13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    vonnemj

Welke macbook?

Hoi allemaal,

ik wil een macbook gaan kopen, ik ga volgend jaar de studie communication and multemediadesign doen.
    Ik ga daar veel photoshop voor gebruiken, illustrator en indesign ook (verwacht ik dan).
    Misschien wil ik soms ook videobewerking gaan doen, maar ik verwacht dat dat imovie zal zijn (en heel heel heel misschien finalcut pro).

Ik had gekeken naar de macbook air i7 met 8gb en 256GB ssd drive, het grote voordeel daarvan vond ik het gewicht, ik moet ‘m elke dag meenemen.
    Ik had ook de macbook pro gezien, met een i7 en 512mb videokaart. Wat me daar een beetje tegenstond was het gewicht, 2,5 kilo ipv die 1,35 van de air.
    Uit jullie ervaring, is photoshoppen met 13 inch goed te doen, of kom je daar écht tekort aan? en de macbook tov macbook air (HDD tegenover SSD, wat werkt met photoshop en illustrator/indesign prettiger?)

Ik hoor graag van jullie!

Bijdrager
    stavos

Als je de titel van je topic in de zoekfunctie van het forum had ingevuld, krijg je genoeg draadjes met tips voor de keuze van een MacBook.

Bijdrager
    Ni3l55

Welkom op dit Forum:lol:.
    Je bent hier net nieuw en het maakt ook nu nog niet uit je zit op het verkeerde subforum.

voor meer info kan je het beste toch even hier op het forum kijken, voor de geschikte Macbook.

Bijdrager
    vonnemj

@stavos en @Niels
    Ik was even een nieuw topic gestart, omdat elk verhaal opzich uniek is, de ene gebruikt veel Photoshop en geen illustrator, de ander weer andersom en nog 80 mogelijkheden(; dus als jullie me misschien goed kunnen adviseren?(:

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Ik denk dat je, als je naar een winkel gaat waar de verschillende modellen staan, voor jezelf toch wel een inschatting kunt maken over het door jou gewenste / benodigde formaat scherm / model macbook?

het lijkt wel of niemand tegenwoordig nog in staat is zelf een besluit te nemen als iets aangeschaft gaat worden.. Je kijkt naar hetgeen waarvoor je het wil gebruiken, de eventuele uitbreidbaarheid en de prijzen daarvan en neemt op basis daarvan een beslissing toch?

Bijdrager
    ram0n

Zonder nou meteen flauw te gaan doen (ik snap dat je zsm een nieuwe laptop wilt, lekker mee spelen voordat je opleiding begint etc.)

Maar ik zou wachten tot je daadwerkelijk gestart bent met de opleiding, dan weet je of je veel photoshop, indesign etc gebruikt.

Zo begon ik bijvoorbeeld een tijd geleden een studie aan de kunstacademie en dacht ook veel photoshop etc te gebruiken uiteindelijk kwam van photoshop niks terecht en had ik nog even kunnen wachten met de aankoop van een laptop.

Dus mijn advies, even wachten tot de opleiding begint, kijk je medestudenten gebruiken.

Wat video betreft wie weet hebben ze daar wel dikke mac pro computers staan die je wellicht kunt gebruiken voor video (weer mijn eigen ervaring powerbook g4 op de kunstacademie waar vervolgens zalen vol staan met imacs en mac pro videobewerkingstations.)

En als laatste is de macbook air wel lekker licht! mijn vriendin werkt in rotterdam en reist veel met de trein en dan is de macbook air echt fijn.

Succes (en veel plezier) met je keuzes en met je opleiding!

vriendelijke groet

ramon

Bijdrager
    Hansi2124

Ik kan mij voorstellen dat iemand hier komt vragen om gebruikerservaringen als men nog nooit een Apple computer heeft gebruikt.

Maar inderdaad gaan veel van dit soort vragen over vrijwel hetzelfde. Een softwarepakketje meer of minder gebruiken: dat zijn meestal de vragen. Deze kunnen dan weer makkelijk worden opgezocht in de bestaande topics.
    Helaas wordt er niet zoveel gezocht, waardoor vaak dezelfde vragen terugkomen.

Enig vooronderzoek door de koper is altijd aan te bevelen. Vonnemj heeft dat hier blijkbaar ook gedaan, maar zit met nog een paar specifieke vragen. Het is niet vreemd dat hij deze dan op een forum stelt.

Bijdrager
    computer space

Ik neem aan dat je niet voor Andreas Gursky werkt, dus dan is het Photoshoppen prima te doen.

Bijdrager
    vonnemj
    Bijdrager
    Toine van rijthoven

@hansi2124: Je hebt helemaal gelijk! De reden waarom ik het schreef is dat ik denk dat het vaak hele subjectieve zaken zijn waar vragen over gesteld worden; wat voor de een prima voldoet is voor de ander een drama om mee te werken.

Bijdrager
    fenkikon

@vonnemj, waar ga je communication and multimediadesign studeren? Bij de HvA hebben ze bijvoorbeeld iMac’s staan waarmee je kunt werken en voor het editten van video’s. Voor zover ik begrepen heb gebruikte ze in de opleiding voornamelijk het Adobe pakket, voor videobewerking heb ik geen idee welke software ze gebruiken. Als ik jou was zou ik even wachten totdat de opleiding begint, wat hier eerder al is gezegd, dan heb je ook een beetje een beeld van wat mensen kopen.
    Als je echt een paar uren per dag gaat werken met Photoshop zou een 15″ misschien beter bevallen, mocht je de keuze daarvoor maken zou ik zeker voor de optie anti-glare +hoge resolutie scherm gaan. Zeker voor de opleiding die jij gaat doen is dit een meerwaarde.

Bijdrager
    @Mathijss95

Wachten op de retina 13″ macbook pro. (Als die uit zou komen)

Bijdrager
    MaartenSeuntjens

Hallo,

Ik ga volgend jaar ook doen wat jij doet, ik ben nu 15 jaar. Ik heb zelf een MacBook Air 2012 i7 258GB SSD en 8GB ram gekocht, ik heb gekozen voor de Air omdat hij weinig weegt en ik moet hem mee naar school nemen, ook de flash is handig dat hij snel werkt in de klas en dat ik niet altijd moet wachten. Het 13\” scherm is groot genoeg maar ik ga wat meer video bewerking doen dus ga ik nog zen extra scherm kopen. De MacBook Air is echt een aanrader voor school zeker omdat hij zo licht, compact en snel is.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.