12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

[Opgelost] Welke MacBook Pro 15 inch?

Ik lees dat de nieuwe MacBook Pro 2017 geen goed toetsenbord heeft, geen MagSafe, geen HDMI en geen USB poort. Het scherm is wel helderder dan zijn voorganger, er is de touchbar en hij heeft dedicated graphics. Een vriend van mij zou een nieuwe laptop willen kopen. Kan ik hem die versie van 2015 met Intel Graphics Pro nog aanbevelen? Zou die Mac snel genoeg zijn voor niet al te complexe videobewerking? Of is die Mac te oud om nog nieuw te kopen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    joram

Er zit wel USB op de 2016 en 2017 modellen hoor, in de vorm van USB-C/Thunderbolt 3. Die ondersteunt zowel HDMI, DisplayPort, USB-A, een Magsafe adapter, etc.

Als je een poosje wilt doen met je MacBook Pro, dan is het kopen van een 2 jaar oude versie misschien niet altijd de beste investering. Althans, niet als je er CPU-intensieve werkzaamheden mee wil doen. Ik zou persoonlijk alleen investeren in een 2015-model als je er minder zware bewerkingen mee wilt doen en aan een beperkter budget vast zit. Sowieso kun je dit model niet nieuw meer kopen, hooguit tweedehands:)

Een beetje afhankelijk van wat voor randapparatuur hij wilt, heb je misschien al genoeg aan een Displayport-naar-USBC-kabel, en een multiport adapter zoals bijvoorbeeld deze.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  joram.

Bijdrager
    Shmoo

Ik lees dat de nieuwe MacBook Pro 2017 geen goed toetsenbord heeft, geen MagSafe, geen HDMI en geen USB poort

Als je dat leest en dit is allemaal belangrijk of een probleem, waarom zou je dan iemand wel een oudere generatie van iets willen aansmeren maar adviseer je zo’n persoon niet meteen om een nieuwer model computer van een ander merk te kopen. Er komt heus geen nieuwe MacBook met een oud toetsenbord of een hoop poorten die ze er zojuist uit hebben gehaald.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De reden waarom ik ook huiverig sta tegen het 2017 model is:

Macbook pro 2016 toetsenbord, ik wordt er gestoord van

Of is dat probleem in het 2017 model opgelost?

Bijdrager
    sunapple

De beste keuze als je een MacBook nieuw koopt is gewoon het nieuwste model. Het model uit 2015 was misschien leuk als je hem voor 1500 zou kunnen krijgen, dan is het een ander verhaal. Je wil er toch wel weer even mee vooruit als je boven de 2000 euro uitgeeft.

Ja, er zijn problemen bekend met het toetsenbord. Niet iedereen heeft er echter last van. USB-C is even een switch, maar die komt vroeg of laat toch een keer. Je kan het gewoon even meegeven.

Lichte videobewerking op die 2015 15″ is denk ik niet ideaal.

<p class=”cite”>joram op 20 januari 2018 om 11:12</p>
    Sowieso kun je dit model niet nieuw meer kopen, hooguit tweedehands:)

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro/15‑inch 🤔

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  sunapple.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  sunapple.

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 20 januari 2018 om 10:48</p>
    Kan ik hem die versie van 2015 met Intel Graphics Pro nog aanbevelen?

Ja dat kan zeker. Lees wat Marco Arment erover te zeggen heeft (14 November 2017):

https://marco.org/2017/11/14/best-laptop-ever

https://tweakers.net/pricewatch/446840/apple-macbook-pro-15-komma-4-inch-retina-(2015)-2-komma-2ghz-256gb.html

Moderator
    Night

[offtopic]

Prachtig citaat uit het stukje van Marco. En tegelijkertijd zó herkenbaar voor iedereen:

Maybe I’m old-fashioned, or maybe I just miss Steve, but it — along with the MagSafe LED and the startup chime — reminds me of a time when Mac designs celebrated personality, humanity, and whimsy.

[/offtopic]

Bijdrager
    MrBelloNLD

tuurlijk is de 2017 “schneller”, maar hoeveel snelheid heb je nodig?

de cpu passmarks (MacTracker):

2015 top-model = 13747

2017 top-model = 15575

2012 non-retina top-model = 11331 (werk ik zelf nog mee, matte scherm..)

voor de complete snelheidsbeleving bestaan er natuurlijk nog meer varianten waarbij gpu en ssd snelheid de belangrijksten zijn..

dus ook ik kan me ook helemaal vinden in het stukske van die meneer Marco:-)

Bijdrager
    MrBelloNLD

oja, het 2015 model op de AppleStore heeft geen 2e GPU aan boord (zoals de topmodellen van toen wel hadden), das wel jammer want dat was eigenlijk wel een vereiste met videobewerking….

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt TheBigZ en Night. Omdat de gebruiker toch maar lichte videobewerking doet zal de versie van 2015 volstaan. Hij is trouwens 500 EUR goedkoper. De review van Marco heeft hem overtuigd. De problemen met het toetsenbord van de 2017 en het ontbreken van vele handige poorten gaven de doorslag. En de persoon wil een MacBook Pro van Apple, geen Windows machine.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Moderator
    Night

Veel plezier met de aankoop(y)

Bijdrager
    THX-1138

Geinig. Ik liep met dezelfde vraag. Ik heb geen Macbook Pro (mid 2009) meer en wil toch weer een vervanger. Ik las ook van de nadelen van de 2016 en 2017 modellen en zie eigenlijk de 2015 Pro als enige echte robuuste Macbook Pro op dit moment. Eigenlijk krankzinnig dat we anno 2016/2017 met die rommel opgezadeld worden maar dat terzijde.  Laten we hopen dat Apple weer eens goeie MacBooks gaat maken met een echt toetsenbord.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.