22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Diccen

Welke MacBook voor student Beeld-Geluid-Montage?

Hallo Macfanaten,

In september begin ik aan mijn hogeschoolopleiding. Hier zal ik met Final Cut Pro werken en aangezien ik ook thuis zou willen verder oefenen en om tal van andere redenen heb ik besloten om een MacBook (Pro?) aan te schaffen. Ik kom er echter voorlopig niet uit welke configuratie ik best kan nemen zodat ik Final Cut Express HD probleemloos kan draaien o.a. Hierbij nog enkele knelpunten waarbij ik jullie hulp wel kan gebruiken.

– harde schijf: hoe groot en is 5400rpm snel genoeg of vergt het toch wel 7200rpm om vlot te werken
    – volstaat 1 gig geheugen (dacht van wel) en hoe dan best: 2x512MB of 1x1GB en wat is het verschil eigenlijk?
    – beeldscherm: 13″ groot genoeg of toch groter (Pro dan)? Dit zal ik zelf wel eens in levende lijve gaan bekijken maar het plaatselijke maccenter was gesloten daarstraks

Bijkomend punt dan: ik sta te popelen van ongeduld om me er eentje aan te schaffen maar mijn oom heeft me enkele maanden geleden aangeraden om met de aanschaf van een nieuwe computer te wachten tot september ivm apple event ofzo maar hij was nogal vaag, iemand een idee waarom?

Dank bij voorbaat al voor de eventuele nuttige reply’s

Inactief
    Anoniem

Je oom had het over de World Wide Developers Conference die op 7 augustus plaatsvindt in San Francisco. Op deze beurs voor ontwikkelaars worden meestal ook nieuwe mac’s, updates in hardware en software, het nieuwe OS X, … voorgesteld. Als tijd geen rol speelt raad ik je ook aan om toch zeker te wachten tot na 7 augustus. Je weet maar nooit…

Betreffende je probleem qua keuze van de laptop kan ik het volgende zeggen. Naar wat ik kan afleiden werk je toch wel op een professioneel of semi-professioneel niveau met je (toekomstige) mac. Hiervoor kan ik je direct aanraden de MacBook Pro te kiezen. Zeker voor applicaties als Final Cut Pro is het aangeraden voor de krachtigere broer van de MacBook te kiezen.

Qua configuratie kan ik je het volgende zeggen:
    Voor zulke programma’s als Final cut kan je niet genoeg RAM hebben en raad ik je van harte aan 2GB te steken als je het echt intensief gebruikt en zeker als je van de HD functies wil gebruik maken is 2GB een must.

Sowieso heb je min. 1GB nodig om het lekker te doen draaien. De MacBook (13″) is niet gemaakt voor zulke applicaties of doeleinden en is dan ook voorzien met een iets zwakkere videokaart van 64MB shared RAM. Deze is niet geschikt voor Final Cut Studio.

Ik raad je deze configuratie aan:

15,4-inch breedbeeldscherm (resolutie van 1440 x 900 pixels)
    2,16-GHz Intel Core Duo
    2 GB 667-MHz DDR2 SDRAM (2x 1GB SODIM) —-> upgrade
    100-GB seriële ATA harde schijf, 7200 rpm —-> mogelijke upgrade
    ATI Mobility Radeon X1600-videokaart met 256 MB GDDR3-geheugen

Wens je maar 1GB te steken is het aangeraden voor de performantie om 2x 512Mb te steken en niet 1x 1GB.

Als je op de online apple store kijkt is het de middelste configuratie. je kan eventueel een schijf van 7200 rpm steken, dit zal de laadsnelheid van je data op de HD naar de RAM versnellen en kan wel handig zijn bij zulke belastende applicaties als final cut pro.

als geld geen probleem en mobiliteit geen must is, raad ik je natuurlijk aan voor de 17″ MacBook Pro te gaan met ook 2GB RAM.

In ieder geval is het het beste even te wachten als je kan om te weten wat Steve Jobs, al dan niet, zal aankondigen op de WWDC betreffende de MacBook Pro.

Veel plezier als je je mac hebt

Bijdrager
    ragoooon

Als je BGM in het Rits gaat doen wordt er ook niet echt in je eerste jaar verwacht dat je jezelf een mac aanschaft, ginder staan er genoeg om te gebruiken vermoed ik toch. Net zoals bij Narafi een zaal met een twintigal Power macs G5 :inlove: . Dus om je nu direct een macbook pro aan te raden die bijnna dubbel zo veel kost als de macbook, vraag anders raad op je school zelf die zullen normaal gezien (:? )wel het beste weten wat je het best kan aanschaffen.

(offtopic: waarom kies je niet voor narafi?:roll: )

Inactief
    Anoniem
    ”ragoooon”

. Dus om je nu direct een macbook pro aan te raden die bijnna dubbel zo veel kost als de macbook,

De MacBook kan Final Cut Pro gewoonweg niet aan. De minimum vereiste voor de grafische kaart is de ATI Mobility Radeon X1600 met 128MB GDDR3 van de MacBook Pro. Dit is geen kwestie van dure setups aan te raden, dit is gewoon pure logica.

Als je deze app wil draaien zal je moeten investeren, je moet daarvoor gewoonweg pro materiaal hebben. Hij mag van mij gerust een MacBook of weet ik wat kopen, ik heb er toch geen baat bij, maar dan zal hij ondervinden dat hij de MacBook voor niks heeft gekocht omdat die final cut niet aankan.

En trouwens hij vroeg raad over de keuze tussen MacBook en MacBook Pro, dan geef ik die gewoon.

Bijdrager
    J.C.
    ”ragoooon”

Als je BGM in het Rits gaat doen wordt er ook niet echt in je eerste jaar verwacht dat je jezelf een mac aanschaft, ginder staan er genoeg om te gebruiken vermoed ik toch. Net zoals bij Narafi een zaal met een twintigal Power macs G5 :inlove: . Dus om je nu direct een macbook pro aan te raden die bijnna dubbel zo veel kost als de macbook, vraag anders raad op je school zelf die zullen normaal gezien (:? )wel het beste weten wat je het best kan aanschaffen.

(offtopic: waarom kies je niet voor narafi?:roll: )

Als je goed leest, staat er in de openings post: Ik wil graag mobiel zien en thuis mee kunnen werken.

Maar zoals ik het hoor zou ik ook zeker voor een MacBook Pro gaan, om de grafisch kaart, dit stond op de apple site:

”Apple.com”

512MB of RAM; 1GB of RAM for HD features (2GB recommended)

en

”Apple.com”

AGP Quartz Extreme or PCI Express graphics card (Final Cut Studio is not supported on systems using the Intel Extreme Graphics 950 GMA)

Dus een Macbook is geen optie, veel plezier ermee, lijkt me leuke opleiding :)

Bijdrager
    ragoooon

Niet iedereen beschikt over zoveel geld om een macbook pro aan te schaffen :( , is dus niet voor iedereen een optie! En zeker niet als student tenzij je oudertjes alles liefjes betalen of je je in de vakantie te pletter werkt en met dit weer :oops:

Bijdrager
    Diccen

Ik weet dat er niet verwacht wordt dat je al in het eerste jaar zelf een mac aanschaft maar ik ga binnen een maand of 2 met men vriendin alleen wonen dus moest er toch een computer aangeschaft worden. Ivm met mijn opleiding was dat best een mac en nu ik hem uitgebreid bestudeerd heb zag ik ook dat het een uitstekend mediacenter is voor in de woonkamer (dvd’s en muziek spelen, eventueel opnemen van televisie (weet er toevallig iemand of er iets gelijkaardig is als dit voor de mac http://www.hercules.com/showpage.php?swcty=UK&p=105&b=1&show=2&f=1) dus dat kwam goed uit.

Budget is geen probleem (wel een flinke knauw maar dan heb ik ook wel wat) want heb een jaartje gewerkt ipv school dus zal het een Pro worden.
    Sijtig dat het wachten is tot na 7 augustus of misschien best nog langer want ik heb hier en daar iets opgevangen over eventuele studentenkortingen? Iemand?

(offtopic: de vakken van BGM stonden me meer aan als die van narafi)

Inactief
    Anoniem
    ”Diccen”

Sijtig dat het wachten is tot na 7 augustus of misschien best nog langer want ik heb hier en daar iets opgevangen over eventuele studentenkortingen? Iemand?

(offtopic: de vakken van BGM stonden me meer aan als die van narafi)

Je hebt recht op studentenkorting op vertoon van een studentenkaart in een Apple Center en op de online store is het een kwestie van de naam van je school in te vullen en de plaats waar ze zich bevindt. Bij de online apple store loopt dit op tot 8%, bij Apple Centers varieert het percentage.

Grtz

btw: goede keuze :wink:

Bijdrager
    michi_rishi
    ”Burton

Wens je maar 1GB te steken is het aangeraden voor de performantie om 2x 512Mb te steken en niet 1x 1GB.

!!Dat maakt voor de prestaties helemaal niets uit bij dit type geheugen!!
    Bedenk wel dat je bij vrijwel elke PC-winkel geschikt geheugen koopt voor jouw macbook. En veel goedkoper dan bij Apple! Het is waarschijnlijk goedkoper bij Apple geen extra geheugen te bestellen, maar vervolgens 1gb bij te kopen in een PC-winkel (of bij mail-a-mac.nl). Profiteer je optimaal van de prestaties en kun je de oorspronkelijke 512mb nog eens vervangen voor nog een 1Gb!

Als je video gaat bewerken zou ik gaan voor een groter scherm dan de 13″ van de Macbook.
    Bedenk ook dat de Macbook gebruik maakt van gedeeld videogeheugen (gaat dus van je RAM af). Een MB Pro heeft dedicated videogeheugen van 128mb (kun je upgraden naar 256mb). Daarnaast zijn de duurdere MB Pro’s voorzien van FW 800 aansluitingen. Kan handig zijn voor de echte prof.

De HD kun je meteen opwaarderen voor een 7200rpm. Dat is sneller, maar je kunt ook even wachten op de nog veel snellere HD’s die nu verschijnen waarbij de bits wat anders zijn geplaatst (komt erop neer dat er per omwenteling veel meer bits worden gelezen. Een 5400rpm presteert sneller dan een 7200rpm).

Inactief
    Anoniem
    ”mvdlande”
    ”Burton

!!Dat maakt voor de prestaties helemaal niets uit bij dit type geheugen!!
    Profiteer je optimaal van de prestaties en kun je de oorspronkelijke 512mb nog eens vervangen voor nog een 1Gb!

Is toch wel zo dat je performantie hoger ligt bij twee keer 512 ipv één lat van 1GB. Maar jij mag geloven wat je wil, jij bent blijkbaar de expert. en het is dan ook nog zo dat je met 2 latjes van 256 mb blijft zitten (die je overigens betaalt sowieso) indien je ze er niet laat in steken bij de bestelling. maar dat is een eigen keuze.

”mvdlande”

Als je video gaat bewerken zou ik gaan voor een groter scherm dan de 13″ van de Macbook.
    Bedenk ook dat de Macbook gebruik maakt van gedeeld videogeheugen (gaat dus van je RAM af). Een MB Pro heeft dedicated videogeheugen van 128mb (kun je upgraden naar 256mb).

als je misschien eens correct informeerde zou je ontdekken dat de videokaart van de MacBook Final cut pro totaal niet aankan, wat dan dus ook de MacBook al uitsluit.

”mvdlande”

De HD kun je meteen opwaarderen voor een 7200rpm. Dat is sneller, maar je kunt ook even wachten op de nog veel snellere HD’s die nu verschijnen waarbij de bits wat anders zijn geplaatst (komt erop neer dat er per omwenteling veel meer bits worden gelezen.

heb ik al gezegd en jij mag me dan wel eens vertellen wanneer die nieuwe HD’s zouden komen, aangezien Apple ze niet onmiddelijk in de MacBook pro kan steken, rekening houdend met productietijd en een contract dat moet afgesloten worden e.d.
    je mag natuurlijk altijd een type HD vermelden en de fabrikant zodat wel allemaal kunnen zien over welke HD’s het gaat.

”mvdlande”

Een 5400rpm presteert sneller dan een 7200rpm).

huh?:roll:

Bijdrager
    Diccen

Dat het extra geheugen (2 GB voor 400 € :o ) duur is bij apple heb ik ook al gemerkt. Als ik het elders koop en laat steken vervalt de garantie voor mijn MacBook dan niet? Heb geen idee wat bepaalde mankementen me kunnen kosten om ze niet onder garantie te laten repareren maar ik kan me wel inbeelden dat dit duur (duurder dan 400€) kan uitvallen.

I.v.m. de studentenkorting, die kan varieren van applecenter tot applecenter maar is de kans groot dat ze groter is dan 8 procent? En kan ik er ook terecht met een bewijs van inschrijving want door de logge administratie kan het op sommige scholen wel tot eind oktober duren eer je je studentenkaart hebt.

In ieder geval, dat het maar snel 7 augustus geweest is want ik kan haast niet wachten!

Inactief
    Anoniem

Neen je algemene garantie van de MacBook Pro vervalt niet maar je RAM valt dan onder de garantie van de desbetreffende fabrikant.

De korting is maximaal 8%; in de apple centers is het minder sowieso omdat apple natuurlijk liever heeft dat je rechtstreeks bij hen koopt, maar Apple centers kunnen wel service bieden na de aankoop terwijl als je problemen hebt met je macbook en hij moet terug naar apple, dan ben je hem wel enkele weken kwijt.

Bijdrager
    Diccen

Ok dus als ik 2 Kingston-latjes van 1 GB bestel van mail-a-mac kan ik deze bij om het eender welke pcboer laten plaatsen of moet ik toch een pcshop zoeken waar ze iets of wat ervaring met apple hebben?

Alvast bedankt

Inactief
    Anoniem
    ”Diccen”

Ok dus als ik 2 Kingston-latjes van 1 GB bestel van mail-a-mac kan ik deze bij om het eender welke pcboer laten plaatsen of moet ik toch een pcshop zoeken waar ze iets of wat ervaring met apple hebben?

Alvast bedankt

zeker niet naar een gewone pc boer gaan! die hebben meestal geen of weinig ervaring met Mac’s en weten bijgevolg niet waar en hoe ze de ram moeten plaatsen.

Je kan het altijd zelf doen, de latjes zijn zeer eenvoudig te steken.

–> MacBook Pro afzetten en omdraaien
    –> batterij wegnemen, dan zie je 3 kleine schroefjes zitten die een klepje op zn plaats houden
    –> losvijzen
    –> klepje opheffen (let op dat je de schroefjes niet verliest, ze zijn echt klein)
    –> RAM wordt zichtbaar. (LET OP: zorg dat je geen statische electriciteit in je hebt zitten, anders kan dat je RAM beschadigen.)
    –> haal standaard latje er uit als dit vervangen moet worden
    –> Tilt nieuwe RAM in hoek van 45° met de connector
    –> stevig doorduwen en naar beneden duwen zodat hij zeker vast zit.
    –> klepje terug vast vijzen
    –> batterij erin
    –> booten en checken: op het apple teken klikken linksboven –> “over deze mac” en daar zie je of je RAM herkend wordt

Veel succes, en als het je niet lukt kan je het altijd in een Apple center of Apple verdeler laten steken

update : hier kan je het nakijken met illustraties in de manual van de MBP (p83 t.e.m p92) of natuurlijk in je eigen handleiding als je hem hebt aangeschaft. zeker de manual erbij pakken als je het zelf doet!!!

Bijdrager
    Diccen

Allrighty then. Lijkt me wel te doen. Bedankt voor de tip en IK WIL MIJN MACBOOK PRO NUUUUUUUUU (damn wwdc) :D

Bijdrager
    chocolate

Wat dat 2 * 512mb betreft= Dat heet dus DUAL Channel waarbij twee identieke latten samen 1 geheel worden met een prestatieboost. Bestaat al langer dan vandaag bij de windowsgebruikers

Bijdrager
    atropos

Even off-topic, maar bij Macs bestaat dit ook al een behoorlijk tijdje hoor…

Bijdrager
    chocolate

Denk het niet, want ik weet niet welke geheime chipset apple gebruik om dual channel in het verleden te laten werken

Bijdrager
    atropos

* doet Power Mac G5 open… *

Hey kijk, 4 dual channel DDR latjes, wat een verrassing!
    Zelfs nog meer, de Power Mac G5 (ben niet zeker of het al van de introductie is en het is te warm om het op te zoeken) werkt alleen maar met dual channel DDR, anders herkent hij het niet.

* doet Power Mac G5 terug toe *

Bijdrager
    chocolate

* doet morgen zijn powermac niet open*

Gelooft eerwaarde atropos

* doet morgen zijn powermac niet toe*

Inactief
    Anoniem
    ”Diccen”

Allrighty then. Lijkt me wel te doen. Bedankt voor de tip en IK WIL MIJN MACBOOK PRO NUUUUUUUUU (damn wwdc) :D

als het een troost mag zijn, ik ben ook aan het wachten tot 7 augustus zodat ik een MacBook kan gaan halen.:)

Bijdrager
    Bernadictus
    ”mvdlande”

De HD kun je meteen opwaarderen voor een 7200rpm. Dat is sneller, maar je kunt ook even wachten op de nog veel snellere HD’s die nu verschijnen waarbij de bits wat anders zijn geplaatst (komt erop neer dat er per omwenteling veel meer bits worden gelezen. Een 5400rpm presteert sneller dan een 7200rpm).

10/15.000 rpm disks zijn al beschikbaar, maar dan extern. Een 10.000rpm schijf vreet stroom en lijkt me nou niet bepaald stabiel in een macbook in termen van schoot-comfort. Aangezien deze dingen in een vaste kast al aardig vergrendeld moeten liggen.

En dan hebben we het nog niet over de hitte productie van een 10.000rpm.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.