28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr. Brown

welke ibook voor wat webdesign?

Hoi beste mensen, ik ben ook van plan om te switchen maar ik twijfel nog tussen een 12 inch of 14 inch iBook.

Voor wat zou ik mijn nieuwe (en eerste:D ) Mac gebruiken: internetten, ftp’en, emailen, chatten, beetje gamen (geen zware games), Fireworks en Dreamweaver, Fotosoep, wat burnen, redelijk veel foto’s bekijken maar weinig bewerken. Ik werk redelijk veel met Fireworks en Dreamwaver voor logo’s, pixelart, php, html, dus niet echt heavy stuff :)

Wat raden jullie mij aan?

Bijdrager
    Berend

14 inch..
    heb ik zelf ook voor dezelfde doeleinden..
    werkt goed;)

Bijdrager
    netfox

Als je gaat designen is hoe groter hoe beter. 14” dus.

Bijdrager
    Mr. Brown

Op http://buyersguide.macrumors.com/ staat er dat ik best geen ibook koop, er worden updates verwacht. Ik kan natuurlijk niet eeuwig blijven wachten, maar hoelang zou dat bijvoorbeeld duren voordat er nieuwe updates zijn?

Bijdrager
    apple freak

zeker 14″ ik zat net mijn site te bewerken, maar het werkt niet prettig op 14″ dus toch maar even mij hele oude 19″ monitor met de screenspanning hack eraan gehangen. 12″ lijkt mij dus al helemaal niet fijn werken.

[droommodus]
    op de plek van de monitor moet nog een iMac G5 20″ komen te staan en dan trap ik die windhoos uit mijn kamer!!
    [/droommodus}

Bijdrager
    ElectricCat
    ”Mr.

Op http://buyersguide.macrumors.com/ staat er dat ik best geen ibook koop, er worden updates verwacht. Ik kan natuurlijk niet eeuwig blijven wachten, maar hoelang zou dat bijvoorbeeld duren voordat er nieuwe updates zijn?

Dat weet niemand, behalve Apple, maar als je goed kijkt op die site zie je dat daar een regelmaat in zit, en dat ze zo ongeveer om de zes maanden ververst worden, de laatste update dateert van oktober vorig jaar , dus….. :D met dat eeuwig wachten zal het nog welles mee kunnen vallen.

Bijdrager
    hansenonline

ik werk normaal met een g3 ibook 14 inch, die nu ter reparatie is. als je van plan bent om met een wacom tablet te gaan werken neem dan een extra scherm of een standaard(icurve) met extra toetsenbord, want dan kan je de tablet voor het scherm houden. ik merk nml dat het niet lekker werkt met een tablet dat niet voor je monitor ligt en met het toetsenbord gedeelte van de ibook erbij komt de monitor wel ver werg te liggen. als je verder nog veel onderweg bent is een 12 inch ibook fijner dan een 14 inch, scheelt al gauw een halve kilo om te tillen.

succes met je keuze en kijk met behulp van de zoekfunctie hier op het forum naar wat andere mensen voor antwoorden gaven op de vraag 14 of 12 inch ibook.

daan.

Bijdrager
    jps

Ik zou persoonlijk eerder naar een 12″ gaan,en als je het echt nodig hebt er een groter scherm aanhangen, zo ben je lekker portable on the way en groot als je het nodig hebt.

Bijdrager
    danielpunt

En de resolutie is toch het zelfde op beide iBooks:)

Moderator
    unSOUND

Inderdaad. Beide hebben een resolutie van 1024 x 768, dus dat maakt gen ruk uit. De pixels zelf zijn alleen groter. Dus bij een 14″ kun je wat verder van je scherm af zitten, bij de 12″ oogt het beeld scherper omdat de details kleiner zijn.

Ik heb zelf een 12″ iBook, mijn broer heeft de 14″. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik mooier / beter vind… ik weet wel dat het 300 euro en een halve kilo scheelt… keuzes keuzes.

Bijdrager
    Mr. Brown

Een 12 inch is idd lekker portable. En als ik kijk op de Apple website zie ik dat er 3,8 cm in lengte en 2.9 cm in breedte verschil is tussen de 12″ en 14″. Dus bijna geen verschil…

Bijdrager
    netfox

Misschien is het beste wat je kan doen naar een Apple Store gaan. Daar kun je het verschil (indien ze beide modellen op voorraad hebben) zien; 2-inch verschil noem ik namelijk nog aardig veel verschil. (voor mij een reden om te kiezen voor een 15-inch powerbook ipv. 17-inch; ik vond 17-inch te groot voor waar ik de powerbook voor wilde gaan gebruiken).

Bijdrager
    Mr. Brown
    ”netfox”

Misschien is het beste wat je kan doen naar een Apple Store gaan. Daar kun je het verschil (indien ze beide modellen op voorraad hebben) zien; 2-inch verschil noem ik namelijk nog aardig veel verschil. (voor mij een reden om te kiezen voor een 15-inch powerbook ipv. 17-inch; ik vond 17-inch te groot voor waar ik de powerbook voor wilde gaan gebruiken).

Zal ik doen. Bedankt voor de tips! :)

Bijdrager
    Rudi
    ”Mr.

Een 12 inch is idd lekker portable. En als ik kijk op de Apple website zie ik dat er 3,8 cm in lengte en 2.9 cm in breedte verschil is tussen de 12″ en 14″. Dus bijna geen verschil…

Ik gebruik zelf een 12″iBook G4 (512MB/60GB/AE/BT) voor het maken en bijhouden van mijn website. Hoewel ik mijn iBook nog maar net een paar week heb, vind ik het heel goed werken en heb ik nog geen reden gehad terug te vallen om m’n desktopcomputer. Ik gebruik weinig tools: Adobe Photoshop Elements, de ingebouwde ftp-client en TekstEditor. En natuurlijk iPhoto. Het 12″scherm vind ik absoluut geen beperking, maar het werkt allemaal wel beter als je een losse muis gebruikt.

Mijn site vind je op http://www.niemeijer.nu. Het Macintosh-deel heb ik met m’n iBook aangemaakt.

Groet,

Rudi

Bijdrager
    A

ik zou voor een iBook 12´´gaan en als je dat te weinig vindt dan neem je er toch gewoon een extern beeldscherm bij ? Zo´n probleem vindt ik het niet zeker niet als het 300 euro scheelt en het ook nog eens een halve kilo minder weegt :wink:

Bijdrager
    jps

idd
    heb net mijn PB 12″ gaan halen, ben benieuwd voor na het opladen…

heb er een 18″ pc scherm als extra nog, had ik al, maar altijd nuttig…

gewoon 12″, veel eenvoudiger als je onderweg bent, en toch gemakkelijk en groot genoeg als je thuis een schermpje er aan hebt hangen

Bijdrager
    Mr. Brown

Kan ik de iBook dan bijv aansluiten op een Packard Bell 17″ scherm of eender welk ander scherm?

Bijdrager
    Rudi
    ”Mr.

Kan ik de iBook dan bijv aansluiten op een Packard Bell 17″ scherm of eender welk ander scherm?

Ja. Apple levert het verloopkabeltje voor zo’n 15-polige VGA-stekker standaard met een iBook mee. Als je ‘m op de TV wilt aansluiten moet je een extra verloopkabeltje kopen.

Rudi

Bijdrager
    Peentje

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een IBook, ik zat eerst met een 12″ in me hoofd maar eigenlijk, ben ik er nooit echt mee onderweg.
    Hij is meer voor in en rond het huis en dergelijke, hij zal wel eens een tripje maken maarja.

ik wil er ook warcraft 3 op doen, en voor de rest wat online, mailing surfing enz. en een beetje fotosoepen.
    ik ben zelf bij een apple reseller geweest om nou eens te kijken wat het grote verschil was tussen de 12″en de 14″ de resolutie is zoals algemeen bekend hetzelfde, daardoor komt de 12″ wat scherper over, maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat de 14 “voor mij het geschikste model is, hij is ook net wat sneller en heeft wat meer opslagruimte(standaard dan he!) dan de 12”.en ik breng menig uurtje per dag (vooral in het weekend) door achter een pc, ik hoor ook mensen klagen dat ze na lange tijd naar een 12″ te hebben gestaard last krijgen van hun ogen, zowieso is het voor brildragers of mensen met slechte ogen, niet raadzaam om een 12″ te nemen.(geen flame richting brildragers, alleen dat zijn de reacties die ik tot nu toe heb gelezen.)

je moet gewoon gaan kijken wat je er mee wilt doen, en ook eens bij een apple shop langsgaan.

persoonslijk vind ik de 12″ te klein maarja het scheelt wel haast 300 euro. en ja je kan er een extern scherm aan hangen, maarja waar heb je nu een laptop voor :|

veel suc6 met je keuze

ps: vergeet in ieder geval niet te wachten op de update, anders trek je over een paar weken de haren uit je kop.

Bijdrager
    A

Hallo,
    ik heb zelf een bril en ik wil graag weten wat nou precies het probleem is bij de 12´´ iBook ?
    Voor bril draagers.

Bijdrager
    Peentje

dat het te lang focussen op zo’n klein scherm bij sommige mensen hoofdpijn en dergelijke kan veroorzaken.

Bijdrager
    Mr. Brown
    ”Peentje”

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een IBook, ik zat eerst met een 12″ in me hoofd maar eigenlijk, ben ik er nooit echt mee onderweg.
    Hij is meer voor in en rond het huis en dergelijke, hij zal wel eens een tripje maken maarja.

ik wil er ook warcraft 3 op doen, en voor de rest wat online, mailing surfing enz. en een beetje fotosoepen.
    ik ben zelf bij een apple reseller geweest om nou eens te kijken wat het grote verschil was tussen de 12″en de 14″ de resolutie is zoals algemeen bekend hetzelfde, daardoor komt de 12″ wat scherper over, maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat de 14 “voor mij het geschikste model is, hij is ook net wat sneller en heeft wat meer opslagruimte(standaard dan he!) dan de 12”.en ik breng menig uurtje per dag (vooral in het weekend) door achter een pc, ik hoor ook mensen klagen dat ze na lange tijd naar een 12″ te hebben gestaard last krijgen van hun ogen, zowieso is het voor brildragers of mensen met slechte ogen, niet raadzaam om een 12″ te nemen.(geen flame richting brildragers, alleen dat zijn de reacties die ik tot nu toe heb gelezen.)

je moet gewoon gaan kijken wat je er mee wilt doen, en ook eens bij een apple shop langsgaan.

persoonslijk vind ik de 12″ te klein maarja het scheelt wel haast 300 euro. en ja je kan er een extern scherm aan hangen, maarja waar heb je nu een laptop voor :|

veel suc6 met je keuze

ps: vergeet in ieder geval niet te wachten op de update, anders trek je over een paar weken de haren uit je kop.

Ik zal zeker wachten op de update. Voorlopig zit de 14″ in mijn hoofd en ik zal wel nog eens gaan kijken bij een apple reseller. Ik heb gelezen op macrumors dat er misschien een breedbeeld iBook komt, dat zou wel nog cool zijn :innocent:

Bijdrager
    Peentje

ik geloof zelf niet dat er een breedbeeld (high defenition) iBook komt, in ieder geval niet voor de powerbook dat heeft, dus daar zou ik niet op wachten.

Bijdrager
    Mr. Brown
    ”Peentje”

ik geloof zelf niet dat er een breedbeeld (high defenition) iBook komt, in ieder geval niet voor de powerbook dat heeft, dus daar zou ik niet op wachten.

Inderdaad, nou ja, ik ga wachten tot de update en dan ergens in juli – augustus koop ik een iBook. 8)

Bijdrager
    WouterP

14″
    Hoe groter hoe beter als het om design gaat idd… maar de 12 ” is ook goed te gebruiken voor deze doeleinden…

Bijdrager
    A

Hoi,
    ik zou wel voor de 12inch gaan wat hij is lekker mobiel en je betaal geloof ik 300 euro minder dan voor de 14 inch IBook en de resolutie is toch hetzelfde.

Bijdrager
    Mr. Brown

Nu de iMac geupdate is begin ik toch te twijfelen hoor. Voor het zelfde geld kan je de 14″ iBook of de 17″ iMac kopen, die toch veel meer extra’s biedt.

Ik zit momenteel nog in het middelbaar, is het verstandig om toch voor een ‘desktop’ te gaan? Mijn vriendin heeft een laptop (acer travelmate 15″ widescreen 4051), en ze is er nog nooit mee op weg geweest. Maar ze heeft een laptop gekocht omdat ze weinig plaats heeft op haar kamer, wat ook een goeie reden kan zijn om een laptop aan te schaffen.

Verder ben ik mss van plan om in de grafische richting te studeren, maar dat is pas binnen een goed jaartje, dus dan kan ik eventueel nog een bijkomende computer kopen.

Iemand zijn mening over mijn visie?

Bijdrager
    A

ik zou zelf een iMac G5 kopen. ik denk dat hij toch beter is voor webdesign. Maar ik zou wel voor de 20 inch gaan. hij is lekker ruim. :wink:

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.