20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Seppe

Welke MacBook configuratie

Hallo,

ik ben van plan om binnenkort  een nieuwe MacBook pro te kopen, ik heb namelijk wat problemen met mijn MacBook air en hij is niet krachtig genoeg meer! Ik zou graag video’s kunnen bewerken, video’s bekijken, powerpoints maken, foto’s bewerken etc. Welke processor en hoeveel werkgeheugen is dan het beste? Ik zou gaan voor deze, met 512 gb maar de rest weet ik eig niet zo goed, kunnen jullie helpen?

https://www.apple.com/be-nl/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MPXW2FN/A&step=config#

Bijdrager
    Shmoo

En dat deed je allemaal op die MacBook Air voorheen? 🙃

16GB RAM is sowieso raadzaam wanneer je met video gaat werken. Dedicated graphics ook maar goed, dat zit ook allemaal niet in een Air dus dat is wel interessant hoe je dat voorheen hebt gedaan.

Verder:

Vergeet niet dat een MacBook Pro 13″ (huidige generatie) kleiner/compacter is dan een MacBook Air 13″. Je hebt wel meer pixels maar niet meer canvas. Je beeldscherm is kleiner qua oppervlakte dus daar moet je wel even aan wennen/rekening mee houden.

Bijdrager
    fixar

Als je toch gaat kiezen voor 512GB en voor 16GB geheugen dan wordt het ineens nog aantrekkelijker om dan te kiezen voor de beduidend vlottere MBP 15″….

Touch Bar en Touch ID
    2,8‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
    16 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen
    512 GB SSD-opslag
    Radeon Pro 555 met 2 GB geheugen
    Vier Thunderbolt 3-poorten
    Verlicht toetsenbord – Frans

Inderdaad weer 500 euro duurder, maar wel een heel pak sneller (Quadcore i7 ipv duocore i5) en MET dedicated graphics en fijn groter scherm.

Bijdrager
    Seppe

<p class=”cite”>fixar op 8 februari 2018 om 15:35</p>
    Als je toch gaat kiezen voor 512GB en voor 16GB geheugen dan wordt het ineens nog aantrekkelijker om dan te kiezen voor de beduidend vlottere MBP 15″….

Touch Bar en Touch ID
    2,8‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
    512 GB SSD-opslag

Inderdaad weer 500 euro duurder, maar wel een heel pak sneller (Quadcore i7 ipv duocore i5) en MET dedicated graphics en fijn groter scherm.

Bedankt voor de reactie! Ik zal het eens bekijken, maar dan zal ik wel nog eventjes moeten sparen, 500 is niet niks :)… Maar is die processor goed genoeg voor het bewerken van video’s?

gr Seppe

Bijdrager
    fixar

Inderdaad beter even doorsparen. Genoemde 15″ macbook pro is van alle portable macs de meest geschikte voor videobewerking.

Bijdrager
    Ome Kor

De kans bestaat dat als je een aantal maanden doorspaart er een nieuwe versie van de MacBook (Pro) wordt uitgebracht door Apple.  Helaas onbekend wanneer, het kan in maart of april zijn, maar ook tijdens of na de WWDC in juni.

Bijdrager
    Shmoo

In maart of april komen echt geen nieuwe MacBook Pro’s.  Na dat hele gedoe met Intel gaan ze nu echt geen nieuwe computers uitbrengen voordat er een echte oplossing is.

Eind van het jaar is veel logischer.

Bijdrager
    Seppe

Ok, bedankt voor alle nuttige tips!!!

gr

Bijdrager
    Ome Kor

@shmoo De Spectre kwetsbaarheid is een fout in de chip architectuur zelf, ik vrees dat het ontwerpen en produceren van een niet kwetsbare chip langer gaat duren dan dit jaar. Het lijkt me stug dat Apple daarom zijn productie stil zet. Als er inderdaad een nieuwe MacBook komt, dan zijn ze daar al mee bezig. Volgens Gurman is er tijdens WWDC 2018 nieuws, we gaan het zien.

Bijdrager
    Shmoo

Maar Intel wist al langer van het probleem – voordat iemand het vond en online plaatste. Ik neem even aan dat ze dit zelf ook wel opgelost hadden maar dan liever stilzwijgend.

Bijdrager
    Ome Kor

Ook dat gaan we zien, als Intel een heel leger advocaten van zich moet afslaan. Wie weet wat voor shit er boven tafel komt.;-)

Bijdrager
    Seppe

<p class=”cite”>fixar op 8 februari 2018 om 15:35</p>

Touch Bar en Touch ID
    512 GB SSD-opslag

Beste fixar en andere forummers

Na mij nog wat meer verdiept te hebben in de MacBook pro, weet ik niet of de 15 inch wel bij mij past. Ik vind 13 inch namelijk prima en het vervoeren ervan in mijn rugzak gaat een stuk vlotter. Maar nu heb ik volgende vraagjes:

1. Kan ik ook goed video’s bewerken op een 13 inch MacBook pro? (Of is dit eig echt te klein)

2. Als ik dan voor de 13 inch ga, welke configuratie raden jullie mij dan aan voor videobewerking? (–> welke komt het dichtst in de buurt van de configuratie van fixar voor de 15 inch)

3. Ik hoor van sommige dat ze vinden dat de touch bar nog niet ver genoeg ontwikkeld is, ik de knhier zelf anders over. Wat vinden jullie?

heel hard bedankt op voorhand!

Gr Seppe

Bijdrager
    SvS

Touchbar kan juist handig zijn bij videomontage!

13” vs 15” is best een persoonlijke keus.
    Je bent met een air gewend op een 13” (of toch 11”??) dus zouets. Het kan wel op 13”, maar een extern monitor aansluiten wanneer je langer dan een poosje op een plek werkt is ook handig (bijv je kamer oid)

Bijdrager
    sunapple

Je had prima met een 13” zonder Touch Bar en met 8GB werkgeheugen uit de voeten gekund als je niet zou doen aan “videobewerking”. Tenminste, hoe serieus doe je aan “videobewerking”?

Een professional wil alles eruit halen en legt dus extra geld neer voor een 15”, misschien een 1TB SSD en heeft ook geen moeite met het extra gewicht.

Af en toe 1080p editen kan echter prima op een basisuitvoering 13”. Ik betwijfel of de duurdere Touch Bar uitvoering (met betere processors) überhaupt nodig is, maar met extra RAM en opslag maakt het qua prijs niet veel meer uit. 16GB is wel vrijwel zeker aan te raden.

Neem de goedkoopste configuratie en stuur hem terug als hij niet bevalt.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  sunapple.

Bijdrager
    Seppe

<p class=”cite”>sunapple op 20 februari 2018 om 10:20</p>
    Je had prima met een 13” zonder Touch Bar en met 8GB werkgeheugen uit de voeten gekund als je niet zou doen aan “videobewerking”. Tenminste, hoe serieus doe je aan “videobewerking”?

Een professional wil alles eruit halen en legt dus extra geld neer voor een 15”, misschien een 1TB SSD en heeft ook geen moeite met het extra gewicht.

Af en toe 1080p editen kan echter prima op een basisuitvoering 13”. Ik betwijfel of de duurdere Touch Bar uitvoering (met betere processors) überhaupt nodig is, maar met extra RAM en opslag maakt het qua prijs niet veel meer uit. 16GB is wel vrijwel zeker aan te raden.

Neem de goedkoopste configuratie en stuur hem terug als hij niet bevalt.

Hallo

wat betreft het bewerken ben ik niet zeer intensief, maar ik kan dit gewoonweg niet met de air en daarom wil ik er 1 waarbij dat vlot gaat!

gr

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  Seppe.

Bijdrager
    sunapple

Heb je nou verder nog vragen? Volgens mij komt het neer op een 13” met of zonder Touch Bar. Dus wat is je budget en hoe graag wil je dus extra performance? Daar zul je dan wat specifieker over moeten zijn als je goed advies wil.

Of die Touch Bar wel of niet nuttig is; tja, ik zou daar geen extra geld voor neerleggen. Het is een leuke gadget, maar je kan natuurlijk gewoon zonder. Het gaat meer om de snelheid die je met het high-end model krijgt en of je dat video-editen dus echt zo belangrijk vindt.

Moderator
    Night

Er is – naast een nieuwkoop – nog een tweede optie: Neem een tweedehands MacBookPro. Dan ben je voor relatief weinig geld weer voor een hele tijd klaar.

Een 2012 model MBP met 2,7 GHz i7 processor, 512 GB SSD en 8 (soms zelfs 16) GB intern geheugen zijn redelijk makkelijk te vinden tussen de 900 en 1000 euro. Dan heb je een prachtige, degelijke en niet te vergeten zeer snelle laptop die zich prima kan weren op het gebied van videobewerking en alle andere zaken die je omschreef. Bovendien draait High Sierra gewoon prima op deze Macs. Bijkomend voordeel: Dit oudere type heeft nog geen USB-C en je kunt dus gebruik blijven maken van je huidige randapaaratuur.

Bijdrager
    Seppe

Bedankt voor je reactie maar ik ben toch iemand die stiekem houdt van nieuwe apparatuur!

verder heb ik me nu voor 3 keuzes gezet:

optie 1

13inch

Touch Bar en Touch ID
    3,5‑GHz dual‑core Intel Core i7‑processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 4,0 GHz
    16 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen
    512 GB SSD-opslag
    Intel Iris Plus Graphics 650
    Vier Thunderbolt 3-poorten

PRIJS: €2849

optie 2

13inch

Touch Bar en Touch ID
    3,1‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,5 GHz
    512 GB SSD-opslag

PRIJS: € 2489

optie 3

15 inch

Touch Bar en Touch ID
    2,8‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
    512 GB SSD-opslag
    Radeon Pro 555 met 2 GB geheugen

PRIJS: € 3039

wat betreft de prijs zou ik episode. Oor optie 2 gaan maar ik weet niet welke het interessantste is? Welke zouden jullie kiezen voor schoolgebruik en een beetje editen?

gr

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Seppe op 20 februari 2018 om 23:06</p>
    13inch

3,5‑GHz dual‑core Intel Core i7‑processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 4,0 GHz

PRIJS: €2849

—–

optie 2

13inch

3,1‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,5 GHz
    PRIJS: € 2489

———-

optie 3

15 inch

2,8‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
    Radeon Pro 555 met 2 GB geheugen
    PRIJS: € 3039

voor een beetje edit werk en wat dingen voor school volstaat een 13″, als je er meer of meer intensief mee gaat werken raad ik aan om te kijken naar de performance verschillen tussen de 3 opties (en vergelijk dat dan even met de prijsverschillen):

optie 1 benchmark   single core    4559     multicore   9647

optie 2 benchmark   single core    4227     multicore   8962

optie 3 benchmark   single core    4361     multicore   14492 (en ook dedicated graphics)

Als je bovendien nog op school zit dan kun je gebruik maken van de educational shop van Apple, die schaaft er zo weer wat procenten vanaf: https://www.apple.com/be-nl-edu/shop       optie 3 komt dan op € 2795,-   en optie 2 op € 2338

Succes met de laatste knopen die je zelf mag doorhakken….

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  fixar.

Bijdrager
    sunapple

Persoonlijk vind ik als je puur naar becnhmarks kijkt het verschil tussen 1 en 2 te klein voor die 360 euro.

Daarnaast is tegen de 3000 voor een 13” echt veel. Als je dat serieus overweegt moet je toch eens een 15” in je tas stoppen om te kijken of een 13” wel echt het geld waard is.

Ik stem dus voor optie 2.  Je kan hem altijd nog retourneren als hij niet bevalt.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.