6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Diastro

Welke mac voor school + muziekstudio?

Goedenavond!
    Long time reader, first time poster.

Ik wil deze zomer mijn eerste Mac gaan kopen, maar ik kan er niet zo goed uitkomen welke.
    Ik volg een studie in geluidstechniek, ik ben muzikant en heb een thuisstudio’tje, nu nog draaiende op mijn drie jaar oude Dell (ik schaam me dood!).

Aangezien ik – zoals velen op dit geweldige forum – ook maar een arm studentje ben en afhankelijk ben van de dames en heren achter Slim.nl, ligt mijn budget niet al te hoog voor Apple-standaard, en dan heb ik het over plus-minus 1600 euro.

Ik heb gelukkig al Mac-compatibele muzieksoftware. Ik ben het gewend om mijn Dell notebook aan te sluiten op mijn 24″ monitor, dus keek ik eerst vooral naar de Macbook Pro 15″. Maar toen bedacht ik me: studiowerk doe ik voornamelijk thuis, en maar een heel enkel keertje ergens anders, waarom niet gewoon een 27″ iMac? Allebei hebben instapmodellen van ongeveer 1600 euro (via Slim.nl althans).
    Maar als ik een iMac koop, heb ik geen fatsoenlijke computer meer voor onderweg en op school!

Who will enlighten me (figuurlijk bedoel ik, hè)?

Groetjes,

Jesper

Bijdrager
    Mellie

Het hangt er eigenlijk vanaf hoe vaak jij een computer nodig hebt voor onderweg/op school. Als jij het zelden nodig hebt en voor onderweg/school niets bijzonders nodig hebt, dan kun je net zo goed je oude Dell notebook nog meenemen.

Zelf ben ik met eenzelfde budget (en ook student trouwens, maar ik had een eMacje… was nog erger aan vervanging toe dan jij dus) intertijd gegaan voor de 15″ MacBook Pro. Ik heb ‘m zelden nodig voor op school, maar ik wil (individuele) presentaties toch echt wel in Keynote geven dus was de keus voor mij al snel gemaakt. (Bovendien wil ik “later” nog voor een Mac Pro gaan, dus een nog makkelijkere keus).

Uiteindelijk moet je zelf even afwegen wat je het belangrijkste vind, en of je Dell notebook niet kan voldoen als notebook voor onderweg. Maar ik denk dat je… wanneer je een mac hebt liever niet nog met Windows blijft werken.

Heb zelf overigens niks via Slim.nl gedaan, immers geeft Apple zelf ook korting… Laatste keer dat ik op die site zat stuurden ze me gewoon door naar Apple wat betreft studentenkortingen? Ligt dat nou aan mij?

Bijdrager
    KarelWillem

Een klein stapje ‘terug’ en een iMac 21.5″ kopen?

En van het geld dat je op zak houdt, koop je er een iPad bij voor onderweg en op school.

Bijdrager
    ikkieman

de iMacs hebben zeker weten snellere processoren dan die wie in de MBP’s zitten, tenzij je voor de Core I-series gaat. Persoonlijk zou ik voor de 27″ iMac gaan. Dat geeft je voldoende hobbyruimte en kun je je 24″ scherm(pje) ernaast gebruiken via de mini display port.

Bijdrager
    MadDonna

Laten we er van uitgaan dat je muziek de zwaarste processorkracht nodig heeft, dan zou ik gaan voor een nieuwe iMac met 21.5 inch scherm, gewoon je externe er naasthangen en je hebt voldoende ruimte voor de komende tijd.
    Voor het overblijvende geld koop je gewoon een goede macbook, een tweedehands. Al verkrijgbaar vanaf een euro of 500.

Bijdrager
    Diastro

Bedankt voor de reacties, mensen!
    Ik lees dingen waar ik nog niet op was gekomen, ik ga wat meer researchen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.