11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    staaf

welke macbook

Hallo mensen,

ik heb nu nog een macbook 2 ghz intel core 2 duo met 3 gb 667. Er staat 3,75 gb op mijn harde schijf.
    Maar heb wel problemen met dit oude (zwarte) beestje. Dus tijd voor een nieuwe; maar welke?

Na alle berichten op de site over de nieuwe MacBooks en het feit dat ze niet upgradable zijn dacht ik maar om het instapmodel te kopen.
    Als ik het goed heb kan ik in dit model (correct me if i’m wrong..)
    -zelf een harde schijf verwisselen (in de toekomst misschien een grotere ssd)
    -geheugen bijprikken
    -batterij verwisselen.

Ik ben geen heftige gebruiker, (Aperture en Garageband zijn de max), heb wel schijf ruimte nodig.

Maak ik hier een goede keus met het instapmodel?

en; nu ik geen firewire meer zal aantreffen op de nieuwe; hoe kan ik dan de twee machines aan elkaar koppelen om data over te slepen?

Bijdrager
    TKroon

Staaf, ik zou persoonlijk nooit voor de oude, dikke instap-MBP gaan. Deze heeft een scherm met een vervelend lage resolutie. Enige voordeel is dat deze wel te updaten is. Ik zou je een MBA 13″ aanraden met een geheugenupgrade (8GB) en een 256 GB SSD. Prijs: 1429. Kun je evt nog een externe HDD aanschaffen, indien nodig.

Andere optie: MBP 13″ retina met 8 GB werkgeheugen en een 256 GB SSD. Is €100 duurder dan de MBA.

Het hangt van je voorkeur af of je een super licht en plat model wilt met een accu die ontzettend lang meegaat, of de MBP met meer power en een fantastisch scherm met een eveneens super behuizing, maar die wel een stuk dikker is (relatief) dan de Air.

Allebei een goede keuze in ieder geval:) Bespaar met zo’n aankoop niet op een geheugenupgrade, aangezien dit later nooit meer te doen is! Je zult er vele jaren plezier van hebben!

Bijdrager
    MacKevin11

Ik denk dat het grootte verschil tussen de Air en de Retina inderdaad in de prestaties zit, niet in alledaagse dingen zoals browsen en tekstverwerken, maar wel in het bewerken van films ect.

Ook is de accuduur iets waar je op moet letten, ook hier zitten grote verschillen.

Het gewicht en de dikte verschillen uiteraard ook in de getallen, maar ik denk dat je hier in het dagelijks gebruik nauwelijks wat van merkt.
    Ja, hij is iets zwaarder dit scheelt ongeveer 650 gram. Maar dan is hij dus al lichter dan de MacBook die je nu hebt. En ook nog dunner, als er in een tas 10 MacBook Air’s passen, dan krijg je er ook wel 9 MacBook Pro’s in

Bijdrager
    TKroon

MacKevin11, dat laatste is niet helemaal waar. De Air is een wigvorm en is op het dikste punt nog dunner dan de MBP. Het is zelfs zo dat er qua volume bijna 2 MBA’s in één MBPr passen.

Maar de rest van je punt is inderdaad waar. Scherm en power? MBP. Beste formaat en accuduur en nog steeds meer dan geschikt voor alle dagelijkse taken? MBA.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, upgrade zoveel als je het ooit nodig denkt te gaan hebben, dus 8 GB werkgeheugen!

Bijdrager
    Sachin

Mijn vriendin heeft de nieuwste 13″ MacBook Air en ik heb de juist uitgebrachte 13″ Retina MacBook Pro. Zowel de MBA als de rMBP hebben als instapmodel maar 4GB RAM en 128GB SSD. In functie van de toekomst zou ik voor beide minstens dubbel zoveel aanraden. Misschien kan de SSD in de toekomst wel vervangen worden maar het RAM geheugen alleszins niet. De MBA is een fantastische laptop maar de rMBP heeft een veel beter scherm en een veel snellere processor met betere integrated graphics. Voor minder zware toepassingen is de MBA zeker voldoende maar ik persoonlijk betaal liever wat extra voor het Retina scherm.

Dus ik zou aanraden in functie van jouw budget:
    * 13″ MacBook Air – 4GB RAM – 256 SSD = € 1.329,00
    * 13″ MacBook Air – 8GB RAM – 256 SSD = € 1.429,00
    * 13″ Retina MacBook Pro – 8GB RAM – 256 SSD = € 1.529,00

Bijdrager
    staaf

Heren, nu al dank voor jullie meningen, nog een kleine aanvulling:
    Zit er een snelheids verschil tussen de instap macbook en de nieuwere retina’s? Die ssd natuurlijk, maar dat is toch eigenlijk aleen een voordeel met herstarten (iets wat ik zelden doe…)

En kan iemand misschien nog iets zeggen over hoe de data over te zetten zonder firewire?

Bijdrager
    staaf

Hee Larridon,

Klare taal, maar sinds ik vanochtend gelezen heb dat de nieuwe modellen niet te upgraden/repareren zijn, heb ik een beetje twijffels.

Bijdrager
    TKroon

Staaf, de SSD is zeker niet alleen met herstarten een voordeel. Elk programma of bestand wat je opent gaat vele malen sneller met een SSD. Een HDD is een zeer vertragende factor in je MacBook. Ik raad je dan ook ten zeerste af om een HDD erin te stoppen. Als het je om het geld gaat, neem dan een 128 GB SSD en een losse externe HDD met USB 3.0 voor de grote bestanden.

Ik heb toevallig afgelopen week nog een SSD geplaatst in mijn Mac Mini eind 2009. Ik had elke keer 10 seconden dat strandballetje als ik een programma wilde openen. Met de SSD is het programma simpelweg binnen 1-2 seconden gestart.

Je kunt de data met Time Machine (als je hier gebruik van maakt natuurlijk) zeer eenvoudig overzetten. Dan heb je binnen no time al je bestanden weer terug, inclusief instellingen, achtergrond, inloggegevens, etc:)

Over het upgraden/repareren. Het upgraden kun je voorkomen, door nu al het max werkgeheugen te pakken. Voor de reparatie heb je natuurlijk gewoon garantie van Apple. Er kan veel meer kapot gaan dan alleen de dingen die je zelf kunt vervangen, zoals het scherm of iets dergelijks.

Bijdrager
    Sachin

@staaf:

1) Een oudere Mac of PC met een SSD zal in bijna alle gevallen sneller zijn dan een nieuwe Mac of PC met een harde schijf. In de meeste gevallen is een oudere processor meer dan snel genoeg. Mijn 15″ MacBook Pro uit 2007 met C2D 2,2GHz en 4GB RAM is nog supersnel voor gewone taken dankzij zijn SSD. Voor zware toepassingen zoals videobewerking is de processor natuurlijk iets te oud.

2) De 13″ MacBook Pro zonder SSD:
    * Heeft een processor van de vorige generatie waardoor je minder lang op de batterij kan werken
    * Zijn de grafische prestaties heel wat minder dan van het Retina model dat tot 50% sneller is
    * Mist het fantastische Retina scherm

3) Maar als je toch het oudere model wil kopen dan raad ik aan om er een SSD in te plaatsen. Eventueel kan je de harde schijf verhuizen naar de plaats van het optisch station. Dit laat je best doen in een Apple winkel om geen garantie te verliezen. Of misschien kan je dit toestel wel tweedehands op de kop tikken voor een lagere prijs.

13″ MacBook Pro = € 1.229,00
    HDD Caddy = € 27,50
    Samsung EVO 128GB SSD = +/- 86,50 => 128GB is voldoende voor OS X + programma’s want je behoud met de HDDCaddy ook je 500GB harde schijf
    Crucial 8GB kit = +/- € 77,99 (of € 102,00 tijdens configuratie bij Apple)
    Aanpassingen bij officieel erkende Apple winkel = +/- € 50
    Totaal = +/- € 1.471,00

4) Als je de 13″ Retina MacBook Pro koopt met zelfs een 256GB SSD kost het maar € 1.429,00 + een externe USB harde schijf van 500GB (+/- € 45,00) = +/- € 1.474,00. Dus voor dezelfde prijs heb je een zoveel betere laptop!

Bijdrager
    MacKevin11

Die oude MacBook moet je alleen overwegen als je elke week een cd of dvd wenst te gebruiken, maar toch mobiel moet/wilt zijn.

Verder heeft hij alleen maar nadelen eigenlijk…
    De 5400rpm HDD is 4,5x slomer dan de SSD (dit merk je met zowat alles)
    De MBP maakt gebruik van de al wat oudere Intel HD4000 ipv de 5000
    De processor is slomer én gebruikt meer energie
    De accu gaat minder lang mee, een hardeschijf gebruikt bijv. meer energie dan een ssd

Het is gewoon ten zeerste af te raden.

Bijdrager
    staaf

Mensen, allen hartelijk dank voor jullie bijdragen..
    Het wordt windows 8!

geintje…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.