14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MacFeegle

Welke low-end Mac?

Na een kleine 3 jaar geleden te zijn geswitched, ben ik rijp voor een tweede appletje in huis. Mijn huidige iBook bevalt nog steeds uitstekend, maar moet hem helaas delen. Ik had zo gedacht te switchen naar Intel gelijk met switch OSX 10.5, maar dat gaat nog even duren. Bovendien ben ik er nog niet uit of het een iMac of een Macbook moet worden (ik neig naar de iMac; meer Mac/Euro).

Onderwijl wil ik wel mijn honger stillen en ben ik op zoek naar een goedkope tussenstap; low-end, goedkoop, om mee te spelen, maar wel geschikt voor de missie (website, podcast, email, internet).

Must have:
    – airport
    – OSX 10.4.8

Nice to have:
    – audio-in
    – cd/dvd-brander

Iemand een suggestie (van van ca 250 €)?
    Ik neig zelf naar een Powebook G3 of vroege G4

Bijdrager
    Oortjes

Emac misschien?

Bijdrager
    trabant

Een G3 kan geen Leopard draaien.
    En een airportkaart voor die oudjes is tweedehands nog steeds veel te duur. Plus dat de accu van dat soort oude Bookjes nogal eens aan vervanging toe is.

Bijdrager
    505

Airport kaartjes zijn duur, die oude dan. 100 euro.

Maar je kan ook een USB WiFI stick halen, werkt vaak ook. Dan heb je een van Sitecom nodig, vroeger was het de WL-113 maar die is vervangen door een nieuwere.

Weet uit mijn hoofd niet welke dat nu is.

Wil je een laptop of een desktop?

Met een desktop heb je namelijk meer processor per euro om het zo maar te noemen. :innocent: De gemiddelde PowerMac G4 van 250 euro heeft een processor met meer dan 500MHz.

Zie zelfs op tweedehandsmac.nl een voor 249 euro: Power Macintosh G4/1000 (FW800). Niet duur dus!

Maar mocht je geen beeldscherm hebben heb je er natuurlijk niets aan. In dat geval zou ik kijken naar een eMac. Die heeft een CRT scherm, een groot ding dus, dat wel.

Ook zie ik op tweedehandsmac.nl een eMac G4 – 700 MHz Geheugen: 1024 MB Harddisk: 40 GB voor 249. Ook niet slecht, met name die 1GB RAM.

(beide niet mijn advertenties, mocht je denken)

Bijdrager
    Renzs

Wat te denken van een Mac Mini G4. Ze zijn te koop voor rond de € 300. Het is meer als je budget, maar is toch nog een rape mac voor het geld.

Bijdrager
    trabant
    ”Brick”

Wat te denken van een Mac Mini G4. Ze zijn te koop voor rond de € 300.

Zou wel moeten, maar veel verkopers denken dat ze rente vangen bij de verkoop van een Mac.

Bijdrager
    Renzs

Ja helaas maar een beetje speur kan toch geen kwaad?

Bijdrager
    MacFeegle
    ”Oortjes”

Emac misschien?

Condor adverteerde met eMac G4 700 met DVD-brander
    toen ik daar kwam; alleen DVD-branden meerprijs + bestellen+ wachten op inbouw
    alle eMacs zagen er vies uit bovendien

Neen ik hop op een portable, met de mogelijkheid tot tweede scherm (nog niet in bezit), evt met iBook hack.

Bijdrager
    505

Als je toch een beeldscherm gaat kopen kan je een PowerMac of een Mac mini overwegen.

Naar mijn mening zijn tweedehands Apple portables veel te duur. Zeker in vergelijking met Apple desktops. Daar krijg je toch echt meer processor voor je geld.

Voorbeeld:

Een Mac mini G4 met 1,25GHz zou ongeveer 300 euro moeten kosten.

Een PowerBook met die processor ongeveer 770 euro.

Natuurlijk is een PowerBook duurder, dat snap ik best. Maar als mobiel zijn geen noodzaak is kan je beter een desktop kopen.

Kijk ook eens hier krijg je een beetje een idee van de prijzen.

Bijdrager
    Renzs

Een portable mac zou ik altijd nieuw kopen. Het kost meer maar dan weet je wel dat er niks is meegebeurt. Er kan veel te veel stuk. Dat is met een Dekstop anders die staat in de meeste gevallen gewoon “vredig” op het bureau.

Bijdrager
    MacFeegle

samenvatting tot nu toe

Laptop
    – draagbaar
    – alles in 1 (geen scherm te kopen)
    – airport (dure kaartjes)
    – batterij (vervangen)
    – kan veel aan kapot

Desktop
    – meer processor/euro
    – duurzamer
    – schermkopen (mits i- of eMac)
    – vaste plek

Balans slaat nog niet door, maar powermac klinkt aantrekkelijk

Nog wat vragen:
    – kan een powermac draadloos (hoef ik geen draad te gaan leggen naar de toekomstig standplaats?
    – kunnen alle powermacs 2 beeld schermen aan (ik zal al 15″ cinema tft voor 100 €)
    – kan backlight van monitor worden vervangen?
    – wat is het voordeel voor mij van een dualprocessor? Heb ik liever een dual 550 dan een 1x 1Ghz?

Bijdrager
    505
    ”MacFeegle”

Nog wat vragen:
    – kan een powermac draadloos (hoef ik geen draad te gaan leggen naar de toekomstig standplaats?
    – kunnen alle powermacs 2 beeld schermen aan (ik zal al 15″ cinema tft voor 100 €)
    – kan backlight van monitor worden vervangen?
    – wat is het voordeel voor mij van een dualprocessor? Heb ik liever een dual 550 dan een 1x 1Ghz?

1. Een Power Mac kan draadloos. Vanaf de PM G4 (AGP Graphics) gaan er oude dure Airport kaartjes in. Vanaf de PM G4 (FW 800) gaan er de huidige in. Maar je kunt ook een USB WiFI adapter nemen.

2. Vanaf de Power Mac G4 Quicksilver kunnen er 2 beeldschermen aan. Maar dat geld voor de oorspronkelijke videokaarten. Je kunt ook een oudere PowerMac treffen met betere videokaart waar wel 2 beeldschermen aankunnen.

3. Backlight van dat 15″ Cinema display? Je bedoeld waarschijnlijk een Studio Display. Ik denk niet dat je dat kan vervangen. Lijkt me niet verstandig, waarom zou je het willen.

4. Kijk bijvoorbeeld hier eens voor wat benchmarks. MP betekend Multi Processor.

Bijdrager
    MacFeegle

ik raak toch wel enthousiast over de powermacs, maar kan nog niet goed kiezen. (nog even los van het “scherm-probleem”).

Hier zal vast al wel een draadje over zijn … overwegingen
    – HD-space is geen issue; er kan altijd een tweede in (en ik heb nog een 160Gb externe)
    – Ram is ook geen issue; plug je zo bij denk ik
    – Draadloos: 100 € voor een oude airport of een USB-ding
    – Evt tweede scherm (min QS;of andere V-card)

Volgens mij komt het er op neer: hoeveel wil ik betalen voor welke processor?

update: hoe luidruchtig zijn die Powermacs eigenlijk?

Bijdrager
    MacFeegle

uitkomst: eMac 1000 voor 150 euro (begin april)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.