12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Nico

Welke nieuwe HD voor powerbook 12″

Hallo,

Een collega heeft een kapotte HD in zijn powerbook 12″, deze machine loopt wel zo goed als volledig op zijn einde, na 3 jaar zeer intensief gebruik.

Via de apple dealer valt dit te herstellen voor een dikke 250 euro, wat eigenlijk iets te duur is.

Nu hadden we het plan om deze zelf te herstellen, en er een relatief goedkope schijf in te gooien..
    Wat ik kon uitmaken uit wat ik al op het internet vond zijn we dus opzoek naar een 2,5 ” IDE schijf, die niet hoger mag zijn dan 9,5mm en geen hogere capaciteit dan 100Gb
    Volgens bepaalde andere fora is het een ATA drive.

Kan er iemand mij confirmeren wat ik er exact moet invijzen?
    de locale pc boer heeft een 80gb IDE schijf voor 94 euro. kan ik deze er inplaatsen?

bedankt en groeten

nico

Bijdrager
    fre202

Wij zitten met hetzelfde probleem, alle hulp is dus welkom! :P

Bijdrager
    aerosoul

als je dat gevonden hebt, dan zal dat wel kloppen overigens is er niet zo heel erg veel verschil in die harde schijven.

Dus ik zou gewoon lekker naar de lokale pcboer gaan en daar die schijf halen, wel even afspreken dat als hij niet werkt en/of het niet past of iets dergelijks dat je hem wel terug kan brengen.

veel succes!

Bijdrager
    vegeta

Het zijn gewone laptop schijven hoor.
    Bij aankoop met je enkel opletten dat het een 2.5″ ATA (IDE) schijf is. (want die voor een desktop zijn 3.5″)
    Zeker gaan voor eentje met 7200RPM, degene die standaard in een PB zitten zijn meestal 4200RPM.
    Die hogere toerental (RPM) zal je PB een extra boost geven;)

Een voorbeeld van de schijven die in je PB passen
    KLIK

Betreft de limiet van 100GB heb ik nooit van gehoord

Cheers,

Marcus

Bijdrager
    FJV

Hoi,

ben zelf ook aan’t zoeken, en heb de volgende op het oog:

– hitachi 100 gb, 8mb cache, 5400 rpm (5k100, geloof ik)
    http://www.hitachigst.com/hdd/support/5k100/5k100.htm
    – seagate momentus, id http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1081,668,00.html

Let wel op dat je niet de SATA pakt, maar de ultra-ATA (
    De laatste schijnt net iets stiller te zijn, maar ze ontlopen elkaar niet echt duidelijk. Wel qua prijs, trouwens. Ergens in eindhoven staat ie momenteel voor tegen de 65 euro te koop, goedkoopste hitachi 84! Zoek even via tweakers.net – pricewatch. Weet niet of ze ook af te halen zijn, anders zou je incl verzendkosten voor max 75 euro klaar zijn, denk ik.

Ik wacht er alleen zelf toch nog even mee omdat ik mn pb nog maar net heb, vind m nog snel, en de harde schijf voldoet nog gewoon. Over een jaar misschien; hoop dat er dan betaalbare schijven met 16mb of bijv. 7200 rpm zijn die qua energieverbruik niet duurder zijn dan mn huidige 60 gb 4200 rpm. Iemand trouwens een idee of dat over pak m beet een jaar al te verwachten is?

Succes iig, en hou ons op de hoogte:D !

Bijdrager
    Nico

bedankt voor de tip,

leveren deze mensen tamelijk snel? of haal ik hem beter toch bij de lokale pcboer?

bedankt

nico

Bijdrager
    danielpunt

En wat met het plaatsen, doen jullie dat zelf of laat je het doen?

Bijdrager
    MedahOSX

Ik had een 7200 rpm in mijn mac mini, de snelheid winst over het algemeen is minimaal.
    Ik zou voor zeker gaan en een 5400rpm nemen, eentje die bekend staat om zuinig,stil en koel. Wat testjes lezen op internet is dus altijd aan te raden.
    Sterker nog, een goeie 5400rpm kan sneller zijn dan een slechte 7200:)

Sterkte met je knutselwerk :evil:

Bijdrager
    macpro

Je kunt de schijf relatief eenvoudig zelf inbouwen.
    Zorg voor het juiste gereedschap en veel tijd, dan komt het allemaal goed.
    Handleidigen staan op http://www.pbfixit.com/

Moderator
    unSOUND

ATA en IDE zijn in principe hetzelfde. Als het maar geen SATA is.

Van die 100 GB limiet geloof ik niet veel, ik heb zelf onlangs een 160 GB schijf in mijn PowerBook gezet. Nu heb ik een 15 inch model, maar het lijkt me sterk dat het niet zou gaan in een 12 inch…

Bijdrager
    Nico

bedankt voor de reacties..

mijn collega heeft een schijf besteld..

nu knutselen maar…

nico

Bijdrager
    bommels

Welke is het geworden? grtz bart

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.