21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    hasseltse huzaar

welke iMac 27"

We willen een nieuwe imac maar er duiken enkele vragen op……..welke????
    Is er echt zo’n verschil tussen de 2.7 en de 3.1 Ghz? Op onze nieuwe iMac hoeven niet echt zware programma’s op te lopen….
    Er zitten standaard 2×2 Gb geheugen in. Een uitbreiding bestaat uit 2(!) x 4GB dus kun je de 2GB geheugen”kaarten” weggooien
    is dan de conclusie gerechtvaardigd beter gelijk 2×4 erin???Of zijn die twee 4Gb 1333-Mhz DDR3 geheugens ergens VEEL goedkoper te krijgen en zoja …..zijn ze dan ook makkelijk in te bouwen?

De verschillende grafische procesoren zijn die echt heel verschillend?
    Kortom
    we zijn benieuwd wat jullie er van zeggen!!!!

Bijdrager
    SunKeeper

Je haalt iets door elkaar.

Alleen de goedkoopste versie van de 21,5 inch iMac heeft maar 2 RAM-sloten.

De andere 3 modellen (21,5 inch en de twee andere 27 inch modellen) kunnen 4 RAM-bankjes aan.

Bijdrager
    TheBigZ

Niet zwaar? Koop de goedkoopste. Die is zeker snel genoeg. Neem de standaard hoeveelheid RAM, en stop er zelf later (eventueel) nog 2 reepjes geheugen extra bij.

Bijdrager
    Rickje

1 correctie.
    Er zijn 4 geheugensloten in de iMac’s vandaag de dag. Dat houdt in: van 4gb naar 8gb wordt gedaan door middel van het bijplaatsen van 2x een 2gb module. Want in totaal 4×2=8gb werkgeheugen.

Bijdrager
    TheBigZ
    SunKeeper op 04 januari 2012

Je haalt iets door elkaar. Alleen de goedkoopste versie van de 21,5 inch iMac heeft maar 2 RAM-sloten.

Alle iMacs 2011 hebben 4 geheugensloten. Ook de iMac 21.5″ 2.5GHz.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is vreemd, een iMac uit augustus 2011 zou er maar 2 hebben volgens Mactracker:

Op zich ook logisch als je op de ?-site bij het goedkoopste model 21,5 inch kijkt:

Bijdrager
    IBram15

De goedkoopste is snel genoeg. Ik heb ‘m hier ook staan. Ram kan je beter later aanschaffen, scheelt je heel veel!

Bijdrager
    TheBigZ
    SunKeeper op 04 januari 2012

Dat is vreemd, een iMac uit augustus 2011 zou er maar 2 hebben volgens Mactracker:

@Sunkeeper: Dat is een ”EDU Only” model. Die kun je verder buiten beschouwing laten.

Bijdrager
    gamjam

Als je toch gaat voor de minimale uitvoering, misschien is er dan wat geld over voor een ssd, werkt echt super. Wel een langere levertijd, succes.

Bijdrager
    RobApple

Benchmarks iMac 03.05.2011 serie:

http://osxdaily.com/2011/05/06/imac-2011-benchmarks/

Hier zie je het verschil in snelheid tussen een 2011 27″/2.7GHz en 2011 27″/3.1GHz.

Alle iMac’s hebben vanaf 20.10.2009 vier slots.

De 03.05.2011 serie heeft de volgende mogelijkheden qua geheugen.
    Standaard wordt 2 x 2 GB geleverd.
    Upgrades:
    2 x 2 GB erbij = 8 GB totaal
    2 x 4 GB erbij = 12 GB totaal
    4 x 4 GB = 16 GB totaal (2 x 2 GB verwijderen)
    2 x 8 GB erbij = 20 GB totaal
    2 x 8 GB en 2 x 4 GB = 24 GB totaal (2 x 2 GB verwijderen)
    4 x 8 GB = 32 GB totaal (2 x 2 GB verwijderen)

Bijdrager
    hasseltse huzaar

vandaag (nu net van de Apple website:)
    onder geheugen staat standaard 2x2Gb
    uitbreiding 2x4GB vandaar dat ik dacht dat je er niks bij kon steken……..
    Is dat erin steken van dat extra geheugen moeilijk????Echt zelf te doen of moet de halve imac dan uit elkaar
    EN welk geheugen kan ik daar waar voor kopen?????

Hardware
    Processor
    Ga voor de fantastische prestaties van de quad-core Intel Core i5- of Core i7-processor, die vier processorkernen op één chip bevat. Kies de gewenste snelheid en processor.

Meer informatie

3,1-GHz quad-Core Intel Core i5
    3,4-GHz quad-Core Intel Core i7 [+ 200,00 €]

Geheugen
    Extra geheugen (RAM) verhoogt de snelheid van de computer en verbetert de prestaties. Kies aanvullend 1333 MHz DDR3-geheugen voor je iMac.

Meer informatie

4 GB 1333-MHz DDR3 SDRAM – 2x 2 GB
    8 GB 1333-MHz DDR3 SDRAM – 2x 4 GB [+ 200,00 €]
    16 GB 1333-MHz DDR3 SDRAM – 4x 4 GB [+ 600,00 €]

Harde schijf
    Configureer je iMac met een grote 7200-rpm seriële ATA harde schijf. Of kies een SSD-schijf, die geen bewegende onderdelen bevat, sneller reageert en duurzamer is. Of selecteer zowel een harde schijf als een SSD-schijf.

Meer informatie

Seriële ATA-schijf van 1 TB
    Seriële ATA-schijf van 2 TB [+ 150,00 €]
    SSD-schijf van 256 GB [+ 500,00 €]
    Seriële ATA-schijf van 1 TB + solid-state harde schijf van 256 GB [+ 600,00 €]
    Seriële ATA-schijf van 2 TB + solid-state harde schijf van 256 GB [+ 749,99 €]

Grafische voorzieningen
    Je iMac heeft een grafische processor van de volgende generatie, de AMD Radeon HD 6970M. Deze heeft 1 GB aan toegewezen GDDR5-videogeheugen voor superieure grafische prestaties. Als je méér wilt, kies je voor een iMac met de AMD Radeon HD 6970M, die 2 GB aan toegewezen GDDR5-videogeheugen heeft.

Meer informatie

AMD Radeon HD 6970M met 1 GB GDDR5
    AMD Radeon HD 6970M met 2 GB GDDR5 [+ 99,99 €]

Bijdrager
    TheBigZ

@hasseltse huzaar: Wat is dat voor zinloos gequote? Vraag liever kort en bondig wat je nog meer wilt weten. Op je geheugenvraag is al door meerdere mensen duidelijk antwoord gegeven (oa door RobApple). Geheugen bijprikken in een iMac kan iedere Jan Doedel. En er is een apart geheugentopic waar je alles kunt vinden over welk type en waar te kopen.

Macs en Ram, veel gestelde vragen…

Bijdrager
    nebilem

Wijzig je post wat is dit voor onzin. Je gaat toch niet de hele apple pagina posten.

Btw het uitbreiden van de geheugen is erg simpel. Je kan op youtube zien hoe.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

1 ik vind dat je toch bij zo’n redelijk grote uitgave (voor mij althans maar voor iemand die de grootheidswaanzin van een garnaal bezit door zich theBIGz te noemen misschien niet zo’n grote uitgave is) toch wel voor de zekerheid na mag vragen en
    2 de medeforummers de info te geven waar je je “dwaling/of misschien toch niet zo’n dwaling” vandaan gehaald hebt.
    3 ben eigenlijk niet gewoon op zulke opmerkingen in te gaan .
    Ik heb bij het doorlezen van de benchmarks het volgende gevonden
    er worden daar drie iMacs besproken/genoemd
    iMac 27″ mid 2011 intelcore i7-2600 3.4 Ghz ( 4cores)
    intelcore i5 -2400 3.1 Ghz (4 cores)
    intelcore i5 2500S 2.7Ghz( 4cores)
    Op de website van Apple wordt nu alleen gesproken van de 2.7 en de 3.1Ghz
    En dat zijn dus af en toe de”onzekerheden” van een aspirant koper die je dan graag op zo’n forum als dit wilt bespreken….ik realiseer me net dat de laatste zin misschien te ingewikkeld is voor BIGGIE Z maar goed er zijn vast aardiger forumleden die wel willen helpen :-):-):-)

Bijdrager
    TheBigZ

Zeg nog even wat je vraag is, dan zijn er inderdaad vast aardige mensen die je willen helpen.
    Uit dat gequote wordt mij niet duidelijk wat je nou eigenlijk nog wilt weten.

Bijdrager
    RobApple

De iMac 27″/3.4GHz/i7 is een Upgrade (geen standaard iMac) van de standaard iMac 27″/3.1GHz/i5. Meerprijs + € 200,00.

De iMac 27″/3.4GHz/i7 dient apart besteld te worden met levertijd, vandaar dat deze er niet bijstaat.

Alle iMac’s vanaf 03.05.2011 zijn met Intel Quad Core Sandy Bridge processors.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

OK ik weet genoeg! Het gaat de2.7 Ghz met extra (geen Apple) geheugen worden.ik ben echt goed geholpen ondanks een paar “hobbels” in de discussie :-):-)
    Alleen nog EEN vraag “een EDU(iets van educatief?????)model…wat is dat?ik wil de MAC via een neef (student) kopen….kunnen die alleen zo’n EDU model krijgen of heeft dat er niks mee te maken?
    En verder de opmerking “wijzig je post” mijn bedoeling was niet de hele pagina op het forum te zetten maar alleen de pagina war de samenstelling van de MAC bepaald kan worden zoals eerder op deze “post” maar hoe je dat doet is me een raadsel ik had de pagina met copy paste op het forum geplaatst en toen kreeg je inderdaad die hele saaie pagina….sorry

Bijdrager
    RobApple

Speciale onderwijsprijzen:

http://store.apple.com/nl/browse/campaigns/education_pricing

EDU uitvoering is: Apple iMac 20″ C2D 2GHz 2GB 160GB EDU (MC015N/C).

Bijdrager
    TheBigZ
    hasseltse op 04 januari 2012

Alleen nog EEN vraag “een EDU(iets van educatief?????)model…wat is dat?ik wil de MAC via een neef (student) kopen….kunnen die alleen zo\’n EDU model krijgen of heeft dat er niks mee te maken?

Die “EDU Only” modellen verkoopt Apple in de US direct aan onderwijsinstellingen, niet aan particulieren. Die zijn hier dus normaliter niet te koop. Verder moet je die ook niet willen hebben, want ze zijn “kreupel” gemaakt. Er kan minder geheugen in e.d. (om de prijs laag te houden).

De standaard 2.5 of 2.7 GHz iMac is een prima keuze.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kijk je niet blind op zaken zoals de klokfrequentie. Die verschillen zijn in de praktijk marginaal omdat er meer zaken zijn die de prestatie beïnvloeden. De belangrijkste daarvan is de hoeveelheid geheugen. Meer geheugen er in doet veel meer dan een CPU die 1,15 (3,1 / 2,7) maal zo snel is want dat stelt niet veel voor.
    En aangezien elke CPU in een iMac een quad core is met allemaal even veel cache geheugen hoef je daar ook niet naar te kijken. Een quad core i7 i.p.v. een i5 valt ook af omdat je geen zwaar spul gaat gebruiken.
    Verschillen in grafische processors gaan alleen meespelen bij voornamelijk games en andere 3D animaties. Ga je dat niet doen, is ook deze vraag onbelangrijk. En zelfs de ‘traagste’ GPU is al een krachtpatser voor normaal gebruik.

Blijft over de grootte van de harde schijf. Mijn iMac heeft een 1 TB drive en die is na ±1,5 jaar voor 30% vol. Zou dit dus een 500GB zijn geweest zoals bij het instap model dan zat ik nu dus op 60%.
    De keuze is dus simpel: koop het instap model of als je een grotere harde schijf wilt de eerst volgende en breidt dan later het geheugen uit. (Is heel eenvoudig: verwijder aan de onderrand het plaatje en je kunt het reepje er in steken) Maar zelfs 4GB zou voor niet al te zware programma’s voldoende moeten zijn. (Ga je b.v. Photoshop gebruiken dan is 4GB soms net even te weinig)

Je kunt makkelijk zien of meer geheugen ook nut heeft door in het programma activiteitenweergave op de geheugen tab te klikken en de waarde bij ‘page-ins’ te delen door die van ‘page-outs’. Komt daar na een dagje werken een antwoord uit van ruim onder de 10 (3 b.v.) dan heeft het nut om extra RAM te plaatsen. Maar zit je tegen de 10 of hoger niet.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

bedankt voor je SUPER antwoord!!!!!
    allemaal bedankt trouwens

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.