11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    merelvanhoek

Welke iMac?

Hoi,

ik ben van plan een iMac te kopen ter vervanging van mijn laptop (i5 en een 1gb nvidia videokaart). Eerst had ik de 27″ met i5, 8gb ram en de 1gb videokaart op het oog maar eigenlijk vind ik het scherm gewoon echt te groot. En ik vind hem ook wel aan de dure kant..
    Het liefst wil ik de 21,5″ met i7 maar dan zit je met een 512mb videokaart.

Ik wil de Mac vooral gebruiken voor photoshop en HD videobewerking. Nu is mijn vraag of de 21,5″ Mac dan krachtig genoeg is, ook voor in de toekomst. Ik wil wel een flinke tijd kunnen doen met de Mac.

En klopt het dat er binnenkort nieuwe iMacs uitkomen? Want dan zou ik het wel erg zonde vinden als ik hem nu dan al koop.

Dank!
    Merel

Bijdrager
    Ni3l55

Er zijn zeker geruchten over nieuwe iMacs (retina, USB3.0 nieuw design)
    ik zou daarom nog even een wachten voor een imac,

het basismodel van de iMac is (vind ik) eigelijk genoeg voor krachtige programma’s
    wel een RAM update doen naar 8 of 12GB aan RAM (niet bij Apple doen veel te duur)
    en natuurlijk een i7(misschien dan een ivy i7) core

Bijdrager
    Luuksweb
    Bijdrager
    deSpaanseRente

waarom vind je het scherm van de 27 inch te groot?
    Dat je een scherm voor een laptop te groot vind snap ik, maar een desktop niet echt

als je denkt dat je de werkruimte totaal niet gaat kunnen gebruiken, think again
    eventueel plaatsgebrek is iets anders natuurlijk

nu een iMac kopen zou ik hoe dan ook niet doen, er worden al nieuwe verwacht sinds mei, al was het maar voor usb 3.0

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Je kunt ook wachten op de nieuwe iMacs om dan toch de oude te kopen met korting als blijkt dat de nieuwe niet genoeg upgrades heeft.

Of je een scherm te groot vindt of niet hangt totaal van de persoon zelf af, dus daar kun je geen feiten over geven, maar voor PhotoShop en Videobewerking lijkt een groot scherm me toch wel fijn, maar je kunt altijd (een) extern(e) scherm(en) aansluiten.

Bijdrager
    computer space

Die halve gig videoram zou ik totaal niet moeilijk over doen. Dat is leuk voor games en 3D visualisatie. Lion zal het ook best opsoeperen met zijn crazy-grote iconen en fancy transities, maar dat zet je voor de snelheid toch al waar mogelijk uit.

Hoe serieus is je photoshop en videobewerking? Is een iMac scherm daar goed genoeg voor in jouw geval?

Bijdrager
    merelvanhoek

Bedankt voor de reacties! Ik vind de 21,5 inch prettiger werken.. Maar misschien omdat ik nog nooit met zo’n groot scherm gewerkt heb moet ik er ook gewoon even aan wennen. Ik ga het nog eens goed uitproberen.

Fijn dat dus die videokaart ook gewoon met 512mb kan. Photoshop en videobewerking is vrij serieus. Maar ik maak ook weer niet enorme films, vooral korte films, muziekclips en promo’s. Volgend jaar wil ik naar de kunstacademie dus dan ga ik er nog veel meer gebruik van maken.

Bijdrager
    CedricH

Een 21.5″ is krachtig genoeg voor wat jij wilt doen hoor! Ik kan me inderdaad best voorstellen dat je een 27″ te groot vindt, dat is ook de reden waarom ik zelf voor een 21.5″ gegaan ben. Zeker het krachtigste model 21.5″ iMac kan je nog een aantal jaar mee doorgaan, zelfs al doe je aan foto- en videobewerking.

Als het kan zou ik wel nog enkele weken wachten, naar het schijnt komen er nieuwe modellen aan en bepaalde iMac configuraties zijn niet overal meer beschikbaar, wat over het algemeen duidt op een aanstaande update.

Bijdrager
    computer space

VRAM is niet zo relevant hoor. Wist je dat jouw processor de VRAM iedere frame volledig kan verversen uit de gewone ram, 60x per seconde dus.
    Bij oude machines was de doorvoer niet zo rap, en dus een probleem, maar vandaag de dag niet echt meer. Kijk dus vooral op de frequentie van de GPU en het aantal units dat ie heeft, en niet naar het geheugen.
    Oh, en bij een niet-powermac is dat uberhaupt vrij zinloos. Apple stopt overal watjes in. Een Geforce GTX 660 oid zou je Imac direct omsmelten tot een klont aluminium en het energieverbruik verviervoudigen. Laat de videokaart dus lekker los. Zolang het geen Intel HD3000 is, prima.

Bijdrager
    lexvo

Persoonlijk vind ik fotobewerking heerlijk op een 27″ scherm. Bovendien heeft deze een hogere resolutie.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.:)

Bijdrager
    KarelWillem

Als je op een bepaalde maximale afstand van je iMac zit, en niet de hele dag wilt ping-pongen (heen en weer kijken), kan een 27″ absoluut te groot zijn.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.