20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Welke Linux voor G5 ?

Welke linux versie kan ik het beste gebruiken voor mijn G5?
    Ik dacht aan Mandrake PPC edition… Het moet wel gratis zijn.

En hoe zit dat met de ondersteunig voor airport? :wink:

Bijdrager
    computer space

Yellowdog is dacht ik ook een ppc linux voor de mac

Bijdrager
    a la Mac

Linux op een G5???

Dat is als Windows op een Mac zetten:)

Als het gratis moet zijn: Ubuntu, als het betalend mag zijn: Mandriva!

Bijdrager
    Deskman

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=114922&highlight=airport+extreme

Ubuntu moet een beetje gehackt worden.

Maar waarom wil je dan Linux draaien? Of is dat weer een experimentje? In dat geval moet je gewoon experimenteren. Ubuntu ondersteunt veel, maar lang niet alles. Schermresoluties bijvoorbeeld…

YellowDog 4 heeft ook veel in huis maar is niet helemaal gratis. En geen AirPort support zover ik weet.

Windows op een Mac zetten is echt iets anders dan linux…
    Linux is een overtreding, Windows een misdrijf.

Bijdrager
    black_eye

Ik gebruik Debian PPC. Zeer stabiel en snel. Werkt zonder problemen en met een netinstall is het zo op cdrom gebrand en geinstalleerd.

Ik draai er nu al een tijd probleemloos Apache2, php4, mysql, phpmyadmin, Joomla, Asterisk 1.2.4 en nog veel meer:) op.

Bijdrager
    HSL

gewoon ubuntu PPC er op installeren, werkt prima.

en de wireless werkt geloof ik in de dapperdrake beta:)

Inactief
    Anoniem

This een experimentje, en ik wil Mac Os X naast Linux draaien. Kan dat?
    Er is een gratis versie van Mandrake PPC 9.2 editie. Maar ik weet niet hoe dat zit met airport en mijn BT toetsenbord.

Bijdrager
    prupert

Fedora Core is ook een prima distro die op de powerpc werkt.

Bijdrager
    Deskman
    ”neopiko”

This een experimentje, en ik wil Mac Os X naast Linux draaien. Kan dat?
    Er is een gratis versie van Mandrake PPC 9.2 editie. Maar ik weet niet hoe dat zit met airport en mijn BT toetsenbord.

Ehm… Linux gebruikt een andere schijfindeling, dus je moet er een andere formattering op loslaten / een partitie voor maken/ een extra schijf in hangen.

BT toetsenbord zal waarschijnlijk niet werken. Het toetsenbord moet heel vroeg herkend en gestart worden om er mee te kunnen opstarten.

Veel plezier ermee. (misschien kun je beter gewoon eens een paar lagen dieper in OSX duiken. Daar ligt nog een wereld aan onontdekte features in de terminal)

Bijdrager
    Ijope
    ”Deskman”
    ”neopiko”

Veel plezier ermee. (misschien kun je beter gewoon eens een paar lagen dieper in OSX duiken. Daar ligt nog een wereld aan onontdekte features in de terminal)

net zo ingewikkeld als de linux commando’s :wink:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Werkt Linux sneller dan MacosX?
    Misschien zou ik dan eens een Yellowbox proberen op mijn G3 Beige. Of is deze yellowbox niet gratis te downloaden?

Bijdrager
    a la Mac
    ”Deskman”

Windows op een Mac zetten is echt iets anders dan linux…
    Linux is een overtreding, Windows een misdrijf.

Ik bedoel hiermee de snelheid…

Bijdrager
    Deskman

Ubuntu draait retesnel op een G5.

Is het wel eens bij je opgekomen dat je in dit land en dat van onze zuiderburen volledig vrij bent om ook eens je mond te houden en niet te posten??

”Mac

Werkt Linux sneller dan MacosX?
    Misschien zou ik dan eens een Yellowbox proberen op mijn G3 Beige. Of is deze yellowbox niet gratis te downloaden?

Het zou goed kunnen zijn dat het wat vlotter draait. Vooral de grafische interface van OSX trekt nogal wat werk. Je moet alleen even goed uitzoeken of je G3 nou tot de old-world rom familie behoort. Dat weet ik niet zo snel te vinden. Daar heb je een andere bootloader voor nodig. Zie ook hier

Bijdrager
    rtfm
    ”neopiko”
    ”Deskman”

net zo ingewikkeld als de linux commando’s :wink:

Identiek aan Linux commando’s, met een paar kleine smaakverschillen.

Maar wat is er opeens zo stoer aan Linux, ik draai al een tijdje een Linux server omdat ik een oude G3 PowerMac in mijn bezit heb die gewoon OSX niet wil draaien, dus dan is er maar 1 oplossing: Linux. Het heeft me uren gekost alles er op te krijgen, ik moest het allemaal nog zien, maar tot mijn grote tevredenheid draait het oude G3tje nog steeds als webserver.
    Ik was helemaal blij, dus moest het meteen ook op de iBook uitgeprobeerd worden. Ik heb me weer op mijn hoofd geslagen haren er uit getrokken, noem maar op. Op mijn iBookje was bijna niks ondersteund. Dus geen Airport Bluetooth, schermresolutie was 800×600 ofzo en nog een traag als dikke koude poep de berg op door een trechter.

Linux distributie’s heb ik hierna nog meerdere malen geinstalleerd, maar nooit nooit meer op een laptoppie.

Mijn idee: Ben je Linux Guru dan kun je alles er mee, ook zelf een desktop enviroment, maar het kost heel veel vogelen tot je alles goed stabiel hebt.

Moraal van het verhaal, als je hier gaat posten over hoe en wat en welke distrubutie dan mag ik er van uit gaan dat je er te weinig kaas van gegeten hebt. Als je er genoeg van gegeten had had je hier deze vraag niet hoeven stellen(die dan ook prompt door een paar wijsneus-peuters zeer onvolledig en onaccuraat word beantwoord). MacOSX is zeker het allerbeste wat je Appletje overkomen is.

Bijdrager
    roy

Een collega gaf mij een tijdje geleden het advies lekker met OSX door te gaan.. Hij is echt zo’n linux guru en ik wilde wel eens weten wat er allemaal mogelijk was op mac gebied. Ik had al wat ervaring met linux op x86. Hij vond ook dat ik eerst beter OSX kon leren (terminal) aangezien dit eigenlijk unix is.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”black_eye”

Ik gebruik Debian PPC. Zeer stabiel en snel. Werkt zonder problemen en met een netinstall is het zo op cdrom gebrand en geinstalleerd.

Ik draai er nu al een tijd probleemloos Apache2, php4, mysql, phpmyadmin, Joomla, Asterisk 1.2.4 en nog veel meer:) op.

Ik heb die Debian eens geprobeerd te installeren op een Imac G3 350 (new world)
    Ik geraak echter niet aan die grafische interface.
    Hij zegt login (ik login met root) maar dan weet ik niet hoe je die desktopomgeving moet activeren.
    (heb net-install gebruikt)
    OSX is toch een heeel stuk gebruiksvriendelijker…

Bijdrager
    a la Mac

Ik heb al vaak ingelogd met een live cd van Ubuntu voor PowerPC en dat werkt perfect:)

Configureren? Nog nooit aan gedacht:D

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Misschien is hij netinstall die grafische interface dan toch niet meegekomen?
    Als jij inlogt zit je dan direct in die grafische omgeving?

Bijdrager
    a la Mac

Natuurlijk. Bestel anders eens een CD van Ubuntu PowerPC (gratis) of download er een, Ubuntu is een van de eenvoudigste distributies:)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor de tip. Kun je misschien nog even vertellen wat het verschil is tussen een install CD en een live cd.? Ik ben een leek op dit gebied.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.