20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Scotman

Welke NAS en mediaspeler voor thuisnetwerk

Hallo,

Ik heb een Macbook Pro en overweeg een NAS aan te schaffen zodat ik deze in de meterkast aan kan sluiten op mijn router. Op de NAS wil ik dan enerzijds via Time Machine een backup maken. Daarnaast wil ik de NAS gebruiken om films en foto’s op te zetten. Via een mediaspeler wil ik de NAS vervolgens kunnen benaderen zodat ik films kan afspelen en foto’s kan bekijken. Voor muziek gebruik ik Itunes Match en dat werkt prima, dus dit hoeft niet per se via deze setup. Alhoewel ik natuurlijk ook kan overwegen om Itunes Match op te zeggen (ik gebruik het namelijk toch alleen maar thuis).

Nou heb ik wat rond zitten kijken en overweeg bijvoorbeeld om de Western Digitial My Book Live als NAS te gebruiken in combinatie met een WD TV Live Hub als mediaspeler.

Mijn vraag is welke producten jullie voor bovenstaande setup adviseren.

Bedankt alvast.

Bijdrager
    cardwizard

Ik maak gebruik van een Synology DS212+ en als media player een Dune HD Smart B1

werkt perfect , met meer dan genoeg opties

Bijdrager
    Marco85

hallo,

ik gebruik een WD mybook live en vind het helemaal geweldig werkt als een trein en je kan er ook gewoon je timemachine op laten draaien.

Bijdrager
    Scotman

@ Marco85

Omdat de WD Mybook Live maar 1 harde schijf heeft vraag ik me af of je ook een gedeelte hiervan aan Time Machine kunt toewijzen voor het maken van backup’s zodat je het andere gedeelte van de schijf kunt gebruiken om films op te zetten welke je via een mediaspeler op tv kunt afspelen.

Bijdrager
    Marco85

je kan instellen hoeveel GB je wilt gebruiken voor timemachine

Bijdrager
    mfduffel

Bij mij staat een qnap 269pro en een oude 210 als back up. films en foto’s kan ik zonder mediaplayer bekijken op m’n philips tv via dlna. Toch heb ik een apple tv aangeschaft, omdat die goed samenwerkt met ipad en mac.

Bijdrager
    Mike3380

Ik zal gaan kiezen voor de synology DS213+, samen met de HDI Dune Lite 53D. Maar zover mij nu verteld wordt loopt zowel Dune als WD prima :thumbsup:

Inactief
    Anoniem

Ik gebruik een Synology DS413 als NAS en de DLNA mediaspeler van de Samsung TV’s.

Inactief
    Anoniem

Hier een Synology DS 211+ en Dune HD Smart H1

Werkt super

Bijdrager
    rapplew

Heb zins kort my book live thuis staan. Ben er zelf niet echt tevreden over.. Traag.. Het overzetten van bestand gaat steeds mis.. kan bijv. iphoto bieb niet overzetten. Mac loopt dan vast. Moet hem opnieuw opstarten…. Enz.enz. Als ik nu in finder kijk dan zie ik en map licht blauw, en kan hem niet openen.. Terwijl hij wel aangeeft dat hij 130gb bezit….zit er aan te denken oom hem terug te brengen….
    Of doe ik het allemaal verkeert. ?

Bijdrager
    Marco85

naar mijn idee kan je weinig verkeerd doen aan een my book live.
    het enige wat ik gedaan heb is aan mijn router gezet en de installatie cd gedraaid.

Bijdrager
    rapplew

nou.. hier niks anders dan problemen.
    kom net thuis van een gezellig samen zijn. voor dat ik weg ging heb ik timemachine aangezet.
    (eerste keer om mybooklive). blijk de mac mini gecrasht te zijn.
    hij heeft we de nieuwste drivers erop staan.

weet effe niet meer wat ik moet doen!

Bijdrager
    Marco85

Als je in je internet browser “schijfnaam”.local intoets kan je een herstelpunt maken en dan helemaal resetten.

Bijdrager
    rapplew

en wat gebeurd er dan? en hoe helemaal te ressetten? zet hij dan alles terug?

Bijdrager
    Scotman

Hoe zit het met de uploadsnelheid bij het maken van een backup dmv Time Machine via Wifi ?

Ik ben dan met name benieuwd naar het verschil tussen de My Book Live en de Synology DS212j.

Bijdrager
    Mike3380

Iemand ervaring met het merk mede8er in combinatie met een Imac? Bijvoorbeeld de MED400X2S?

Bijdrager
    Scotman

Allen bedankt voor de informatie.

Hieronder de set zoals ik hem nu in gedachten heb. Ik heb een Macbook Pro met een 250Gb harde schijf. Hier zal tzt een andere voor in de plaats komen gezien de huidige problemen die ik ondervind. Alle muziek staat in Itunes Match. Prioriteit nummer 1 is voor mij om een goede backup achter de hand te hebben van alle foto’s. Verder vind ik het leuk af en toe een filmpje te streamen naar de mediaspeler. Ook handig voor de kids.

1) NAS : Synology DS212j, hierin komen 2 harde schijven van 2 Tb.
    2) Mediaspeler : Western Digital Live Stream Media Player. Deze hang ik in mijn netwerk zodat ik niet via Wifi hoef te streamen.

Het dataverkeer naar de Synology gaat wel via Wifi.

De bedoeling is om mijn NAS in Raid-1 te laten draaien. Om niet alleen afhankelijk te zijn van Time Machine wbt een backup wil ik de ene harde schijf voor de helft toewijzen aan Time Machine. De andere helft gebruik ik om foto’s nogmaals apart op te slaan samen met films (en evt muziek, maar Itunes Match bevalt me nu prima). Vervolgens draai ik in Raid-1 zodat ik altijd een kopie van deze schijf heb.

Graag jullie kritiek/ tips. Bedankt alvast.

Bijdrager
    mfduffel

Een goeie keuze! Degelijke nas. Voor de hd zou ik wd-red kiezen. Voor back-up vind ik 1tb reserveren te veel. Begin met 500mb, je kan dit later nog uitbreiden.

Bijdrager
    Scotman

Mijn keuze is toch nog gewijzigd.

Ik kies toch voor een DS112 ipv de DS212j. Snellere processor en meer intern geheugen. Ook beschikt deze NAS over USB 3.0. Achter de NAS hang ik dan een externe harde schijf zodat ik ook een backup van de NAS kan maken of ik ga vanaf de NAS een backup in de cloud zetten via Crashplan. Deze combinatie is voor mij eerst voldoende. Ik plaats een 2Tb WD-Red harde schijf (bedankt voor de tip @mfduffel). Hiervan wijs ik 500Gb toe aan Time Machine en dan heb ik 1,5Tb over voor foto’s en films (muziek via Itunes Match). Ik zie momenteel meer voordelen in deze combinatie van 1 harde schijf in de NAS en een backup via USB 3.0 op een externe harde schijf of Crashplan ten opzichte van een NAS met twee schijven die in Raid-1 draaien.

Bijdrager
    elmerdegroot

Ik herken bovenstaande problemen met de NAS icm met Macbook. Navraag en online heeft mij geleerd dat er pas half 2013 nieuwe drivers geleverd worden (voor diverse merken) die werken op de nieuwe Macbookversie (2012). Hetgeen betekent dat de Macbook de NAS niet ziet of schrijven niet goed lukt en veel fouten oplevert.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.