7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    jan367

Welke netwerk instellingen

Mijn internetprovider is Ziggo, abonnement all-in-one plus, sinds ongeveer een week download 90 en upload 9 Mb/s
    Omdat de Ziggo-modem Cisco EPC 3928 (staat in de meterkast net buiten mijn appartement) een onvoldoende WiFi signaalsterkte levert binnen mijn woning , heb ik middels een ethernetkabel een verbinding gemaakt tussen dat modem en een Apple AirPort Express 802.11n (2nd Generation) die dus binnen mijn woning staat. Die AirPort Express heb ik een eigen WPA2 wachtwoord gegeven. Deze configuratie werkt prima.
    Ik heb echter onlangs gelezen in een uwer commentaren hoe ik kan zien welke WiFi kwaliteit er werkelijk binnenkomt in mijn iMac (20 inch van half 2007).
    Nu dus een viertal vraagjes over dit alles:
    1. Bij opstart van de iMac (WiFi ingeschakeld) staat regelmatig dat er kanaal 1 (2,4 GHz) verzendsnelheid 130 gebruikt wordt; als ik vervolgens handmatig de WiFi uitschakel en direct daarna weer inschakel krijg ik te zien dat er kanaal 100 met 5GHz en verzendsnelheid 270 aangegeven wordt. Waarom kiest mijn iMac niet direct kanaal 100 met 5GHz?
    2. Omdat de AirPort Express dicht bij de iMac staat heb ik ook met een ethernetkabel een vaste verbinding gemaakt tussen de iMac en de AirPort. Op deze manier krijg ik derhalve op twee manieren de internet-signalen op mijn iMac, met de kabel en met WiFi. Is dat een onwenselijke situatie m.a.w. is het beter om b.v. de WiFi op de iMac permanent uit te schakelen?
    3. Gelukkig, als ik op mijn iMac de WiFi handmatig uitschakel en derhalve uitsluitend verbonden ben middels die ethernetkabel, wordt er toch verbinding gemaakt tussen iTunes thuisdeling op de iMac en de WiFi van de Apple TV, die op ca. 15 meter afstand bij de TV in de woonkamer staat. Hoe dat kan is voor mij een raadsel en hoort dus ook bij mijn vraagjes aan u allen.
    Tot slot:
    4. Op mijn iMac heb ik met de aangesloten kabel een download tussen de 75 en 90 en upload ca. 8,7 Mb/s. Op mijn iPad model MC706NF/A) echter haal ik meestal slechts 25 tot 30 Mbps voor de download (upload ca. 8,3 Mbps). Is dat normaal of is daar nog wat aan te doen?

Bijdrager
    TheBigZ

1. Geen idee.
    2. Nee hoeft niet. Als je de ethernetkabel laat zitten kun je dat wel doen.
    3. Je Apple TV en je iMac zitten op hetzelfde lokale netwerk. Of dat via ethernet of WiFi is maakt niet uit. AirPlay werkt óók via ethernet.
    4. Ja dat is normaal.

Bijdrager
    WhiteElephant

2. Als ik het wifi uitschakel haal ik inderdaad de beloofde 90 Mb/s, met de wifi aan op ongeveer 60 Mb/s. Hier een soortgelijke situatie, alleen geen AirPort Express maar een TimeCapsule.

Bijdrager
    fred44nl

als je een utp-kabel aansluit èn wifi actief hebt, dan kun je ook de ethernet-verbinding bovenaan zetten in Systeemvoorkeuren – Netwerk.

Bijdrager
    SunKeeper

1. Dat komt omdat het zo staat ingesteld dat er dynamisch de beste verbindingsmogelijkheid wordt gekozen. Zulk soort precieze details hangen af van een momentopname die gemaakt wordt zodra Wi-Fi wordt ingeschakeld.
    Invloedsfactoren lopen uiteen van de luchtvochtigheid (vochtige lucht komt een draadloos signaal moeilijker doorheen, zeker over grote afstanden) tot de andere draadloze netwerken die in de buurt zitten en op welk kanaal die uitzenden, en het huidige netwerkverkeer op die netwerken. (worden er veel gegevens over verzonden is het netwerk sneller een storingsbron voor jouw draadloze verbinding. Vergelijk het met vier personen in een woonkamer waarvan er twee af en toe iets tegen elkaar zeggen, zodra die andere twee ineens ook luid gaan praten moeten die eerste twee harder praten of verder weg gaan zitten)

4. De maximale doorvoersnelheid hangt af van het hele apparaat. In dit geval is niet de Wi-Fi-chip of de verbinding het traagste onderdeel, maar de CPU. (kortgezegd, technisch gezien ligt dit een stuk ingewikkelder)
    De snelheid die je momenteel haalt is prima, sneller kan het apparaat de binnengekomen gegevens toch niet verwerken. Dat de iPad en iMac dezelfde uploadsnelheid halen geeft al aan dat er met de verbinding niets bijzonders aan de hand is.

Bijdrager
    Joffry

De Cisco EPC3928 is zowel modem als router. Vraag Ziggo om de routerfunctie uit te schakelen, dan wordt alles veel eenvoudiger. De beide banden kan je misschien het beste op automatisch zetten, dan kiezen deze in de eerste plaats het sterkste signaal voor het betreffende apparaat. Gaat het alleen om snelheid en niet om bereik, dan kan je het beste kiezen voor bandbreedte 5 GHz. Die keuze kan je ook maken met “WiFi Scanner”. Een vaste verbinding is altijd sneller. (my two cents). Als je echt alles wil weten over breedbandverbindingen, dan is daar zat literatuur over. Verder is het ook interessant om deel te nemen aan b.v. Ziggo gebruikers groep

Bijdrager
    Obi

Een vriendin van mij had een soortgelijk probleem/situatie. Oud huis, met 4 woningen
    aangesloten op glasvezel maar door omstandigheden kon men alle huishoudens
    alleen via wifi voorzien van internet. Met een zgn powerline aansluiting heeft zij nu als enige
    ‘bedraad’ internet in haar woning, en deze aansluiting verzorgt ook haar eigen draadloos
    netwerk in haar woning. Wifi is niet altijd betrouwbaar en snelheid kan afhankelijk
    zijn van factoren die jij niet in de hand hebt

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.