25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    vTroost_

Welke iMac?

Sorry voor het zoveelste “Welke iMac?” topic. Misschien handig om een algemeen topic te maken?

Ik ben op zoek naar een nieuwe iMac, zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik wil sowieso een 27 inch. Alleen zit ik nu te twijfelen welke versie ik moet aanschaffen. Wat wil ik er mee doen?
    – Gamen
    – Internetten/ msnen
    – Downloaden
    – Begin me de laatste tijd steeds meer te interesseren in Photoshop, Illustrator ed.
    – Standaard meuk als Word, Excel en Powerpoint.
    Nou vind ik het voor mezelf lastig om de grens te trekken tussen overkill en gereed zijn voor de toekomst. Ben niet bereid om over 2-3 jaar weer een nieuwe computer aan te schaffen dus ik wil er wel een tijdje mee vooruit kunnen. Wat gaat de toekomst doen met duo core en quad core?

Ik hoop dat iemand mij een beetje advies kan geven.

Bijdrager
    Afroman

Je kan sowieso het basismodel gebruiken want jouw zaken draaien prima op mijn 3 jaar oude MacBook.
    Overkill is altijd goed, je moet een beetje kijken wat je voor over hebt. Maar in principe kan je met de basis erg ver komen. En ik kan je niet garanderen hoe lang je ermee zult gaan werken. Voor hetzelfde geld ben je over een jaartje al uitgekeken.

Bijdrager
    Hansi2124

Lees eens de talloze topics hierover op OMT, zoals deze (met keuzeschema):

Mac kopen, maar welke?

Bijdrager
    Ezri Dax

Heel simpel, scherm grootte heb je al uitgekozen. Dus kijk even naar de specs van je favoriete games en ga zo veel mogelijk boven de ideale configuratie zitten.

Bijdrager
    Maverick9898

Voor eigenlijk alles kan je inderdaad het basismodel wel gebruiken. Voor gamen echter zou ik toch wel voor een betere grafische kaart gaan. Dan kan je echt wel een aantal jaar mee. Ze bouwen tegenwoordig prima game-kaarten in de iMac maar een betere is voor gamen echt een goede investering, zeker voor een aantal jaar. Nu is natuurlijk de vraag: wat voor games speel je? Als je heel erg veel AOE2 speelt, bij wijze van, maakt het niet uit maar als je elke keer de nieuwste games speelt dan zou ik toch voor een betere kaart gaan.

Bijdrager
    vTroost_

Danku voor alle reacties. Samengevat: Voor wat ik wil doen is het basismodel iMac voldoende. Alleen qua games zou ik misschien een krachtigere versie moeten hebben. En is er al wat bekend over Duo Core en Quad core? Wordt in de toekomst Quad Core een vereiste of kan je met Duo Core ook makkelijk enkele jaren vooruit?

Bijdrager
    chatsmit

Met duo core kom je enkele jaren wel vooruit, maar makkelijk tja, dat wordt gokken. Het is altijd zo geweest dat softwarefabricanten incl. apple zelf ook de software zodanig ontwikkelen dat je in dit geval met een quad core meer of sneller kan. Dat zal over een paar jaar ook wel zo zijn. Het is opzich wel aan te raden om nu een quad core of beter aan te schaffen vind ik, alleen ligt dat er gewoon aan of je daar poen voor hebt. Heb je dat, moet je dat doen.

Om je een voorbeeld te geven: Ik werk nogsteeds op een macbook pro (core2duo 2.16Ghz) uit eind 2006. Ding is dus al 4 jaar oud. Ik kan er alles mee, maar waar ik het wel aan merk is bijv. Final Cut Pro render tijd. Persoonlijk vind ik dit dan weer geen probleem, want ik houd van koffie.
    Voor games denk ik dat niet je duo-quadro-sextetto-ten core het probleem wordt, maar je videokaart ook al koop je nu de beste die erin kan..

Bijdrager
    froelofs

Misschien een tip, maar de iMac core i5 (MB953N/A) is nu bij Mediamarkt online te koop voor 1499,-
    Is wel het Late 2009 model, maar die kan nog prima vele jaren mee.

Bijdrager
    Pieterr

Kijk in je portemonnee wat je voor je iMac over hebt.
    Mijn advies zou zijn neem de standaard Quad Core i5.

Review Apple 27-inch Core i5 iMac/2.8GHz (quad-core)

En als je die iMac Quad Core i5 (2009) nog voor die prijs te pakken kunt krijgen die froelofs hierboven noemt dan is dat inderdaad een prachtige aanbieding.

Bijdrager
    vTroost_

In oog op de toekomst gaat mijn voorkeur ook uit naar een Quad Core. Alleen een nadeel aan mij als persoon is dan weer dat ik denk: ‘Ach voor 180 euro heb ik een 2,93 GHz quad core’ En als ik dan uiteindelijk naar de totale kosten kijk dan is het weer 500 – 600 euro dan het basismodel quad core:P

Bijdrager
    Pieterr

Die MediaMarkt aanbieding zou ik serieus overwegen. Het 2009 model doet niet veel onder voor het 2010 model, en je bespaart er 500 euro mee.

Bijdrager
    vTroost_

Heb ik ook naar gekeken. Is ook zeker interessant. Alleen die 4 GB RAM staat mij niet zo aan (alleen daar kan ik ook zelf 8GB insteken, kostte 50 – 100 euro) dus dat is het grootste probleem niet. Dat is imo de videokaart. Niet echt future-proof denk ik?

Bijdrager
    G-Force

De videokaart van het 2009 model (4850=Mobility 4850) is nauwelijks slomer dan die van de 2010 iMac (5750=Mobility 5850). Verschil is wel dat de 2010 versie DirectX 11 ondersteunt voor Windows en ik denk dat het OpenGL niveau ook iets hoger is, al heb je daar niks aan omdat Apple nog niet de laatste versie van OpenGL heeft geïmplementeerd.

Bijdrager
    vTroost_

Maar 512MB en 1GB geheugen is toch wel een noemenswaardig verschil of zie ik dat verkeerd. Ben niet echt een pro op hardware gebied.

Bijdrager
    Pieterr

Of er nou 512MB, 1GB, 2GB of 4GB in zit. Uiteindelijk gaat het om de performance. En dan komt de vraag: hoe bepaal je die? In tegenstelling tot sommige andere forumleden beschouw ik de Speedmark scores van MacWorld als een aardige indicator (nl een gemiddelde over een aantal verschillende applicaties). En daar zie je dat het 2009 model (score: 209) niet veel onderdoet voor het 2010 model (score: 217). En we praten natuurlijk ook over 75% van de prijs.

Bijdrager
    vTroost_

Oke daar heb je een puntje! Lastig, lastig. Ik kan op het gebied van electronica (televisie, computers) moeilijk de knop doorhakken. Vervelend!

Bijdrager
    Pieterr

Tja, dat zul je toch echt zelf moeten doen.:lol:

Succes met je keuze.

Bijdrager
    Maverick9898
    vTroost_ op 20 september 2010

Maar 512MB en 1GB geheugen is toch wel een noemenswaardig verschil of zie ik dat verkeerd. Ben niet echt een pro op hardware gebied.

GBs en MBs zeggen niet erg veel. Het gaat meer om, zoals Pieterr zegt, performance. Dat kan nogal verschillen. Sommige 512 MB kaarten zijn sneller dan goedkopere 1 GB kaarten. Als je dezelfde kaart hebt, de een met 512 en de ander met 1GB maakt het natuurlijk wel uit;), maar niet mega veel. Niet zoveel als je zou denken in ieder geval. Het is gewoon zo dat als je te weinig geheugen hebt, hij kan gaan schokken e.d. bij hogere performance.

Ik heb zelf (geloof ik….raak altijd een beetje in de war van al die nummertjes) de 4850 in de 24 inch iMac. Dat is echt een hartstikke goede kaart. Nu heeft die iMac wel minder pixels dus dat scheelt. Maar desalniettemin een prima kaart om mee te gamen;).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zelf heb ik sinds enkele maanden de 27″ quad core i7 iMac (niet de 2010 upgrade dus maar de 2009 serie)
    Dus 2,8GHz en 8GB RAM en de 512MB HD 4850 kaart. Dit is gewoon een supersnel “ding” met naar mijn gevoel een behoorlijke reserve, want veeleisende programma’s zoals COD (modern Warfare) draaien heel soepel. M.a.w: een iMac die een “tandje lager” presteert was waarschijnlijk ook voldoende geweest.

En om even een idee te geven van die “reserve” waar ik over sprak:
    Ik heb een account bij [email protected] en [email protected] Dat zijn sites waarmee je je computer “uitleent” aan wetenschappelijke projecten door CPU load te reserveren voor complexe berekeningen. Zelfs als 30-50% van alle 8 CPU core’s deze berekeningen draait, ondervind ik weliswaar een zekere vertraging van mijn eigen werkzaamheden, maar die vertraging is dan acceptabel voor mij.

Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet bereidt bent om binnen 3 jaar weer wat anders te moeten kopen, is het logisch dat je nu dus een “high end” model zult moeten kiezen. De overkill die je nu dan mogelijk ervaart (net als ik eigenlijk) is over enkele jaren ongetwijfeld nodig en dus geen overkill meer. Als je het geld hebt, zou ik gewoon voor een quad core i5 of eerder een i7 gaan. En dan kun je gerust op zoek gaan naar winkels die nog de oude dus 2009 voorraad (mogelijk goedkoper) aan het verkopen zijn, want de upgrades van deze lijn waren ook weer duurder geworden en naar mijn idee had Apple dat niet moeten doen want ik betwijfel of ze het extra geld waard zijn gezien de al reeds zeer goede prestaties van mijn 2009 iMac.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Maverick9898 op 20 september 2010

Als je dezelfde kaart hebt, de een met 512 en de ander met 1GB maakt het natuurlijk wel uit;), maar niet mega veel. Niet zoveel als je zou denken in ieder geval.

Ik geloof niet dat er veel situaties zijn (je kunt het niet altijd zien hoeveel er nu wordt gebruikt) waarbij je zo’n 1GB VRAM nodig hebt. Voorbeeld: X-plane vraagt erg veel VRAM geheugen, vooral als de scenery erg druk is. Maar mijn quad core i7 heeft geen probleem met de volgende instellingen:
    Texture resolutie: very high (1 na hoogste stand van 6 keuzes) bij 1680 x 1050
    VRAM in gebruik: 428 MB (compressed)
    8x anti-aliasing (dit betekent feitelijk dat delen van de scenery 8 maal per frame worden getekend!)
    16x texture filtering
    Hoogste stand (van 6) voor water reflection (de reflectie “trilt” dan net als in het echt.)
    plus dynamic shadowing (o.a schaduwen van wolken op de grond)

Bijdrager
    vTroost_

Nou eindelijk de knoop door gehakt. Het is de iMac 27 inch i7 met 8 GB Ram geworden. Nu maar hopen dat ik hem snel heb. Bedankt allemaal voor de info!

Bijdrager
    Pieterr

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Bijdrager
    Gastje01

Heb hem hier ook staan, maar dan het eerste model. Als je al half zoveel plezier van je nieuwe machine hebt als ik, beloof ik je dat hij iedere euro waar is!

Bijdrager
    vTroost_

Het is veel geld in een keer maar ik weet inderdaad zeker dat hij elke euro waard zal zijn.

Bijdrager
    Ezri Dax

Ik heb een i5 en ik heb er geen moment spijt van.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.