19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    HRM

[Opgelost] Welke iMac voor videobewerking?

Ik ga een iMac kopen om video’s te kunnen bewerken met Final Cut ProX. Nu bewerk ik video’s met iMovie op een iMac late 2009, die ook met High Sierra te traag blijkt zeker bij moderne videoformats. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van mijn nieuwe iMac?

Bij voorbaat dank.

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Shmoo

De 27″ iMac instapmodel + SSD upgrade is voldoende voor iemand die van een 2009 model komt in 2018.

Bijdrager
    Dick de Roos

Eens met Shmoo. 🤓 Maar ik ben niet zo van instapmodellen. ik zou een stapje hoger gaan.

Mijn iMac werkt nog heel behoorlijk met FCPX in FHD (overigens ook met Adobe CC).

Als je met 4k aan de slag wilt, zal het waarschijnlijk een ander verhaal worden, maar daar heb ik geen ervaring in/mee.

Een SSD is wel aan te bevelen. En een goede externe HD als scratch-disk voor de opslag van e.e.a.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 4 weken geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    fixar

Zo ongeveer alle iMacs met SSD zijn beduidend vlotter dan de iMac uit 2009. Als je echter ook van plan bent om nu of in de toekomst met hoger resolutie materiaal aan de gang te gaan kun je ook overwegen om voor de versie te kiezen met naast de ssd ook de upgrade naar de 4.2Ghz i7…. Het ruwe videomateriaal zal, als het om grote hoeveelheden data zijn (meestal dus) het beste geplaatst kunnen worden op snelle externe schijven (TB3, USB3, of eventueel een snelle RAID set)

Ook een krachtigere videokaart werpt zijn vruchten af bij FCPX… en geheugen plaats je natuurlijk, voordeliger, zelf bij…

Als het om 1 of 2 vakantievideo’s gaat kun je bovenstaande lezen en terzijde schuiven als performance dus niet zo’n issue is. Wanneer je er echter (semi-) professioneel mee bezig bent zijn genoemde upgrades haast een ‘must’. Zeker als tijd geld is.

Bijdrager
    HRM

Bedankt voor jullie reacties.
    Fixar, Ik ben er nog niet uitgekomen daarom heb ik een paar vragen:
    – Kan ik later het SSD geheugen nog uitbreiden?
    – Waar vind ik opties voor videokaarten? (De sites die ik vond geven alleen keuzes in processor en geheugen, niet voor videokaarten.)
    Bij voorbaat dank voor je reactie.

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>HRM op 20 januari 2018 om 14:51</p>

– Waar vind ik opties voor videokaarten? (De sites die ik vond geven alleen keuzes in processor en geheugen, niet voor videokaarten.)

Die kies je impliciet, door één van de drie versies van de iMac te kiezen.

Bijdrager
    TheBigZ

Zie ook sites als barefeats voor meer informatie/benchmarks etc.

http://barefeats.com/imac5K_vs_pros.html

Bijdrager
    HRM

Dank TheBigZ, Ik het gevonden vwb de videokaarten.

Ik heb nu 21,5inch waarom zou ik naar 27inch gaan?

Ik heb een paar verschillen gezien:
    21,5inch:
    Processor 3,6‑GHz quad‑core Intel Core i7 (Turbo Boost tot 4,2 GHz)
    27inch:
    Processor 4,2‑GHz quad‑core Intel Core i7 (Turbo Boost tot 4,5 GHz)

21,5inch
    Grafische processor AMDRadeon Pro 560 4GB geheugen
    27inch
    Grafische processor AMD Radeon Pro 580 met 8GB geheugen

De vraag is: Kan ik met 27inch dan veel sneller video’s bewerken, of gaat de extra processorcapaciteit op aan het grotere beeldscherm?

Is het prettiger werken achter een 27inch beeldscherm?

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>HRM op 20 januari 2018 om 16:59
    De vraag is: Kan ik met 27inch dan veel sneller video’s bewerken?</p>
    Is het prettiger werken achter een 27inch beeldscherm?

Ja en ja.

Final Cut Pro X heeft vooral baat van extra geheugen op je videokaart. Kies dus bij voorkeur de 8GB versie.

En een 27″ scherm werkt écht veel fijner!:-)

Bijdrager
    Dick de Roos

Heel veel fijner!
    Of je moet minimaal een 2e scherm er naast hangen.

Moderator
    Night

En bijkomend voordeel: Bij een 27″ machine kun je zélf het RAM geheugen uitbreiden (tegen een fractie van de prijs die Apple ervoor rekent). Bij 21,5″ modellen is dit niet mogelijk. En aangezien FCPX een echte geheugenvreter is (hoe meer hoe beter), moet je dat zéker in je overwegingen meenemen.

Verder kun je op een 27″ 5K scherm je (4K) videopreview én je bewerkingsmenu’s kwijt. Op een 21,5″ past dat niet.

Bijdrager
    RobApple

iMac 27″ 4,2GHz met 64 GB / 4x 16 GB RAM, Radeon Pro 580 8GB is de beste keuze voor FCPX. Gaat het langste mee.

Moderator
    Night

We kunnen natuurlijk niet in de portemonnee van TS kijken, maar dat zou inderdaad wel de beste optie zijn. Wel met SSD dan overigens.

Bijdrager
    HRM

<p class=”cite”>Night op 20 januari 2018 om 20:43.</p>
    <p class=”cite”>Verder kun je op een 27″ 5K scherm je (4K) videopreview én je bewerkingsmenu’s kwijt. Op een 21,5″ past dat niet.</p>

Dat is idd een groot voordeel van een 27inch beeldscherm.

<p class=”cite”>RobApple op 20 januari 2018 om 21:31</p>
    iMac 27″ 4,2GHz met 64 GB / 4x 16 GB RAM, Radeon Pro 580 8GB is de beste keuze voor FCPX. Gaat het langste mee.

RobApple, Dit zal vast de beste keuze zijn maar 64 GB/4×16 GB RAM gaat mijn budget te boven. Bovendien lees ik dat je het RAM geheugen later altijd nog kunt uitbreiden. Dus daar kan ik even mee wachten.

Het geld kan ik nu dan beter besteden aan een iMac 27inch, 512Gb SSD, 4,2Ghz i7 en de Radeon Pro 580 8GB. Volgens mij kan ik met deze specificaties dan weer een tijdje vooruit, toch?

Bijdrager
    Shmoo

De instap 27″ met enkel de 512GB SSD upgrade is al voldoende voor wat jij waarschijnlijk doet qua content maken.

Met alle respect maar iemand die in 2018 nog met een 2009 machine werkt heeft echt geen maximale specs nodig anders had je al lang moeten upgraden.

In vergelijking, de Late-2009 iMac 27″, TOPLINE (beste iMac uit die generatie) heeft een 512MB GDDR3 grafische proccesor. De instap iMac 27″ die nu te koop is heeft 4GB GDDRgrafische proccesor.

Dat is Volkswagen Polo Blue Motion City Drive+ pakket tegen Audi RS6 met racewielen en rode remklauwen. Natuurlijk kan het altijd beter, upgrade naar de beste grafische proccesor uit deze generatie en je hebt een Ferrari met brullende V8 achterin en een lekker wijf op de bijrijdersstoel. Neem een iMac Pro en we gaan praten over privéjets. Er is altijd baas boven baas.

Als je budget 3000,- is en dat heb je gereserveerd voor een nieuwe computer dan zou ik dat ook lekker spenderen aan mooie specs en iets geweldigs kopen, zeker doen, maar ik geloof niet dat jij een machine van dat niveau nodig hebt. Volgens mij ben jij ook gewoon geholpen met een 2500,- machine.

Bijdrager
    HRM

Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk Schmoo maar ik wil gewoon weer een hele poos vooruit kunnen. Ik maak en ontvang nu al mijn video’s al in 4K op 30fps. Dat wil ik ook graag gaan gebruiken en ik wil vooruit kunnen en niet steeds moeten wachten. Als dat ook met minder specs kan dan graag. Maar tot nu toe hoor ik dat ik voor 4K een krachtige computer nodig heb. Nu gebruik ik nog iMovie op mijn computer van 2009 omdat het voor 1080p HD nog steeds gaat. Ik houd de iMac bij de tijd door alle nieuwe updates ook te installeren. Zelfs High Sierra werkt na wat problemen weer goed. Eigenlijk ben ik wel gehecht aan mijn oude beestje:-) maar het wordt nu wel echt tijd om een nieuwe aan te schaffen. Ik ben ook uitgekeken op iMovie en wil daarom overgaan op Final Cut ProX waar ik veel meer mogelijkheden heb.

Ik ben heel blij met jullie adviezen en hoor graag of 4K in FCPX ook kan met minder specs zoals Schmoo aangeeft. Nogmaals bedankt voor jullie reacties want die heb ik hard nodig om een goede keuze te maken.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  HRM.

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>HRM op 21 januari 2018 om 01:02</p>
    Het geld kan ik nu dan beter besteden aan een iMac 27inch, 512Gb SSD, 4,2Ghz i7 en de Radeon Pro 580 8GB. Volgens mij kan ik met deze specificaties dan weer een tijdje vooruit, toch?

Ja, met die specificaties kun je zeker een tijd vooruit. En als je weer 8 jaar met zo’n iMac wilt doen, kan het ook geen kwaad om voor een snelle configuatie te kiezen. De meerprijs is over die tijd uitgesmeerd ook niet zo’n enorm bedrag.

Succes met je keuze!

Bijdrager
    HRM

Mijn keuze is dan wel gemaakt. Ik kies voor de snelle configuratie.

Bedankt voor jullie bijdragen.

Hiermee sluit ik dit topic af.

Moderator
    Night

We wensen je nu alvast veel plezier met je aankoop.

En wat betreft het geheugen uitbreiden, daar zijn hier op OMT voldoende topics over te vinden, alsmede links naar waar dat relatief goedkoop te verkrijgen is.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.