14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    gutias45

Welke Macs zijn fanless?

Welke Macs zijn allemaal fanless? De Macs moet teven met SSD zonder HDD uit te rusten zijn.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door gutias45.
    Bijdrager
    KarelWillem

Dat was de in 2015 geïntroduceerde 12″ MacBook (die er niet meer is).

Maar ik ben er nu de weg een beetje in kwijt, omdat zelfs de Air een fan heeft.

Moderator
    Night

De G4 Cube was ook ‘fanloos’. Tegenwoordig zijn er geen desktop Macs of Apple laptops meer zonder fan.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik bedoelde uiteraard ook vooral de actuele Macs, niet die van tientallen jaren geleden. .;)

Bijdrager
    Shmoo

Zeker als kind te lang in de carrousel op de kermis gezeten. Bang voor alles dat draait? 🎠

Bijdrager
    KarelWillem

Bang voor geluid lijkt me een meer voor de hand liggende reden.

Bijdrager
    gutias45

Klopt het geluid. Valt me wel een beetje tegen van Apple. Dacht dat ze voor die prijzen wel fanless stille computers kunnen ontwerpen. Er zijn goedkopere “Windows” PCs zonder fan, o.a. van Shuttle.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door gutias45.
    Bijdrager
    GoeieDag

Night op 6 oktober 2019 om 10:08
    Tegenwoordig zijn er geen desktop Macs of Apple laptops meer zonder fan.

Mijn MacBook Retina 2017 (12″) heeft vziw geen fan. Ook nooit één gehoord.

Bijdrager
    KarelWillem

Dan doen je er niet heel veel zwaars mee.

Want er zit wel degelijk een fan(s zelfs?) in.

Bijdrager
    GoeieDag

Wel degelijk zeg je. Waar baseer je dat op?

Op iFixit.com kan ik geen fan vervangingshandleiding vinden, die er wel zijn voor andere MB (de Air en Pro) modellen zijn.

Noch ziet iStat Pro of Macs Fan Control een fan.

Nu jij weer.

Bijdrager
    gutias45

Behuizing eraf en op zoek naar de fan?

Bijdrager
    KarelWillem

“>GoeieDag op 6 oktober 2019 om 15:12
    Wel degelijk zeg je. Waar baseer je dat op?…

Er is gek weinig te vinden over het ‘interieur’ van die MacBook.

En ook een heleboel ge-google brengt niet heel veel duidelijkheid.

Maar ik zie inderdaad niets wat op een fan duidt:
    https://nl.ifixit.com/Guide/Retina+MacBook+2017+Battery+Replacement

Dus ik geloof een gebruiker op zijn al dan niet blauwe ogen; er zal geen fan in zitten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Shmoo

Kan het zijn dat als jeune model hebt met een processor-upgrade, dat je dan wel een ventilator hebt?

Ik kan mij nog iets herinneren dat de Intel Core-M generatie gemaakt werd voor de tabletmarkt <– geen ventilator dus. Deze Core-M zitten in de instapmodellen van de Retina MacBook. Koop je echter een processor-upgrade (2017) dan krijg je wel weer een Core i5 of Core i7. Dat zijn gewoon laptop dingen.

Zou het daar niet aan kunnen liggen?

Mijn gevoel zegt ook dat er nooit een ventilator in de Retina MacBook heeft gezeten maar het zijn sowieso voor laptops voor vrouwen. Het enige dat ontbreekt aan die dingen is niet de ventilator maar het opbergvakje voor de nagellak. 😘

Bijdrager
    Nikita

Die Core i5 of i7 modellen zijn ook Core-M versies. Alleen dacht iemand bij Intel dat het beter was om de (voorheen) Core m5 en m7 voortaan als i5 en i7 te gaan marketen. Ook al zijn het technisch heel andere chips, want die ‘i7’ heeft ook gewoon een TDP van 4,5 watt.

Trouwens; bij normaal gebruik staat de fan van de meeste MacBooks (zeker de Air, lijkt mij) vooral stil. Die spinnen alleen op als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Ze staan fabrieks-af sowieso al zodanig ingeregeld dat je ze vrijwel niet hoort. Ga je de processor zwaarder belasten dan gaat de ventilator harder draaien om te zorgen dat de boel niet oververhit, maar anders ook niet.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door Nikita.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.