8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bjorngra

Welke interne HD in PowerBook G4?

Welke HD kan ik het beste kopen voor mijn PowerBook G4? Heb mijn iMac maar al verkocht en nu wachten op de nieuwe. Nu zit ik weer op mijn Powerbook maar 10GB is toch echt te weinig.

– Maakt het wat uit wat ik voor merk koop?
    – Welke zijn aan te bevelen?
    – Waar moet ik op letten?

Groet,
    Bjorn

Bijdrager
    mvdenberg

Volgens apple-history.com is de uitvoering (powerbook g4) met 10Gb de eerste powerbook G4. Volgens dezelfde site zit hier een ATA schijf in van 10Gb.
    Mycom verkoopt ATA schijven vanaf 55 euro (40 Gb). Ik weet niet of jouw powerbook een limiet heeft van maximale capaciteit harddisk. Misschien is er een ander forumlid die deze vraag kan beantwoorden? Of anders even een telefoontje naar Apple of een Apple reseller.

edit: vermoedelijk staat de handleiding om het zelf te doen hier: (ik heb geen idee welke powerbook het n.l. exact is)
    http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

Bijdrager
    bjorngra

Ja er zit 10GB in. Het is een IBM schijf. Type Powerbook Titanium G4 400mhz.

Bijdrager
    MacRooyen

Bij Chipmunk heb je volgens mij een goede keuze:

A-2251 Hitachi Travelstar 160GB (5400rpm)
    Wij hebben de meeste smaken Travelstar op voorraad!
    Dit zijn de kleine harddiskjes voor inbouw in de PowerBook en iBook.
    De keuze voor het toerental (rpm) is aan u. Hoe hoger het toerental hoe sneller de harddisk. Echter gaat het stroomverbruik ook omhoog met de snelheid en zal de laptop het minder lang op zijn accu doen.
    U bent niet verplicht om dezelfde snelheid of capaciteit te plaatsen als wat er oorspronkelijk in zat. Al deze drives zijn fysiek precies even groot en passen allemaal
    € 96,00 ex BTW

Ik heb zelf net een 160GB in mijn ALU PB-G4 gezet die afkomstig was van Other World Computing maar heb spijt dat ik hem niet via Chipmunk heb gekocht (had hem toen niet gevonden daar)…

De 80GB die uit de ALU kwam heb ik zo rechtstreeks in mijn Titanium gezet. Werkte daarin één keer:D

Bijdrager
    macpro

In de titanium moet je in principe elke 2,5″ IDE harde schijf kunnen plaatsen, zolang je maar onder de 128 GB blijft. Ik vermoed nl. dat daar die limiet nog in zal zitten.
    De schijven kun je gewoon bij elke PC boer halen en het maakt in principe niet uit wat je koopt.
    Hou hooguit rekening met de hoogte van de schijf.
    Ook hier kun je zoeken in de Drive Database van XLR8YourMac voor ervaringen van anderen.

Bijdrager
    bjorngra

MacPro je zegt IDE, maar in het systeemprofiel staat ATA. Wat is het verschil?

Ik dacht aan 60 of 80 GB dat is genoeg. Ik dacht dat de drive-database alleen voor
    dvd drives was. Ik zal er nog eens in kijken.

Bedankt.

Bijdrager
    macpro

IDE en ATA is in dit geval hetzelfde.

Bijdrager
    bommels

Ook hier kun je zoeken in de Drive Database van XLR8YourMac voor ervaringen van anderen.

Pas wel een beetje op, want veel info in die database is aardig gedateerd ondertussen.

In een powerbook passen alleen schijven die niet hoger zijn dan 9.5mm. Tegenwoordig komen 2.5″ schijven hoger dan 9.5mm nauwelijks meer voor (gelukkig). Verder kun je je favoriete merk schijf inbouwen, dat doet Apple af fabriek namelijk ook.

Ik heb voor de upgrade van mijn iBook vooral gekeken naar stroomverbruik, en daar komt Hitachi als zuinigste uit de bus, daarbij zijn ze relatief snel. Ik heb een schijf uit de 5K100 serie gekocht, die kun je krijgen van 40 tot 160 GB. Werkte in 1 keer, doet sindsdien stil & snel zijn werk…..

succes, bart

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.