30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Burdy1999

Welke Mac?

Hallo,

Ik wil binnenkort een nieuwe mac kopen maar weet niet zo goed welke het beste bij mij past.
    Ik zit te twijfelen tussen:

MacBook Air:
    13-inch: 256 GB
    1,3-GHz dual-core Intel Core i5 Processor
    Turbo Boost tot 2,6 GHz
    Intel HD Graphics 5000
    4 GB geheugen
    256 GB flashopslag1

MacBook PRo 13-inch: 2,9 GHz
    2,9-GHz dual-core Intel Core i7
    Turbo Boost tot 3,6 GHz
    8 GB 1600-MHz geheugen
    5400-rpm harde schijf van
    750 GB1
    Intel HD Graphics 4000
    Ingebouwde batterij (7 uur)2

MacBook PRo Retina
    13-inch: 2,5 GHz Retina-display
    2,5-GHz dual-core Intel Core i5
    Turbo Boost tot 3,1 GHz
    8 GB 1600-MHz geheugen
    128 GB flashopslag1
    Intel HD Graphics 4000
    Ingebouwde batterij (7 uur)2

Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor iMovie (waarmee ik best grote bestanden gebruik), mail, internet, iPhoto.
    Heeft iemand advies?

Bijdrager
    Verdult

voor iMovie en iPhoto zou ik voor een SSD gaan, dus de MacBook Pro zonder retina valt dan af. Voor de rest.. ben je bereid te betalen voor het retina scherm. Het is echt bloedmooi maar voor de standaard gebruiker is de air genoeg.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

De air moet wel volstaan en zal misschien zelf wat beter met iMovie kunnen omgaan vanwege de betere videokaart.

Bijdrager
    Burdy1999

Ik gebruik grote bestanden dus dat maakt niet uit voor de nieuwe air?:?:

Bijdrager
    Bryan Lybeer

neen niet echt waarom denk je dat ?

Bijdrager
    Burdy1999

Maar dan zit ik nog over een ding te twijfelen… Welke processor moet ik nemen want ik heb daar niet zo verstand van. Is de i5 voldoende of kan ik beter de i7 nemen..

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Ik gebruik zelf ook een beetje iMovie en mijn MacBook Air (2011) i5 kan er zeer goed mee handelen

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Maar waarom maar 4GB RAM bij de Air en 8 bij de MacBook Pro Retina

Bijdrager
    Burdy1999

Oke, bedank voor de reacties. Ik gebruik een GoPro Hero 3 camera en dat is een best krachtige camera. Dus dat moet geen moeite zijn…GoPro Camera

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Dus je keuze is gemaakt ?

Bijdrager
    Burdy1999

Omdat, ik gewoon even bij apple de gegevens gekopieerd heb.

Bijdrager
    iKweethetbeter

iMovie werkt prima op een MacBook Air, het werkt zelfs op een iPad, maar het werkt op een iMac met minimaal een 21,5″ scherm toch wel het fijnst…

Bijdrager
    Stirf

Ik zou gaan voor een Air met 8 Gb en een externe harde schijf om je filmpjes op te zetten. Hierdoor raakt je SSD niet zo snel vol.

Bijdrager
    Burdy1999

Oké, ik kies bewust niet voor een iMAc wat ik wil hem wel of vakantie en zo meenemen…

Bijdrager
    Burdy1999

Maar kan ik het best een i5 nemen of is het beter om een i7 te nemen?

Bijdrager
    Stirf

Dat verschil zal je weinig merken, maar om voorbereid te zijn op de toekomst en je hebt het geld, dan zou ik voor de i7 kiezen.

Bijdrager
    Burdy1999

oke

Bijdrager
    Yost

Momenteel heeft de Air inderdaad de beste (de nieuwste) videokaart, maar de verwachting is dat de MBP serie nog deze zomer wordt geupdate. De Air heeft ook een hogere schermresolutie dat de standaard MBP. De MBP kan weer meer intern geheugen bevatten, en je kunt er ook een SSD in (laten) plaatsen. Door de DVD unit te vervangen door een harddisk, kun je zelfs een zogenaamde fusion drive maken. De Air en de Retina MBP hebben geen DVD unit, en ze zijn na aanschaf ook niet meer te upgraden met meer intern geheugen of een grotere SSD. Ik zou er in ieder geval zo veel mogelijk geheugen in laten plaatsen bij aanschaf (jammer genoeg tegen de woekerprijzen van Apple).

Bijdrager
    Burdy1999

Die prijzen houd met tegen maar met een harde schijf moet het toch ook lukken?

Bijdrager
    Yost
    Stirf op 24 juni 2013

Dat verschil zal je weinig merken, maar om voorbereid te zijn op de toekomst en je hebt het geld, dan zou ik voor de i7 kiezen.

Alle 3 zijn ze leverbaar met een i7. Die is dan wel dual core. En je komt qua prijs in de buurt van de standaard 15″ MBP, die een quad core I7 heeft (en dus sneller is), en ook nog eens een betere grafische kaart heeft.

Misschien kun je even op barefeats.com kijken naar de performancetests van de verschillende machines.

Bijdrager
    Burdy1999

Maar ik heb geen bakken met geld. Dus ik zou zo goedkoop mogelijk blijven….

Bijdrager
    johnkeates

Als het zo goedkoop mogelijk gaat worden kan je niet verwachten dat je het beste appraat ter wereld kan kopen;)

Bijdrager
    Burdy1999

Maar ik denk dat een air prima voor mij is.

Bijdrager
    Yost

Ik denk inderdaad ook dat de basis 13″ Air prima is. Dat is een hele mooie machine. Ik zou alleen wel de upgrade naar 8 GB intern geheugen doen.

Bijdrager
    Burdy1999

Oké bedankt voor je advies

Bijdrager
    iHam

Onthoudt wel dat iMovie geen gebruik maakt van je videokaart. Het is een simpel consumentenprogramma en het doet alles op de processor. Ook, grote bestanden in iMovie zetten kan ertoe leiden dat deze minder snel word aangezien iMovie geen archiveringsprogramma is, maar echt bedoeld om video te editen.

Bijdrager
    Burdy1999

Sorry ik snap niet helemaal wat je bedoelt….

Bijdrager
    iHam

De rekenkracht die nodig is voor video-editen komt bij iMovie van de processor, in tegenstelling tot de videokaart bij veel andere programma’s. Over die grote bestanden, als je 30 GB aan materiaal klaar hebt staan in iMovie, dan wordt het programma trager. Wil je dit soort dingen niet, dan zul je op den duur misschien naar FCPX gaan kijken.

Uiteindelijk weet ik niet hoeveel je iMovie gebruikt dus misschien is mijn hele verhaal helemaal niet nodig.

Bijdrager
    Burdy1999

Ik gebruik iMovie regelmatig…. Dus wat is FCPX?

Bijdrager
    Burdy1999

Ooooo bedoel je Final Cut Pro…. Als de prijs niet zo hoog was…..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.