28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    nebilem

Welke iMac 21,5 inch

Hallo,

Ik dit weekend (als het nog beschikbaar is) bij de Mediamarkt een iMac 21.5 inch kopen. Maar ik twijfel nog welke versie ik zal gaan kopen.

De goedkoopste versie met Ati Radeon 4670 zal 1007 euro kosten en de duurdere versie zal 1260 euro gaan kosten dit weekend. De processorsnelheid maakt mij niet zo veel uit maar heeft iemand advies m.b.t. de videokaart?

Ik ben op dit moment niet echt een pc gamer en doe ook niet aan photoshop of iets dergelijks. Ik internet wat en maak huiswerk en dat zal de standaard versie ook makkelijk aan kunnen. Maar ben wel van plan om bijvoorbeeld COD erop te spelen in de toekomst. En hij moet na 3 a 4 jaar ook nog redelijk mee kunnen.

500 gb ram is voor mij meer dan voldoende en 3,06 ghz is ook wel voldoende ik heb nu een laptop met 1,83ghz core 2 duo en dat bevalt prima.

Heeft iemand advies of heeft iemand ervaring met deze videokaarten?

Bijdrager
    rdesign

De goedkoopste iMac 21,5″ heeft toch ATI Radeon HD 4670 met 256 MB?
    Hier op OMT wordt veel gevraagd welke Mac ze nou moeten kopen. Het is eigenlijk best simpel. Je zegt zelf dat je binnenkort CoD wilt gaan spelen, en dat de Mac nog even mee moet gaan. Nu is CoD niet het lichtste spel, dus dan kun je dus het beste de duurste kopen. Heb je dit geld niet, dan doe je de goedkopere.
    In ieder geval alvast veel plezier met je iMac!

Bijdrager
    nebilem
    rdesign op 24 januari 2011

De goedkoopste iMac 21,5″ heeft toch ATI Radeon HD 4670 met 256 MB?

Hier op OMT wordt veel gevraagd welke Mac ze nou moeten kopen. Het is eigenlijk best simpel. Je zegt zelf dat je binnenkort CoD wilt gaan spelen, en dat de Mac nog even mee moet gaan. Nu is CoD niet het lichtste spel, dus dan kun je dus het beste de duurste kopen. Heb je dit geld niet, dan doe je de goedkopere.

In ieder geval alvast veel plezier met je iMac!

Ok, mijn vraag aan jou is dan. Heb jij ervaring met deze videokaarten en voldoet bijvoorbeeld de 4670 al aan mijn eisen? Wellicht kan je er al heel goed cod op spelen en het geld heb ik wel daar gaat het niet om.
    Wat jij hierboven zegt snap ik ook wel maar ik wil ervaringen horen.

Bijdrager
    Lauwrence

Altijd lastig om in de toekomst te kijken, maar ik houd doorgaans de regel “zoveel mogelijk hardware” voor het budget (+ doorgaans nog eens een marge;-) ) aan.

Met 500Gb bedoel je neem ik aan de HDD? Moet kunnen, opslagruimte valt altijd nog vrij eenvoudig aan te vullen, zo ook het RAM dat valt te upgraden. Videokaart is echter een ander verhaal, daar zou ik dus in jouw geval mijn pijlen op richten.

Bijdrager
    nebilem

btw ik heb gezocht naar topics m.b.t. videokaarten heb niet echt wat kunnen vinden.

Bijdrager
    nebilem

Weet iemand trouwens hoeveel rpm de 500gb versie hd is? De 1tb versie is 7200 rpm dat is wel prettig.

Bijdrager
    rdesign

Ik heb even zitten Googlen: (als dat een woord is…)

<br />
    Well, I'm not an exepert in ATI cards, but the 5670 has a newer architecture, for any instance, the 5670 is better performer in everything than the 4670... Maybe there will be a 15% difference. 5670 is worth your money...<br />

Standaard zit er in de iMac een 500GB HD, op 5400 rpm. 7200rpm is inderdaad een stuk lekkerder. HD’s kosten tegenwoordig niks meer, dus misschien later nog wel de upgrade waard…

Bijdrager
    rdesign

Woops, ik zit onzin te vertellen. Standaard zit er 7200 in! Sorry!

21.5-inch models:

* 500GB or 1TB 7200-rpm Serial ATA hard drive

Bijdrager
    Maverick9898

Dan nog merk je daar niet zo enorm veel van. Vraag maar aan unSound, die weet een hoop (naar ik weet) van hard-drives.
    Tsja het is moeilijk om in de toekomst te kijken. Ik heb zelf geen ervaring met die kaarten, maar niemand hier heeft ervaring met de kaarten in de toekomst;). Als je het kan betalen zou ik voor de snellere gaan, ben je altijd beter uit en op het moment dat je ‘m wilt verkopen, vang je er ook weer wat extra’s voor;).

Moderator
    Strifer

Gewoon die duurdere nemen als je budget het toelaat, zeker als je hem over 3 a 4 jaar nog lekker wil laten draaien. Hoog inzetten, dan gaat ie het langste mee (prestatie gewijs).

Bijdrager
    nebilem

Hmm dat is toch wel jammer van Apple. Ik heb ruim 3 jaar geleden mijn HP laptop gekocht voor maar 700 euro. Deze heeft allerlei toeters en bellen (zoals hdmi, afstandsbediening, bluetooth, lightschribe) en nu kan ik nog steeds COD Modern Warfare 2 en Black Ops prima spelen. Ik hoef ook niet te spelen met de instellingen hij trekt het gewoon.

Maar een Apple van 1200 euro (normale prijs) trekt het na 3 jaar niet je moet dan eentje kopen van 1500 euro. Raar…..

Dat neemt niet weg dat ik alsnog een iMac wil maar toch wel raar.

Bijdrager
    Hansi2124

Niet raar: een Mac is niet in de eerste plaats gemaakt om spelletjes te spelen…

Bijdrager
    CedricH

Ik heb nog het vorig model iMac waar ook dezelfde grafische kaart in zit. Toen ik rondkeek om mijn iMac te kopen heb ik ook eens reviews gezocht van de videokaart en toen heb ik de volgende review gevonden.

De conclusie daarvan is de volgende:

Let’s sum it up. Pop in a Blu-ray disc and the GPU can decode and enhance the movie for you, it’ll even send 8 channel sound to your receiver or HD screen. Games wise you cannot ignore the fact that playing most modern games with very high image quality settings at 1280×1024 will not be a problem whatsoever. In fact, most games will play fine at very decent framerates at 1600×1200 as well.

Ik speel er zelf geen spellen op maar de iTunes visualisaties waar mijn 2007 MacBook (met Intel GMA) op schokt speelt hij perfect op volledig scherm.

Bijdrager

CoD speel ik zelf nog op het vorige model 21,5 inch iMac, instap model.
    Gaat prima, ook met hoge resoluties, dus de nieuwe instapper moet het ook kunnen.

Bijdrager
    dickyyee

ik ben ook toch maar voor de instap-model gekozen. Ik had genoeg met een i3 processor. Hier heb ik nog steeds geen spijt van. Fotoshop gaat best soepel ( meerdere deels omdat ik er slecht in ben:P ) en sims werkt ook soepel. dus het is maar of je budget het toestaat en wat je ermee wilt gaan doen. ik heb er genoeg aan maar als of het klaar is voor de toekomst weet ik niet. Ik denk dan dat ik NU leef en niet later. dat komt straks wel. Nu kopen die hap en gaan ervoor:D

Moderator
    Strifer

Jammer van Apple? Dat heeft niets met Apple te maken, maar alles met de ontwikkeling van computers en bijvoorbeeld programma’s en spelletjes. Het is een illusie om te denken dat je nieuwe Mac van nu over drie jaar nog hetzelfde zal presteren met de programma’s en spelletjes die over drie jaar gemaakt worden.

Dingen die nu lekker lopen zullen dan ook nog lekker lopen, het is niet zo dat een computer ineens heel veel langzamer wordt (mits een beetje lekker onderhouden).

Nog steeds het advies: zet hoog in, dan heb je er prestatie gewijs het langste wat aan. Natuurlijk wel als het budget dat toelaat.

Bijdrager
    nebilem
    Strifer op 24 januari 2011

Jammer van Apple? Dat heeft niets met Apple te maken, maar alles met de ontwikkeling van computers en bijvoorbeeld programma\’s en spelletjes. Het is een illusie om te denken dat je nieuwe Mac van nu over drie jaar nog hetzelfde zal presteren met de programma\’s en spelletjes die over drie jaar gemaakt worden.

Dingen die nu lekker lopen zullen dan ook nog lekker lopen, het is niet zo dat een computer ineens heel veel langzamer wordt (mits een beetje lekker onderhouden).

Nog steeds het advies: zet hoog in, dan heb je er prestatie gewijs het langste wat aan. Natuurlijk wel als het budget dat toelaat.

Ik vraag om advies en bijna iedereen zegt (ook jij) dat ik de duurdere moet nemen omdat de instapversie na 3 jaar te langzaam wordt. Ik zeg dat vind ik raar want ruim 3 jaar geleden kocht ik een hp laptop voor de helft van de prijs die nu nog steeds prima meegaat. Dan moet je niet de indruk wekken dat ik perse die duurdere moet nemen.

Bijdrager
    Dwee8le

Ik zeg dat vind ik raar want ruim 3 jaar geleden kocht ik een hp laptop voor de helft van de prijs die nu nog steeds prima meegaat.

Kun je op die HP nog COD5 draaien dan? Je vraagt om advies en je geeft aan dat je In de toekomst nog steeds grafisch zware spellen wilt spelen, dus de best mogelijke videokaart nemen is dan niet meer dan normal. Er zit zeker voordeel in de ati 4xxx t.o.v. de 5xxx; misschien niet voor de gewone gebruiker, maar wel iemand die COD 8 of 9 wil spelen. Verder is er nog een belangrijk verschil:

ATI Radeon HD 4670 grafische processor met 256 MB GDDR3-geheugen
    ATI Radeon HD 5670 grafische processor met 512 MB GDDR3-geheugen

Je wordt dus niet zonder reden naar het duurdere model verwezen. Als dat bedag niet kwijt wilt, dan is de goedkopere ook goed, maar persoonlijk zou ik de betere videokaart kiezen; voor €250 heb je een betere CPU, een betere videokaart met 2x zoveel RAM en 2x zoveel opslagruimte.

Bijdrager
    nebilem

Ik heb nog een vraag kan je Microsoft Office 2011 al downloaden vanuit de App store? Of moet ik die erbij kopen in de winkel.

Bijdrager
    Vinhelper

Ik denk dat je die los moet kopen.

Controleer het nog wel even, maar ik denk dat ie niet in de Mac App
    Store te vinden is.

Je kan ook op internet zoeken of er misschien bekend is wanneer dit in de Mac App Store verkrijgbaar is.

Bijdrager
    nebilem

Ik heb donderdag de 3.2 ghz versie gekocht met 512mb videokaart. Echt supersnel, maar de harde schijf maakt wel wat geluid is dat normaal??

Bijdrager
    Maverick9898

Ligt eraan wat voor geluid;).

Bijdrager
    nebilem

krakend geluid, ik heb dit ook in mijn hp laptop maar die is al ruim 3 jaar oud.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik heb vorige week vrijdag ook een iMac 21,5″ gekocht met een videokaart van 512 GB en hij werkt heel snel. Speelt zelfs GTA IV. Dat tikkend geluid heb ik niet. Wellicht controleer je best even je hardeschijf via het schijfhulpprogramma. Kijk dan of er een fout wordt aangegeven.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat hij heel snel werkt is logisch, als je het zo opschrijft, een wonder dat die kaart in een iMac past.:razz:

Dus 512 GB geheugen en 14 GHz?:lol:

[size=2]Geintje natuurlijk…[/size]:wink:

Bijdrager
    nebilem

Maar hebben meer mensen ervaring met harde schijven? Die van mij kraakt een beetje. Wel vervelend eigelijk

Bijdrager
    Vinhelper

Ervaring met harde schijven? Ehm, ze worden nog maar 20 jaar gebruikt?:slant:

Even serieus: welke harde schijf heb je precies? (kijk daarvoor in Schijfhulpprogramma linksboven)

Bijdrager
    nebilem

Ik heb gebeld naar Apple ivm mn HD. Ik heb het geluid beschreven als een rammelende maag/kikker geluiden en volgens de medewerker is het niet normaal. Op mn werk hebben we ook een iMac zelfde type HD en die heeft het namelijk ook niet. Ik mag het inleveren bij een APR en wordt er gekeken of het probleem verholpen kan worden. Hopelijk een ander type HD ik ben ook blij als ik een 500 gb versie krijg als ik dat geluid maar niet heb.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.