26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Geblokkeerd
    Anoniem

Welke monitor bij MacBook Pro 2016?

Hallo allemaal, ik wilde graag jullie mening cq. bevestiging voor een monitor die ik deze maand wil gaan kopen als aanvulling op een MacBook Pro 15″ die eind dit jaar binnenkomt. Ik begin volgend jaar voor mezelf (als ontwerper en artworker), en zoek voor thuisprojecten een IPS-monitor voor een redelijk budget.

Die Apple/LG monitoren zijn me te duur voor wat ze bieden bijvoorbeeld: de 21″ 4K variant is me te klein, maar de 27″ 5K variant te duur. En beide bieden ze ook geen normale USB-poorten aan, wat ze niet praktisch maken voor me. Nu heb ik 3 monitoren op ’t oog, maar ik wilde graag jullie mening even peilen:) Ik heb de volgende monitoren op ’t oog:

Dell Ultrasharp U2515H
    Een 1440p IPS-monitor met voldoende aansluitingen.

Dell Ultrasharp UP2516D
    Een 1440p IPS-monitor met voldoende aansluitingen. Wat het verschil echt is met de U2515H op beeldkwaliteit weet ik niet.

LG 27UD88-W Zilver
    Een 4K IPS-monitor van LG, die ik zonder adapters kan aansluiten omdat hij naast DisplayPort en HDMI ook USB-C heeft.

Nu lees ik over alle drie de monitoren genoeg goede verhalen, zijn het alledrie ook IPS monitoren wat kijkhoek en kleurbereik goed genoeg maken, en bieden ze alledrie ook de aansluitingen die ik nodig heb (minimaal 2 USB-A poorten). De 2 Dell schermen bieden allebei dezelfde ruimte in pixels als een 27″ iMac, wat genoeg is voor wat ik er mee doe. Maar de 4K monitor van LG lijkt me iets toekomstgerichte vanwege de hogere resolutie, maar ik weet niet hoe deze zich verhoudt qua kleur met de 2 Dell schermen.

Mag ik jullie (al dan niet persoonlijke) bevindingen hierover weten?:)

Bijdrager
    mjalblas

Ik gebruik zelf de u2515h echter heeft deze monitor alleen een HDMI 1.4 poort. Het voordeel van het LG scherm is dat deze een HDMI 2.0 poort heeft en naar de toekomst gezien veel waardevoller is. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Bedankt @mjalblas, die had ik inderdaad ook gezien. Nu sluit ik m’n computer(s) nooit aan via HDMI, maar alleen via Displayport en eventueel USB-C, dus dat het een HDMI 1.4 betreft maakt voor mij niets uit:)

Mag ik vragen waar jij je monitor voor gebruikt? En hoe bevalt hij verder?

Bijdrager
    bugboy

Wellicht is het een optie om een 2-de hands Apple Cinema Display aan te schaffen? Ik heb mijn 24″ al 8 jaar en hij kan nog prima mee. Werkt via DisplayPort prima met Apple en Windows laptops. Er zit USB op en wat ik zelf erg belangrijk vind is dat hij er nog altijd fraai uit ziet en er zit erg goed geluid in (voor een monitor). Helaas voor de nieuwe MacBook heb je een verloopplug nodig…

Bijdrager
    mjalblas

Ik gebruik de monitor als extra monitor naast mijn macbook pro. De monitor bevalt uitstekend. Tot nu toe geen problemen mee ondervonden, maar waar je ook rekening mee moet houden is dat de monitor geen ingebouwde speaker heeft. Ik heb destijds de speakerbar van Dell aangeschaft. (AC511) Echter moet deze via usb worden aangesloten.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ach, de kans dat ik een adaptertje nodig heb is toch groot als ik de laptop een keer mee moet nemen naar een opdrachtgever die zelf al een monitor heeft staan. Maar een tweedehands monitor is niet zo interessant als je ‘m zakelijk koopt (vanwege de BTW en afschrijving):)

@mjalblas: Ik was van plan de speakers van de MacBook Pro te gebruiken, of een setje mini-speakertjes te kopen voor een wat beter geluid. Die soundbar van Dell lijkt me erg praktisch, maar ik hoor eigenlijk alleen maar dat het geluid “matig” wordt gevonden. Maar dat is ook van latere zorg eerlijk gezegd. Ik twijfel nog sterk tussen een 1440p monitor van Dell die zich in beeldkwaliteit heeft bewezen, of de nieuwe 4K monitor van LG waarvan ik niet zeker ben hoe de beeldkwaliteit (en kleur) daarvan is:)

Bijdrager
    Brombeer

Is de Benq VW2430 nog te koop?
    Benq gebruikt MVA-panels, en het zwart is daarop echt zwart.

Voordat je om het even welke monitor koopt, moet je eens rondkijken op http://www.prad.de veel reviews en je kunt op idioot veel criteria met elkaar vergelijken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Bedankt @brombeer:)
    Ik heb alleen nu een 21.5″ iMac, en 1080p is echt te weinig ruimte om de hele dag op te werken. Ik kan me nog herinneren dat ik op een 17″ monitor hebgewerkt, nog niet eens zo heel lang geleden, maar die 1440p zoals die op de 27″ iMac waar ik nu achter zit is toch wel het minimale wat ik prettig vind werken.

Mooie site van Prad trouwens, wat een ontzettende berg met informatie zeg! Een beetje overweldigend eerlijk gezegd, maar bedankt!:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik snap je punt over de prijs en poorten van de LG Ultrafine 5K, maar persoonlijk vind ik hem de prijs waard voor professioneel gebruik:

1. 3x USB-C aan de achterkant hebben een snelheid van USB 3.1 5Gbps
    2. Adapters naar USB-A zijn niet duur, USB-C kent ook directe kabels naar bv harde schijven die je dan weer met je MacBook kan gebruiken
    3. Input is Thunderbolt 3. Naast de hoge downstream snelheden heb je ook 85 watt opladen
    4. Alles kan met een enkele kabel worden aangesloten
    5. 5K resolutie met P3 kleurenweergave, hoge helderheid, doet niet onder aan je MacBook
    6. Speakers, webcam

Beste van het beste.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb uit reviews begrepen dat de overige 2 USB-C poorten op de achterzijde van die Apple/LG schermen “maar” ±330MB/s zijn. Klopt dat niet dan?

En het beste van het beste is soms ook gewoon te duur. Als beginnend bedrijf heb ik gewoon een limiet aan het budget zitten, en ik gaf liever meer geld uit aan een goede laptop (met grotere SSD en GPU), dan dat ik daarop beknibbel zodat ik een LG 5K scherm kan kopen:) En vergis je niet in het aantal adapters dat je al snel nodig hebt:
    Meerdere USB-A poorten voor o.a. muis, toetsenbord, iPhone laadkabeltje, af en toe (helaas) toch nog een USB-DVD brandertje, af en toe een USB-stick etc. Daarnaast heb ik ook een adaptertje van Thunderbolt-3 naar Thunderbolt-2 nodig, een adapter voor SD-kaartjes, en een adapter voor Gigabit ethernet. Al met al zit je al snel aan bijna €200 aan adapters.

Webcam en speakers heb ik ook op de MacBook zitten, dus dat dit eventueel niet op de monitor zit maakt me niet zoveel uit. Evenals de P3 kleurweergave: een goed gekalibreerde IPS monitor komt een heel eind ten slotte. En daarnaast, het blijft een budget waar ik mee zit.:)

Bijdrager
    Melle

Ik zit / zat met ongeveer eenzelfde afweging en ben geëindigd bij de Dell u25 schermen. Er was iets met die 16variant dat duidelijk nadeliger was, maar II ben het vergeten.

En qua geluid. Dat vond ik ook wel lastig, want een van de enorme voordelen van bv. Apple cinema displays is wel het helemaal oké geluid.

Maar twee zaken hierbij: je nieuwe laptop zou zelf al goed geluid hebben, maar wat ik heb gedaan is een play1 gekocht… voor dan standaard muziek af te spelen, waar de boxen van de Apple cinema displays 95% van de tijd voor dienden… voor YouTube audio of film en iets anders – is de play 1 natuurlijk wel geen oplossing….

Geblokkeerd
    Anoniem

@melle:
    Mag ik vragen waarom je voor de Dell U2515H bent gegaan en niet voor een (van welk merk dan ook) 4K scherm? Was ’t puur vanwege budget, of een andere reden? Ik ben namelijk erg geneigd om naar een 4K scherm te gaan, maar heb er eigenlijk geen ervaring mee hoe o.a. Photoshop en Illustrator zich op die resolutie gedragen namelijk.

En de 25″ Dell monitor op 1440p vergeleken met de 27″ 1440p monitor van bijvoorbeeld een iMac… is 25″ groot genoeg om o.a. de tekst e.d. te kunnen lezen?

Wat betreft geluid: ik heb thuis of een koptelefoon op voor goed geluid, of via Airplay op m’n speakers, en anders speel ik ’t geluid af op m’n 21″ iMac die ik thuis heb. Als de MacBook Pro speakers gelijk of beter zijn dan die van de iMac, dan ben ik al gelukkig. Een webcam gebruik ik eigenlijk nooit, en de enkele keer dat ik “mee Skype” doen we dat toch op de iPad:)

Bijdrager
    makasa

Als het zakelijk is dan zou ik voor de LG Ultrafine 5K gaan. Dan is de prijs goed te verkopen. Levert veel werkplezier op en kwaliteit moet ook wat waard zijn. Waar hebben we het dan nog over. Relatief prijsverschil moet een professional toch te overbruggen zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

@makasa:
    Als ik al even een zaak zou hebben zou ik ook wel harder nadenken over die Ultrafine 5K, maar ik moet nog beginnen en heb gewoon een budget waar ik rekening mee moet houden. Het is toch ineens zo’n €1050 wat je neer moet (kunnen) leggen met wat spaargeld wat o.a. ook al naar de laptop, printer, verzekering(en) e.d. moet gaan.

Geblokkeerd
    Anoniem
    joram op 12 december 2016

Ik heb uit reviews begrepen dat de overige 2 USB-C poorten op de achterzijde van die Apple/LG schermen “maar” ±330MB/s zijn. Klopt dat niet dan?

En het beste van het beste is soms ook gewoon te duur. Als beginnend bedrijf heb ik gewoon een limiet aan het budget zitten, en ik gaf liever meer geld uit aan een goede laptop (met grotere SSD en GPU), dan dat ik daarop beknibbel zodat ik een LG 5K scherm kan kopen:) En vergis je niet in het aantal adapters dat je al snel nodig hebt:
    Meerdere USB-A poorten voor o.a. muis, toetsenbord, iPhone laadkabeltje, af en toe (helaas) toch nog een USB-DVD brandertje, af en toe een USB-stick etc. Daarnaast heb ik ook een adaptertje van Thunderbolt-3 naar Thunderbolt-2 nodig, een adapter voor SD-kaartjes, en een adapter voor Gigabit ethernet. Al met al zit je al snel aan bijna €200 aan adapters.

Webcam en speakers heb ik ook op de MacBook zitten, dus dat dit eventueel niet op de monitor zit maakt me niet zoveel uit. Evenals de P3 kleurweergave: een goed gekalibreerde IPS monitor komt een heel eind ten slotte. En daarnaast, het blijft een budget waar ik mee zit.:)

Nee, de achterkant heeft echt 3x USB 3.1, dat staat op Apple’s eigen website. De kleinere 4K variant heeft heel andere aansluitingen.

Het moet inderdaad gewoon bij je budget passen, maar ik dacht dat als het mogelijk was dat het dan met een beetje extra motivatie toch weer terug op tafel kon als optie.

Zo zit je snel aan de adapters inderdaad! Een hubje kan je al heel ver brengen, de meeste hebben een SD kaart lezer en 2 USB-A poorten, de duurdere wellicht ook gigabit ethernet. Zelf gebruik ik mijn MacBook nu zonder monitor, maar als ik er een had zou ik de MacBook voor de monitor plaatsen en zijn eigen toetsenbord en trackpad gebruiken, je hebt dan de Touch Bar erbij en het scheelt je weer een poort. Maar goed, USB-C kan vooralsnog een dure hobby zijn…

Bijdrager
    Tykoen

Is een 32 normaal of 34 wide niet beter voor grafisch werkzaamheden en video enzo?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Tykoen op 13 december 2016

Is een 32 normaal of 34 wide niet beter voor grafisch werkzaamheden en video enzo?

Hoe meer ruimte hoe beter, maar net zoals een 55″ 4K TV niet meer ruimte biedt dan een 27″ 4K monitor kun je je afvragen of 32″ 4K de meerprijs waard is (hogere prijs is een aanname btw). 34″ 21:9 is dan wel weer leuk, maar dit zijn meestal maximaal 1440p schermen dus in vergelijking met 4K alsnog minder in scherpte. Dan is het net wat het budget toelaat en wat je prefereert. Zelf zou ik naar bijvoorbeeld 2x die Dell 25″ kijken voor dat geld.

Geblokkeerd
    Anoniem

@tykoen: Dat valt wel mee hoor. Ik heb nog geen enkele studio gezien die schermen had die groter waren dan 27″, behalve misschien wat 3D-artiesten, of mensen die veel met audio of video werken. En het scherm is voor thuis, en voor mezelf, als ik achter zo’n scherm zit, is 27″ ruimschoots voldoende (ook voor 4K gok ik).:) Juist daarom zoek ik ook een IPS-monitor van 27″ binnen een budget tot ca. €600:)

Daarnaast zijn ultrawide schermen vaak ‘curved’, wat voor grafisch werk juist niet fijn is omdat alle rechte lijnen dan ook niet 100% recht meer zijn bijvoorbeeld. Je krijgt altijd een beetje vertekening in je beeld in dat geval namelijk.

Bijdrager
    Afroman

Meestal is het tussen de 20 en de 27 inch inderdaad. En dan als je schermruimte mist koppel je vaak een tweede, derde of vierde monitor aan. (afhankelijk van de werkzaamheden uiteraard).

Maar er is hier uiteraard geen regel voor. Belangrijkste is als je alles op je schermen kunt zien en al je vensters/tools kunt gebruiken.

Bijdrager
    Shmoo

Damn bij DELL hebben ze een neefje van Jony Ive aan het werk gezet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Of een exacte kopie van de Surface Studio naar het idee van de iMac G4? En even vergeten dat een 1440p paneel niet heel indrukwekkend is in 2017…

Bijdrager
    Shmoo

Niet alles draait om het aantal pixels.

Geen idee wat dit moet kosten maar ik zie wel een aantal plekken waar zo’n ding goed ingezet zou kunnen worden. Monitors zijn gewoon zo ontzettend lelijk maar dat Apple zelf geen aluminum frame meer maakt waar ze een LG display in laten stoppen zegt denk ik wel voldoende dat ze wisten dat dit soort producten er aan zaten te komen. Tegen dit soort design kan Apple met hun marges niet gaan vechten, dat zouden ze altijd verliezen.

Ik zie anders nog steeds voldoende lelijke mensen die zo’n 700,- betalen voor een tweedehands Thunderbolt display uit 2011. Dan heb je denk ik serieus een probleem.

Geblokkeerd
    Anoniem

Niet alles draait om het aantal pixels, behalve beeldschermen dan. 5K verkoopt beter. Die 1440p monitor kost 700 dollar!

Bijdrager
    Shmoo

Als jij op kantoor 5 uur naar Excel-sheets moet loeren dan heb je geen ene * aan een 4K of 5K beeldscherm. En al zeker niet aan die 21 inch 4K van LG/Apple.

Geef mij dan maar gewoon een 25 of 27″ – 2560 met ongeveer 109dpi die 350,- kost. Dat kijkt meer dan prima en daar kun je geweldig twee vensters naast elkaar opzetten.

Bijdrager
    Ganymedus

Overweeg anders eens de Dell S2718HX

Geblokkeerd
    Anoniem

Voor anderen die ook op zoek zijn naar een monitor en twijfelen over de Apple / LG 5K, hier is een gedetailleerde video die laat zien waar die €1049,- nou naar toe gaat:

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.