11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    casakleinhuis

Welke mac?

Ik twijfel tussen het kopen van een Macbook Pro 15″ 2,0 of 2,2 Ghz. Vooral vanwege de hoeveelheid videogeheugen die er in zit. De bedoeling is dat ik er Lightroom, Photoshop CS5, Indesign en After Effects op ga draaien. Programma’s die wel wat vragen dus. Ik hoor graag suggesties.

Moderator
    unSOUND

De meeste dingen die je hier noemt gebruiken niet bijzonder veel videogeheugen, eigenlijk alleen After Effects…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Programma’s om foto’s te bewerken of zaken zoals DTP gebruiken eigenlijk niet zo veel VRAM. VRAM wordt voornamelijk een punt bij 3D rendering en games.

Bijdrager
    casakleinhuis

En heb ik bij gebruik van AE dan genoeg aan de 2.0 Ghz met 256 mb?

Bijdrager
    casakleinhuis

Ben vergeten Final Cut Pro te vermelden. Maakt dat nog uit?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De systeem vereisten van AE vermelden op de site van Adobe niet hoeveel VRAM je minimaal moet hebben, dus ik denk dat het geen issue is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet niet hoe het zit met Final Cut Pro, maar de laatste versie (Final Cut Pro X) dus vraagt minimaal 256MB

Bijdrager
    GuijVRIENDS

de 0,2 aan GHz maakt eigenlijk bijna geen verschil. Wat wel een groot verschil maakt is het geheugen. je merkt bijvoorbeeld het verschil van 4gb naar 8gb heel goed. Je kan dat dan ook het beste naar de 8 gb upgraden en die 0,2 GHz laten voor wat het is.

Bijdrager
    RobApple

MC721N/A (MacBookPro8,2 – A1286) (Nederlandse uitvoering)
    15.4″: 2,0GHz
    2.0GHz Quad-Core Intel Mobile Core i7 “Sandy Bridge” (i7-2635QM)
    Resolutie van 1440 x 900 pixels
    4 GB (2 x 2 GB) geheugen 1333MHz
    500 GB/5.400rpm harde schijf
    Videokaarten 2 stuks:
    Intel HD Graphics 3000 met 384MB DDR3 SDRAM
    AMD Radeon HD 6490M met 256 MB GDDR5
    MC723N/A (MacBookPro8,2 – A1286) (Nederlandse uitvoering)
    15.4″: 2,2GHz
    2.2GHz Quad-Core Intel Mobile Core i7 “Sandy Bridge” (i7-2720QM)
    Resolutie van 1440 x 900 pixels
    4 GB (2 x 2 GB) geheugen 1333MHz
    750 GB/5.400rpm harde schijf
    Videokaarten 2 stuks:
    Intel HD Graphics 3000 met 384MB DDR3 SDRAM
    AMD Radeon HD 6750M met 1 GB GDDR5

De verschillen: 0,2 GHz meer, 750 GB HD i.p.v. 500 GB, 1 GB videokaart i.p.v. 256 MB.

Het is niet alleen de processor. Prijsverschil is € 400,00. Is dat het waard?

Bijdrager
    iep

Bij een groot scherm is het verschil in VRAM nog wel eens te merken, dat geldt ook voor sommige games en sommige softwarepakketten. Daar staat wel weer tegenover dat je een snelle videokaart hebt. Het zal hoogstens een klein beetje toevoegen. Dat met het verschil van 250GB wat opslagcapaciteit betreft maakt het meer een vraag die je zelf moet beantwoorden: is het me dat allemaal wel waard of stop ik het extra geld dat het me kost in andere dingen zoals extra geheugen, een ssd, een tas, muis, tablet, etc.?

Bijdrager
    casakleinhuis

Nou, iedereen bedankt voor de goeie reacties. Ik ga voor de 2.0 Ghz. Het verschil met de 2.2 is inderdaad niet zo groot dat ik daarvoor 400 Euro bij wil leggen. Mooi forum is dit trouwens. Nogmaals bedankt!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.