30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    applelover

Welke iPad?

Hey OMT’ers,

Ik ben aan het twijfelen welke iPad ik moet nemen.
    Welke zouden jullie nemen.
    Een iPad Mini met Retina display of een iPad 2?

Alvast bedankt

Applelover13

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ikzelf zou de mini doen. De gewone mini zonder retina kan ook wel, die is minstens zo snel als de iPad 2.

Bijdrager
    SunKeeper

Nu nodig: iPad 2 of iPad mini
    Nu niet nodig: iPad mini met Retina
    Boeit niks: iPad mini met Retina

Bijdrager
    Hydræ

Ten eerste je MOET niets. Je wilt een iPad omdat je er iets mee gaat doen, nietwaar? Welke iPad ik zou nemen heeft niets te maken met jouw situatie.
    Om het makkelijk te maken, wil je een groter of kleiner scherm?
    Voila, je antwoord.(y)

Bijdrager
    jansenfinn

Als dat niet uitmaakt moet je kijken naar prestaties want de iPad Mini met Retina is wel een stukje beter dan de iPad 2

Bijdrager
    Martin55

Ik heb nu een Ipad 3 in gebruik en mijn vrouw een Ipad mini.
    Ik moet zeggen dat de mini een verademing is om in de handen te nemen, scherm is voldoende groot en heerlijk licht.
    Helaas is de lagere resolutie van het scherm dan wel wennen.
    Als de Mini Retina leverbaar is, gaat deze Ipad 3 op marktplaats en ga ik voor de nieuwe Mini Retina.

Inactief
    Anoniem

Is de mini retina net als de iPad 3 langzamer dan zijn voorganger?

Bijdrager
    Martin55

@knekkie

Voor zover ik weet zijn de iPad 3 en de oude mini net zo snel als de iPad 2.
    De iPad Mini Retina is juist net zo snel als de nieuwe iPad Air (zelfde processors) en hiermee waarschijnlijk het snelste wat tot nu toe op de markt is.
    Zeker als de toekomstige App’s de 64bits omgeving gaan benutten.

Inactief
    Anoniem

RETINA…
    vraagt toch een heel hoop van de Arm processor. En dat zorgde voor vertraging. De iPad3 was effectief even snel als de iPad 2 zonder retina.

64bit…
    Er zijn snellere tablet op de markt als je uiten Apple kijkt. Maar daa gaat het niet om. Je gaat er in ieder geval niet sneller je mail door lezen of typen. Internet zal even snel blijven je boeken toko’s en kalender ook. Misschien dat iWork en dergelijke geavanceerder kan dan het al was.

Maar iets als een spelletje zal hooguit wat meer Frames Per Second krijgen maar ik denk dat je een hoop games die daar optimaal gebruik van kunnen maken fijner spelen met een controller op een groot scherm.

Ik ben er benieuwd wat nu ECHT de meerwaarde is van dat hee 64bit verhaal. Op de desktop heeft het ook geen werelden van verschil gebracht behalve een kleine snelheid winst

Bijdrager
    Martin55
    knekkie op 31 oktober 2013

RETINA…
    De iPad3 was effectief even snel als de iPad 2 zonder retina.

Eerder stelde je juist dat de iPad 3 langzamer zou zijn dan zijn voorganger. Je geeft mij nu dus gelijk!
    Dat er snellere tablets zijn dan de nieuwe iPad Air en Mini Retina betwijfel ik. Ik kijk niet zozeer naar de specificaties, maar hoe het tablet in totaliteit presteert.
    IOS blijkt in de praktijk veel soepeler te draaien en minder van de hardware te eisen dan de concurrerende systemen.
    Wat 64bit voor voordelen geeft moeten we inderdaad nog afwachten.

Bijdrager
    KarelWillem

Was de ipad 3 langzamer dan de 2 dan??

De Retina heeft een A7 processor, de mini een A5.
    Nee, deze is ondanks toevoegen van een retina-scherm zeker niet langzamer.

Inactief
    Anoniem

@Karelwillem
    De iPad 2 is een aantal gevallen (Games) sneller dan de iPad 3

@Martin

dus ik geef je deels gelijk. en ik spreek mijzelf deels tegen. De iPad Air is maar 5x sneller dan de iPad 2 en 72x sneller dan de eerste iPad. Dus zo heelveel merkbaare snelheidwinst is er met de laatste generaties iPads niet meer behaald.

Wat snellere tablets van andere merken betreft… Durf je ook naar windows 8.1 gebaseerde tablets te kijken? of tellen die niet mee? De tablet Surface Pro bijvoorbeeld is ook 64bit en vele malen sneller dan de iPad Air. Als dit soort tablets mee (mogen) tellen dan is de iPad zeker niet het snelste 64Bit tablet dat je onder de €1000 kopen kan. Ook niet de meest productieve tablet trouwens maar dat is een ander verhaal. Dit apparaat gaat verder waar de iPad zijn grenzen laat zien.

Kijkend binnen de iPad geschiedenis dan mag met een opvolgend model toch uit gaan van een apparaat dat over de gehele linie consistent sneller is?
    Apple heeft de iPad steeds weer lichter beter en iets sneller weten te krijgen. Een groot deel van de performance verdwijnt in de Retina ondersteuning in de iPad 3 omdat het ineens meer pixels moet aansturen. Zo iets is dus ook goed mogelijk met de iPad AIR en IPad mini retina. Dat is nog niet aangetoond. Ik wil daar niet weer achteraf achter komen. Zonde van het geld. Dus vandaar de vraag.

Bijdrager
    Martin55

@knekkie
    Ja hoor …
    Ik zou toch eens gaan googelen op iPad Air en Microsoft Surface Pro en ook “benchmark iPads”.
    De nieuwe Ipad mini Retina blijkt dus ruim 5x sneller te zijn dan de oude mini en Ipad 2. Ondanks dat het nu retina schermen zijn.
    Dat noem ik pas echt een forse verbetering.
    Maar als je toch voor Macrosof wilt gaan met zijn bijna 1 kilo zware tablet met identiteitscrisis (ben ik nu tablet of laptop?) dan heb je mijn zege.:roll:

Inactief
    Anoniem

Ik zie het wel als een verbetering. Maar die snelheids winst geeft je geen nieuwe mogelijkheden.

Bijdrager
    Martin55

Ik zie het wel als een verbetering. Maar die snelheids winst geeft je geen nieuwe mogelijkheden.

Nou breekt mijn klomp, je eerste opmerking ging toch juist over de snelheid?

Inactief
    Anoniem

Never mind.
    Er is dus blijkbaar een snelheids winst tussen de Oude en nieuwe mini en de 4 en Air.

Bijdrager
    1984
    Martin55 op 31 oktober 2013

Maar als je toch voor Macrosof wilt gaan met zijn bijna 1 kilo zware tablet met identiteitscrisis (ben ik nu tablet of laptop?) dan heb je mijn zege.:roll:

It’s a lot to consider. Do you want a traditional laptop, or a more futuristic hybrid device? Do you want a device that’s really good at being one thing, or one that can potentially serve as a tablet, laptop, and a desktop? Stellar battery life and a built-in keyboard, or a sharper screen and greater portability? meer over de voordelen van de …

Bijdrager
    Martin55

@1984
    Deze discussie ging over tablets, jouw bijdrage gaat over de MacBook Air vs Microsoft Surface Pro, beiden zijn dus in feite mini-laptops (of toch weer niet?). Kortom identiteitscrisis!
    Voor een andere vergelijkingstest kijk eens hier:
    http://www.knowyourmobile.in/apple/apple-ipad-air-surface-pro-2/9287/tablet-faceoff-apple-ipad-air-vs-new-microsoft-surface-pro
    Hier komt de iPad als overall winnaar uit de bus!

Inactief
    Anoniem

@Martin.

In het vergelijk wint de iPad air puur op het eco systeem, het gewicht en de camera.

Eco systeem kan je in twijfel trekken als je verder kijkt dan de Windows store. Alles wat bestaat voor Windows kan je draaien op een Surface pro.
    Op een iPad naast iOS apps ook MacOSX apps draaien zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Gewicht en camera blijven dan nog over.
    Onder de kilo is best licht voor wat je er voor terug krijgt aan performance.

Het valt dus wel mee met die identiteit crisis. Hij leeft puur in jou hoofd. Geplant door Tim Cook.
    De Surface is evengoed een tablet computer. Alleen deelt hij de zelfde hardware aan de binnenkant als een MacBook Air. Dat probeert 1984 aan te tonen. Althans dat haal ik er uit. Waar het mis gaat is de definitie van een tablet computer. Men denkt nu gelijk aan een iPad. Maar er bestonden al tablet computers voor dat Apple ze maakte. Daarmee is de definitie tablet dus niet per definitie een iPad.

Een iPad noem je ook niet spontaan een laptop als je er een logitech bleutooth keyboard cover op aansluit. Een Surface is dus ook geen laptop omdat je er een keyboard op aan kan sluiten. Hij word per saldo verkocht zonder keyboard. Die moet je los aanschaffen. Surface is dus een tablet net als de iPad. Alleen heeft de Surface net als de MacBook AIR serieuze hardware aan boord. Iets wat ik van een iPad pro zou verwachten. Iets wat ik van een iPad AIR had gehoopt.

Apple heeft met de iPad lijn een potentie waar ze niks mee lijken te willen doen.
    Ik ben benieuwd of je nog steeds vind dat de identiteit crisis bestaat op het moment dat Apple een iPad Pro lanceerde met MacBook Air of Pro onderdelen en Mac OSX. Apple heeft wel vaker gezegd dat iets belachelijk was en vlak daarna brachten ze het op de markt.

IPod video.
    IPad mini

Bijdrager
    1984

Ja Martin55 , maar indien je het dan gaat hebben over een zware tablet met identiteitscrisis ,de iPad Air richt zich zover mij duidelijk op de zakelijke markt.
    Dan bieden die (zware) tablets veel mogelijkheden, oftewel indien je voor Apple kiest dan word het kiezen tussen een iPad Air of een Macbook air.

iPad Air vs. MacBook Air: Which Apple portable should you get?

Inactief
    Anoniem

Ik weet dat ik te veel verwacht van de iPad en ik ben idd opgestapt naar een product dat die verachting waar maakt. En gek genoeg is dat van de concurrent die het product gebaseerd heeft op vergelijkbare hardware als de MacBook Air. Daarmee is bewezen dat het kan. Apple is denk ik gewoon bang om de iPad door te evolueren naar een apparaat dat wordt aangedreven door een Haswell processor en een Mac OSX hybride die in naast iOS apps moeiteloos MacOSX apps draait. Niet vanwege een identiteit crisis maar vanwege kannibalisatie van de MacBook AIR. Terwijl de samensmelting van de iPad en MacBook air juist de logische stap is voor Apple.

Geen identiteit crisis maar het beste van twee werelden. Apple heeft alle techniek, kennis, software en hardware al in huis. Ze hoeven het alleen nog maar te doen. Als ze het doen ben ik gelijk weer terug bij Apple wat tablet aan gaat.

Om antwoord te geven op de vraag van de TS
    Ik zou wachten tot Apple weer serieuze stappen gaat maken met de iPad en tot die tijd genoegen nemen met een 1e gen mini. De nieuwe mini en air zijn technologische hoogstandjes wat micromalisatie betreft maar functioneel zijn het inspiratieloze zoethoudertjes.

Bijdrager
    Martin55

@1984 en knekkie,
    Jullie maken deze discussie wel erg complex, de TS vroeg immers raad voor de keuze “iPad Mini Retina of iPad 2”.
    Ik heb als eerste reactie dan ook vermeld dat mijn keuze is gevallen op de nieuwe Mini omdat deze ca. 5x sneller is dan de iPad 2 en daar naast erg licht in gewicht is plus een geweldig en voldoende groot mooi scherm heeft.
    Ik vind mijn huidige iPad 3 te zwaar om langdurig in de hand te houden.
    De Surface Pro die jullie voorstellen is nog veel zwaarder dan de iPad 3 en alleen daarom al voor mij geen punt van overweging.
    Er is dan ook niet voor niets een bureaustand ingebouwd. De beste plek is eigenlijk ook om deze te gebruiken op het bureau, op schoot (laptop-gebruik) wil eigenlijk niet eens door deze constructie, vandaar dan ook mijn opmerking dat deze een identiteitscrisis heeft. De verwachte prestaties zullen overigens niet veel verschillen van de nieuwe iPads.
    Verder is natuurlijk van het grootste belang wat je verwacht te gaan doen met het tablet. In mijn geval is het hoofdzakelijk vanaf de bank internet surfen, mailen, TV kijken (iTV KPN) etc. Ook gaat de iPad mee op de kampeervakanties.
    Voor de zware toepassingen heb ik hier dan ook nog een desktop computer staan die ik overigens nauwelijks meer gebruik.

Inactief
    Anoniem

@martin

5x sneller is alleen leuk als het je mogelijkheden geeft die je met de vorige modellen niet had. Daar maakt apple geen onderscheid in.
    Je kan in feite op een iPad 2 het zelfde als op de laatste nieuwe air. De twee is niet bepaald traag te noemen.

De beperking zit m in iOS

Apple geeft je eigenlijk elk jaar een snellere ipad om mee te surfen. Vandaar ook mijn advies om de 1e gen ipad mini te nemen en af te wachten tot een iPad die dingen kan die onmogelijk zijn op de voorganger. Maakt niet uit welke ipad je nu kiest. Er is geen enkel model dat iets heeft dat op de ander niet kan. Wat is dan het nut van een nieuw model kiezen over het oudere? Hij is 72x sneller dan de eerste ipad. Je gaat er niet sneller een boek door lezen of surfen. Software die daadwerkelijk wat doet met die snelheidswinst is er niet.

Het moment dat apple iOS kapabeler maakt ze de iPad van companion device maar een device gaan waarmee je alles op dat apparaat kan doen. Een iPad waarbij de noodzaak om een desktop of laptop nodig te hebben dat is waar de iPad heen moet. De interface mag rustig blijven zoals ie is. Als hij maar net als windows 8.1 in staat is om 2 of meerdere vensters naast elkaar te draaien. Dat alleen al zou de huidige ipad een stuk productiever maken.
    Tachtig keer Switchen van app A naar B om je (huis)werk mee te doen is voor een hoop gebruikers een reden om de iPad weer weg te leggen en terug te grijpen naar pen en papier of de laptop. Als apple met de iPad ook die markt wil hebben dan moeten ze iOS aanpakken of zorgen dat de iPad Mac OSX kan draaien.

Van de volgende generatie iPad had ik dus iets verwacht in die strekking. Niet exact het zelfde als vorig jaar maar dan platter lichter en scherper. Functioneel is er niks nieuws en dus is er geen reden om de laatste nieuwe te kopen. Ten zij je het apparaat gewoon mooi vind.

Bijdrager
    Martin55

@knekkie
    Je mist helaas de reden waarom ik voor de nieuwe iPad mini kies.
    Zoals je in mijn eerste bericht kan lezen hebben wij thuis al een iPad mini die uitstekend voldoet, behalve dat ik hierop het mooie retinascherm mis.
    Dat de nieuwe mini ook nog eens sneller is, en waarschijnlijk ook beter WiFi bereik heeft, is meegenomen.
    Verder ben ik het wel met je eens dat er niet veel echte innovatie is bij deze nieuwe IPads, maar voor zover ik het nu kan inschatten, zal de iPad mini Retina in alle opzichten aan mijn verwachtingen voldoen.
    Een hamer heeft de laatste 200 jaar ook weinig nieuwe ontwikkeling doorgemaakt, maar slaat nog steeds de spijker op de kop!

Inactief
    Anoniem

Mooie analogie met de hamer;) Zoek je een apparaatje voor je e-mail, internet, een tablet spelletje en een boek dan is de iPad meer dan geschikt. Apple slaat dan de spijker op de kop. Maar wat als je meer wil binnen de zelfde formfactor? Dan slaat Apple de plank nog stevig mis.

CNet heeft het volgende te zeggen over het wel of niet kopen van de iPad air
    http://cnettv.cnet.com/reasons-you-may-want-ipad-air/9742-1_53-50158310.html

Inactief
    Anoniem

Ik zou dus nog even wachten als je al een iPad hebt

Bijdrager
    Martin55

Het filmpje op CNet heeft mijn beslissing alleen maar bevestigd.
    De prijs is eigenlijk niet interessant voor mij omdat ik al een iPad 3 heb en deze verkoop.
    Je wilt niet weten hoe snel deze via marktplaats verkocht zal zijn.
    Wat dan rest is “afschrijving”, ik wil nog wel eens zien hoe dat met Android of Microsoft gaat.
    Touch ID is een leuke beveiliging, maar omdat ik het tablet 95% thuis gebruik en er meerdere gebruikers zijn heb ik geen code ingesteld (die stel ik wel in op b.v. vakantie). De Touch ID zou dan juist trager werken.
    Het laatste argument in het filmpje is om te wachten op de nieuwe mini!
    Ik ga dan ook voor de iPad Mini Retina!

Bijdrager
    applelover

@knekkie ik heb nog geen iPad en zou ik echt zo lang moeten wachten tot er ooit misschien een iPad Pro uitkomt?

@Martin55
    ik ga misschien voor de iPad mini wat vind u er zo goed aan?

Inactief
    Anoniem

De iPad Mini is denk ik de iPad di je het meeste waar voor je geld geeft.
    Tenzij je een groter scherm verlangt.

Bijdrager
    Martin55
    applelover13 op 02 november 2013

@knekkie ik heb nog geen iPad en zou ik echt zo lang moeten wachten tot er ooit misschien een iPad Pro uitkomt?

@Martin55
    ik ga misschien voor de iPad mini wat vind u er zo goed aan?

Zie mijn reacties hierboven. Maar ik zal het nog even proberen samen te vatten.
    Op dit moment heb ik een iPad 3 en mijn vrouw een iPad Mini en tevens AppleTV.
    Wegens een zenuwaandoening is de iPad 3 mij te zwaar in de handen. De mini daarentegen is heerlijk licht en het formaat is eigenlijk ook prettiger en doet alles wat ik nodig heb, ik mis alleen het retinascherm hierop, vandaar dat ik uitkijk naar de nieuwe Mini Retina die ook nog eens sneller blijkt te zijn.
    Wat in jouw situatie de beste keus is, ligt helemaal aan wat je er precies mee wilt doen.
    Wachten op de volgende generatie (pro) kan een optie zijn, maar waarschijnlijker is dat op dat moment ook alweer wat anders op stapel staat, zo blijf je wachten.
    Dus ik zou eerst een soort checklist maken, b.v.
    Welk besturingssysteem?
    Wel of geen toetsenbord?
    Draagbaarheid versus bedienbaarheid?
    Eventuele restwaarde bij overstap naar ander device.
    Ik zou gewoon even naar een winkel stappen waar de IPad Air en de oude Mini als demo zijn uit te proberen. De nieuwe Mini zal qua prestaties gelijk zijn aan de Air. Het scherm is mogelijk nog iets mooier door grotere pixeldichtheid.
    Succes

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.