30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Suuzproductions

Welke Mac kan ik het beste kopen en doet een Mac aan mijn verwachtingen?

Hoi allemaal,

Binnenkort (binnen nu en 3 maanden) zit er over na te denken om een Mac te kopen. Nu zit ik alleen te twijfelen van hier tot tokio of dit wel verstandig is, en zoja welke dan. Ik dacht dat jullie hier wel verstand van zouden hebben en daarom stel ik het hier. Even te beginnen wat mijn verwachtingen zijn:

– Een computer waar ik nog jaren mee vooruit kan
    – Een computer waarbij het “koek en ei” is om met een/mijn iPad samen te werken (voornaamste reden om een Apple computer te kopen).

Verder zit ik te twijfelen welke ik nou moet gaan kopen. Het budget wat ik wil gaan besteden ligt rond de € 1200,-. Waarvoor ik dus een nieuwe iMac zou kunnen kopen. Met de volgende specificaties: Apple ME086N/A iMac 21.5 inch – Quad-Core i5 2.7GHz – 8GB – 1TB.

Het is de bedoeling dat er dus goed kan samen worden gewerkt met de iPad en dat Cubase zonder enige vorm van problemen erop draait. En niet crashed als ik er 10 sporen in gooi met wat effecten (wat bij mijn huidige PC het geval is). Verder zal ik zoveel mogelijk blijven doen op mijn huidige PC en zal er geen virusscanner op de iMac worden geinstalleerd. Ik begrijp hierbij dat het een risico is, maar ik denk dat ik het grootste gevaar buiten de deur kan houden door zelf niet op rare website’s te zitten, geen dingen (waarvan ik niet 100% zeker ben) te downloaden, etc.

Nu hoorde ik alleen dat upgraden etc niet mogelijk zal zijn, wat voor mij denk ik geen probleem zou zijn, maar misschien is vooruit denken handig. Ik heb dus begrepen dat het met een iMac pro wel kan, alleen deze valt ver buiten mijn budget. Maar 2de hands is eventueel wel een optie, alleen dan wil ik het wel via een site zoals leapp.nl doen i.v.m. garantie. Maar dan zullen de upgrade’s weer ver buiten mijn budget vallen, dus denk niet dat ik daar veel aan heb (of denken jullie hier anders over?)

Nu heb ik deze video gezien: VideoVideo

Ik vroeg me af of dit ook ging werken met een windows laptop. Of zou ik hier voor misschien Maxivista kunnen gebruiken?

Jullie merken wel, veel vragen (en ik zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn), maar € 1200,- is voor mij echt een heel groot bedrag dus ik wil echt voorkomen dat ik een “kat in de zak” koop.

In ieder geval bedankt voor het lezen van dit (vrij lange) bericht en alvast bedankt voor de (eventuele) reacties!

Suzanne

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is even een investering, maar ik weet zeker dat je er nog lang van kunt genieten. Wij hebben in 2007 een iMac gekocht voor 1500 euro (heel wat geld), maar dat ding draait nog als een zonnetje. Een SSD zou hij echter wel moeten hebben omdat het systeem toch langzaam begint te worden.

Voor nu denk ik dat de iMac die je op het oog hebt een prima keuze zal zijn, misschien wil je nog nadenken over de Fusion Drive (SSD&HDD) voor die extra snelheid.

Een tweedehands Mac Pro (ook via Leapp) is een heel ander soort computer en ook niet zo heel recent meer. De iMac als alles-in-één oplossing lijkt mij dan geschikter, zelf al is deze niet te upgraden. Tweedehands is leuk, maar nieuw gaat misschien toch het langste mee (uitzonderingen daargelaten). Het ligt ook een beetje aan welke form-factor je wil, want je zou ook voor minder geld een Mac mini kunnen nemen (in feite net als bij de Mac Pro een computer zonder beeldscherm, maar dan met een vanaf prijs van 600 euro).

Bijdrager
    TheBigZ

De iMac is inderdaad een prima keuze. Een tweede scherm op je Mac aansluiten kan zonder probleem. Je oude Windows laptop als tweede scherm op de Mac aansluiten kan niet.(*)

Een tweede scherm (monitor) op je laptop aansluiten kan natuurlijk ook gewoon.

(*) Prutsoplossingen als screen recycler buiten beschouwing gelaten.

Bijdrager
    Suuzproductions

Bedankt voor de reactie’s! Een Mac mini, dat zou ook nog wat kunnen zijn…. Hmm, lastig. Hoe denken jullie daarover? Dan zou ik hem alleen wel (moeten) kopen bij Apple zelf (wat naar mijn idee duurder is). Want ik wil hem dan wel upgraden. Dan kom ik uit op een bedrag van: € 1.054,99
    En voor € 50,- heb je het eerste beeldscherm, dus dat zou eventueel ook nog een oplossing zijn….

Ik heb dan trouwens een iMac mini met: 2,6-GHz quad-core Intel Core i7, 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 4 GB, 5400-rpm seriële ATA schijf van 1 TB

Of zou een goedkopere ook voldoen? Ik ben alleen bang dat als ik een goedkopere neem ik het niet meer ga redden met Cubase.

Hoe denken jullie hierover?

Bijdrager
    TheBigZ

De Mac mini koop je altijd met de standaard hoeveelheid geheugen. Extra geheugen koop je later.
    Je betaalt €855 voor de Core i7 2.3GHz versie. Dit is al een enigszins verouderd model. Wellicht dat er binnenkort een update van de Mac mini komt. (Dat weet je nooit bij Apple.)

Als je al een goede monitor hebt is de Mac mini te overwegen. Als je dat niet hebt zou ik de 21.5″ iMac (€1329) kiezen. Een beetje aardige monitor (met DisplayPort) kost je ook al gauw zo’n €230. Zit je al op €1085 totaal.

Bijdrager
    Nora Nora

Ik zou hoe dan ook een fusion drive of een ssd nemen, bij de ssd hang je er gewoon een externe harde schijf los aan via usb. Het snelheidsverschil merk je echt, zeker ivm een 5400 harde schijf.

De mini klinkt verder ook goed aangezien je dan een i7 hebt en later altijd nog een mooi scherm kan kopen. Wel wacht iedereen op een nieuwe mini, dus wie weet wat er binnenkort gaat komen. Doch, hoe het dan met upgraden zal zitten is nog maar de vraag, dit is, als ik de verhalen goed begrijp, wel nog mogelijk met de huidige mini, en dan kan je er ook later nog een ssd inzetten….

Bijdrager
    Suuzproductions

Ja, ik had dus voor die versie van jou gekozen (van € 855). En toen nog wat aanpassignen gedaan.

Nee ik heb nog geen goede monitor (dus dan ga ik toch weer richting een iMac). Verder zat ik nu te denken, is het een probleem als ik er microsoft-office op gooi en af en toe wat word-bestandjes op maak (eventueel ook een paar powerpoints)? Denk hierbij aan ongeveer 40 word-bestanden en 10 popwerpoint-bestanden. En hiervan een gemiddelde lengte van 5 dia’s of 3 volgeschreven bladzijdes. (is dus niet zo veel naar mijn mening)

Ik zat er eerst aan te denken om dit te blijven doen op mijn huidige laptop. Alleen deze als 2de scherm gebruiken is dus lastig. Dan zou ik deze misschien beter kunnen verkopen en dan een 2de scherm er gewoon bij kopen.

Of vreet dit heel veel van de iMac en bestaat er de kans dat er Cubase er door gaat vastlopen?

Bijdrager
    computer space

De Mini is sneller en goedkoper dan de 21 inch iMac.
    De core i7 is een 8-thread machine, geen 4 thread zoals de i5, qua disk kun je m zo upgraden dat ie een macpro PCI SSD verslaat, en met een Dell U2412M blijf je onder de 1200 en heb je een stuk beter scherm, vooral met net wat lekkerdere resolutie van 1920×1200.

Dat ie verouderd is maakt amper uit, Haswell is vooral leuk voor laag idleverbruik, de topsnelheid ontloopt elkaar amper.
    Koop de stock-mini 2.3 quad, een Dell U2412M en een Samsung 840Pro van 128GB met kabel. Zit je op 1200€, en heb je een heel wat rappere bak dan die iMac. En met een Mini kun je altijd de volgende versie kopen met maximaal een verlies van 100€. Ben je weer helemaal bij. Probeer dat maar eens et een iMac.

Bijdrager
    TheBigZ

Microsoft Office draait prima op de Mac, of je nu een iMac of een Mac mini kiest.

Bijdrager
    Suuzproductions

Sorry Nora Nora. Toen ik mijn bericht aan het typen was, was de jouwe er nog niet. Ik heb mij (laten) vertellen dat het verschil tussen een i5 en i7 klein is, maar misschien weten jullie hier meer van?

Bedankt voor de tip qua SSD, maar deze past niet binnen het budget (helaas). De optie is al snel € 200,- duurder en dat zit er dus niet in. Later inzetten, dat gaat het toch ook niet worden ben ik bang. Ik vind het niet erg om iets later erin te zetten, blijk ik het toch nog nodig hebben (en nooit aan gedacht). Maar ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om nu een nieuwe computer te kopen en dan moet er nog dit in etc.

Toch bedankt!

Bijdrager
    Suuzproductions

En wederom bedankt TheBigZ dan gaan we waarschijnlijk voor een iMac…

Ouwe laptop verkopen, en dan een 2de beeldscherm erbij.

Toch zijn tips nog welkom want ik beslis toch niet van de een op andere dag.

Bijdrager
    TheBigZ
    computer op 28 april 2014

De Mini is sneller en goedkoper dan de 21 inch iMac.

Goedkoper wel, sneller niet.

iMac/2.9GHz (21.5-inch, quad-core, Late 2013) 189
    iMac/2.7GHz (21.5-inch, quad-core, Late 2013) 179

Mac mini/2.6GHz (quad-core, Late 2012) 165

Bijdrager
    Suuzproductions

Toch bedankt voor je reactie computer space.:wink:

Bijdrager
    TBITW

Kijk even op deze site. Hier kan je namelijk zien of er verwacht wordt of de Mac die je wilt kopen binnenkort geüpdate wordt (zodat er niet een week later ineens een véél snellere Mac voor de zelfde prijs uit komt!).

Bijdrager
    computer space
    TBITW op 28 april 2014

Kijk even op deze site. Hier kan je namelijk zien of er verwacht wordt of de Mac die je wilt kopen binnenkort geüpdate wordt

Ze hebben niet echt een goede staat van dienst, en maken er nogal een potje van door speedbumps uit het verleden (Apple gebruikt dat middel nauwelijks meer) te doen lijken of macs veel te laat zijn, terwijl het erg meevalt. Mini is volgens de site 170 dagen te laat, terwijl een realistisch gemiddelde voor dat model rond de 500 dagen interval is, en dan valt het wel mee.
    Maar nog beter kijk je gewoon naar de Intel Roadmap. Die bepalen immers wat kan en wat niet. Haswell was een marginale bump van de Ivy Bridge, dus sinds eind 2012 is er weinig spannends. Echte veranderingen komen pas weer met Broadwell, en Intel heeft daar niet veel haast mee. Reken op najaar. Dus ecomonisch gezien is de Mini nog steeds prima te kopen nu. En het wordt sowieso een resell-hit die de komende jaren veel 2e hands gezocht gaat worden. Een opvolger gaat namelijk i.i.g. een of 2 SATA bays missen, FW gaat eraf en met een beetje pech wordt ie kleiner en niet upgradebaar. Dan zal een Mini 2012 tot ver in 2017 veel geld blijven opleveren. Dat kun je van een iMac 21 inch niet zeggen, die blijven de schermtijdbom aan boord hebben.

Bijdrager
    Koezel

Over Cubase hoef je je geen zorgen te maken. Ik draai Protools op een Imac uit 2011.
    24 sporen audio met plugins is geen enkel probleem.
    Zowel de Imac als de Macmini die je noemt voldoen in zeer ruime mate.

Bijdrager
    TBITW
    computer op 29 april 2014
    TBITW op 28 april 2014

Kijk even op deze site. Hier kan je namelijk zien of er verwacht wordt of de Mac die je wilt kopen binnenkort geüpdate wordt

Ze hebben niet echt een goede staat van dienst, en maken er nogal een potje van door speedbumps uit het verleden (Apple gebruikt dat middel nauwelijks meer) te doen lijken of macs veel te laat zijn, terwijl het erg meevalt. Mini is volgens de site 170 dagen te laat, terwijl een realistisch gemiddelde voor dat model rond de 500 dagen interval is, en dan valt het wel mee.
    Maar nog beter kijk je gewoon naar de Intel Roadmap. Die bepalen immers wat kan en wat niet. Haswell was een marginale bump van de Ivy Bridge, dus sinds eind 2012 is er weinig spannends. Echte veranderingen komen pas weer met Broadwell, en Intel heeft daar niet veel haast mee. Reken op najaar. Dus ecomonisch gezien is de Mini nog steeds prima te kopen nu. En het wordt sowieso een resell-hit die de komende jaren veel 2e hands gezocht gaat worden. Een opvolger gaat namelijk i.i.g. een of 2 SATA bays missen, FW gaat eraf en met een beetje pech wordt ie kleiner en niet upgradebaar. Dan zal een Mini 2012 tot ver in 2017 veel geld blijven opleveren. Dat kun je van een iMac 21 inch niet zeggen, die blijven de schermtijdbom aan boord hebben.

Wat je zegt klopt dan wel, maar het kan wel een indicatie geven. Het is natuurlijk niet alsof Apple naar die site gaat om te kijken of ze niet snel een Mac in elkaar moeten schuiven.

Bijdrager
    Joffry

Als je voornaamste reden is om te kunnen werken met de iPad, dan heb je helemaal geen Mac nodig. De iPad is al aardig zelfstandig.

Bijdrager
    SvS

Neem wel i7, ik merk t performance verschil tussen i5 MacMini late 2012 en een i7 iMac uit 2010. Succes met keus, verder allebei de opties prima. Persoonlijk vind ik iMac mooier, met z’n all-in-one design.

Bijdrager
    TBITW

Ik heb zelf mijn mac mini (baseline) geupgrade naar 8gb ram en er een 512gb ssd aangehangen. Ik was in totaal 280 euro en 1,5 uur kwijt…

Bijdrager
    Suuzproductions

Ik zal in ieder geval even googlen (naar de geruchten) etc. voordat ik een nieuw apparaat ga kopen.

En de iPad is inderdaad al aardig zelfstandig, maar vaak maak ik onderweg een (korte) beat en dan is het zo’n gedoe om deze op mijn windows laptop te zetten. Hierdoor is de lol er wel af en ga ik eigenlijk nooit verder met mijn beat.

Wat betreft i7 en i5 ja is dat zo’n groot verschil? Mhh, grappig dat je zoveel verschillende verhalen hoort. En ook lastig voor het maken van een keuze.

Ja toch een mac mini later upgraden, als dat zo veel goedkoper is…..

In ieder geval maar weer bedankt voor alle reactie’s!

Bijdrager
    Suuzproductions

Stel je voor ik zou een Mac mini kopen en deze dan gaan upgraden. Hoe weet ik welke onderdelen er wel en niet inpassen en waar kan ik dit soort onderdelen het beste kopen. Indien ik een Mac mini zou gaan kopen, zou ik waarschijnlijk een SSD willen plaatsen en meer werkgeheugen willen hebben.

Maar het idee van de iMac heb ik echt nog niet laten varen..

Bijdrager
    computer space

Ram: Zoek op Tweakers een Corsair SO-DIMM 1600mhz 8GB latje DDR voor mac
    http://tweakers.net/pricewatch/319716/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m1a1600c11/specificaties/
    Kom je op 10GB

SSD: 128GB Samsung 840 Pro
    http://tweakers.net/pricewatch/318251/samsung-840-series-pro-128gb.html
    Daar is dan wel een kabeltje bij nodig van Ebay (zitten meteen de gereedschapjes bij!):
    http://www.ebay.com/itm/Mac-Mini-A1347-Server-add-Second-SSD-2ND-SATA-HD-Dual-hard-Drive-Flex-Cable-KIT-/121169655117
    Ik weet niet of dit de goede is, er zijn er 2, een voor de bovenste en een voor de onderste schijf. Bijvoorkeur koop je de goede, nadat je hebt gekeken waar de standaard HD zit en je dus weet welk vak leeg is.
    Heel goed scherm:
    http://tweakers.net/pricewatch/286152/dell-ultrasharp-u2412m-zwart.html

Extra RAM, SSD etc kun je natuurlijk rustig later doen. Geen haast mee. Bij een iMac 21 inch moet je alles meteen op maat bestellen. Geen aanpassingen mogelijk.

Bijdrager
    Suuzproductions

Bedankt computer space. Ik zie alleen bij die SSD dat deze is gemaakt voor een Mac pro (ik weet niet, is dit voor een mini hetzelfde?).

En bedankt voor de tip qua scherm! Ik denk alleen dat ik een goedkoper scherm koop, maar misschien ook wel een wat duurdere nog niet helemaal over uit (ook niet of ik wel een Mac mini überhaupt koop).

In ieder geval bedankt voor de tips!

Bijdrager
    Suuzproductions

Nog even een aantal vragen wat betreft het upgraden van een Mac mini (sorry, hoop dat jullie me toch even willen helpen. Namelijk:

1. Indien ik een SSD van 2,5″ koop is deze dan altijd passend, of denk ik nu (veel) te simpel?
    2. Plaats ik de SSD op de plaats van de bestaande harde schijf, of maak ik een combinatie?
    3. Plaats ik het nieuwe geheugen op de plaats van het bestaande RAM?
    4. Welke Mac mini adviseren jullie mij dan:

De baseline i5 met 2,5 GHz, i7 met 2,3 GHz of toch i7 met 2,6GHz.

Persoonlijk leek mij de i5 met 2,5GHz (zou dit veel verschil maken met een iMac met 2,7GHz of merk je dit niet?) een prima optie, dan heb ik “maar” een harde schijf van 500 GB, maar als ik er toch een SSD bij ga zetten of vervangen voor een SSD….

Helemaal aangezien ik dit heb gelezen:

Voor de serieuzere DAW gebruiker die toch wel virtuele instrumenten gebruikt, of een hele ulti track mix wil maken in zijn PC zonder al te veel restricties, is op Intel front de nieuwe Core I5 een zeer interessant beestje. Budgetgewijs zit je in computerland in de midrange hiermee, maar deze processors zijn extreem krachtig en doen vaak zelfs niet veel onder voor de grotere broer, de I7 (zeker dankzij de agressieve turbo modus). Doordat de socket waarop de I5 werkt wel support heeft van goedkopere moederborden (wat het probleem was bij I7’s socket 1366), kan je dus een zeer performante DAW kopen zonder een fortuin kwijt te zijn.

Of lijkt het jullie toch verstandiger om een van de andere opties te nemen?

Alvast bedankt maar weer!

Bijdrager
    Nora Nora

Het verschil tussen de i5 en de i7 zit vooral ook in hoeveel threads de chip kan draaien, 2 om 4. Wanneer je software geen gebruik kan maken van de extra capaciteit zal het snelheidsverschil minder groot zijn. Maar wat je schrijft klopt wel hoor, over het algemeen ontlopen de twee elkaar niet veel in het dagelijks gebruik aangezien dan niet vaak meer dan 2 threads gebruikt worden en de extra kracht van de i7 niet echt aangesproken wordt. De i7 is dan ook een beetje luxe, doch je machine zal langer fris blijven aanvoelen en het is een mooie ervaring wanneer je een grote bewerking uitvoert en alle threads draaien op volle kracht en het is in no time gedaan. Maar goed, luxe dus.

Voor de i7 2.6zal ik zeker niet gaan, het voordeel daarvan weegt mijn inziens niet op tegen de prijs. Het verschil tussen de i5 en de i7 is wel duidelijk te sien in de threads en bij grotere multi-thread bewerkingen ook echt duidelijk te merken, maar ook een beetje een luxe.

Wellicht is onderstaand topic nog interessant voor je. Het gaat wel vooral over een iMac, maar de principes zijn hetzelfde en het wordt uitgelegd aan een uber-leek, ikke:) Ondertussen iets meer inzicht in de materie gekregen, onder andere door hier geregeld het forum te lezen:

Nieuwe Mac? Info over i5/i7 ssd/hdd/fusion 21,5"/27" GPU en meer

Bijdrager
    Suuzproductions

Bedankt Nora Nora. Ik heb het andere topic helemaal gelezen en het is mij wel duidelijk geworden dat als je naar de toekomst wil kijken, je het kan betalen je toch beter een wat geüpgradede kan kopen.

Dan ga ik waarschijnlijk toch voor het wat meer geüpgradede model, als ik überhaupt een Mac mini koop. Mijn plan is namelijk als volgt:

Kijken wat er gebeurd bij het WWDC (2014). Wordt hier een nieuwe mini geüpgraded, dan neem ik deze (zolang deze ook upgrade baar zoals deze). Komt hier geen nieuwe Mac mini uit voort, dan ga ik waarschijnlijk toch voor een iMac, aangezien deze toch wel krachtiger etc. is dan de Mac mini.

Maar ik hoop echt dat er een nieuwere (lees: betere) versie van de Mac Mini bij het WWDC aangekondigd wordt.

Bijdrager
    Nora Nora

Let wel op dat je alleen extra ram-geheugen bij apple koopt wanneer het in de specifieke computer niet later uit te breiden is. In de huidige mini en imac 27″ is het werkgeheugen wel uitbreidbaar en kan je het beter zelf kopen, scheelt veel. Verder ben ik erg blij met het 27″ scherm, het went iid snel en werkt erg prettig!

Succes met je keuze en schroom niet om hier tzt weer vragen te stellen, je leert hier veel en het helpt je tot een passende beslissing te komen.

Bijdrager
    IOS dude

Ik zou voor de mac mini gaan, alleen al met de i7 die je je dan kan permiteren. Je wil er namlijk een paar jaar mee voor en over dit en 2,5 jaar (waarschijnlijk zelfs sneller) spreken we niet meer over i5…

Bijdrager
    Suuzproductions

Hmm, daar zit ook wel weer wat in. Nou nu maar helemaal hopen dat er een leuke update van die Mac mini komt…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.