22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Paulkwee

Welke keuze is beter, Macbook Air of Pro?

ik loop al een tijdje met de vraag zal ik een Macbook air of pro halen, wat zouden jullie mij eerder aanraden? De Macbook pro of Macbook air van 13″? Ik bedoel beide de versie van 1499 euro op http://www.apple.com/nl/

Graag zou ik ook de reden willen weten waarom.:)

En qua specs etc, kunnen jullie het allemaal hier vinden:
    Air: http://www.apple.com/nl/macbookair/specs.html (rechterkant)
    Pro: http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs-13inch.html

Bijdrager
    RobinProductions

Wat wil je er ten 1ste mee doen? De Air is gebouwd op mobiel zijn. Dus klein en licht. Kracht is hier niet zo belangrijk. De Pro is gebouwd voor het zegt het zelf, voor de Pro. Heb jij pure kracht nodig, draai je zware apps, dan is de Pro iets voor jouw. Het nadeel is dat je hier dan wel zit met een dikkere, zwaardere laptop.
    Dus samengevat: mobiel= Air, kracht= Pro.

EDIT: Ik zie dat je een iMac hebt. Dan is de Air wel leuk voor erbij. Omdat je al een vrij krachtige desktop hebt.

Bijdrager
    Brambo1978

Ik vind flash geheugen een zeer grote plus en voor snelheid blijkt de nieuwste air sneller als de macbook pro van vorig jaar en die konden uiteraard alle zware toepassingen makkelijk aan. Dit hoeft dus geen reden te zijn.

Design is dus een belangrijk punt in je overweging lijkt me.

Bijdrager
    Paulkwee

Met deze 2 goede reacties, heb ik wel het gevoel dat ik dus beter een Macbook air kan halen klopt wel bij wat ik wil en doe.
    Maar vind het ook leuk om gewoon ff wat zwaars te kunnen doen plus superdrive en de meerdere poorten zijn wel handig bij een pro.

Bijdrager
    Sjurkie

Meer poorten? Dat is in jouw geval toch enkel Firewire en Ethernet? Superdrive meebestellen of los dingetje halen van drie tientjes en het verschil in die specs is verholpen.

Als de air beter past bij wat je wilt en doet is die keuze de beste, zeker als het kunnen draaien van zwaardere taken zich beperkt tot ‘leuk’.

Bijdrager
    Paulkwee
    Sjurkie op 18 augustus 2011

Meer poorten? Dat is in jouw geval toch enkel Firewire en Ethernet? Superdrive meebestellen of los dingetje halen van drie tientjes en het verschil in die specs is verholpen.

Als de air beter past bij wat je wilt en doet is die keuze de beste, zeker als het kunnen draaien van zwaardere taken zich beperkt tot \’leuk\’.

Ik ga inderdaad steeds meer in de richting van de air denk ik, want op mijn imac kan ik flink zware dingen doen en er is nu iets met cd’s als ik die dan in mijn imac doe dan kan ik de installatie bijvoorbeeld, delen naar mijn macbook air.

Want dan is de Air er inderdaad voor mij voor erbij en op mijn imac kan ik dan lekker knallen:

iMac specs
    3,1GHz quad-core i5
    AMD Radeon HD 6970M
    12GB Werkgeheugen
    1TB opslag:P

Bijdrager
    Paulkwee

Maar toch twijfel ik, want de power en superdrive, ja lijkt me ook wel handig bij de pro. En weer iemand hoe klep is bi jde air? Zit er niet echt handig uit om open te maken

Bijdrager
    hifi

Het geheugen bij de air is ook gesoldeerd op het moederbord dus niet te vervangen, terwijl dat bij de pro wel mogelijk is.

Bijdrager
    Paulkwee
    hifi op 19 augustus 2011

Het geheugen bij de air is ook gesoldeerd op het moederbord dus niet te vervangen, terwijl dat bij de pro wel mogelijk is.

Ja inderdaad, dat zijn allemaal twijfel punten voor mij

Bijdrager
    MacAnarie

*ging iets mis met bewerken*

Bijdrager
    MacAnarie

Ik denk dat het formaatverhaal wel meevalt. Waarom?

Het scheelt alleen gewicht, het oppervlak is net zo groot. Ik vervoer mijn laptop in een grotere tas waar nog andere spullen bij in zitten. Het verschil van 1Kg vind ik niet zo groot wanneer het in de tas zit. Het maakt mij niet zoveel uit of de tas 6 of 7kg weegt. Ik koos daarom voor meer rekenkracht en nam de 13″ Pro.

Wanneer je het ding alleen in een sleeve meeneemt naar je werk, dan wordt het verschil wat groter. Maar of je dan 1 of 2kg draagt, dat is ook niet zo’n verschil. Voor mij was het grootste nadeel de opslag. Daarnaast heb ik onlangs zonder moeite 8Gb in mijn Pro gestoken. Dat kan bij de Air dus niet. Zelfs bij Apple niet, je zit vast aan 4Gb. SSD upgraden is ook erg lastig en zeer kostbaar als je meer wilt dan 256Gb. Dus mijns inziens is de Pro meer future proof omdat deze veel makkelijker te upgraden is.

Als het op uiterlijk aankomt.. Tja, de Air is wel erg sexy waar de Pro meer “laptop” is.

Bijdrager
    MouseMighty

Zodra je meer poorten en/of superdrive roept is er geen keuze meer. Pro dus. Klaar.

Bijdrager
    Paulkwee

hmmmmmm

Bijdrager
    iep

Het enige waar ik echt met de Air mee zit is het geheugen dat maximaal maar 4GB kan zijn. Ik gebruik nog wel eens wat aan virtualisatie waarbij 8GB een stuk plezieriger is. Een ssd zou ik er dan sowieso in zetten omdat virtualisatie nogal veel vergt van schijf en geheugen (met name VMware producten varen zeer wel bij snelle schijven en veel geheugen en aangezien ik VMware Fusion gebruik…). Die 256GB is overigens genoeg, ook voor de nodige vm’s en een muziekcollectie in iTunes. Je hoeft niet je hele hebben en houden mee te nemen onderweg! Dit soort dingen zul je dus ook even voor jezelf in kaart moeten brengen.

@MouseMighty: mwoah, als je het redt met een usb-ethernet convertertje is dat wat mij betreft ook wel een optie. Een optical drive is een ander verhaal, dat is meteen weer zo’n groot ding wat je mee moet slepen. Dan is het prettiger om die intern te hebben.

Bijdrager
    Paulkwee
    iep op 19 augustus 2011

Het enige waar ik echt met de Air mee zit is het geheugen dat maximaal maar 4GB kan zijn. Ik gebruik nog wel eens wat aan virtualisatie waarbij 8GB een stuk plezieriger is. Een ssd zou ik er dan sowieso in zetten omdat virtualisatie nogal veel vergt van schijf en geheugen (met name VMware producten varen zeer wel bij snelle schijven en veel geheugen en aangezien ik VMware Fusion gebruik…). Die 256GB is overigens genoeg, ook voor de nodige vm\’s en een muziekcollectie in iTunes. Je hoeft niet je hele hebben en houden mee te nemen onderweg! Dit soort dingen zul je dus ook even voor jezelf in kaart moeten brengen.

@MouseMighty: mwoah, als je het redt met een usb-ethernet convertertje is dat wat mij betreft ook wel een optie. Een optical drive is een ander verhaal, dat is meteen weer zo\’n groot ding wat je mee moet slepen. Dan is het prettiger om die intern te hebben.

Ja pporten en superdrive zit ik niet echt mee, ben altijd draadloos met internet en overal en voor de superdrive heb je cddeling via mijn imac, mijn imac heeft trouwens 12gb ram en daar doe ik dan dus ook de viriualitatie op.

Maar ik ben er dus wel uit, ik neem een macbook air binnen nu en een maand ongeveer!:)

Bedankt allemaal nogmaals!!!!!!

Bijdrager
    iep

Virtualisatie met 4GB aan geheugen is ook prima te doen. Je kunt alleen niet zoveel en zulke zware vm’s draaien.

Bijdrager
    jobz

ik zou de pro nemen. Waarom?
    Van alles net wat meer:
    geheugen, schijf, processor, poorten, gewicht.
    En 5 kratten bier goedkoper.

Ik heb je gewaarschuwd! :sarcastic:

Bijdrager
    Paulkwee
    jobz op 20 augustus 2011

ik zou de pro nemen. Waarom?

Van alles net wat meer:

geheugen, schijf, processor, poorten, gewicht.

En 5 kratten bier goedkoper.

Ik heb je gewaarschuwd! :sarcastic:

Je zijn even duur, en meer gewicht vind ik niet echt een voordeel haha.

Schijf is bijna het dubbele, maar is geen ssd toch jammer. Poorten? Usb en thunderbolt is voor mij genoeg, heb een Promise Pegasus 4 TB opslag besteld met thunderbolt. dus mijn imac en air kunnen er dan prima op.

Processor is inderdaad meer is ook wel handig, maar ik ga er toch geen zware dingen op doen. De air is er voor erbij, als ik zware dingen wil doen doe ik dat op mijn imac:)

Bijdrager
    iep

Een ssd kun je als optie nemen en je kunt er ook zelf eentje nadien erin zetten. Wordt de MBP wel weer wat duurder.

Bijdrager
    Paulkwee
    iep op 21 augustus 2011

Een ssd kun je als optie nemen en je kunt er ook zelf eentje nadien erin zetten. Wordt de MBP wel weer wat duurder.

Ja een kleine 600 euro duurder is hij dan inderdaad, vind ik toch zonde voor een laptop voor “erbij” van 128 vind ik net te klein.

Bijdrager
    iep

Ligt eraan welke ssd je neemt. Je kunt ook gewoon een OCZ Vertex 3 of zo’n Intel 320, die zijn goedkoper dan wat Apple biedt. Voor sommigen is dat net hetgeen wat de doorslag geeft. Als je het te duur vindt zou ik het gewoon bij die Air houden.

Bijdrager
    Maxim013

hoe bevalt je Macbook air ? ( de 13 inch of 11 inch? )

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.