18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    dazzzzed

welke macbook pro en waar kopen?

Ik denk eraan binnen de komende 3 maanden me een MBP aan te schaffen. Ik ben student multimedia design en zal het voornamelijk gebruiken om grafische toepassingen, videobewerking en de dagelijkse taakjes uit te voeren.
    Een 15″ scherm zal voldoen maar dat laat nog enkele keuzes open. 2.0 of 2.16 GHz, 1GB RAM of meer, wat is de 7200rpm waard, …
    En tot wanneer wacht ik hoopvol af op een update?

Uiteraard is m’n budget beperkt maar ik ben bereid wat meer neer te leggen als het voor mij z’n geld waard is.

Ik merkte ook dat de prijzen niet overal het zelfde zijn … zo is een MBP in de states kennelijk voor een pak minder te verkrijgen en ligt ook in ¨bijvoorbeeld duistland de prijs lager. Dus vraag ik me af of het me wat opleverd door in het buitenland te bestellen.
    Vooral http://www.bhphotovideo.com trok m’n aandacht, dit lijkt mij een te betrouwen winkel en de mogelijkheid tot levering in belgie bestaat. Heeft hier iemand ervaring mee of reden om het me af te raden en eventueel een alternatief te bieden?

Alvast hartelijk bedankt …

Bijdrager
    Esquare

1. Koop de beste en snelste Mac die je je kunt veroorloven op het moment dat je hem nodig hebt.
    2. Let erop dat je bij aanschaf in de VS niet alleen verzendkosten bij de prijs moet optellen, maar ook BTW. (Dat geldt uiteraard niet bij aanschaf in Duitsland.)

Als je de geruchten mag geloven, wordt er in september mogelijk een update van de MBP aangekondigd. Maar wat doe je, als dat niet zo is? Wachten tot oktober of januari misschien?

Bijdrager
    dazzzzed

Bedankt me te herinneren aan het de BTW … maar als je zegt de beste mac die je je kan veroorloven … is het dan interesanter bv. een 2.0GHz met 2GB RAM te kopen of een 2.16GHz (met betere videokaart,…) met 1GB RAM te kopen? en is die 7200rpm zijn extra €100 waard?

Bijdrager
    Esquare

Tja, in het ideale geval zou ik dus zeggen: neem alledrie (meer geheugen, snellere cpu en snellere schijf). Maar als dat financieel lastig wordt, zou ik de 2.0 Ghz versie met extra geheugen en de 7200 rpm schijf nemen: de laatste is bij videobewerking wel zo prettig. Eventueel zou je ook voor de goedkoopste 2.0 Ghz-versie kunnen gaan (met 2 GB geheugen en 5400 rpm schijf) en later een snelle externe schijf aanschaffen. Dat heeft dan weer als voordeel dat je gelijk een goed backupmedium hebt.

Bijdrager
    Zeikhoff
    ”dazzzzed”

Bedankt me te herinneren aan het de BTW … maar als je zegt de beste mac die je je kan veroorloven … is het dan interesanter bv. een 2.0GHz met 2GB RAM te kopen of een 2.16GHz (met betere videokaart,…) met 1GB RAM te kopen? en is die 7200rpm zijn extra €100 waard?

BTW in states: tarieven verschillen per staat. Vaak maar 6%. Punt bij verzending: als ze de waarde op het pakket zetten, moet je invoerrechten betalen. Zetten ze er ‘gift’ op, dan hoeft er geen waarde bij (dat zou het kadootje verpesten) en kom je weg tenzij het pakket eruitgepikt wordt voor controle.
    Ik zou iig navragen of ze het als ‘gift’ kunnen verzenden, anders ben je sowieso de Sjaak…

0,16 Ghz sneller of 1gb ram erbij? Voor mij een nobrainer: geheugen is veel belangrijker dan kloksnelheid, zeker met deze marges.
    HD speed.. tja, ik ben geen videobewerker… advies zou dus niet op maat zijn in dit geval…

Moderator
    unSOUND

Ram kun je achteraf nog opsparen, een snellere CPU of meer Videogeheugen niet. Ik zou dan de snellere CPU en grotere grafische kaart pakken, dat Ram ( en die grotere HD ) komt dan nog wel een keertje…

Snellere schijf scheelt niet echt, ik heb een 7.200 rpm. schijf,
    en het zijn echt luttele seconden die je wint.

Bijdrager
    Esquare
    ”Zeikhoff”

BTW in states: tarieven verschillen per staat. Vaak maar 6%. Punt bij verzending: als ze de waarde op het pakket zetten, moet je invoerrechten betalen. Zetten ze er ‘gift’ op, dan hoeft er geen waarde bij (dat zou het kadootje verpesten) en kom je weg tenzij het pakket eruitgepikt wordt voor controle

De BTW-tarieven in de VS zijn verwaarloosbaar: het gaat om de 21% BTW die je (in België) moet betalen als je zo’n ding invoert. Een laptop als ‘gift’ zonder waardeaanduiding verzenden doen (verstandige) bedrijven niet: dat betekent namelijk dat ze bij het zoekraken van het pakket niks kunt claimen bij de verzekering.

Bijdrager
    Esquare
    ”unSOUND”

Ram kun je achteraf nog opsparen, een snellere CPU of meer Videogeheugen niet.

Dat is waar, maar het videogeheugen is ruim voldoende voor een forse monitor, en de cpu is slechts 8 procent sneller. Bovendien moet het RAM-geheugen bij voorkeur in paren geplaatst worden: als er je er nu 2×512 MB in laat zetten, zul je straks weer 2×1 GB moeten kopen.

Moderator
    unSOUND
    ”Esquare”

als er je er nu 2×512 MB in laat zetten, zul je straks weer 2×1 GB moeten kopen.

Dus moet je dat ook niet doen, maar gewoon de standaard 2 x 256 nemen.

Die extra 8% CPU en dikkere grafische plank zijn nu wellicht overkill, maar op ten duur ga je er blij mee zijn, en het maakt hem aantrekkelijker mocht je hem ooit weer verkopen. Dus ook voor de eventuele toekomstige inruil is het een slimme investering.

Bijdrager
    Esquare
    ”unSOUND”
    ”Esquare”

als er je er nu 2×512 MB in laat zetten, zul je straks weer 2×1 GB moeten kopen.

Dus moet je dat ook niet doen, maar gewoon de standaard 2 x 256 nemen.

Dat is zoiets als een Porsche aanschaffen met blokkerende remmen. Slecht idee naar mijn smaak.

Moderator
    unSOUND

Maar als je nou weet dat door dat nu te doen, je over een maand een betere Porsche hebt die je minder heeft gekost ? Is het dan nog steeds zo gek ?

Als ik er 50 euro mee bespaar wil ik wel een maandje naar strandballen kijken… sterker nog, ik heb het bij mijn MacBook en PowerMac net zo gedaan.

Bijdrager
    Esquare
    ”unSOUND”

Als ik er 50 euro mee bespaar wil ik wel een maandje naar strandballen kijken… sterker nog, ik heb het bij mijn MacBook en PowerMac net zo gedaan.

En je Mac MIni? :evil:

Het lijkt me allemaal erg omslachtig voor een prijsverschil (op het totaal) van 2,5 procent of daaromtrent. Een korting van die orde heb ik ook nog wel eens bij een dealer bedongen. Maar ik vermoed dat de TS nu wel genoeg argumenten heeft gehoord. :)

[Edit: rekenfautje gecorrigeerd]

Bijdrager
    cocoia
    ”unSOUND”

Maar als je nou weet dat door dat nu te doen, je over een maand een betere Porsche hebt die je minder heeft gekost ? Is het dan nog steeds zo gek ?

Compleet mee eens. Bovendien, iedere Mac-gebruiker die ik ken onderschat zijn videokaart. Met de advent van de pixelshader en de architectuurontwikkelingen op dit gebied, kan dit echt niet onderschat worden. De 256-MB versie van de X1600 is echt een wereld van verschil. Dit heb ik PietjePuk ook aangeraden. Ik heb er twee naast elkaar gezien, met 128 (die van mij) en een 256, en wat ik zag aan verschil was zeker niet de 0.16 Ghz van de CPU die aan het werk was.

En ja, inderdaad, het maakt helemaal niet uit waar je memory haalt. Gewoon in paren kopen, zoals hier wordt gemeldt, en dan gaat het goed. Ik zou (als het kon) ook gewoon 2×256 hebben genomen, bespaart je al snel 50-70 euro of zo.

Moderator
    unSOUND
    ”Esquare”

En je Mac MIni? :evil:

Idem. Ook die heb ik qua Ram en HD zo kaal mogelijk gedaan, met de opzet om die zelf een keer te upgraden… Dat ik voor die tijd besluit dat ding in te ruilen voor een MacBook… tja…

Bijdrager
    dazzzzed

Hartelijk bedankt voor de info …

Momenteel kijk ik uit naar een 2.16GHz model .. 2x512MB en de standaard schijf … zo heb ik m’n “paar” voor het geheugen en dat paar kan ik dan doorverkopen als ik later 2x1GB zou aanschaffen.

Waar ik m’n bestelling zal doen weet ik nog niet juist .. maar dat ga ik, in afwachting van een of andere update, de komende maand nog uitzoeken.

Bijdrager
    GoingStrong

Er zijn momenteel hiero nog zeker 2 andere draadjes m.b.t. de MBP dus misschien interessant om die ook even door te lezen!

1. Macbook 2 Pro in Hardcore Roddels

2. Ervaringen nieuwe Macbook Pro in Hardware

Veel leesplezier! :)

Persoonlijk zou ik trouwens gaan voor de 2.0 processor en 2 GB ram. Volgens mij heb je daar meer aan. Van het weekend was ik bij AC Arnhem. Zij rekenen E 109,- voor 2 GB i.p.v. de E 300,- die Apple rekent. Zij zetten er nl. Kingston in en geen originele Apple Ram.

Dat scheelt wel! :D

Bijdrager
    dazzzzed

Die topics zal ik zeker eens bekijken …

en over zo’n custom RAM … is er enig voordeel aan appleRAM of is de kost aleen maar hoger?

Bijdrager
    GoingStrong

Kweet niet. Maar als je een MBP koopt bij een Apple Center en het Kingston ram werkt niet goed dan begrijpen zij ook wel dat je redelijk snel weer voor de balie staat.

Dus ik vermoed dat het net zo goed moet werken ….. :?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.