13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Thijs van Tol

Welke iMac voor DTP werkzaamheden?

Hallo,

Mijn vriendin regelt een werkplek in voor een nieuwe collega, die zich bezig gaat houden met DTP en vormgeving werkzaamheden. Zij vroeg mij welke mac daarvoor geschikt was. Zelf dacht zij aan een iMac.
    Nu was mijn advies naar haar toe dat de standaard 2,66 Ghz iMac genoeg moet zijn. Misschien de standaard 2,93 Ghz zodat ze er nog langer mee kunnen werken i.v.m. zwaardere software in de toekomst.
    Het enige waar de persoon in kwestie zich mee bezig gaat houden is het Adobe CS pakket (Photoshop, Illustrator, inDesign etc.) en Certified PDF (Enfocus).

4GB Ram geheugen moet volgens mij ook genoeg zijn en dat over een jaar eventueel verhogen.
    Mijn vriendin twijfelt. Zij geeft aan dat de DTP-er er wel een lange tijd mee moet doen. Zij denkt aan een 3,06 Ghz.
    Nu lijkt het net of het geld er niet toe doet. Maar dit geld komt uit een speciaal potje, wat betekent dat iets anders in de toekomst niet meer mogelijk is.

Wat raden jullie aan?

Moderator
    Pete.Z

Hoe lang is lang?
    Als je er echt lang mee moet doen,en dus niet binnen 3 jaar afschrijft en nieuw koopt, zou ik altijd de snelste nemen nu.

Bijdrager
    dvdh

Ik gebruik mijn iMac 24inch (gekocht in december 2007) ook voor dtp werrkzaamheden (CS3). Processor is geloof ik 2,8 en er zit 4GB geheugen in. Werkt super!

Als je nu de snelste (of een snelle) iMac neemt met 4GB (of meer) geheugen, dan kun je nog jaren vooruit. Het verschil met een 2,9 of een 3,06 zou ik niet merken. (tenzij je natuurlijk ook de grafische kaart een beetje pimpt.

Hoe dan ook: de standaard versie is er goed genoeg voor.

Bijdrager
    Pieterr

Alle 24″ iMacs hebben tegenwoordig standaard 4GB RAM. Ik denk dat de 2.66GHz snel genoeg is voor haar requirements.
    Zie ook MacWorld: Lab results: New iMacs show speed boost.

Bijdrager
    onem

stop er genoeg geheugen in, ik zou naderhand 8GB erin zetten. Vooral als je alle adobe pakketten open heb staan en veel correcties hebt. Maar zelfs op drukkerijen zie je de iMac voortaan veel gebruikt, dus een goede keuze. Ik zou wel voor een 24 inch gaan

Bijdrager
    Thijs van Tol

Het wordt een 24″ met 4 GB Ram geheugen. Dit wordt na een jaar of twee jaar vervangen door 8GB ram geheugen.
    Maar de snelheid is nog variabel. Heeft het CS 4 pakket nog invloed op de prestaties van de grafische video kaart?
    Of is dat voor dit pakket te verwaarlozen?

Bijdrager
    driesdk

inderdaad, elke iMac is goed voor die taak, als geld geen probleem is, dan kan je best de duurste nemen, want deze zal bij gevolg ook iets langer een snellere computer blijven.
    24″ is inderdaad ook zeker fijn als het voor dtp werk is.

Bijdrager
    GeertR

H├ę Thijs, tijdje geleden. Alles goed?

Heb zelf net de iMac 24″ 3,06 met standaard 4 Gb geheugen. Erg snel, zou zeker geen geheugen bijprikken (erg duur).
    Prima voor de CS-suite, kun je nog jaren mee vooruit.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zolang je zorgt dat je een Mac neemt met echte videokaart weet je zeker
    dat je met die Mac ook in de toekomst nog goed kunt werken.
    3-5 jaar (afhankelijk van het precieze s├│├│rt DTP-werk) moet zeker haalbaar
    zijn met de 2.66Ghz.

Ik heb zelf nog tijden op een 5 jaar oude G5 (2x2Ghz) zitten werken, wat ├│├│k
    nog prima te doen was met voldoende ram. Dus de iMac is zeker geschikt qua
    snelheid. Het enige wat je je moet afvragen is dat als jullie aan kleurbeheer doen,
    dat de iMacs glanzende scherm niet echt optimaal is… voor sommigen geen probleem,
    maar voor anderen een punt van kritiek.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Thijs van Tol

Hey Geert,

Ja alles ok, jij ook? Groeten aan de groesbekers …

Ontopic:
    Geld is in principe geen probleem, maar het gaat natuurlijk wel ten koste van iets anders in de toekomst.
    Dus als het iets overbodig is, dan hoor ik dat natuurlijk graag…

Geblokkeerd
    Anoniem

Een tweedehands Mac zou ook een optie kunnen zijn:)

Maar voor een Mac die lang mee moet gaan zou ik zeker een geïntegreerde
    videochip ontwijken, zoals die van de GeForce 9400M bij de nieuwe iMac
    (de instapmodellen).

Deze iMac zou zo uit de doos al heel erg goed zijn voor DTP-werk:)
    2.93GHz Intel Core 2 Duo
    4GB 1066MHz DDR3 SDRAM – 2x2GB
    640GB Serial ATA Drive
    NVIDIA GeForce GT 120 256MB

Kost wat meer, maar mocht je een tweedehands Mac ook geen probleem vinden,
    dan zou je voor een ouder 24″ kunnen gaan. Deze hebben allemaal een videokaart
    die goed genoeg is om voor een lange tijd vooruit te kunnen.

Even als opheldering:
    De GeForce GT 120 videokaart die nu standaard in de iMacs zit is een nieuwe naam
    voor de vorige Geforce 9600GS. Het enige verschil is een dieshrink als ik me niet vergis.
    Dus die nieuwe naam moet je je niet kapot op staren. De oude iMac Alu’s hebben allemaal
    een Ati 2600pro of Geforce 8800gs, welke beide geschikt zijn voor toekomstige DTP-progjes.

De reden waarom ik persoonlijk voor een echte videokaart zou kiezen en niet de
    geïntegreerde 9400M, is omdat Adobe CS4 al meer gebruikt maakt van de videokaart
    om dingen sneller/beter te kunnen doen en weergeven. Adobe CS5 zal daar vast en
    zeker alleen maar meer gebruik van maken, net als het systeem zelf. Dus een videokaart
    is in mijn mening belangrijker dan 300Mhz extra processorsnelheid:-)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    McJohn

Ik heb vernomen dat de Adobe apps toch maar maximaal 4 GB geheugen kunnen aanspreken, dus in dat opzicht is 8 GB
    waste of money. Fin, is wel goede basis voor de toekomst, want wie weet vreet CS5 wel m├ę├ęr geheugen!

Op onze prepress werken we allemaal met iMacs 24″ 2,6 Ghz met 4 GB 667 Mhz geheugen,… en die werken prima.
    Thuis op mijn iMac 24″ 2,8 Ghz 2GB 800 Mhz geheugen, experimenteer ik ook wat in de software en daar ook helemaal geen problemen.

Nog enkele tips: Maak je werkstation zo simpel mogelijk qua OS. Daarmee wil ik zeggen…zet geen dansende trollen in je widgets die ongemerkt geheugen afsnoepen, 500 systemapps zoals ramoptimizers en dergelijke rotzooi, beheer je fonts op een correcte manier, schakel nutteloze talen uit en zit niet constant te experimenteren met al dan niet labiele apps die niet nodig zijn op een DTP-werkstation. De wet van Murphy heeft mij geleerd dat die dingen roet in het eten gooien, op de een of andere godgeklaagde en onbegrijpelijke manier, wanneer de strijd het heetst is,… maw… wanneer je een deadline hebt te halen.

Oh ja, en vermijd idd onboard chips,… die delen geheugen met je werkgeheugen en das zelden prima in dergelijke werkomgevingen. Dan rijd je met een Porsche die volgeladen is met gewapend beton,…

Bijdrager
    Thijs van Tol

Allemaal bedankt voor jullie adviezen.
    Het wordt de iMac 2,93 Ghz. (Standaard versie)

Thnxs!!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.