8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Avecha

welke MBP gaat samen met mijn hobby (photoshop, video,…)

Hallo all… zou wat advies kunnen gebruiken.
    Na enige tijd met een iMac 20” te hebben gewerkt wil ik er nu best een MacBook Pro bij halen.
    Ik gebruik graag photoshop, doe wel eens beetje videomontage en verder de gebruikelijke toepassingen (tekstverwerking, dreamweaver, internetten, etc…)
    Denk dat ik dus beter voor de 15” ga… 17” is direct wel heel groot en denk dus een de ‘gulden’ middenweg, zodat de MBP ook goed ‘draagbaar’ blijft zeg maar.
    Zou eventueel wel gaan voor MacBook Pro 15-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display (het glanzend beeldscherm met een resolutie van 1440 x 900 pixels en led-schermverlichting. Een andere optie is een 1680 x1050 glanzend)
    Heb ik ook niet ergens gelezen dat de Intel Core i7 versie niet snel heel warm wordt? En dat ik dus beter af ben met een Intel Core i5?
    En de grafische kaart? Waar daar vroeger ook niet wat problemen mee?
    Vroeg me eigenlijk af of er ergens op het web een Nederlandstalige site/forum terug te vinden is, waar de mogelijke problemen van apple-computers overzichtelijk besproken worden?

Nu, ben benieuwd naar wat leuke tips en antwoorden hier…:-)

Bijdrager
    Pieterr

Tip 1: kies het matte scherm.

Bijdrager
    Macosxachist
    Avecha op 15 januari 2011

Vroeg me eigenlijk af of er ergens op het web een Nederlandstalige site/forum terug te vinden is, waar de mogelijke problemen van apple-computers overzichtelijk besproken worden?

Nee.

Tip 2: De i7 wordt niet overdreven snel warm, maar voor de dingen die je opnoemt, kun je gerust de goedkoopste 15″ nemen.

Bijdrager
    steffenvm

Ik heb nu een maand of twee de MBP 153 i5 2,4 Ghz, standaardmodelletje. Ik ben hier als student fotografie zeker tevreden over. Photoshop en Final Cut Pro (enkel gebruikt voor een stop motion filmpje) gaan -als het er op aan komt- opmerkelijk sneller dan op mijn vorige MBP (Core 2 duo 2,33 – het model voor de unibody’s). Het renderen van dezelfde hoeveelheid beelden voor mijn stop motion duurde op m’n vorige laptop een dikke 20 minuten, op deze nog geen twee minuten.

@ de tip van Pieterr, ik zou dat niet doen. Waarom het matte scherm? Reflectie bij het glossy scherm valt echt beter mee dan ik had gedacht en als er echt fel licht uit een raam komt ofzo kan je het scherm in principe binnen de grenzen van de kijkhoek een beetje kantelen zodat je wel perfect je scherm kan bekijken.
    En met een laptop in de zomer buiten gaan zitten, daar zie je je scherm sowieso slecht, maar of dat nu beter of slechter gaat met mat of glossy, daar kan ik nog niet over oordelen.

Als het op kleurkritisch werk aankomt, aan glossy scherm valt ook gewoon te calibreren, doe dat enkel in een donkere ruimte zodat het omgevingslicht niet meespeelt. Sowieso doe je geen absoluut kleurkritisch werk op een laptop dus de kleine afwijking door de invloed van het omgevingslicht is geen argument wat mij betreft. En bedenk ook even dat de CRT schermen van vroeger ook glossy waren, heb je toen iemand horen klagen?

Voor alle duidelijk, ik wil hier geen discussie over mat vs glossy starten, ik geef alleen mijn mening.

Moderator
    Poezenbeest

De vraag is natuurlijk waar je voor kiest. Mobiliteit gaat altijd ten koste van snelheid en onderweg zal je ook niet je meesterwerken gaan zitten renderen, daarvoor heb je een desktop.

Mat of glans is een persoonlijke keuze, als je bekend bent met de verschillen tussen wat je op je scherm ziet en wat er op papier komt, dan zit je goed.

Bijdrager
    Pieterr
    steffenvm op 15 januari 2011

de tip van Pieterr, ik zou dat niet doen. Waarom het matte scherm? Reflectie bij het glossy scherm valt echt beter mee dan ik had gedacht en als er echt fel licht uit een raam komt ofzo kan je het scherm in principe binnen de grenzen van de kijkhoek een beetje kantelen zodat je wel perfect je scherm kan bekijken. En met een laptop in de zomer buiten gaan zitten, daar zie je je scherm sowieso slecht, maar of dat nu beter of slechter gaat met mat of glossy, daar kan ik nog niet over oordelen.

En ik dus wel, vandaar de tip!:lol:

Voor alle duidelijk, ik wil hier geen discussie over mat vs glossy starten, ik geef alleen mijn mening.

Dat geldt voor iedereen hier.:wink:

Moderator
    unSOUND

En bedenk ook even dat de CRT schermen van vroeger ook glossy waren, heb je toen iemand horen klagen?

CRT beeldbuizen waren niet glossy, die waren zijdemat. Daarbij stonden ze bol, waardoor je vrijwel nooit een zoveel reflectie had als bij de huidige schermen…

Bijdrager
    McLoe

Hier nog een grooooot voorstander van mat!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.