30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    misschien

Welke iMac

Hallo allemaal,

na 5 jaar trouwe dienst is mijn Macbook pro toch echt te langzaam aan het worden. Daarom wil ik graag een iMac gaan kopen. Probleem is, dat ik niet weet wat ik wél en wat ik niet nodig heb.

Ik ben illustrator en werk voornamelijk in Photoshop en Illustrator. Daarnaast luister ik tijdens mijn werk muziek op Spotify en Youtube of podcasts via iTunes of een webbrowser. Als ik aan een boekproject werk, heb ik te maken met .psd bestanden van meer dan 200mb en veel lagen. Tijdens mijn werk wil ik dus bovenstaande programma’s tegelijkertijd draaien, en zonder problemen kunnen switchen tussen PS en AI.

Niet te veel gevraagd in deze tijd van leven lijkt me, maar hier denkt mijn Macbook dus anders over…

Wat ik wil is: een 27″ iMac en deze aansluiten op een gecalibreerd Eizo beeldscherm.

Wat ik niet weet:
    Moet ik investeren in de snelste processor? i5 vs. i7
    Is 16 RAM voldoende? Kan je deze net als 5 jaar geleden nog zelf upgraden, of moet dit door Apple (reseller) gedaan worden?
    Hoe belangrijk is de Fusion Drive vs. SSD?

Ik zou jullie raad ontzettend op prijs stellen!

Bijdrager
    Shmoo

Dit is niet het ideale moment om een nieuwe iMac te kopen.. Wachten tot het einde van het jaar kan volgens mij het beste dat je kunt doen op dit moment.

De huidige iMacs zijn 2015 machines. Extra betalen voor een SSD of Fusion Drive is gewoon onzin als je deze over een aantal maanden standaard krijgt plus de rest van de specs krijgen dan sowieso al hun gebruikelijke upgrade.
    Het is dus ook moeilijk te zeggen wat je nu nodig zult hebben wanneer we nog niet weten welke specs het gaan worden. 16GB heb je waarschijnlijk wel nodig wanneer je met zulk ware bestanden gaat werken. Een snellere processor denk ik niet.

Fusion Drive is volgens mij gewoon aflopende zaak. Ik zie geen reden dat Apple deze in volgende generaties terug zal brengen en het was denk ik vooral een product om als tussenfase te dienen tussen trage HDD en sneller SSD.
    256GB (alleen instap) en 512GB SSD zal dan de standaard gaan worden, kijkende naar Retina MacBook en MacBook Pro.

Verder zal je ook niet meer gaan meemaken dat we standaard 1TB of 2TB in onze computers gaan leggen. Als je dat soort volume nodig hebt in een computer dan moet je er of extra voor gaan betalen of via externe manieren gaan werken.
    Kijk alleen al naar wat Dropbox tegenwoordig aan het doen is op hun Business account met Smart Sync. Het is alleen maar een kwestie van tijd voordat andere diensten dit ook gaan doen proberen op hun manier.

Bijdrager
    misschien

Bedankt voor je snelle reactie op mijn post!

Goed te weten dat de huidige generatie iMacs nog van 2015 zijn. Ik herinner me net dat er ook zo’n buyersguide was, waar je kunt lezen of je een bepaald product van Apple nu moet kopen of nog wachten, toch?

Jammer genoeg zou ik de iMac nu echt goed kunnen gebruiken, maar je argumenten om te wachten zijn natuurlijk heel sterk. Waarom nu extra betalen voor iets wat in de nieuwe generatie standaard en misschien wel beter is.

Misschien kijk ik ook nog naar een nieuwe Macbook. Ik dacht alleen dat je met een iMac veel meer waar voor je geld krijgt en omdat mijn werkplek tegenwoordig dicht bij huis is, is het voordeel van mobiliteit minder relevant geworden. Daarnaast lijkt het heerlijk om twee grote beeldschermen naast elkaar te kunnen gebruiken.

Puur naar de hardware gekeken lijkt je een 3,2 Ghz, quadcore i5 dus voldoende voor het Photoshop werk?

Nogmaals bedankt!

Bijdrager
    Shmoo

Klopt, MacRumors heeft zo’n guide maar dat is allemaal niet meer wat het ooit geweest is omdat je niet op Apple kunt bouwen.

https://buyersguide.macrumors.com

Er is ook MacTracker een app waar je gegevens over alle producten kunt inzien.
    http://mactracker.ca

Ja voor het geen dat jij doet met een computer moeten de standaard processors (Quad Core) vaak meer dan voldoen. Je moet alleen meer dan standaard RAM hebben omdat je met grotere/zwaardere bestanden werkt. Illustrator en Photoshop zijn ook niet de meest eenvoudige apps die er bestaan dus die vragen ook al voldoende power van je systeem.

Verder ben ik persoonlijk nooit een fan geweest van Spotify op een Mac draaien terwijl je aan het werk bent. Ik zou veel eerder kiezen voor een Bluetooth/AirPlay speakertje op mijn bureau en dan vanaf de iPhone of iPad dit soort diensten aanzetten. Ik denk dan aan zo’n Sonos speaker, je telefoon ligt vaak toch alleen maar op je bureau dan kun je hem daar ook net zo goed voor gebruiken voor muziek (iPod -achtig) terwijl je computer dan zich volledig kan richten op werkgerelateerde dingen.

Bijdrager
    misschien

Inderdaad een goed idee muziek en werk te scheiden. Werkt helaas niet omdat mijn werkruimte te ver van de router is en ik als enige in onze studio via de kabel internet krijg. Verder woon ik in Duitsland en is snel mobiel internet hier nog een beetje te duur om te streamen:(

Maar goed, ik ga de komende weken maar eens goed nadenken wat te doen, wachten op een iMac of toch weer een Macbook Pro.

Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met eerste generatie machines. Vroeger werd er toch altijd van afgeraden de eerste versie van een nieuwe generatie te kopen? Of gold dat alleen voor software…

Bijdrager
    GoeieDag
    misschien op 27 april 2017

Na 5 jaar trouwe dienst is mijn Macbook pro toch echt te langzaam aan het worden.

Een MBP van 5 jaar oud moet nog prima meekunnen, en geen reden om een nieuwe Mac te kopen.
    Denk eens aan de het OS vernieuwen met een schone installatie, RAM bijplaatsen, de HDD veranderen in een SSD.

Bijdrager
    misschien

Daar zit misschien ook wat in, maar aan de andere kant: hoe lang kan hij na een opknapbeurt nog mee, en is het slim om geld in een redelijk oude (late 2011) laptop te investeren?

Ik moet ook toegeven dat ik op een nogal verouderde versie van OSX werk. Dit omdat ik kort voor de aanschaf van de Macbook een Creative Suite CS5 kocht en vrij kort daarop Adobe overging op de Creative Cloud. Omdat ik veel geld voor de software had uitgegeven en CS5 volgens mij niet vlekkeloos draait op de nieuwere besturingssystemen, heb ik het upgraden zo lang mogelijk uitgesteld.

Nu snap ik ook dat CS5 inmiddels ancient is, maar ik gebruik maar een beperkte hoeveelheid van functies en mis op dit moment niks. Het enige dat me stoort is het feit dat mijn computer momenteel niet met de grootte van de bestanden en het gelijktijden draaien van bovengenoemde software om kan gaan.

Wellicht helpt ook alleen een upgrade naar El Capitan en de nieuwste software van Adobe al…

Moderator
    Night

De 2017 iMac zijn hoogstwaarschijnlijk voorzien van veel snellere processors, de Kaby Lake processor, geheel nieuwe snellere graphics (hoogstwaarschijnlijk de AMD Polaris 10), next-gen wifi en een snelle PCIe of NVMe SSD. Die iMacs verslaan alle huidige producten, inclusief de Mac Pro en laatste MBP’s op hun sloffen op elk vlak. Ook wordt er gesproken over een touchbar (vergelijkbaar met die op de huidige MP’s), geïntegreerd op een compleet nieuw toetsenbord. Deze nieuwe reeks iMacs worden naar verwachting aangekondigd op de WWDC in juni 2017 en dus te koop vanaf juli. En alsof dat niet genoeg is, verwacht men daarnaast een top-(pro)model met een Intel’s Xeon E3-1285 v6 processor (een kleine kans bestaat ook dat deze iMac met een AMD Ryzen 7 1800X processor zal worden uitgerust), 16-64GB ECC RAM, tot 2TB NVMe SSD en een supersnelle graphics card. Maar dat zal pas eind 2017, begin 2018 worden.

Dus…. kan je wachten, dan zou ik zéker wachten.

Bijdrager
    koen

Bovenstaande specs en leverdata zijn alleen maar geruchten.

Bijdrager
    Shmoo

Los daarvan na 5 a 6 jaar een computer inruilen op een nieuw model terwijl die machine gewoon brood op de plank brengt is helemaal niets om je voor te schamen. Er zal niemand vragen of je een bank overvallen of een prijs gewonnen hebt in de lotterij.

Bijdrager
    fixar
    misschien op 27 april 2017

Daar zit misschien ook wat in, maar aan de andere kant: hoe lang kan hij na een opknapbeurt nog mee, en is het slim om geld in een redelijk oude (late 2011) laptop te investeren?

Wellicht helpt ook alleen een upgrade naar El Capitan en de nieuwste software van Adobe al…

Wanneer je alléén upgrade naar El Capitan en CC van Adobe zal e.e.a. zeker niet vlotter gaan aanvoelen zolang je met die HD blijft werken.

Het plaatsen van een SSD in jouw oude laptop is dé manier om deze de komende tijd nog enigszins comfortabel te kunnen gebruiken. Wanneer je de HD op de plek van de Optical drive doet en een SSD plaatst op de plek van de oude HD hoeft dit niet eens een groot exemplaar te zijn en volstaat 120-250 GB ruim en ben je voor onder de 100 euro klaar. Zo kun je makkelijk al die schijnbaar aanstaande nieuwe Macs afwachten en dán een weloverwogen keuze maken.

Bijdrager
    SvS

Pas nog sSD geplaatst bij iemand die macbookpro 2010 heeft, kan weer aantal jaren vlot mee. Zou ik ook doen.

Bijdrager
    kristo

Hou je geld nog wat op zak. Ga voor een SSD. Niet twijfelen en doen. Je kan dit éénvoudig zelf doen! Een gigantische snelheidswinst. Voelt aan alsof je een nieuwe recente MacBook Pro gekocht hebt.

Bijdrager
    SvS

Nou, laten we het niet overdrijven, de 2015 machines zijn nog steeds veel sneller, maar je voelt wel forse vooruitgang en kun je rustig afwachten tot Apple met nieuwe Macs komt. En ik zou dit ook doen, omdat de iMacs in zogeheten ‘overgang’ zitten naar volledig SSD. Eigenlijk is het schandalig dat Apple nog steeds HDD in iMacs aanbiedt.

Trouwens, Adobe CS5 is prima! Gewoon zo lang mogelijk als je kunt daar op besparen. Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt naar CC, vanuit CS 5, mijn resultaat is een wat hogere maandlast. En enkele nieuwigheden in CC dat CS5 niet kent, maar innovatief? Hmm…

PS Vergeet niet TRIM aan te zetten na installatie. (dat leverde mij ’n herinstallatie op, omdat we dat niet deden)

Bijdrager
    koen

Wanneer en waarom is dat Trim eigenlijk nodig? Ik heb een SSD in een iMac en MacBooPro gezet, en het werkt prima, zonder iets met Trim te doen.

Bijdrager
    KarelWillem

In het kort:
    TRIM zorgt er ruwweg voor dat een OS kan zien waar de delen op de schijf zijn die herbruikt kunnen worden.

Als je SSD garbage collection heeft dan is dat een prima alternatief voor trim en schoont hij zichzelf op…

Ik heb het aanstaan, maar ik begrijp dat het bij een moderne SSD zelden nog nodig is.

Bijdrager
    SvS

We konden helemaal niet meer inloggen na een weekje met SSD.
    Niet eens voorafgaand de crash zitten rommelen aan macOS systeem.
    Na wat Googl’en leerde het ons dat het aan inactieve TRIM lag.
    Bestandsindeling is heel anders op SSD dan op HDD. We hadden een Samsung SSD van ±512GB schijf ingezet. Wanneer is een SSD modern? Aanschaf was dit jaar nog.

Bijdrager
    koen

Het staat bij mij blijkbaar niet aan:

Intel 5 Series Chipset:

Vendor: Intel
    Product: 5 Series Chipset
    Link Speed: 3 Gigabit
    Negotiated Link Speed: 3 Gigabit
    Physical Interconnect: SATA
    Description: AHCI Version 1.30 Supported

Samsung SSD 850 EVO 250GB:

Capacity: 250.06 GB (250,059,350,016 bytes)
    Model: Samsung SSD 850 EVO 250GB
    Revision: EMT01B6Q
    Serial Number: XXXXXXXXXX
    Native Command Queuing: Yes
    Queue Depth: 32
    Removable Media: No
    Detachable Drive: No
    BSD Name: disk0
    Medium Type: Solid State
    TRIM Support: No
    Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
    S.M.A.R.T. status: Verified
    Volumes:
    EFI:
    Capacity: 209.7 MB (209,715,200 bytes)
    File System: MS-DOS FAT32
    BSD Name: disk0s1
    Content: EFI
    Volume UUID: XXXXXXXXX
    SSD:
    Capacity: 249.07 GB (249,065,373,696 bytes)
    Available: 54.38 GB (54,377,152,512 bytes)
    Writable: Yes
    File System: Journaled HFS+
    BSD Name: disk0s2
    Mount Point: /
    Content: Apple_HFS
    Recovery HD:
    Capacity: 650 MB (650,002,432 bytes)
    File System: Journaled HFS+
    BSD Name: disk0s3
    Content: Apple_Boot

Ben wel wat huiverig om dat zomaar aan te zetten.

Bijdrager
    misschien

Bedankt voor alle reacties en wijze raad:-)
    Ik denk dat ik inderdaad voor de SSD ga, en rustig afwacht tot de nieuwe iMacs uitkomen. Als het dan zo ver is, heb ik ook voor thuis en als aanvulling een snellere laptop.

Als CS5 op nieuwere besturingssystemen zou draaien, zou ik ook geen noodzaak voelen om op CC over te stappen. Voor mij is het, omdat ik alleen PS en AI gebruik, niet echt een fijne oplossing met het oog op het “preis-leistungsverhältnis” zoals ze het hier zo mooi zeggen.

Het zou cool zij als er ooit een programma zal bestaan dat functies van Illustrator en Photoshop combineert, of dat je verschillende Illustratorfuncties modulair in PS zou kunnen integreren. Maar goed, dat is miscchien een thema voor een ander draadje.

Bijdrager
    Shmoo

Heb je ook al eens geprobeerd of je niet met Affinity Photo en Designer kunt werken?

https://affinity.serif.com/en-gb/

Dit zijn echt native OS X apps en dat merk je meteen qua performance. Ze functioneren over het algemeen veel soepeler dan software van Adobe.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Inderdaad, Affinity proberen, SSD erin, niet updaten qua OS (traag, of t/m Yosemite), en ook niet qua CC (niet echt nodig).
    En muziek inderdaad apart doen!
    Dat moet gewoon op een oud laptopje / ipadje / androidje.
    iTunes is echt een aanslag op je systeem, Spotify valt nog wel mee.

Zo gaat alles super, kan dan nog jaren mee

Bijdrager
    Furbz

Nou beste mannen,

Ik heb affinity geprobeerd (op advies van…) maar bij mij was ie zo
    traag als dikke st@&nt door een trechter. Photoshop gaat sneller
    op mijn mbp 2015 fully speced.

Wilde ik even kwijt! ❤️

Bijdrager
    Shmoo

Dat kan.. Iedereen gebruikt dit soort software op z’n eigen manier, daarom moet je het ook proberen.

Bijdrager
    McJohn

16 GB geheugen is geen issue. Dat is comfortabel. Als het toestel het toelaat om in de toekomst nog meer geheugen in te proppen, dan is dit enkel maar positief. Photoshop bestanden van 200 MB zijn peanuts… ik verwerk er soms van 1 of 2 GB op mijn Mac Mini Late 2012 met 16 GB geheugen en dit gaat ook vrij comfortabel.

Ik heb destijds voor een i7 gekozen, simpelweg omdat ik mij via een (waarschijnlijk naiëve) hersenspinsel had wijsgemaakt dat ik langer safe ging zitten voor de toekomst. Nee, ik heb toen voor de i7 gekozen omdat die toen nog quadcore was alhoewel ik nu niet zeker weet of al die power zijn nut heeft bij de klassieke Adobe apps als Illustrator en Photoshop.

Ik denk effectief ook dat de Fusion Drive een “overgangsfase” was/is van de klassieke HDD naar full SSD. Een full SSD is het beste, doch ik heb een 1 TB Fusion Drive en werkt op zich prima.

Bijdrager
    Furbz

Even serieus antwoord op je vragen:

Ga voor SSD, sowieso!

Als je kijkt naar de CPU dan heb ik een mooie site voor je om te bekijken.
    Zij testen natuurlijk de meest gangbare opties van PS in dit artikel, maar het
    geeft een beeld.
    Volgens mij heeft de huidige imac nog geen Skylake, dus hij staat niet in de lijst.
    Maar het verschil tussen quadcore i5 (Skylake) en quadcore i7 (Skylake) is 12 procent.
    Geldt eigenlijk ook wel voor de huidige Kaby Lake.
    Let wel, deze tests zijn Windows based.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Photoshop-CC-2017-Intel-Core-i7-7700K-i5-7600K-Performance-879/

Als ik bedenk hoe ik PS gebruik, dan vind ik 12 procent minder interessant van een SSD vs die andere zooi.
    Dan zou ik persoonlijk daar in investeren. Als allebei mogelijk is, dan toch voor die i7 gaan.
    Overigens wacht ik al een hele tijd op de nieuwe iMac, maar ik zou ‘m (wat Shmeau zei) niet kopen op dit moment
    als het niet hoeft.

Wat ram betreft zou ik voor 16GB gaan. Veel meer levert je niet significant snelheidswinst op.
    Procentjes en secondes (minimaal). Check deze maar eens:

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Bijdrager
    misschien

Affinity kende ik nog niet. Het lijkt me op het eerste gezicht zeer de moeite waard, zeker voor die prijs. Ik hang echter wel aan mijn Photoshop brushes van Kyle T Webster maar, wie weet.

Interessant ook de filmpjes over RAM. Voor PS en AI lijkt me 16GB ruim voldoende. Die tests focussen natuurlijk wel steeds op één programma. Bij mij gaat mijn Macbook vooral in de knieën als meerdere logge programma’s gelijktijdig draai en als ik meerdere grote bestanden in PS geopend heb en wissel tussen Illustrator en Photoshop.

Muziek ga ik zeker outsourcen naar mijn iPhone en mijn bluetooth speaker. Ik heb gemerkt dat als ik mijn telefoon bij de ingang van mijn ruimte zet, ik net twee streepjes WiFi kan opvangen:-)

Bijdrager
    misschien

Dag allemaal,

Even een trap onder de kont van dit draadje…

We zijn inmiddels vijf maanden verder, en luisterend naar het prima advies hier, besloot ik een SSD in mijn oude MacBook pro te laten zetten. Upgrade naar Siërra en -wow!- CS5 draaide nog gewoon! Ik was helemaal blij totdat… een maand later mijn grafische kaart er de brui aan gaf:-(

Ik ben nu dus echt toe aan een nieuwe iMac, en inmiddels zijn de nieuwe (helaas nog steeds met fusiondrive) ook te koop. Een iMac pro word me te duur, en sowieso heb ik nu snel een nieuwe computer nodig en de pro komt pas in december.

Mijn vraag is nu: is het verschil tussen het instap- midden- en het duurste model 27″ alleen de processor? En zijn de verschillen hierin groot? En moet ik nog investeren in een ssd? Of laat ik eerst de fusiondrive en upgrade naar SSD? Ik draai nog steeds alleen photoshop en illustrator met een streamingdienst en een browser tegelijkertijdtijd. 16g ram komt er sowieso in.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Bijdrager
    Shmoo

Processor en grafische kaart is het verschil tussen de drie 27″ modellen.

Voor het geen dat jij wilt doen is de eerste oplossing meer dan prima. Zet er wel een SSD-upgrade in want Fusion Drive gaat een teleurstelling zijn wanneer jij nu al aan SSD kwaliteit gewend bent. Fusion Drive is rommel. Daar moet je bij uit de buurt blijven.

Bijdrager
    misschien

Hey Schmoo, bedankt voor je snelle reactie! Ga het waarschijnlijk zo doen:-)

Raar, maar ergens ga ik van nature niet graag voor het instapmodel…
    Maar goed, de verschillen lijken me marginaal en het werk dat ik op de iMac zal doen zal hetzelfde blijven. En met wat toeters en bellen in de vorm van SSD en RAM is het natuurlijk ook geen instapmodel mee:-D

Bijdrager
    Dick de Roos

Die processor zal het verschil niet zo uitmaken tussen de instap en de volgende modellen denk ik.
    Maar hoe zit het met de grafische kaart?
    Zitten er voor het werken met FCPX en Photoshop, belangrijke verschillen tussen de Radeon Pro 570/4GB de Radeon Pro 575/4GB en de Radeon Pro 580/8GB?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.