26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    hotel17

welke monitor bij Macbook Pro 2016 touch bar

Ik heb een Macbook Pro (2016, 13″ 2,9Hz Intel Core i5 8Gb Ram). Ik wil hier graag een monitor op aansluiten om het werken comfortabeler te maken.

Welk werk doe ik:
    1. voornamelijk Pro Tools en Ableton Live (audio Recording/editing/compositie/)
    2. muzieknotatie (Sibelius, …)
    3. standaard bureauwerk (Office, mail, ….)

af en toe iMovie filmpjes monteren en Photos.

Ik ben geen grafisch vormgever noch professioneel video-editor die kleurcorrectie doe enz. m.a.w. de correcte weergave van kleur is voor mij niet zo belangrijk. Gamen doe ik nooit (dus reactietijd niet belangrijk)

Een groot scherm heb ik nodig omdat audio editing op een 13″ scherm nogal frustrerend is wanneer je een ganse dag (en nacht) moet werken.

Mijn kennis van schermen is helaas summier , heb altijd iMac 27″ gehad maar die nu verkocht en niet van zin om nieuwe iMac te kopen,.

Onlangs in mediamarkt scherm gezien (27″ LG, resolutie 1920×1080) voor 180€. Vroeg me af of dit ok was (voor hetgeen ik moet doen).

Liefst zou ik voor 32″ scherm gaan, hoe groter hoe meer comfort tijdens werken.

mijn macbook heeft resolutie 2560 x 1600, al zet ik hem op default (standaard) zoals Apple de Macbook verkoopt.
    https://pasteboard.co/fiNPkqerf.png

Koop ik best een 2560 x1440 scherm, indien ik de resolutie wil behouden (retina)?
    of maakt dat niet uit?

enkele schermen die ik op oog had:

32″ scherm 2560 x 1440

32″ scherm 1920 x 1080

32″ scherm 1920 x 1080 acer

27″ scherm 1920 x 1080 LG

weet iemand of ik een van deze schermen kan gebruiken terwijl mijn Macbook dichtgeklapt is? Ik neem aan dat ik ze aansluit via HDMI.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Koop ik best een 2560 x1440 scherm, indien ik de resolutie wil behouden (retina)?
    of maakt dat niet uit?

Eh, nee, als je de resolutie wilt behouden koop je best een 4K, of, als je all the way wilt gaan, een 5K scherm.
    Alle schermen uit je lijstje zul je ervaren als een achteruitgang, vergeleken bij het scherm van je MBP.

weet iemand of ik een van deze schermen kan gebruiken terwijl mijn Macbook dichtgeklapt is? Ik neem aan dat ik ze aansluit via HDMI.

Ja, kan. Maar met alle schermen uit je lijstje kan je dus minder weergeven dan je eigen scherm (alleen oogt het wat groter).
    En je sluit niet aan via HDMI maar via de displaypoort (hogere resolutie en hogere refresh rate)

Google even op “best 4K monitor macbook pro” of zo iets.

Bijdrager
    hotel17

Eh, nee, als je de resolutie wilt behouden koop je best een 4K

euhm, mijn macbook is 2560 x 1600, dat is toch geen 4K

Bijdrager
    TheBigZ

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.9-13-late-2016-retina-display-touch-bar-specs.html

2nd Max. Resolution: 4096×2304 (x2*)

Details: *In addition to simultaneous support of the internal display, this model supports a maximum resolution up to 4096×2304 at 60 Hz at over a billion colors on two external displays or a single external display at a maximum resolution up to 5120×2880 at 60 Hz at over a billion colors via Thunderbolt 3 (USB-C).

Also see: How many external displays can the Retina Display MacBook Pro models support? What is the maximum supported resolution of each? Are adapters required?

Bijdrager
    TheBigZ
    hotel17 op 06 juni 2017

Liefst zou ik voor 32″ scherm gaan, hoe groter hoe meer comfort tijdens werken.

Hoeveel wil je uitgeven? €600? Voor dat bedrag heb je een mooi 4K scherm.

Als je Ă©cht groot wilt: 40″ 3840×2160.
    https://tweakers.net/pricewatch/473797/iiyama-prolite-x4071uhsu-b1-zwart.html

Of deze: 32″ 3840×2160
    https://tweakers.net/pricewatch/662963/philips-328p6vjeb-00-zwart.html

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    hotel17

Jongens , is 4k echt nodig om audio te bewerken? Ik dacht aan budget van max 400€

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Liefst zou ik voor 32″ scherm gaan, hoe groter hoe meer comfort tijdens werk

Je moet bedenken wat je met “groot” bedoelt. Als je met groot bedoelt dat je meerdere schermen naast elkaar open wilt (bijv een WORD document en een of meerdere browserschermen) dan wil je een hogere resolutie. Dus meer pixels. De afmetingen zelf maken niet veel uit, sterker nog, een reuze groot scherm wordt door niet iedereen gewaardeerd. Reden is dat je er eigenlijk verder vanaf moet zitten om alles te kunnen zien. Het is geen TV die je vanaf de bank bekijkt. Wat dat betreft vind ik de afmetingen van de iMac 27 inch behoorlijk ideaal en wat mij betreft precies goed: lekker groot maar niet zo groot dat je je nek hoeft te verdraaien, plenty ruimte op je desktop voor meerdere vensters/applicaties en superscherp.

Jongens , is 4k echt nodig om audio te bewerken? Ik dacht aan budget van max 400€

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je een laptop hebt die tegelijkertijd twee 4K schermen Ă©n je eigen retinascherm kan aansturen zou ik het persoonlijk zonde vinden om er een klein scherm aan te hangen. Je krijgt minder pixels dan je nu hebt wat dus een achteruitgang is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    TheBigZ
    hotel17 op 06 juni 2017

Jongens , is 4k echt nodig om audio te bewerken?

Zie voor waarom 4K het antwoord van EagerBobNerd hierboven.

hotel17 op 06 juni 2017

Ik dacht aan budget van max 400€

Kan ook. 27″ 3840×2160
    https://tweakers.net/pricewatch/564291/lg-27ud58-b-zwart.html

Bijdrager
    hotel17

Ok bedankt voor de reacties. Ik begrijp nu duidelijk waarom ik wel voor 4k moet gaan. Had geen flauw idee dat mijn macbook 2 4k schermen kan aansturen.
    Ook duidelijk dat groot niet noodzakelijk beter is maar resolutie dus wel. Inderdaad meer vensters kunnen zien zonder al te ver te zitten.

Nu is de vraag welk 4k scherm. Mijn budget is 400€ Eventueel nog

Bijdrager
    TheBigZ
    hotel17 op 06 juni 2017

Nu is de vraag welk 4k scherm. Mijn budget is 400€

Al genoemd: 27″ IPS 4K monitor van LG:
    https://tweakers.net/pricewatch/564291/lg-27ud58-b-zwart.html

Review:
    http://www.prad.de/new/monitore/test/2017/test-lg-27ud58p-b.html

Für ca. 400 EUR zum Zeitpunkt der Testerstellung ist der LG 27UD58P-B zweifellos ein 27-Zoll-4K-Monitor zum Kampfpreis. Dennoch hat er uns auch bei der Qualität nicht enttäuscht. Verarbeitung, Ergonomie und Bedienung sind ausgezeichnet. Selbst bei Ausleuchtung und Bildhomogenität, wo günstige Displays oft schwächeln, kann der LG glänzen. Die exzellente Blickwinkelstabilität dank IPS-Panel scheint da schon selbstverständlich.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Lijkt me een prima deal. Houd je nog wat geld over voor een draadloos toetsenbord, wat wel zo handig is als je met een extern scherm werkt. Zeker als je hem dichtklapt.

Ik kocht mijn Apple magic keyboard hier: https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/antonelectronics/a-42757586/apple-mac-ipad/apple-magic-keyboard-nl/

Bijdrager
    hotel17

inderdaad. draadloos toetsenbord heb ik al:)

heeft er iemand ervaring met 32″ scherm? ik twijfel om iets meer uit te geven en een 32″ 4k te kopen ipv 27″ 4k…

Bijdrager
    TheBigZ

Voor een 32″ 4K scherm ga je richting de €600.
    https://tweakers.net/pricewatch/662963/philips-328p6vjeb-00-zwart.html

Mijn ervaring sluit aan bij die van EagerBobNerd; 27″ is al een vrij groot formaat om “bovenop” te zitten. Als je van linksboven naar rechtsonder kijkt, ben je al je nek aan het draaien. Bij 32″ is dat nog een stuk erger.

Die 32″ 4K schermen zijn leuk voor gaming en filmpjes kijken e.d., maar minder geschikt als (werk)monitor.

Kortom, het ligt er dus aan waar je de monitor vooral voor wilt gaan gebruiken. (‘lean forward’ of ‘lean back’)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb zelf een 27 inch Dell en heb de resolutie (in “beeldschermen”) op “geschaald 2560 x 1440″ staan.
    Dan is alles goed leesbaar voor mij. Ik zou hem ook op 3008×1692 kunnen zetten, dan heb ik nog meer ruimte.
    Maar alles wordt dan wel erg klein, voor mij (oude man met bril) té klein.
    Kan me voorstellen dat dat met een 32” juist weer beter is, omdat de pixels van een 32 inch groter zijn dan van een 27 inch.
    Los dan van het bezwaar dat je het scherm fysiek erg groot is.

Uiteindelijk is het persoonlijk. Als je twijfelt moet je ergens gaan kijken waar je kan vergelijken.

Bijdrager
    hotel17

ik wou net deze vraag stellen, je was me voor:)

bij mijn 27″ iMac had ik namelijk ook moeite om bestandsnamen in Finder te lezen, of Mail, of standaard tekst im vensters enz.

Apple had vroeger ook een 30″ monitor. Die vond ik knap en aangenaam werken.

dus ja… twijfel….

allezins bedankt voor de reacties en het delen van jullie ervaringen.

denk dat het best is dat ik naar een winkel stap met mijn macbook en vraag of ik deze kan aansluiten en dan bekijken…. vraag is waar vindt men zo’n winkel. tegenwoordig allemaal online of mediamarkt toestanden…

Bijdrager
    hotel17

Ik heb zelf een 27 inch Dell en heb de resolutie (in “beeldschermen”) op “geschaald 2560 x 1440″ staan.

maar dan heeft het toch geen zin om 4k te kopen? dan kan ik toch evengoed een 2560×1400 resolutie monitor kopen?
    of zie ik dat verkeerd?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Beeld is veel scherper. Als je een MBP met retina gewend bent dan zal een gewoon beeldscherm tegenvallen, zeker op 32″ zoals in jouw lijstje.

Maar daarom idd eerst even bekijken voor je een aanschaf doet.

Bijdrager
    TheBigZ
    hotel17 op 07 juni 2017

denk dat het best is dat ik naar een winkel stap met mijn macbook en vraag of ik deze kan aansluiten en dan bekijken…. vraag is waar vindt men zo’n winkel. tegenwoordig allemaal online of mediamarkt toestanden…

Online kopen betekent ook dat je een monitor thuis kunt laten bezorgen, testen/bekijken, en kosteloos terugsturen als het niet bevalt (binnen de termijn van 14 dagen).

Als je eerder al een 30″ hebt gehad, weet je hoe het is om met zo’n flinke monitor te werken. Als dat goed beviel, en je vindt €600 niet teveel geld, zou je de 32″ monitor als eerste kunnen proberen.

Bijdrager
    KR1275

Koop een ips scherm en let op de ergonomie en delijkheid. Goed verstelbaar? Geen gewiebel tijdens werken?
    Een 1920×1080 of liever 1920×1200 volstaat. Een retina macbook heeft deze resolutie ook, maar gebruikt extra pixels voor scherper beeld. Laat je niks wijsmaken.
    Ik werk op 2560×1440 en dat is zeer prettig. Kijk online naar goede Dells, HP, Eizo.
    Mijd de winkels, dat is geen goede kwaliteit…

Bijdrager
    hotel17

Een 1920Ă—1080 of liever 1920Ă—1200 volstaat. Een retina macbook heeft deze resolutie ook, maar gebruikt extra pixels voor scherper beeld. Laat je niks wijsmaken.

Nu moet ik zeggen dat ik het niet meer weet.

Bijdrager
    KR1275

Koop een degelijke ips monitor met 1920×1080 en je kunt daar voor jouw doeleinden prima mee uit de voeten.

Bijdrager
    TheBigZ
    hotel17 op 08 juni 2017

Nu moet ik zeggen dat ik het niet meer weet.

Je zult in het leven niet altijd van iedereen exact hetzelfde advies krijgen. Probeer te bepalen waar je het meeste mee kunt.

Bestel een monitor en kijk tijdens de proefperiode of het bevalt.

Bijdrager
    hotel17

Je zult in het leven niet altijd van iedereen exact hetzelfde advies krijgen.

Bedankt voor deze levenslessen. ?

Bijdrager
    TheBigZ

Ben je er nu uit wat het wordt?

Bijdrager
    hotel17

Nee. Weet het niet meer. Bij Apple reseller zeggen ze “ga voor minstens 4k en koop LG-scherm”. Maar die willen natuurlijk hun spullen verkopen.

Bijdrager
    TheBigZ

Nog een optie: Iiyama 30″ 2560×1600.
    Zelfde resolutie als je MacBook Pro, handig als je je laptopscherm wilt dupliceren op het tweede scherm.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.