19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

Welke laptop is sneller/geschikter: MB Air 13" 1.7 GHz óf MB Pro 15" 2.0 Ghz?

Ik ben grafisch ontwerper, en gebruik voornamelijk veel Photoshop, InDesign en Illustrator. Vaak heb ik veel programma’s tegelijkertijd openstaan.
    Thuis gebruik ik een iMac, maar wil nu voor een tijd naar het buitenland, en wil daarvoor een laptop aanschaffen, omdat ik wel door moet werken.

Nu twijfel ik tussen een:

MacBook Air
    13-inch
    1,7-GHz dual-core Intel Core i5-processor
    4 GB geheugen
    256 GB flash-opslag1
    Intel HD Graphics 3000
    1500 euro

en een:

15-inch
    2,0-GHz quad-core
    Intel Core i7
    4 GB, 1333 MHz
    500 GB, 5400 rpm1
    Intel HD Graphics 3000
    AMD Radeon HD 6490M met 256 MB GDDR5
    1750 euro

De MacBook Air heeft weliswaar een klein scherm, maar is lekker licht (handig als je veel reist, wat ik zal doen), en iets goedkoper.
    De MacBook Pro is wellicht wat krachtiger, en meer geschikt voor het werk dat ik zal doen.

Kan iemand iets vertellen hoe ze zich tot elkaar verhouden? En hoe zal ik de verschillen merken in gebruik? Alle info/advies is welkom!

Dank!

Bijdrager
    MacKevin11

Waarom geen 13″ MacBook Pro?

Een combinatie tussen beide…
    Je hebt meer dan een 13″ MBA maar toch de draagbaarheid die je nodig hebt.

Ik heb ook een MacBook Pro 13″ 2011 i5, deze werkt geweldig. Past overal, is enorm snel en ga zo maar door.
    Bovendien kost de MBP 13″ maar 1149 euro, wat minder is als de 15″ maar ook als de air…

Bijdrager
    AmorBrazil

Zoals MacKevin11 zei, de MacBook Pro 13″ is een goeie keuze.
    Ik werk nog steeds op m’n witte MacBook, mid 2007 en hij doet het nog steeds uitstekend.

Bijdrager
    MacKevin11

@AmorBrazil
    Maar de MacBook verkoopt apple niet meer. Wellicht kun je er nog krijgen. Maar voor 150euro meer heb je:

2.3ghz dual core i5 -ipv- 2.4ghz core2duo
    4gb ram -ipv- 2gb ram
    320gb hdd -ipv- 250gb hdd

verder heb je backlit keyboard, thunderbolt aansluiting en ook een sdcardreader.

Dat zou ik er dus zeker wel voor over hebben;)

Bijdrager
    1984

Ik zou de 15″ kiezen aangezien je schrijft dat je grafisch ontwerper bent,en je ook de keuze het voor ontspiegeld glas, persoonlijk vind ik de pro serie pas beginnen bij de 15 ” en wat betreft de grote … persoonlijk vind ik het geen probleem. neem je op reis nog een camera mee, bedenk dan of je ook op de grote en gewicht let.

betreft compactheid neem een iPhone mee

Bijdrager
    Dargakis

welke iMac gebruik je, en hoe werken je huidige programma’s daarop?
    Mogelijk is de MBA even krachtig en zal je dus gewoon prima daarop kunnen werken. in dat geval zou ik voor de MBA gaan. (zeker aangezien deze echt een factor X sneller photoshop start en je werk opent).

Bijdrager
    deSpaanseRente

feit is wel dat de macbook air 13 dezelfde resolutie heeft al de macbook pro 15, 1440×900, je krijgt dus evenveel op het scherm te zien op beide toestellen. Als je vooral veel met grafisch werk bezig bent ga je volgens mij toch wel snel uitgekeken zijn op de 1280×800 resolutie van de macbook pro 13. Vergeet ook niet dat de Air een SSD-schijf heeft die vele malen sneller is dan een gewone harde schijf, wat dan ook weer compenseert voor de tragere processor van de Air.

Ik zou in jouw geval toch mss wel de Macbook Air 13 inch overwegen, al was het alleen maar voor de portabiliteit icm schermresolutie, en snelheid is met die SSD toch ook niet echt een probleem dunkt me.

Mensen die de 15 inch geen “probleem” vinden qua draagbaarheid tegenover 13 inch zijn naar mijn weten behoorlijk in de minderheid en is dus iets heel persoonlijk, als je veel onderweg bent acht ik de kans dus vrij groot dat je dan ook gaat ergeren aan de grootte van zo’n 15 inch.

Bijdrager
    djleon97

als je disks in je MB moet doen dan zou ik de MB pro 13″ nemen, want die heeft een drive voor een disk en de air niet. En anders zou ik een air nemen makkelijk om mee te nemen

Bijdrager
    1984

MB Air 13″ 1.7 GHz vs MB Pro 15″ 2.0 Ghz? [size=2](ontspiegeld glas)[/size]

MB Pro 15″ 2.0 Ghz? [size=2](ontspiegeld glas)[/size]
    Het scherm met 1680 x 1050 geeft meer pixels, wat met name nuttig is als je werkt met het HD-materiaal in professionele programma’s zoals Final Cut Studio. Het levert namelijk een scherper beeld en meer schermruimte om mee te werken.

Informatie over glanzende en ontspiegelde beeldschermen
    Kies het glanzende breedbeeldscherm als je afbeeldingen, foto’s en video’s wilt weergeven met kleuren en diepe zwarttinten – uitstekend geschikt voor film kijken op dvd. Als je de voorkeur geeft aan een ontspiegelde coating voor een mat effect, kies je een ontspiegeld breedbeeldscherm.

MB Air 13″ 1.7 1440 x 900

Bijdrager
    Dargakis

die 15 inch ziet eruit alsof er quad xenon processors en 32GB ram inzit:-D

Bijdrager
    Afroman

huh?

Bijdrager
    MacKevin11

Idd Afroman…huh?

Hoezo zou die eruit zien of er een Quad Core Xeon processor met 32GB RAM in zit?
    Omdat hij er zo groot en dik uit ziet tegenover de 13″ air?

Het is btw Xeon, niet xenon… dat is verlichting;)

Bijdrager
    Afroman

Anyway, ontopic.

Met beiden apparaten heb je gewoon veel plezier.

Toch zou ik voor de MacBook Pro gaan.

Why?

Je krijgt gewoon meer waar voor je geld.
    -Je hebt meer functies (verlicht toetsenbord, meerdere (verschillende) poorten, keuze voor een nog hogere resolutie scherm, mat scherm, infrarood)
    -Je hebt meer kracht uit de processor, RAM en videokaart (dat wil je wel als grafisch vormgever, zeker omdat de drivers voor ATI/Nvidea beter zijn dan Intel)
    -Je hebt uitbreidmogelijkheden, zo kan je later je harddisk en je RAM en je accu vervangen. Dat kan niet bij de MacBook Air omdat alles vast gesoldeerd is aan het moederbord.
    En zo zwaar is een MacBook pro niet. De MacBook pro 15 inch is nu even zwaar/lichter als een MacBook white uit 2006.

Het enige voordeel in mijn ogen van de Air is dat die all round sneller opstart door de SSD. maar die kan je ook in je Pro kwijt. EN dat die kleiner en lichter is.

Bijdrager
    GastonM

@Afroman,

Het verlichte toetsenbord is ook te vinden in de nieuwste generatie MacBook Air.

Bijdrager
    Afroman

Ah, dan valt dat voordeel in ieder geval weg.

Bijdrager
    alaska

Dank voor alle tips en overwegingen totnutoe!

Ik hou er wel van om licht te reizen eerlijk gezegd, maar ik moet ook mijn werk een beetje relaxed kunnen doen. Die SSD is wel erg aantrekkelijk, maar na 21,5″ (ik heb nu een iMac 2011) is de 13″ van een MBA misschien wel erg klein. Ze kunnen beide neem ik aan prima CS5 draaien, dus ik denk dat het vooral draagbaarheid vs. schermgrootte is. Dat het qua resolutie bij elkaar in de buurt zit is fijn, maar de fysieke grootte van het scherm is ook een factor.
    De opstartsnelheid van een SSD is wel erg fijn, en een gewone harde schijf is natuurlijk ook kwetsbaarder denk ik me zo in.

Lastig, lastig…

Jammer dat ze geen 15″ MBA maken…

Bijdrager
    1984

Lastig, lastig…

Jammer dat ze geen 15″ MBA maken… Die komt eraan…?
    Andere geruchten rondom de nieuwe MacBook Pro zijn dat hij standaard wordt uitgerust met een een SSD van 512 Gb, geen optisch station

Maar voorlopig kun je bij de MBP kiezen wat voor schijf je erin wilt, en dat kan bij de Air dan weer niet, de 15″MBP weegt 2,54 kg de 13″ MBA 1,35 kg verschil 1,19kg

Bijdrager

Ik heb de Air 11” 2011, en een iMac 27” 2011, vind het verschil qua scherm grootte meevallen. Dat klinkt gek, want er is enorm veel verschil, maar na een paar dagen merkte ik dat echt niet meer. Ik heb hiervoor altijd een 13” Pro gehad, zeker na het inbouwen van SSD en 8GB RAM was hij super snel! Misschien wel sneller (voor mijn gevoel) dan de Air die ik nu heb, alleen is deze inderdaad veel draaibaarder.

Bijdrager
    iep

Er zitten best wel grote verschillen tussen beide machines. De ene is specifiek bedoeld als licht portable apparaat, de andere is een werkstation dat je mee kunt nemen. Ze dienen dan ook 2 verschillende markten/doelgroepen. Daardoor komt het nogal op jezelf aan: wat ben jij bereid aan compromissen sluiten? Welke dingen vindt jij het allerbelangrijkste? Op een 13″ MBA zal best wel het e.e.a. gedaan kunnen worden maar je zult hiervoor ongetwijfeld wel wat dingen in je werkwijze moeten aanpassen. Of het ook handig is ligt er dan weer aan wat je onderweg aan ontwerpen wil gaan doen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.