12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    AriGert

welke MacBook voor data analyse te moeilijk voor apple verkopers

Ik wil een nieuwe MacBook kopen, maar ook de verkopers (van Apple en Amac, of Parallels) komen niet met behulpzame uitleg.

Mijn huidige kleine fijne MacBook kan mijn data werk niet meer aan. Ik doe data analyse met Tableau, dat gaat nog, maar moet nu Power BI gaan gebruiken en daarvoor dus ook Parallels (met virtueel geheugen).
    Dus is het tijd om te upgraden.
    Ik heb begrepen dat 16 GB RAM echt nodig en 512 (of 1T) SSD, liefst ook een i7 processor.

Maar dan kan ik maar liefst 3 MacBook 13 inch configureren:
    1. Air upgraden kost ong 1800 euro
    2. Pro basic met 2poorten upgraden kost 2300 euro en dan heb je een snellere i7 maar van een oudere generatie (8 ipv 10)
    3. Pro met 4 poorten kost ook 2300

Die MacBook Pro met 2 poorten valt dus snel af. Maar de vraag waarom is die zoveel duurder en is die beter dan de Air kan geen verkoper blijkbaar beantwoorden.

Dan de vragen:
    heb ik voor mijn gebruik (Tableau, Power BI via parallels) zo’n i7 wel nodig? is die niet speciaal voor beeld bewerking (wat ik niet doe)?
    moet ik niet voor de zekerheid naar 32 GB RAM gaan? dat kan op de betere Pro, maar die is dan inmiddels wel 1000 euro duurder dan die Air. Dat is ruim 50% meer.
    wat biedt de Pro nu meer? betere temperatuur huishouding, hoor ik.
    maar zijn er ook nog andere (verborgen) performance verbeteringen aan die Pro tov de Air? De verkopers zeggen van wel, maar weten niet wat.

Ik wil wel een fijne en snelle machine, maar heb geen zin te betalen voor dingen die ik niet gebruik (video-editten). Maar ik vind het wel fijn als ik veel verschillende applicaties open kan hebben en heen en weer kan gaan.

Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik heb nog nooit van die software(s) gehoord, maar als ik dit zo lees ben je veel beter af met een Windows laptop.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    MegaChriz

Volgens een video van Max Tech is de koeling in de MacBook Air inderdaad minder goed, waardoor deze laptop bij processorintensieve taken terugklokt naar een veel lagere snelheid.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

AriGert op 21 oktober 2020 om 19:02
    Ik wil wel een fijne en snelle machine, maar heb geen zin te betalen voor dingen die ik niet gebruik (video-editten).

Het probleem is de software die je wil (moet) gebruiken. Je kunt een top-of-the-line MacBook Pro nemen en dan zal het vast werken, maar je doet iets waar je buitensporig veel CPU/geheugen voor nodig hebt. Begrijpelijk dat een verkoper het ook niet goed weet: neem een maximaal uitgeruste MacBook Pro (Ja, zéker 32GB en i7. Nee, voor video-editen is de processor minder belangrijk dan voor Parallels draaien!) en dan kom je een heel eind. Die is dan waarschijnlijk een stuk beter in video-editen dan in wat jij er mee gaat doen, maar dat terzijde.

Parallels is een computer in een computer. Reken qua Mac op dubbele specificaties als je intensieve toepassingen in het Windows deel nodig hebt, reken op de helft van de prijs als je een Windows laptop koopt die deze taken gaat doen.

Bijdrager
    AriGert

ik wist niet dat dat temperatuur management zoveel impact heeft. Wist verkoper niet te vertellen.
    Parallels gebruikt normaal 8GB dan zou 16 genoeg moeten zijn.

Ik heb geen zin om een windows ding te kopen, dus dat is geen echte optie.

zie nu ook pas dat de Air een iets andere vorm heeft. Dat platte/driehoekige is wel heel fijn typen…

maar temperatuur management en 32 GB zullen wel de doorslag gaan geven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt dat je Power BI ‘moet’ gaan gebruiken.

En van wie moet dat? Van je baas?

Dan mag hij wat mij betreft bijspringen.

Bijdrager
    RW076

Ik heb geen antwoord op je vragen, maar wil graag iets toevoegen.

Ik lees dat je nogal CPU krachtige software gaat gebruiken via een virtual machine.

In dat opzicht zou ik je willen aanraden om niet Parallels maar VMWare te gebruiken.
    VMWare is niet alleen zuinige qua CPU gebruik, maar ook nog eens qua geheugengebruik.
    _

Het is misschien niet so “slick” en “polished” als Para, maar op deze punten is het wel degelijk een betere keuze.
    Daarnaast hebben veel mensen een (terecht) beeld van VMWare, maar is dit als sinds de vorige versie heel anders.

Als laatste zou ik je willen aanraden om snel te beslissen wat te kopen, binnen niet al te lange tijd zal Big Sur standaard op nieuw gekochte Macs zitten, nieuwe OS-en en (virtualisatie) software is niet zelden een probleem. Ik zou zelfs in overweging nemen om een ouder model te kopen met Mojave zodra je zeker weet hoe zwaar de CPU en het geheugen bijdragen aan je keuze voor de beste computer voor je doeleinde.
    _
    _

Succes.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door RW076.
    Bijdrager
    Steven Paul

Ik zou een Lenovo Thinkpad T-serie of X1 Carbon met Windows 10 kopen in plaats van een Macbook.

Sleutelbeheerder
    Night

Of gewoon nu beslissen en dan niet van virtualisatie gebruik maken, maar van Bootcamp. Dan benut je de machine 100% (dus optimaal) voor gebruik met Windows.

Bijdrager
    Dick de Roos

@Night: +1

Bijdrager
    TheBigZ

Doe je die data-analyse privé voor je lol, of is het voor je werk?

Indien voor je werk, betaalt je baas je computer? Wat is je budget?

Als budget niet uitmaakt, en je per sé een Mac wilt, is het simpel: koop de 16″ MBP.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.