7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    jonahke

Welke iMac 27" Retina 5K?

Na lang wikken en wegen heb ik beslist om de stap te wagen en ga ik de nieuwe 27-inch iMac met Retina 5K scherm te kopen.
    Maar ik twijfel nog tussen de 2 standaard modellen (wel zou ik de HDD vervangen door een 256GB SSD), dus in feite zit het verschil volgens mij alleen in de grafische processor. Welke is het beste voor mij? AMD Radeon R9 M380 of AMD Radeon R9 M390
    Ik zou mijn iMac gebruiken voor grafische programma’s (Photoshop, InDesign, Illustrator, Muse en af en toe Cinema 4D), internet, mail, films,…

Optie 1:
    3,2-GHz quad-core Intel Core i5-processor
    Turbo Boost tot 3,6 GHz
    8 GB (2x 4 GB) geheugen
    256 GB flashopslag
    AMD Radeon R9 M380 met 2 GB videogeheugen
    Retina 5K-display (P3) met een resolutie van 5120 x 2880
    € 2.369,00

Optie 2:
    3,2-GHz quad-core Intel Core i5-processor
    Turbo Boost tot 3,6 GHz
    8 GB (2x 4 GB) geheugen, uitbreidbaar tot 32 GB
    256 GB flashopslag
    AMD Radeon R9 M390 met 2 GB videogeheugen
    Retina 5K-display (P3) met een resolutie van 5120 x 2880
    € 2.449,00

Nog een kleine bijvraag: wat is het beste/handigste om mee te werken voor grafische programma’s? Een magic mouse of trackpad? (een trackpad ben ik al gewoon van op mijn Macbook Pro)

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  jonahke.

Bijdrager
    IcyDragon68

Ik zou sowieso voor de krachtiger GPU gaan, maar dat kleine verschilletje zal je waarschijnlijk niet merken denk ik. Daarnaast betwijfel ik of 256 GB SSD genoeg is voor grafische apps. Niet qua snelheid maar qua inhoud.
    En het zou misschien ook handig zijn als je beschrijft wat voor grafische apps. Webdesign en Photoshop zijn allebei grafische toepassingen maar de workflow is totaal verschillend.

Bijdrager
    jonahke

Ik gebruik voornamelijk Photoshop, InDesign, Illustrator, Muse en af en toe Cinema 4D. Heb op mijn Macbook Pro ook 256GB en daar kom ik ruim mee toe, daarnaast heb ik al mijn grote bestanden op een externe harde schijf.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  jonahke.

Bijdrager
    fixar

In veel gevallen volstaat die 256 GB SSD prima voor al die grafische apps + het OS + wat werkbestanden. De rest van de data sla je netjes op een externe HD op van 1,2,3,4,5,etc Terabyte. Snel bereikbaar via USB3

Prijsverschil tussen die 2 videokaarten is zeer beperkt…zou voor de rappe gaan maar ook de performance verschillen tussen de 380,390 en 395 (allen 2GB) zijn klein. De 395X met 4GB is (uiteraard) wel een stuk sneller.

Maar ja, je kan zo wel bezig blijven he, die i7 is ook wel fijn;)

Moderator
    Night

Ik zou persoonlijk ook kiezen voor en 4GB videokaart en ook voor 512 GB opslag. Je zult merkten dat die 256 al erg snel volzitten. Ik doe hier ook grafisch werk en mijn 1TB fusion drive zit al bijna voor de helft vol. Buiten dat heb je ook werkgeheugen nodig voor Photoshop en Cinema 4D (tmp files / scratch disk)

Bijdrager
    Joske007

Doe zelf ook aan (lichte) foto en videobewerking, toch heb ik ongeveer een 200GB vrije ruimte op mijn SSD.
    Al de rest staat extern als backup (veilig) geparkeerd, dus zie echt het nut niet waarom je meer dan 256GB zou nodig hebben of mis ik hier iets?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Joske007.

Bijdrager
    Eprom

Helemaal eens met de vorige reacties: de 256GB SSD is groot genoeg. Na het afronden van een project sla ik die op naar een externe HD.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.