6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Jarno

Welke mac?

Hallo mensen,
    Ik ben een nieuweling hier. Ik wil graag overstappen van een PC naar een Mac. Wat ik al wel weet is dat ik een macbook wil. Maar welke? Je hebt een Macbook air en een Macbook Pro dus wellke moet ik kiezen. Ik ben zo nu en dan wel eens weg dus dan is de Macbook air handig, ik wil mijn nieuwe laptop vooral gaan gebruiken voor het internet en video bewerking en daarvoor is de Macbook pro handig in. Ik hoor zo hier en daar dat Macbook pro een krachtige laptop is. En de macbook Air een fijne compacte laptop is…….
    Dus voor welke moet ik gaan. De conpacte Macbook Air of de krachtige Macbook Pro??

Bijdrager
    dutch_garfield

kan je iets meer zeggen over video bewerking? thuis gebruik, professioneel gebruik?
    Wat weegt zwaarder voor je? Lichtgewicht op reis of video bewerking?

Bijdrager
    Frank Visser

Met de nieuwe generatie Macbook pro’s vervalt een (groot) deel van het pluspunt van de air ten opzichte van de pro.
    De pro is nu ook behoorlijk dunner. Daar zal ik niet je keuze van late afhangen. De Pro is natuurlijk een stuk(je) duurder als de air, maar daar krijg je meer power voor een een prachtig retina scherm. Handig om alle details makkelijk te kunnen zien. Natuurlijk hangt het ook beetje van jou budget af. Maar voor video bewerking zal ik zeker de pro nemen.

Even opgezocht:

De air is 1,35 kilo, 1,7 cm hoog en 32,5 cm breed en 22,7 cm diep.
    De pro is 1,57 kilo, 1,8 cm hoog, 31,4 cm breed en 21,9 cm diep.

Het ligt dus erg dicht bijelkaar en voor die kleine verschillen zou ik absoluut geen air nemen.
    Qua power is de macbook pro gewoon beter met zijn prachtige scherm.

Maar zoals ik al zei ligt het aan je budget.

Bijdrager
    Frank Visser

Aanvulling: Dit gaat om zowel de 13” air als de 13” pro

Bijdrager
    Buzz

Inderdaad, bij de keuze tussen Air en Pro is het belangrijk om te weten wat je precies wil doen aan videobewerking.

Verder zou je eerst eens een Apple winkel moeten binnenlopen en kijken welk formaat scherm je handig lijkt, 11″, 13″ of 15″, en of je waarde hecht aan een Retina scherm.

Alleen bij 13″ heb je de keuze tussen Air en Pro. Beide 13″ MacBooks zijn behoorlijk compact en licht, alleen de Air is nog iets compacter en lichter.

Het scherm van de 11″ Air is klein, waarschijnlijk te klein als je aan video editing wil doen. Of wil je dat thuis doen met een extern scherm eraan gekoppeld?

De 15″ Pro is verreweg de krachtigste en veelzijdigste MacBook, maar hij is ook weer wat groter en wat zwaarder om mee te nemen, en een stuk prijziger dan de kleinere modellen, dus je moet je afvragen of je die kracht en veelzijdigheid echt nodig hebt. De kleinere (en goedkopere) modellen zijn namelijk voor de meeste taken ook heel geschikt.

[Bewerking: Ik zie na het posten pas dat het je om de 13″ gaat. Dan zou ik vrijwel zeker voor de Retina MacBook Pro gaan. Het scherm is zoveel mooier, en de kleine meerprijs zeker waard. Bovendien krijg je er dan meer rekenkracht bij, in vergelijking met de 13″ Air.]

Bijdrager
    BoniMacX

Dit forum heeft ook een prachtige zoekfunctie, klik maar is hier:
    http://www.onemorething.nl/community/zoeken/?qry=welke+macbook

hoe de zoekmachine werkt:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-zoekmachine-faq/

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.