11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    de wouzer

welke macbook pro 15'

Ik wil een macbook pro quad kopen.

15-inch: 2,0 GHz or 15″: 2,2 GHz
    Volgens mij het grootste verschil zit hem in onderstaande 2 punten,

2,0 Ghz got AMD Radeon HD 6490M met 256 MB GDDR5

2,2 Ghz got AMD Radeon HD 6750M met 1 GB GDDR5

Ik gebruik hem voor muziek (ableton + maschine + komplete), en op dit moment heb ik haperingen als ik te veel synths gebruik.

Ik ben langzaam maar zeker bezig met film, ik geef les en wil meer met video gaan doen. Als basis gebruik ik daarvoor Prezi, vervolgens screencapture ik dat en zet ik er voiceover bij met final cut.

Het ligt in de lijn der verwachting dat ik aankomende 2 jaar veel meer met video ga doen, denk aan animaties enzo.

ik heb geen idee, misschien iemand die mij kan helpen? zou heel fijn zijn.

Bijdrager
    Yvesm007

Kort gezegd: De AMD 6750M (middle tot high end kaart) is (veel) beter op het vlak van video (en geheugen -zoals je al had ontdekt-) dan de 6490M (low tot middle end kaart).
    Toekomstgericht kan je dan beter de 15″ 2,2Ghz kiezen.

Bijdrager
    marnikker

Ik twijfel ook heel erg over een nieuwe macbook pro. Tot dusver altijd gewerkt met een IBM/Lenovo Thinkpad wat op zich prima bevalt, maar begin me steeds vaker te irriteren aan hoe Windows in elkaar zit. Nu hebben wat vriendjes van me een mbp, en die hebben niets dan lof voor het besturingssysteem van Apple en hoe het geheel allemaal werkt. Wat dat betreft ben ik dan ook wel redelijk om, om zelf ook een mbp aan te schaffen.

Dan is alleen de vraag welke versie het moet gaan worden.

Nu kan ik voor het instapmodel 15″ gaan, maar ik wil wel graag weer 4-5 jaar vooruit kunnen. De vraag is dan ook wanneer het zinvol is te upgraden naar de grotere videokaart en meer werkgeheugen? Ik kan wel met studentenkorting kopen, maar even gezien vanuit de standaardprijzen gaat het toch om een flinke meerprijs van 600 euro als voor het duurdere model kies i.c.m. het uitgebreide geheugen naar 8 gb.

Wanneer ga ik merken dat dat echt nodig is? Ik ga natuurlijk altijd vooruit in vergelijking met mijn huidige computer, dus vraag me een beetje af wat de grens is van wat ik nu extra moet betalen ten opzichte van wat ik ervoor terug krijg, zeg maar ‘goed-is-goed’.

Ik gebruik mijn computer voornamelijk om met Autocad (2010) te werken, en werk in Sketchup Pro (7) met relatief zware/gedetailleerde modellen die ik met een plug-in (bijvoorbeeld V-ray of Podium) render. Daarnaast gebruik ik ook Illustrator/Photoshop om kaarten (van steden) mee te bewerken en Indesign voor verslagen. (CS4)

De programma’s waarmee ik nu werk voldoen in principe prima, ik hoef niet ieder jaar een upgrade naar een nieuwe versie.

Mijn vraag is dan ook of het zinvol is nu te investeren in extra werkgeheugen en een krachtigere grafische kaart of dat ook een instap model voldoende zal zijn?

Bijdrager
    Pieterr

@marnikker:

Tip 1: Extra geheugen _nooit_ bij Apple bestellen. Tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. Koop een MBP met de standaard hoeveelheid geheugen, en koop eventueel later zelf geheugenreepjes (voor een fractie van de Apple prijs). Vervangen is simpel.

Tip 2: Voor wat betreft de keuze voor een 15″ MBP, zie mijn eerdere posting in dit topic.

The MacBook Pro “Core i7” 2.0 15-Inch has a AMD Radeon HD 6490M with 256 MB of dedicated GDDR5 memory and the MacBook Pro “Core i7” 2.2 15-Inch and MacBook Pro “Core i7” 2.2 17-Inch have an AMD Radeon HD 6750M with 1 GB of dedicated GDDR5 memory. All of these models also have integrated Intel HD Graphics 3000 with 384 MB of memory shared with the system.

Bijdrager
    marnikker

Pieterr,

Dank je voor je reactie. Las inderdaad ook op de Apple site dat je (in ieder geval bij voorgaande versies van de MBP) relatief eenvoudig zelf het werkgeheugen kunt uitbreiden indien nodig. Ik ga er dus maar vanuit dat dat bij de nieuwste versie ook zo is.

Dan vraag ik me ook nog af of het slim is om voor de 500gb 7200rpm schijf te gaan in plaats van de 750gb 500rpm? Of merk je dat verschil niet zo? Het verschil in opslagcapaciteit maakt mij niet zoveel uit aangezien ik veel met externe schijven werk.

Gr.

Bijdrager
    Pieterr

Apple vraagt altijd de hoofdprijs voor meerwerkopties.
    Persoonlijk zou ik zelf alleen meerwerkopties in overweging nemen die later niet aan te passen zijn, zoals een mat scherm bijvoorbeeld. De harde schijf zou ik gewoon standaard nemen, en eventueel later zelf vervangen indien nodig.

Een nieuwe 500GB 7200rpm schijf bijvoorbeeld kost je zo’n €60.

Bijdrager
    marnikker

Ik kies denk ik voor het model met de grote videokaart, en dan kun je kosteloos kiezen tussen die twee schijven die ik aangaf.

Ik las laatst inderdaad ook op een forum (kan goed hier ergens zijn geweest) dat redelijk wat mensen kiezen voor dat matte scherm. Is dat inderdaad aan te raden, aangezien de standaard schermen van ‘normaal’ glas zijn en dat waarschijnlijk meer spiegelt dan het niet-glazen scherm dat ik nu heb?

Bijdrager
    Pieterr

O ja, ik zie het. Je kunt kiezen tussen 750 GB 5400 rpm of 500 GB 7200 rpm. Als je veel denkt te gaan videobewerken op je interne schijf zou je de 7200rpm kunnen overwegen. Anders zou ik voor de 750GB gaan. Van die 250GB extra ruimte ga je meer plezier beleven. (My 2 cents)

Mat scherm. Dat is echt een smaakkwestie. Ikzelf vind een mat scherm prettiger werken. Dan heb je minder last van storende reflecties. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze dan hun Mac wel zo draaien dat ze er geen last van hebben.

Bijdrager
    marnikker

En wanneer zou ik dan kiezen voor een SSD schijf, maar dan wel een van 128 GB om de kosten enigszins in toom te houden?

Bijdrager
    Pieterr

Over de zin en onzin van een SSD in je Mac loopt een ander draadje:

Het grote SSD in je Mac topic!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.