2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    Art-art

Welke negatievenscanner? [opgelost]

Hallo,

Dit bericht was eerder gepost en ingetrokken (Ik vond toch nogal wat info in de community).
    Veel is echter al van wat langer geleden. Graag zou ik een actueel beeld hebben. Vandaar deze repost.

Om al onze foto’s uit de vorige eeuw weer regelmatig te kunnen bekijken willen we de negatieven gaan scannen. Nu ben ik wel wat draadjes hierover tegengekomen, maar dat kwam er steeds op neer dat je het beste kan laten scannen.
    Met naar schatting ergens tussen de 80 en 100 rolletjes (dus zo’n 3.000 negatieven) gaat dat wel oplopen in de kosten (minimaal € 500,-). Vrouwlief wil dat veeeeel liever zelf wel even doen….

Wie heeft er goede ervaringen met welk apparaat om zelf te scannen? Ik denk dan aan:
    – Scansnelheid (dat lijkt een hot issue te zijn)
    – Kwaliteit
    – Prijs
    – Compatibititeit met mijn spullenboel (zie footer)
    Ik lees veel goede reviews van de Nikon Coolscan serie. 2e-Hands zijn die nog wel betaalbaar (minder dan die ruim € 500,- voor laten scannen in ieder geval). Nieuw vind ik ze te duur.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    friesappeltje

Bij ons op het werk kunnen we een Nikon Super Coolscan 4000 ED Film Scanner lenen. Om te kopen is dit een vrij pittige scanner, maar om mee te werken is hij super! De kwaliteit is geweldig maar het klopt wel dat de benodigde scantijd een issue is. Het scannen op zich gaat wel snel maar de totale tijd voor het scannen van 1 filmpje duurt wel even. Er zit redelijk wat tijd in het wisselen van je filmpje, de preview, het instellen en het scannen/wegschrijven.
    Met de bijbehorende adapter kun je strookjes van 2 tot 6 foto’s scannen. Langere stroken slikt hij niet en strookjes van 1 foto blijven hangen.
    Waar ik wel van geschrokken ben, is de kwaliteit van onze oudere negatieven (35 mm plusminus 30 jaar oud)
    Wat dat betreft ben ik blij dat ik ze nu aan het scannen ben.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.