23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    bjorngra

Welke HD in 13″ Macbook Pro 2009

Hoi,

Ik ben aan het kijken om de HD zelf te vervangen in een nieuwe MB Pro 2009 voor een 500GB HD en het RAM naar 4GB te upgraden. Dan kan ik gewoon het instapmodel kopen en hoef niet lang te wachten op de build to order. (2-3 wk).

Ik zie bij Inmac een:
    – WD Scorpio 2,5 inch 5400u SATA 3Gb/s 8MB buffer (€ 89,00)
    – Kingston 2 x 2GB (KTA-MB1066K2/4G) € 75,00

Is dit iets of zeggen jullie koop een ander merk HD? Wat zit er standaard bij Apple in?

Bedankt voor jullie reacties!
    Bjorn

Bijdrager
    iDecide

Apple gebruikt HDD’s van verschillende merken. Onder andere Fujitsu en Hitachi. In de meest recente MacBook Pro 15″ (direct na introductie) zit een Hitachi, maar dit zou best nog kunnen veranderen in latere leveringen.

Bijdrager
    mymac

Ik heb zelf een Hitachi 250GB erin liggen nu (bij de aankoop gedacht om ‘ooit’ een SSD erin te mikken:P ) Ik heb nog een iomega 500GB 5400rpm schijf voor je liggen overigens, die ik ook in mijn MBP had gelegd voor een week. Daarna toch maar weer het plan gewijzigd en terug geswitcht naar de 250GB met 7200rpm. Mijn 500GB schijf zat in een iomega case overigens, en is van samsung. Voordeel is dat je dan je standaard schijf in die case kan schroeven zodat je een extra externe erbij hebt. Mocht je interesse hebben PM me dan maar:-)

Het inbouwen is overigens een fluitje van een cent mits je de goede schroevendraaiers in huis hebt.

Bijdrager
    RobApple

MacBook Pro 13.3” / 2.26GHz / 2GB / 160GB-5400rpm / MB990N/A (instapmodel)

In de meeste nieuwe computers van Apple zitten WD schijven volgens mij.

De prijs van de WD schijf is goed/kwaliteit WD is goed.

Geheugen Kingston (KTA) voor Euro 75,00 kan ongeveer Euro 10,00 goedkoper.

Bijdrager
    bjorngra
    ”mymac”

Ik heb zelf een Hitachi 250GB erin liggen nu (bij de aankoop gedacht om ‘ooit’ een SSD erin te mikken:P ) Ik heb nog een iomega 500GB 5400rpm schijf voor je liggen overigens, die ik ook in mijn MBP had gelegd voor een week. Daarna toch maar weer het plan gewijzigd en terug geswitcht naar de 250GB met 7200rpm. Mijn 500GB schijf zat in een iomega case overigens, en is van samsung. Voordeel is dat je dan je standaard schijf in die case kan schroeven zodat je een extra externe erbij hebt. Mocht je interesse hebben PM me dan maar:-)

Het inbouwen is overigens een fluitje van een cent mits je de goede schroevendraaiers in huis hebt.

Is die 7200rpm dan merkbaar sneller? Welke HD van 7200rpm heb je erin? Zijn die ook in 320GB te krijgen?
    En de batterijduur gaat zeker terug of niet?

Bijdrager
    Pieterr
    ”bjorngra”

- WD Scorpio 2,5 inch 5400u SATA 3Gb/s 8MB buffer (€ 89,00)
    Is dit iets of zeggen jullie koop een ander merk HD?

Die WD is zeker iets. Je kunt hem ook nog wel iets goedkoper vinden.

Bijdrager
    bjorngra

Kan die nieuwe HD er zo in en de installatie dvd draaien of werkt dit anders?

Bijdrager
    Pieterr
    ”bjorngra”

Zijn die ook in 320GB te krijgen?

Ja, de WD Scorpio Black.

Bijdrager
    Pieterr
    ”bjorngra”

Kan die nieuwe HD er zo in en de installatie dvd draaien of werkt dit anders?

Om je harde schijf te vervangen, zie de Apple manual.
    Het is handiger om eerst een bootable clone op je nieuwe HD te maken van je huidige OS X partitie, en ze dan om te wisselen.

Bijdrager
    bjorngra

Pieter, bedankt voor je goede hulp! Hoe maak ik zo’n booteble cloon? Werkt het dan niet met een lege HD?

Bijdrager
    iFredo

Bootable cloon met

– CarbonCopyCloner
    – SuperDuper

Bijdrager
    BrontoByte

Ik heb gisteren een 15″ inch MacBook Pro gekocht met een HD van 250 GB (instapmodel van € 1599,- euro).

Daarnaast heb ik een externe harde schijf van LaCie van 500 GB.

Zou ik de harde schijven kunnen omruilen? 500 GB in mijn MacBook Pro en 250 GB in mijn LaCie Mobile Disk?

Bijdrager
    Pieterr
    ”bjorngra”

Hoe maak ik zo’n booteble cloon?

Zie http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=143583

Een lege HD werkt ook. Het voordeel van eerst een bootable clone maken is:
    – je hebt alles weer zoals je het op je vorige schijf ook had; alleen nu met meer vrije ruimte.
    – je kunt vantevoren testen of de schijf goed werkt (met ‘Alt’ opstarten) voordat ie ingebouwd is.

Bijdrager
    Pieterr
    ”BrontoByte”

320 GB in mijn MacBook Pro en 250 GB in mijn LaCie Mobile Disk?

Als het je al lukt, voor die 70GB winst zou ik me de moeite besparen.
    Misschien kun je je plaatjes trouwens iets kleiner maken. Deze hebben brontosaurische afmetingen.

Bijdrager
    bjorngra

Kan ik Carbon Copy Cloner draaien op de 160GB hd en die copy op een externe HD zetten? Hoe is de volgorde van werken?
    Zou iemand de stappen willen vermelden?

Bijdrager
    Pieterr
    ”bjorngra”

Kan ik Carbon Copy Cloner draaien op de 160GB hd en die copy op een externe HD zetten? Hoe is de volgorde van werken?
    Zou iemand de stappen willen vermelden?

Ja. Zie http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=143583

Bijdrager
    BrontoByte

De vraag is en blijft: kan het met de Lacie Mobile Disk?

Bijdrager
    Soulshaker
    ”bjorngra”
    ”mymac”

Is die 7200rpm dan merkbaar sneller? Welke HD van 7200rpm heb je erin? Zijn die ook in 320GB te krijgen?
    En de batterijduur gaat zeker terug of niet?

Nee , integendeel , die 250GB zal toch trager zijn dan de 500GB
    De 500GB mag dan wel minder RPM hebben , maar heeft wel dubbel zoveel in opslag
    En hoe meer opslagcapaciteit , hoe sneller je op die schijf kunt schrijven
    Omdat de sectoren namelijk dichter bij elkaar liggen

Trouwens , met de WD Scorpio met 500GB zit je goed, het is namelijk 1 van de snelste en grootste harde schijfven die er voor de laptops zijn
    Die dan ook nog een goede prijs heeft
    De seagate momentus met 500GB , met 7200Rpm zou juist ietsje sneller zijn , maar er zijn verschillende reviews die dit tegenspreken.
    Kost ook 40% meer dan de WD

Bijdrager
    bjorngra

Iedereen weer bedankt! :lol:

Bijdrager
    dylloesz

Ik heb op aanraden van The Future Store een Seagate Momentus bij hun besteld..

Bijdrager
    bjorngra
    Bijdrager
    Pieterr

K2 is een kit van 2 stuks. Dus 2x 2GB. Je kunt het ook aan de prijs zien. Die 4GB gevallen zijn niet te betalen.

http://interngeheugen.com/kingston_memory/modelsinfo.odb?SysID=56215
    [code:1:ce82785d01]KTA-MB1066/2G 2GB Module € 39,00
    KTA-MB1066K2/4G 4GB Kit € 75,00
    KTA-MB1066/4G 4GB Module € 391,00
    KTA-MB1066K2/8G 8GB Kit € 783,00[/code:1:ce82785d01]

Bijdrager
    Soulshaker

Lol, was dat een latje van 4GB, dan had ik die ASAP besteld :P

5GB ram in mijn MBP 8)

trouwens , hier vind je een prijslijstje van dat ram geheugen

http://tweakers.net/pricewatch/232458/kingston-kta-mb1066k2-4g.html

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.