7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pieterjano

welke macbook voor autocad

Hoi

Ik ben student electro-mechanica 3de jaar bachelor.
    ik heb eind dit jaar mijn stage in het buitenland dus heb een degelijke laptop nodig voor mee te nemen.
    maar erna wil ik deze ook verder gaan gebruiken voor de Master opleiding.
    Hier gaan we met Autocad ed werken. nu is mijn vraag wat raden jullie aan.
    Mijn voorkeur gaat naar de 13 inch voor zijn compactheid.
    Maar is de grafische kaart van de macbook pro retina goed voor deze zware grafische programma’s?
    Of is het dan logischer dat ik naar de 15 Inch ga (deze valt eigenlijk buiten budget)

ook is de vraag of ik dan best deze programma’s op een VM (VMWare) draaien of de mac versie kopen?

PJ

Bijdrager
    TheBigZ
    pieterjano op 01 december 2013

Hier gaan we met Autocad ed werken. nu is mijn vraag wat raden jullie aan.

Zeker als je VMs gaat gebruiken zou ik een Mac kiezen waar VEEL geheugen in kan. In sommige (voorgaande) 13″ MacBook Pro’s kan ‘maar’ maximaal 8GB. In de Retina 13″ MacBook Pro kan maximaal 16GB. Het geheugen in de Retina MacBook Pro’s dien je er meteen bij aanschaf in te bestellen. Later upgraden kan niet. In de huidige goedkoopste non-Retina 13″ MacBook Pro kun je zelf nog wel het geheugen uitbreiden tot 16GB. (Waarschijnlijk voor het laatst in een MacBook Pro.)

Kijk op deze pagina wat het maximum is voor de MacBook Pro die je van plan bent te gaan kopen:
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/

Bijdrager
    Xcode

Moet wel zeggen dat de Intel Iris Graphics in de retina MacBook Pro wel iets meer bang for your bucks levert, iets wat je zeker nodig hebt om AutoCad lekker te kunnen draaien. En inderdaad, 16GB Ram is geen overbodige luxe. Dus wat ik zou doen: 13-inch retina MacBook Pro, 256GB SSD met 16GB Ram. Is een hoop geld, maar dan heb je wel de beste combinatie van draagbaarheid en performance.

Ik zou de programma’s hoe dan ook native draaien. Als het kan in OSX, en anders via boot camp op Windows. Maargoed, dat laatste is zonde.

Bijdrager
    Joffry

Zelf draai ik Autocad zelfs op een MacBook Air 13″ met 8GB RAM (2013). Kijk nog even hier voor algemene info.

Bijdrager
    Janjans

@Joffry i5 of i7?

Bijdrager
    computer space

Autocad is GEEN zwaar grafisch programma. Je belast een videokaart totaal anders dan met games, en die worden gebenchmarkt. Niemand meet nog hoeveel polylines of egale vlakken een videokaart kan tekenen/seconde. Volgens mij kunnen ze dat inmiddels allemaal vlot genoeg, ook HD4000’s. Als je een Firepro oid koopt dan zitten daar nog wel eens drivers in om nog sneller polygons en basic shading te doen, maar ik vraag me af of je daar tegenaan gaat lopen. Dat is echt iets voor complexe 3D machines of enorme gebouwen.

Bijdrager
    Joffry
    Janjans op 01 december 2013

@Joffry i5 of i7?

i5

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.