13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    amateur

Welke Imac?

Hallo,

Graag jullie advies voor de aanschaf van een nieuwe Imac 21,5”
    (lang plezier gehad van mijn PowerPC uit 2006!)

Na alle goedbedoelde adviezen vanuit diverse winkels ga ik steeds meer twijfelen over wat ik nu echt moet aanschaffen.

Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor het werken met Protools 11 (audiobewerking) en Final Cut Pro. Elke optie is beter dan mijn huidige PowerPC maar toch, moet ik investeren in een SSD schijf of volstaat een fusion drive, is een Intel core i5 voldoende? De een zegt dat 256 SSD opslag voldoende is en de ander weer niet etc.

Ik heb gekeken naar de volgende opties:

3,1 Ghz i5 – 3,6 3,1 Ghz i5 – 3,6 3,3Ghz i7 – 3,8
    16Ghz RAM 16Ghz RAM 16 Ghz RAM
    Fusion drive 2TB 512 SSD 256 SSD
    (incl 128 SSD)

Ik dacht zelf aan de Intel Core i5 met een 512 SSD schijf (alle bestanden worden zoveel mogelijk extern opgeslagen).

Dus nogmaals, graag jullie support om tot een juiste keuze te komen.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    SvS

Ik zeg: Middelste kolom.

Alhoewel… je schrijft over externe opslag. Dan zou ik de i7 overwegen. Ben benieuwd naar de anderen.
    Maar eerste kolom zou ik niet doen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  SvS.

Moderator
    Night

Als je inderdaad alles extern opslaat, is een Fusion Disk inderdaad niet nodig. Maar lopende projecten kun je het beste op de SSD opslaan. ik zou dan ook kiezen (maar ja, dat ben ik) voor een 512 GB SSD. Dan heb je hierin geen ruimte tekort, ook voor niet temp en cache bestanden.
    En een i7 is natuurlijk (toekomst-gericht) het beste, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Bijdrager
    TheBigZ

Alle 21.5″ iMacs zijn eigenlijk te duur ten opzichte van de 27″ iMac.

Jouw lijstje:
    Optie 1: €2329
    Optie 2: €2569
    Optie 3: €2449

Vergelijk dit met een 27″ iMac met 256GB SSD voor €2369.
    Daarna koop je er zelf nog 2x8GB geheugen bij voor €100.

Kom je totaal op €2469 voor:
    27″ iMac
    3,2-GHz quad-core Intel Core i5
    24GB geheugen
    256GB SSD
    AMD Radeon R9 M380 met 2 GB videogeheugen

27″ iMac:

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Shmoo

En voor een amateur zijn de iMacs op dit moment ook een beetje overdreven qua specs/prijs verhouding.

Bijdrager
    Joske007

Ik zie dat je gebruik maakt van Final Cut Pro (gebruikt GPU), dan lijkt me een iMac met AMD Radeon R9 M380 de beste keuze.

Bijdrager
    amateur

Bedankt voor jullie reacties.

Tot nu toe heeft mijn oude PowerPC redelijk gewerkt met Final cut express en Protools (versie 8.1)

Ik gebruik Protools ook voor het maken van “live opnames” (kleine theaters) van semi – professionele koren etc. Daar worden ook video opnames van gemaakt. Het geluid bewerk ik daarna in Protools, mix/masteren oa met plug-ins van Altiverb en Sonox Oxford.

Final Cut expres gebruik ik voor het bewerken van familie filmpjes etc. Geen zware belasting lijkt mij!.

Wat ik wel met de nieuwe computer en software wil gaan doen, is de video opnames van het theateroptreden importeren in Protools en vervolgens het geluid van de video opname synchroniseren met de audio opnames.

Mijn belangrijkste zorg zit dus in de Audio bewerking en niet zozeer in de Video bewerking.

Het is mij alleen nog niet duidelijk of ik nu voor de i5 of de i7 moet gaan.
    Ik heb ook naar de 27″ gekeken, maar het scherm lijkt mij erg groot om daar dichtbij mee te werken.

Bijdrager
    Joske007
    amateur op 22 oktober 2015

Wat ik wel met de nieuwe computer en software wil gaan doen, is de video opnames van het theateroptreden importeren in Protools en vervolgens het geluid van de video opname synchroniseren met de audio opnames.

Mijn belangrijkste zorg zit dus in de Audio bewerking en niet zozeer in de Video bewerking.

Het is mij alleen nog niet duidelijk of ik nu voor de i5 of de i7 moet gaan.
    Ik heb ook naar de 27″ gekeken, maar het scherm lijkt mij erg groot om daar dichtbij mee te werken.

Ook al ligt de hoofdzaak niet bij videobewerking zal het een niet zonder het andere gaan audio + video, wat toch best naar wat extra rekenkracht van je CPU vraagt.

27″ te groot, neen hoor na 2 dagen multitasken wil je echt niet kleiner meer hoor:)

Bijdrager
    TheBigZ
    amateur op 22 oktober 2015

Dat valt reuze mee. Als je er eenmaal eentje hebt, wil je niet meer zonder.:-D

Bijdrager
    amateur

Okay, dat brengt me weer aan het twijfelen. Toch maar weer een overzicht maken tussen de 21,5″ en de 27″.

Bijdrager
    Joske007

Niet twijfelen, als het budget het toelaat gewoon voor de 27″ gaan met de M390.

Bijdrager
    fixar

Altijd voor de 27″ gaan

– dedicated videokaart
    – geheugen voordelig uitbreidbaar
    – groter scherm

Bijdrager
    Shmoo

Als het budget het toelaat dan moet je gewoon je ogen dicht doen – heel hard AAAAUW schreeuwen tijdens op betalen drukken. Daarna nooit meer naar de rekening kijken.

100% met de andere freggels eens dat deze computer altijd een vele betere keus is. 27 inch lijkt groot maar na een weekje werken ben je er aan gewend en wil je nooit meer kleiner – twee volwaardige apps/vensters naast elkaar draaien is gewoon zo extreem fijn. Desnoods ga je 10-15cm verder van je computer zitten.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.