8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Frans

Welke Mac heb ik nu eigenlijk ?

Hallo,

Ik heb een Mac Mini. Ooit was het een single-core maar de man van wie ik hem gekocht heb, heeft er een Dual Core 2 ingezet. Dat geeft het scherm ‘ Over deze mac’ dan ook aan. Zie het linkergedeelte van het plaatje. Maar als ik een programma als Techtool start komt toch weer de oude informatie over de mini naar boven. Zie rechtergedeelte plaatje. Ergens in het systeem moet dat dus staan.

Waarom ik dit vraag ? Als ik Lion wil installeren, zegt installatieprogramma dat deze versie van Lion niet op mijn Mac geïnstalleerd kan worden. Blijkbaar haalt installatieprogramma dezelfde oude info naar boven als Techtool doet. Valt dit te omzeilen ?

Bijdrager
    johnkeates

Ja, je kan het omzeilen, de informatie die bij “Model” staat, is gewoon een benaming. Je Mac herkent zichzelf aan het serienummer/productcode, heeft intern geen naam of iets dergelijks.

Lion heeft in de installer een lijst met geblackliste modelnummers, en daar zit jouw Mac Mini bij.
    Oplossing is de Lion installer aanpassen. Je zou kunnen proberen EFI te hacken en je productcode aanpassen, maar de resultaten daarvan zijn niet altijd even goed (stel dat de installer of kernel denkt dat je een ander soort chipset hebt, of andere SATA controller, dan werkt je computer niet meer – niet dat Drivers op die manier werken, maar er zijn vast veel andere componenten die wel zo doen).

Dus: hack de Lion installer, daar zijn diverse tutorials voor. Je ‘Mac Mini Incal Core Solo 1.5Ghz’ benaming is slechts een koppeling aan je productnummer, de software gaat niet je hardware langs ofzo om die naam samen te stellen.

Bijdrager
    iDEOwen

Er zijn websites te vinden waarin mensen met een upgrade mini Lion installeren (en uitleg).

Bijdrager
    poing
    Bijdrager
    Frans

Goede tips, dank !

Bijdrager
    Thomash

Weet je heel zeker dat er een core 2 duo in zit? Tik eens het volgende in terminal;

sysctl machdep.cpu.brand_string

..

Het is héél makkelijk om je processor info te veranderen in Over deze Mac zonder daadwerkelijk de processor te vervangen.. Dat laatste is alleen mogelijk als je flink wil solderen.

Verder kan je wel gewoon het bovenstaande gebruiken om het sowieso te installeren.

Bijdrager
    johnkeates

Dat laatste is heel goed mogelijk zonder solderen: je maakt je Mac Mini open, gooit er een andere CPU in, en doet hem weer dicht. Soldeerbout kan je vergeten.

Bijdrager
    Thomash

Ik was altijd in de veronderstelling dat apple hun processors vast soldeerde op het moederbord.. Dit is dan dus niet het geval bij de (oude) mini.. Sorry.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.