heb even de mac bekeken en de 21,5 (hierna 21) genoemd is eigenlijk een dure optie wat mij betreft.
    Als je deze rakker speced dan is de prijs opeens dichtbij de 27 inch. Vooral omdat ram nasy is om te upgraden. Ik zie mezelf echt geen
    scherm uit Mn iMac trekken om wat reepjes te plaatsen. Ook niet door een mannetje.

Het prijsverschil voor mijn gewenste machines is 400 euro.
    Daar koop je een betere gpu, cpu en scherm voor. Ram zou later worden ingebouwd.
    Het voordeel van de 21 is dat je het prijsverschil kunt gebruiken voor bv een eGPU.

Als je schuifruimte interessant vindt zou je kunnen opteren voor een externe Hdd. Dat scheelt je 240 ongeveer.

Lang verhaal: ik zou sowieso voor een i7 gaan als je praat over future proof. Het scherm is echt afhankelijk van je eigen
    wensen. Maar uiteindelijk is de 21 minder bang for your Buck dan de 27. Denk ik.
    Als je t geld ervoor over hebt: optie 2 of 3 met ext hdd.
    In beide gevallen zou ik zelf RAM upgraden.

Bijdrager
    sunapple

Bij het vergelijken van vooral de GPU tussen 21.5″ en 27″ moet je niet vergeten dat het aansturen van dat 5K scherm een stuk zwaarder is dan 4K.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Ik zit zelf te denken aan:
    21 inch 4K
    I7
    32gb RAM
    512gb SSD

Ik prefereer een klein scherm vanwege mijn visuele beperking. Op een groter scherm valt er juist meer voor mij weg.
    Anders voor het prijsverschil had ik gekozen voor een 27 inch. Maar goed, daar heb ik dan weer bar weinig aan.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zou graag jullie mening weten over welke setup het meest future proof is:

De duurste.

Bijdrager
    Afroman
    sunapple op 08 juni 2017

Bij het vergelijken van vooral de GPU tussen 21.5″ en 27″ moet je niet vergeten dat het aansturen van dat 5K scherm een stuk zwaarder is dan 4K.

Nu zijn de kaarten in de 5k iMac ook een stuk krachtiger dus daar merk je niks van.

Bijdrager
    pruus

Die moet nog -een- keer gaan komen. Mijn advies dus, niets kopen.

Bijdrager
    SvS
    pruus op 09 juni 2017

Die moet nog -een- keer gaan komen. Mijn advies dus, niets kopen.

.
    future-proof = > 6 jaar goed op kunnen werken
    iMacs zijn erg geschikt voor lange tijd, helemaal met SSD welke je ook kiest uit het rijtje hierboven.

27″ 8GB en later goedkoper uitbreiden indien alsnog gewenst, zo heb ik dat ook gedaan en toch wat kunnen besparen op aanschaf.
    Zelf zou ik 2 of 3 kiezen. Externe USB HD is misschien goedkoper dan een meerprijs voor 512GB. Moet je even voor jezelf nagaan.

Bijdrager
    sunapple
    Afroman op 09 juni 2017
    sunapple op 08 juni 2017

Nu zijn de kaarten in de 5k iMac ook een stuk krachtiger dus daar merk je niks van.

Precies mijn punt; ze zijn in de 5K krachtiger maar uiteindelijk merk je daar niks van doordat hij ook weer meer kracht moet leveren.:)

Bijdrager
    Jurriaan

Ik zou voor optie 2 gaan. RAM is inderdaad heel makkelijk later te upgraden, en ook de CPU zou dat theoretisch kunnen. De SSD is helaas weer een ander verhaal, deze zijn vaak door apple zo ingesteld dat een eigen ssd erin stoppen hem trager maakt. (correct me if I’m wrong, weet niet zeker of dit nog steeds zo is, maar ik kan mij dit herinneren uit de tijd van de retina macbook pro)

Verder is de grote van het scherm een persoonlijke voorkeur. 5k en 27 inch is wel echt heerlijk werken, maar nogmaals, dit is per persoon verschillend.
    De grafische kaart die er nu standaard in zit is echt wel goed, goed genoeg om 6 jaar mee te kunnen zolang je dus inderdaad niet gaat gamen, al zou je dat met een e-gpu kunnen oplossen later. Wat mij ook op het volgende brengt (wat hierboven ook al is gemeld), met thunderbolt 3 kun je zonder snelheidsverlies externe opslag erbij doen, wat zo groot en lomp kan als je zelf maar wilt.

Moderator
    Night

Bij de nieuwe 21,5″ modellen schijnen de mogelijkheden om te upgraden (processor, HDD>SSD, geheugen) een stuk beter te zijn als de oude modellen. Zie hiervoor ook de tear-down van iFixIt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Zakske

Night op 10 juni 2017

Bij de nieuwe 21,5″ modellen schijnen de mogelijkheden om te upgraden (processor, HDD>SSD, geheugen) een stuk beter te zijn als de oude modellen.

Je bedoelt “beter” als in dat de oude 21,5 inch iMac een 1/10 (= totaal onmogelijk zelf te repareren) kreeg… en deze krijgt een 3/10.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Zakske.

Moderator
    Night

Beter 3 dan 0 zeg ik dan maar weer;-)

Het is in ieder geval vervangbaar. Dat was wel anders. Zelfs de CPU is tegenwoordig vervangbaar door de standaard socket.

Bijdrager
    Zakske

Night op 10 juni 2017

Het is in ieder geval vervangbaar. Dat was wel anders.

Je kunt het enkel vervangen als je een expert bent, en je garantie ben je ook kwijt. Ik hoop dat ze terugkeren naar het ontwerp van de iMacs van vroeger; een paar schroeven aan de onderkant, je klapt de achterkant open en vervolgens kun je eenvoudig zelf de harde schijf vervangen.

Maar oké; het is in ieder geval een stap(je) in de goede richting.

Bijdrager
    csteelooper

Bij de 27″-modellen is het RAM accessible to user (lees: door gebruiker toegankelijk en dus uit te breiden). Maar of er in zaken als de CPU en HDD verschil is tussen de 21″ en de 27″ als het om vervangbaarheid gaat…? Volgens mij moet voor alles buiten het RAM alsnog de voorkant van de achterkant gescheiden worden… Jammer genoeg zie ik nog geen iFixit teardown voor de nieuwe generatie 27″ iMac… Ben nieuwsgierig…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.