One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Welke MacBook Pro, vervanging van iMac 2008

Welke MacBook Pro, vervanging van iMac 2008

Profielfoto van Exode

Exode op 12 september 2017 #

Goedemorgen,

Ik heb hier al heel wat fora doorgespit en zaterdag bij de Amac geweest, maar ik blijf twijfelen. Wie weet kan iemand hier me helpen:)

Momenteel hebben wij een iMac, 24 inch, eind 2008. Deze begint wat kuren te vertonen, voornamelijk gruwelijk traag opstarten. Ik heb er al wat tijd in gestoken om dat te verhelpen maar met minimaal resultaat. MAAR we willen sowieso deze iMac niet meer omdat we door een verhuizing gewoonweg geen plek meer hebben voor de iMac. Hij staat nu onaangesloten op een kast en wordt op de eettafel gezet als we er iets op willen doen.

Kortom tijd voor een Macbook!

We gaan hem gebruiken voor redelijk simpele dingen en met name aan de eettafel en bij vakantie zal die meegaan, maar dat is geen must, de iPad kan dan ook mee. Kortom hij zal amper vervoerd worden. We hebben de MacBook Air en de ‘gewone’ MacBook bekeken maar het wordt toch een Pro, voornamelijk vanwege de grootte van het scherm en de aansluitingen.

Waar we hem voor gaan gebruiken:
– Fotoboeken maken (amateur niveau)
– Internetten
– Office (Word en Excel)
– Webbased extern bureaublad van mijn vrouws werk (Office basis begreep ik)
– iTunes
– Films en muziek branden (cd’s voor ons zoontjes cdspeler en de dvd speler in de auto)

We zullen er wel vrij veel achter zitten, maar dus aan de eettafel.

We gamen niet, kijken er geen films etc op. We hebben verder een Apple tv 2, 2 iPhones SE’s en een iPad 3 in huis, het wordt dus echt onze computer zogezegd. Ik gebruik voor opslag van foto’s etc een LaCie Porsche Design Mobile Drive P’9220 1TB USB 3.0 externe harde schijf.

Ik twijfel nu vooral tussen de MacBook Pro 2017 zonder touch bar met een scherm van 13 inch en 8GB werkgeheugen of de MacBook pro 2015 met een 15 inch scherm en 16 GB werkgeheugen (beide met 256 opslag)
Het verschil is ongeveer € 300, is dat het waard om een groter scherm en meer werkgeheugen te hebben…ik weet het gewoonweg niet. En misschien zie ik een model over het hoofd?

Overigens is mijn vrouw docent en krijgen we dus docenten korting.

Bedankt voor jullie hulp!

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 12 september 2017 #

Als je een groter display wilt, dan zal de 15″ de beste optie zijn. Voor wat je ermee wil doen is de 12″ MacBook prima, maar dat vind je dus te klein. Mijn idee is dat de instapper 15″ is wat je wil.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 september 2017 #

Je moet er wel rekening mee houden dat welke MacBook je ook gaat kiezen, deze gaan niet 8+ jaar mee zoals je iMac nu.

Verder denk ik niet dat het veel uitmaakt. Oke branden van cd’s en dvd’s zal op die 15″ sneller werken omdat het een quad core machine is maar of het branden van cd’s in 2017 nu de reden moet zijn om een quad core machine te kopen. ?

Profielfoto van Exode

Dank voor jullie reacties! Ook goed om mee te nemen dat de MacBook minder lang meegaat. De iMac had na wat opfrisacties best nog even mee gekund inderdaad.
Bedoel je de 15 inch 2017 dan Q-Collective?

Stel dat we meer gaan doen met fotobewerking (lees mijn vrouw die binnenkort ook fotografie cursussen wilt doen, amateur niet pro) is dat een overweging in de keuze of is dat bij beide keuzes goed genoeg?

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 12 september 2017 #

Amateurfotografie zal prima op de 12″ kunnen. Maar de 15″ is inderdaad krachtiger en biedt meer opties voor de toekomst, als je die open wilt houden. Ik denk dan met name aan videobewerking, waar je het verschil wel gaat merken.

En ja, ik heb het over de huidige modellen:)

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 12 september 2017 #

In mijn ervaring heeft Apple niet de beste kaarten waar het de ingebouwde optische drive betreft. Die zit er dan ook niet meer in, deze externe LG komt erg goed uit de tests.

Een groter scherm werkt altijd lekkerder en over vier, vijf jaar zou die 16 GB werkgeheugen wel eens heel gewoontjes kunnen zijn. Het is heel naar dat je die investering niet een beetje kunt spreiden en dat Apple je nu meteen bij aankoop zo zwaar laat bloeden.
Als je er t.z.t. een of zelfs twee extern(e) scherm(en) aan wilt hangen, dan heeft die 13″ uit 2017 betere kaarten: de Iris Plus Graphics 640 kan One display with 5120 by 2880 pixels at 60 Hz, up to two displays with 4096 by 2304 pixels at 60 Hz aan,
tegen ‘slechts’ Up to 3840 by 2160 pixels at 30Hz or 4096 by 2160 pixels at 24Hz (HDMI) Up to 5120 by 2880 at 60Hz (Thunderbolt with Radeon R9 M370X) van de 15″ 2015…
Ai, ik maak het er niet makkelijker op.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 12 september 2017 #

terwijl het zo eenvoudig is:)
de Macbook is een laptop, die in dit geval op de keukentafel staat.
dus zou ik kiezen voor een MacBook pro 2015 met een 15 inch scherm en 16 GB werkgeheugen.
deze is aanzienlijk sneller dan een Macbook Pro 2017 – 13 inch zonder touchscreen.
heeft 16 GB geheugen èn doodgewone standaard aansluitpoorten.

Profielfoto van Fritzer

Fritzer op 12 september 2017 #

Als je schermgrootte het belangrijkst is en geld en mobiliteit geen probleem, dan neem je een 15 inch. Lijkt me vrij eenvoudig.
Als een 13 inch blijkbaar toch ook een optie is, dan kun je ook een macbook air 13 (i7, 512 gb) kopen, dan hou je nog wat centjes over voor andere belangrijke zaken. Voor hetgeen je doet aan werk heb je volgens mij echt geen macbook pro nodig.

Profielfoto van Koezel

Koezel op 12 september 2017 #

CD’s en DVD’s branden?

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 september 2017 #

Je zou mijn Discman moeten zien man. 😊

Profielfoto van Exode

Ja Koezel…..ons zoontje van 3 heeft een cd speler in zijn speelkamer. Je moet die lol eens zien met cd’s wisselen. En onze auto heeft ook een cd speler (en geen usb ansluiting) dus wij zijn types die cd’s branden. Dvd’s vinden we handig in de auto. We lopen gewoon graag een beetje achter;)

Thx fred44nl dat sneller staat mij vooral aan, nog meer dan de grootte van het scherm.

Laatste vraag: is het prijsverschil tussen de 2015 en 2017 versie het waard? De MacBook Pro 15 inch bedoel ik dan….Zitten er grote verschillen tussen? (ik zie verschillen in spec’s maar ik ben te veel een n00b om dat te kunnen vertalen naar onze wensen)

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 12 september 2017 #

Exode op 12 september 2017

Laatste vraag: is het prijsverschil tussen de 2015 en 2017 versie het waard? De MacBook Pro 15 inch bedoel ik dan….

Ja.  https://tweakers.net/pricewatch/compare/446840;658729/

Zo groot is het prijsverschil momenteel niet: €2349 bij Amac
https://www.amac.nl/apple-macbook-pro-15-touch-bar-en-touch-id-2-6ghz-i7-16gb-256gb-zilver

Profielfoto van mowat

mowat op 12 september 2017 #

@shmoo
Als het om eenvoudig gebruik gaat , waarom zou een macbook dan geen 8 jaar meegaan zoals een iMac.
Ik heb naast een iMac uit 2007 ook nog een zwarte macbook uit 2006, dus 10 en 11 jaar oud,  en die draaien beiden nog altijd dagelijks hun rondjes , weliswaar met OSX Lion.

Profielfoto van SvS

SvS op 12 september 2017 #

Mijn desktops haalden allemaal met gemak 8 jaar en ik verwacht dat mijn iMac 27″ 5k dat ook gaat halen.
Laptops zijn toch wat gevoeliger voor mankementen door o.a. mobiliteit, dicht/open klappen, accu, dooie pixels vroeger, etc, dus ik denk dat Shmoo dat bedoelde. Maar je hebt geluk gehad, @mowat, met je oudere Macbook. Die van mij heeft het toch niet gehaald (iBook G4 en witte MacBook 2006).

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 12 september 2017 #

Afgezien van pech denk ik dat een nieuwe MBP wel degelijk 8 jaar of langer meegaat.

Mijn MBP is van 2014 en is als nieuw.
Mijn partner gebruikt mijn oude 2010 en die is op de gebruikssporen na, ook nog als nieuw. Batterij is nog perfect, beeld zonder dode pixels, zelfs de dvd drive doet ’t nog. En met een achteraf geplaatste ssd nog snel ook.

Dus maak je om de levensduur geen zorgen.

Pech kun je altijd hebben, maar geluk ook…

Die witte MacBooks en iBooks zijn een ander verhaal. Die MacBooks braken af aan de behuizing (ik had de 2e versie, die had het minder, maar toch) en wat de iBook betreft, dat geldt nu ook: zolang Apple het niet in z’n hoofd haalt om van processorleverancier te wisselen, zou ik me geen zorgen maken.

’t Is wel een klap geld voor dit gebruik. Je zou model 2015 kunnen overwegen. Iets zwaarder, maar niet veel. En toch perfect.

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 12 september 2017 #

Exode op 12 september 2017

Ja Koezel…..ons zoontje van 3 heeft een cd speler in zijn speelkamer. Je moet die lol eens zien met cd’s wisselen. En onze auto heeft ook een cd speler (en geen usb ansluiting) dus wij zijn types die cd’s branden. Dvd’s vinden we handig in de auto. We lopen gewoon graag een beetje achter;)

Ik ken iemand van 45 die er nog net zoveel van geniet, net als van tapes.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 september 2017 #

Ik zou ook een ouder type nemen. Die zijn krachtig genoeg voor het werk dat je ermee wil doen. Er zijn nog steeds voldoende 2012-2014-2016 modellen verkrijgbaar mét SSD (en anders is een SSD er eenvoudig in te zetten of laten zetten), nieuw of refurbished. Dan heb je een lekker 15″ scherm voor de helft van de prijs die je voor een nieuwe zou moeten neerleggen.

Profielfoto van aartjan

aartjan op 12 september 2017 #

wat fred44nl zegt

Profielfoto van Exode

Exode op 19 september 2017 #

Bedankt voor al jullie reacties! Ik geloof dat het de MacBook 2015 gaat worden:)

Ik heb even gekeken voor inruil van de iMac maar dat kan alleen online en levert € 130 korting op. Dus die gaat naar zolder voorlopig.

Deze maand zit het er even niet in (gisteren onverwachtse kosten aan de auto gehad….), maar volgende maand gaan we ervoor. Ik zal nog even laten weten welke het definitief is geworden. We gaan hem overigens bij Amac in Utrecht halen. Daar komen steeds onze Apple spullen vandaan en ik ben altijd erg tevreden over het advies en de service.

Over dit topic

Gestart op 12 september 2017 door Exode

Laatste reactie door Exode

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?