10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    ikkezelluf

Welke Macbook Pro

Ik kon het niet echt vinden op het internet dus drop ik hier de vraag. Mijn zoon is afgestudeerd aan de Rockacademie, richting componeren. Dat deed hij altijd op zijn Macbook late 2008 die ik een jaartje of wat geleden nog heb voorzien van een SSD en extra 4Gb geheugen. (8 Gb totaal) Hij draait Logic Pro X met een hele zwik plug-ins. Meestal ging dat goed, soms liep hij vast bij teveel plug-ins.

Omdat hij er serieus mee aan de gang wil, wil hij een nieuwe MacBook Pro 15″ aanschaffen. Keuze uit 3 stuks waarvan 2 met touchbar. Maar wat is wijsheid? Als we het geld even buiten beschouwing laten maar wel met het verstand denken, welke keuze is dan de juiste?

Alvast bedankt!!

Bijdrager
    Afroman

Ik ben niet enorm in de muziekwereld bezig maar ik weet wel dat programma’s als Logic Pro heel veel RAM vereisen. Dus ik zou sowieso voor een MacBook gaan met 16GB RAM. En ik zou inderdaad ook voor de 15 inch gaan. Niet alleen zijn die krachtiger, maar je hebt ook gewoon meer schermruimte waar je beter mee kunt werken.

Bijdrager
    TandMac

Een 15′ zou ik ook nemen omw schermgrootte.

En deze is nog zo best hanteerbaar om mee te nemen.

En geheugen kan je makkelijke bijprikken dan schermgrootte of grotere HD.

(Een extern scherm gaat hij niet meezeulen. We rijden ook allen met een wagen waar minstens 4 personen in kunnen, maar meestal is hij 3/4 leeg. En toch….. ruimte, het komt van pas)

Bijdrager
    Tomac5

Ik produceer zelf met Logic Pro X op een Macbook Pro retina 15 inch (early 2013) met max RAM en een i7. Dat loopt nog steeds als een zonnetje.

Sound libraries kan je zoon op een externe HD plaatsen, mocht je willen besparen op een grotere (dure) SSD intern.

Touchbar snap ik het nut niet helemaal van. Heeft ie veel externe apparaten die op normale USB zitten? (synthesizer, externe HD etc) Dan zou ik voor een 2015 model gaan. Die worden nog steeds veel verkocht en scheelt je weer een hele zooi adapters kopen

Succes!

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  Tomac5.

Bijdrager
    digilb

<p class=”cite”>TandMac op 14 juni 2018 om 08:04</p>

En geheugen kan je makkelijke bijprikken dan schermgrootte of grotere HD.

Helaas… met de huidige MacBook Pro kun je niks meer vervangen (RAM, SSD, wifi kaartje, processor… allemaal vastgesoldeerd).
    Dus als je dit zou willen, dan zou je eentje van de vorige generatie (t/m eind 2016 dacht ik) moeten kopen. Dat hoeft trouwens helemaal geen verkeerde keuze te zijn:-)

Bijdrager
    mexxer

Ik zat zelf een beetje met dezelfde vraag en ben op onderzoek uitgegaan. Zelf vond ik de volgende pagina wel handig: https://www.yourmacstore.nl/welke-mac-past-bij-mij

Bijdrager
    Rickje

Als je er geen haast mee hebt dan zou ik nog even wachten. Misschien wordt binnenkort wel een nieuw model op de markt gebracht. https://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Moderator
    Night

In het najaar 2018 wordt volgens geruchten een reeks nieuwe hardware gepresenteerd, waaronder waarschijnlijk ook de MBP’s. Maar door de mogelijke komst van nieuwe, veel snellere processoren die meer intern geheugen ondersteunen kan dit laatste ook uitgesteld worden naar begin 2019. Ik zou door wat je met de MBP wil gaan doen tóch even wachten.

Bijdrager
    koen

Bron?

Bijdrager
    TheBigZ

Niemand (buiten Apple) weet met zekerheid te vertellen over hoeveel maanden er updates van de MacBook Pro op de markt zullen komen.

De introductie van een nieuwe generatie Intel mobiele processoren is doorgaans wel een aardige indicator, aangezien Apple (nog) afhankelijk is van Intel voor de processoren in de MBP. De 8ste generatie is inmiddels gelanceerd. Nu is het wachten op Apple.

https://ark.intel.com/compare/134906,97496

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.